Gå til innhold

Harry Potter!


CEL.

Anbefalte innlegg

Anbefaler herved alle til å lese Harry Potter-bøkene, de er kjempespennede og egner seg veldig godt til voksne også!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Anonymous

Harry Potter er kjempemorsomme bøker. Jeg falt totalt da jeg leste den første boken. Bok nr 2 var også skikkelig bra. Men da jeg kom til bok nr 3 sa det litt stopp. Denne boken synes jeg var så lik de to andre og det var s lite nytt stoff at jeg fikk litt nok. Selvsagt hadde boken morsomme elementer, men jeg synes forfatteren var litt lite kreativ i denne boken. Hadde lenge lyst til å lese bok nr 4, men det har jeg foreløpig droppet på ubestemt tid.

KristinK

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til Kristin K: Du må ikke droppe å lese bok nr. 4! Det er jo den beste (bortsett fra nr. 1, som er i en klasse for seg selv)!

Er kanskje litt enig i at nr. 3 er litt treig, men nr. 4 tar virkelig helt av! Jeg klarte ikke legge den fra meg, og den boka er tykk icon_smile.gif

Så det er bare å sette i gang...

12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest KristinK

Ja, da får jeg kanskje revurdere å lese boken da... Harry Potter er jo morsomt, men jeg synes kanskje det ble litt mye av det gode...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sissi

Jeg syns ikke treern var noe dårlig, syns at den er den beste av alle fire bøkene! Helt uenig i at det var mye av det samme som i de to første, syns at persongalleriet ble mye mer utbygd i den. Personlig syns jeg kanskje firern var mer "kjedelig", men nå er vi på runde nr. to, så kanskje jeg endrer mening! (leser høyt for ungen min på 7, og vi er like "hekta" begge to!)

gleder meg til neste bok kommer...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

No har eg nett bestilt voksen-versjonen hjå Amazon, så då blir det vel til at eg kosar meg litt i neste veke icon_wink.gif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jepp, såg det først på Amazon at det finnest ein "adult version" av bøkene, og kort tid etter det så var Harry Potter eit tema på ein eller annan TV-kanal, der det vart sagt at i Storbrittannia var bøkene så populæra blandt vaksne at det vart laga ei utgåve for oss òg.

Korleis dei er blir spennande å sjå - håpar eg får dei i morgon. icon_smile.gif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel - forskjellen på barne- og vaksenversjonane av bøkene er berre coveret, fann eg ut! Dvs. det ser ikkje ut som barnebøker...

Jaja, dei var no like billige, i alle fall, og kjem til å nyta dei med godt samvet icon_wink.gif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg holder på med bok nr 3 nå og jeg syntes den er bra så langt. Skjønner ikke hva jeg skal gjøre når jeg har lest alle fire bøkene... Kommer til å kjede meg i hjel icon_razz.gif

Er det noen som vet hvor mange bøker som kommer til å bli gitt ut? Det er vel i alle fall 7, siden de går 7 år på skolen... icon_confused.gif12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei, jeg har lest harry potter på engelsk - og det er absolutt å anbefale. forøvrig de eneste bøkene jeg har lest på engelsk hvor jeg ikke har gitt opp etter side 12.

icon_smile.gif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei CEL.

Planane til Rowling er å skriva ei bok for kvart år Harry går på Hogwarts, så det blir nokre bøker til.

Og så er visst film nummer to i preproduction no? Må sjekka om eg høyrte det der rett her: http://www.bloomsburymagazine.com/harrypotter

1212[ Dette Innlegg er endret av: Crazee den 2002-03-14 12:41 ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det skal komme 7 bøker tilsammen, og Rawlings har allerede skrevet det *aller* siste kapittelet...

Bok nr 5 kommer i november, tror jeg. Eller? På http://www.amazon.co.uk står det at forlaget ikke har sagt noen dato enda. Tittelen er i hvertfall klar, det blir:

Harry Potter and the Order of the Phoenix

Høres bra ut!!!

Catzy

Harry Potter-fan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Anonymous

Ja, jeg synes Harry Potter bøkene e rnoe helt genialt. Tenk å finne på alt det der, det er nå en ting. Men å skrive slik at hun appellerer til både voksne og barn er helt helt spesiell kunst.

Barna synes det er kjekt med magi og trollmenn og slemme og snille folk.

Alt dette liker jo vi litt eldre også, men i tillegg er det så mye i de bøkene som ikke barna får med seg. Som hvorfor personene handler som de gjør (veldg lærerikt å karakterisere personene i bøkene).

Alle parallellene til andre verdenskrig er kanskje et kapittel for seg selv. Den mørke trollmannen Grindelwald ble nedkjempet av Humlesnurr i 1945. Kanskje han var magisamfunnets Hitler? Sammenheng med krigen må det iallfall ha på en eller annen måte. Og det at dødseterene ser på Voldemort som en far (som jeg er overbevist om at de gjør) trekker paralleller til nazistene på en skummel måte.

Så er det fortiden til alle personene. Hvorfor er Slur så himla sur på Sirius, James (Harrys far, husker ikke det norske navnet) og Lupus? Det må ha vært noe mer enn Sirius rampestrek på skolen. Jeg tror det har noe med Slurs dødseterdager å gjøre, men etter det er bildet vagt.

Kanksje McSnurp var en Unspeakable (igjen, vet ikke det norske navnet) for Magideptet under den første krigen (Grindelwald)? Hun er en Animagus (katt), og hun og Humlesnurr har et nært forhold, virker det som. Hjalp hun til under krigen?

Og tusen andre ting. Disse bøkene er så interessante etter man har lest dem at det kan gå på grensen til det usunne.

Så har dere noe å gjøre mens dere venter på nr. 5! icon_smile.gif

Jeg likte nr. 3 best, da fikk man vite mye mer om personene, og man fikk en viss forståelse for enkelte handlinger. Dessuten var slutten mye mer psykologisk, og ikke det vanlige møtet med Voldemort.

Anbefaler den engelske versonen på det sterkeste, det er så mye som går forbi oversettelsen. Alle navnene, for eksempel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Gleder meg vanvittig til nr 5 skal komme! Og det er i sommer!!! Akkurat når jeg skal vansmekte på en gørrkjedelig sommerjobb med for lite å gjøre. Det er perfekt timing for meg.

Amarone

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg holder på med bok nummer 3 nå. Jeg synes også bok nummer 1 og 2 var bedre. Jeg ble helt hekta etter den første boka. Nå skal jeg forte meg å bli ferdig med den holder på med nå, så jeg kan begynne på neste. Må også si at de bør absolutt leses på engelsk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Jeg er nesten ferdig med bok nr 4 nå og har akkurat sett en liten trailer for film nr.2. Men er det noen som vet når denne filmen kommer til Norge?1212[ Dette Innlegg er endret av: Augustbrud02 den 2002-06-13 11:35 ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, neste film kommer 15 nov. Her i Norge er vel premieren omkring 20. november. Harry Potter er noe av det beste som er laget her på jorda!!!!!!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...