Gå til innhold

Buketten - kaste eller beholde?

Buketten - kaste til de ugifte eller beholde?  

1. 1. Buketten - kaste til de ugifte eller beholde?

• Jeg skal beholde buketten
      32
    • Jeg skal kaste buketten
      7

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har etterhvert fått inntrykk av at alle andre enn meg har tenkt å beholde buketten sin etter bryllupet, kanskje for å tørke den eller liknende.

Selv har jeg tenkt å gjøre det enlig noen 'amerikanske' og kaste den til de ugifte kvinnene.

Synes det er en artig ting å gjøre, et litt morsomt punkt på programmet.

Har aldri tenkt over at det kanskje kommer fra USA - har sett det i bryllup i Norge i nesten ti år, så faller seg 'naturlig' for meg. :-)

Men jeg lurer jo da på om det er noen andre som har tenkt å gjøre dette?

Jeg velger bevisst en svært enkel og relativt rimelig bukett - vil ikke den skal stjele oppmerksomhet fra kjolen, vil ikke den skal være vanskelig å håndtere, og vil som sagt kunne kaste den uten å skape fullt kaos. :wink:

Viser til slutt til et par tips fra KGs 'tradisjons'-artikkel:

Det er mye overtro knyttet til brudebuketten. Hvis en av blomstene visner før bruden kommer ut av kirken, varsler det ulykke. Hvis brudebuketten settes i vann får paret et kort ekteskap, så det er bedre å kaste brudebuketten til de ugifte kvinnelige bryllupsgjestene. Den, som får tak i buketten, sies å bli den neste som står brud.

Har brudeparet brukt for litt ekstra lykke - og hvem har ikke det - kan bruden også legge sin bukett på en nærstående slektnings grav. Den avdøde vil da beskytte brudeparet fra det hinsidige.

Forskjellige løsninger for forskjellige mennesker. :-)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Snart tre år siden jeg sto brud, men jeg valgte å beholde den flotte men enkle buketten - fordi jeg ville bevare den. DET skjedde dog ikke... den visnet hen og ettr to dager gikk den i bøtta. Litt vemodig - men den gjorde seg langt bedre på bilder fra den var frisk en in real life bare morgenen etter....

Gjest Betty Boop
Skrevet

Jeg skal kaste den, men ikke kaste den sånn som du mener. Jeg regner med at vi bruker den som bordpynt på hovedbordet under middagen, men etter det har jeg ikke tenkt til å ta vare på den. Jeg liker ikke tørkede blomster, og jeg liker ikke tradisjonen med å kaste buketten til gjestene.

Men jeg synes det er veldig fint det noen gjør - å legge buketten på graven til en forelder - men vi har heldigvis alle foreldrene hos oss ennå.

Skrevet

Føler ikke jeg passer helt inn under noen av alternativene.

Jeg skal etter all sannsynlighet ha orkideer i buketten min, noe som ikke egner seg for tørking. Men ellers er det meget mulig jeg ville tatt vare på den en liten tid.

I midlertid så skal vi, lik Betty, bruke buketten som borddekorasjon under middagen...før vi dagen etter kommer til å legge buketten på graven til min kommende manns far! :wink: Dette vil vi gjøre for å vise at vi skulle ønske han kunne vært der og delt dagen med oss, og på den måten tror jeg min kjære vil føle at faren er med oss litt allikevel, og at vi viser at han ikke er glemt!

Skrevet

Jeg kastet den ikke i selskapet. Hadde den stående i vase en ukes tid, så gikk den i søppela for da var den vissen.

Skrevet

Jeg kommer vel ikke til å kaste den til noen av de unge damene, og jeg kommer heller ikke til å spare den over lengre tid.

Har lyst til at den skal være på bordet som dekorasjon på festen, og jeg ville helst ha lagt den på en slekning (som jeg kjente) sin grav... Ulempen er bare den at de slekningene mine som er gått bort og som jeg kjente har sine gravplasser så langt unna allfarvei...

Men mamma mista sin eldste lillebror i bilulykke da hun var 11, og han er begravet der vi skal gifte oss, så det er meget mulig jeg går til han med den dagen etter festen. Men min farfar er ikke helt pigg lenger, men jeg håper å få beholde han lenge ennå! Ellers er det han som får den på sin - og farmor - sin grav.

B's slekninger ligger også begravet både her og der, så vi får se...

Jeg syns hvertfall det er en fin ting å gjøre. :)

Aller helst ville jeg nok lagt den på mine oldeforeldres grav. Jeg var så heldig å ha oldemor til jeg var 19 år, så vi hadde utrolig god kontakt. Men hun er dessverre begravet så langt unna både der jeg skal gifte meg og her jeg bor.

Nei... Vi får se hvem som får den!

Skrevet

Jeg skal ha buketten som bordpynt og etterpå skal den tørkes.. Skal bare ha roser i buketten , så jeg regner med at det går greit..

Hos oss er det tradisjon å kaste strømpebåndet..

Jeg fikk det i det siste bryllupet, og nå er jeg nestemann ut :P tilfeldig..??? he he.

uansett så blir det nok til at jeg kommer til å kaste strømpebåndet mitt i bryllupet.

Gjest gjest1
Skrevet

Jeg skal ikke kaste buketten. Regner med at den får ligge på bordet under middagen og at jeg tar den med hjem. Men kommer ikke til å tørke den og spare på den til evig tid.

Gjest Anonymous
Skrevet

Jeg skal gjøre som deg, jeg skal kaste den, men kommer nok til å få den tilbake for å bruke den som borddekorasjon, så leverer jeg den tilbake til den som fanger den.

Skrevet

Jeg brukte buketten min som borddekorasjon. Først på middagsbordet, deretter på kakebordet. Jeg tok med meg buketten hjem og vi prøvde å tørke den, men dessverre egner ikke creme roser seg til tørking. De ble brune og fine og det tok ikke lang tid før de gikk i søppelbøtta.

Synes det er flott at noen tilføyer litt andre alternativer i forhold til brudebuketten. Min egna seg ikke til å kastes.

Skrevet

Har ikke tenkt å kaste den, men legge den på graven til min bror dagen etter....

Gjest Gjesta
Skrevet

Jeg la min på lillesøsters grav dagen etter bryllupet.

Det var fint og høytidelig.

Gjest Gjesta
Skrevet

Har tenkt til å ta vare på den - den kommer sikkert ikke til å holde seg fin, men den havner nok på loftet, og så kan jeg ta den fram en gang innimellom og se på den! :wink:

Mamma har fortsatt sin brudebukett etter nesten 30 år - den er ikke akkurat vakker lenger, men det er moro at hun har den syns jeg.

K

Skrevet

har tenkt å legge den på graven til min mormor.

Skrevet

Jeg tror jeg skal legge den på graven til oldemor og oldefar.. De bodde i etasjen under oss i 11 år og har vært med på alle små og store begivenheter hele barndommen og ungdomstiden. Jeg skulle så inderlig ønske at de kunne være med oss i bryllupet.. :cry:

Skrevet

Synes skikken med å legge den på grav er kjempefin - var faktisk ikke klar over den før jeg leste artikkelen i KG.

Et poeng til dere som vil ha den som dekorasjon - har vært i bryllup hvor bruden kastet buketten da hun dro om kvelden, ikke da hun kom ut av kirken.

På den måten kan man ha buketten til pynt på bordet (bare ikke i vann... :wink:) og samtidig ha 'bukettkasting'.

Jeg mener, strømpebåndet kastes ikke før utover kvelden, så...

Gjest Vigdis_brud05
Skrevet
Jeg skal gjøre som deg' date=' jeg skal kaste den, men kommer nok til å få den tilbake for å bruke den som borddekorasjon, så leverer jeg den tilbake til den som fanger den.[/quote']

Blir den ikke litt ødelagt av at du kaster den da :klø:

Jeg skal som flere andre er bruke den som borpynt. Den kommer ikke til å bli kastet til gjestene.

Gjest gjesta
Skrevet

Har ikke tenkt over det.

Men hadde jo vert kult å kastet den ;)

Skrevet

Har faktisk ikke tenkt så langt, men tror jeg skal beholde den. Men på den annen side så drar vi jo rett på bryllupsereise, så det er ikke mye glede jeg får av den uansett. Og ikke liker jeg så godt tørkede blomster heller. Hmmm, får tenke litt på den :ler:

Skrevet

hm... svarte på avstemmningen før jeg leste hele tråden, så mulig jeg krysset av feil. (krysset for å kaste, for tenkte på at jeg ikke skulle tørke den)

Jeg skal ikke beholde buketten, men legger den på grava til mor og far dagen etterpå.

Har ikke tenkt å kaste buketten til gjestene, det er så få ugifte damer i selskapet likevel - ingen vits å henge de ut ;-)

Men en idè for de som har lysst å kaste buketten men samtidig beholde/bevare den på noe vis: var i et ekte amerikansk bryllup i fjor, der bruden skulle kaste bukett, men ikke ønsket å kaste den ekte. Så hun hadde laget en "lissom-buket" som ble kastet til de andre damene istedet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...