Gå til innhold

Trives ikke i huset mitt!

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg skjønner godt at du ikke klarer å trives og slappe av med så mye innsyn. Jeg har bodd med det selv, og aldri mer. Jeg greide ikke å slappe av, stresset over rot osv. Bare det å alltid måtte være fullt påkledd var en stressfaktor. 

Vi endte med å flytte fra det nye fancy huset til et eldre hus med endetomt. Det er så utrolig deilig å ikke ha noe innsyn, men 270 graders utsikt. Vi kan ha sex i alle husets vinduer om vi vil. 

Jeg hadde virkelig sett hva jeg kunne gjort for å flytte! 

Anonymkode: 4a8cf...02d

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hva om du setter opp en hylle ved trappa, slik at du kan "gjemme" deg bak den og trappa når du skal daffe i sofaen?

Det er når jeg skal slappe av at jeg virkelig vil være i fred og ikke bli sett på, så hadde ikke brydd meg så mye om de så meg på kjøkkenet.

Screenshot_20190204-235320_Snapchat.jpg

Anonymkode: 24eb8...dea

• Liker 4
Skrevet

Jeg skjønner selv at dette er en reel prolemstilling. Har selv nylig vært på jakt etter rekkehus i Akershus område, og har sett flere nye rekkehus i Røyken/Bødalen/Spikkestad område, som er nye og fine og passer til bidsjettet men er jo helt tankeløst bygd. Nitrist med utsikt fra stua mot felles parkeringsplass. 😪 Hvem kunne komme på sånt. Det minste man kunne i såfall gjøre, er å bytte om på etasjene, sånn at soverommenet er nede og kjøkken og stue er i 2 etasje. Litt oppi høyden ville gitt mindre innsyn og bedre utsikt. Av og til skjønner jeg ikke hva utbyggere tenker.

Anonymkode: f7208...e24

• Liker 7
Skrevet

Jeg skjønner godt hvordan det er! Har leilighet i 1 etg med innsyn fra 3 sider.... Det er slitsomt og ofte føler jeg at jeg enten bor i en glassbolle eller i en hermetikkboks. Jeg har ulike løsninger, persienner, vindusfolie, gardiner og planter. I noen rom er persiennene alltid lukket/halvåpne, aldri helt åpne pga innsyn. Vindusfolie i spisestuen, mens i stua er det gardiner og planter som gjelder. Uansett hvordan man vrir og vender på det, alle løsningene tar lys og utsyn i varierende grad. Om kvelden føles det gjerne ekstra ille, da må alle gardiner trekkes for eller man sitter på utstilling. 

Slik som det er nå kan jeg leve med det, men jeg trives ikke med løsningen og skulle muligheten til flytting melde seg, så gjør jeg nok det. 

Anonymkode: 56ebd...f96

• Liker 1
Skrevet

Men på den siden med snarveien så er det vel bare det ene vinduet på kjøkkenet som gjør at de ser rett inn der. Stemmer det? Eller har du glassdører til gangen og som ytterdør?

Jeg ville hatt plissegardin som kan skyves til nedre del av det vinduet. På stua ville jeg hatt 2 lag med gardiner, tynn hvit innerst og lystett ytterst. På dagtid, når det er lyst ute, så ser man ikke så godt inn. Hvis du likevel føler deg beglodd så kan du trekke for den hvite. Om kvelden kan du trekke for den lystette.

Jeg ville også hatt en romdeler mellom kjøkken og stue, som står på tvers av veggen der trappa ikke er. Hvis dere har noen lukkede hyller, og noen åpne, så ser man lite gjennom de, men får noe lys. Evt kan dere sette opp spilevegg, men de har jo ingen videre praktisk funksjon. 

Anonymkode: 9f5f5...23d

• Liker 2
Skrevet

Jeg foreslår også en spilevegg mot trappen, evt en lettvegg.

Jeg tror stua deres er så liten at dere må ha sofa og tv helt inntil hver sin vegg forresten. Vi har det nemlig ganske likt :)

20190205_143451.jpg

• Liker 2
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Jeg foreslår også en spilevegg mot trappen, evt en lettvegg.

Jeg tror stua deres er så liten at dere må ha sofa og tv helt inntil hver sin vegg forresten. Vi har det nemlig ganske likt :)

Det tror ikke jeg. Det ser ikke ut som typisk 4x10 rekkehus som ble bygd mange av på 60-70 tallet. Der kan man sette tv og sofa helt til veggene. Men nyere rekkehus, som er 5-6 meter breie, passer ikke den løsningen, og denne planløsning ser mer «firkantet ut», og vil anta minst 5 meter brei. Og 5 meter fra sofa til tv er altfor langt, og det blir bare «dø» plass imellom de som ikke kan brukes til noe. Derfor må sofa inn i rommet. Annen løsning er jo to sofaer mot hverandre, litt mer staselig kanskje, men igjen, mindre koselig. (om det er en familie som liker å sitte på sofa sammen) 

Skrevet

Vi bor i et sånt klassisk 4×10-rekkehus (sabla beskrivende, skjønte med én gang hva du mente 😅👍). Har innsyn på kjøkken, men tett mellom kjøkken og stue. Plager meg ikke å henge på utstilling på kjøkkenet, men kan jo når som helst søke dekning i skjul i stua.. Kan dere bygge en vegg til på kjøkkenet? Ja, det blir mindre lys, men det er en vanesak, og da får dere flere områder hvor dere er skjult for de som ferdes forbi kjøkkenvinduet.

Anonymkode: 6e893...f66

• Liker 3
Skrevet
34 minutter siden, AnonymBruker said:

Vi bor i et sånt klassisk 4×10-rekkehus (sabla beskrivende, skjønte med én gang hva du mente 😅👍). Har innsyn på kjøkken, men tett mellom kjøkken og stue. Plager meg ikke å henge på utstilling på kjøkkenet, men kan jo når som helst søke dekning i skjul i stua.. Kan dere bygge en vegg til på kjøkkenet? Ja, det blir mindre lys, men det er en vanesak, og da får dere flere områder hvor dere er skjult for de som ferdes forbi kjøkkenvinduet.

Anonymkode: 6e893...f66

Bor selv i et sånt, skjønner du. ☺️

• 2 uker senere...
Skrevet
På 4.2.2019 den 9.44, AnonymBruker skrev:

Har dere hage? Er det mulig å redusere innsynet ved å plante strategiske trær, busker og hekker? Sette opp gjerder/levegger? Er det mulig å skjerme områder av huset med romdelere som hyller etc.? 

Jeg forstår deg godt. Jeg forundrer meg ofte over hvor vanlig det har blitt med nye, flotte hus med svære panoramavinduer rett i fleisen på naboer og forbipasserende. Hvem orker å bo sånn? Jeg hadde blitt tussete før jeg hadde rukket å flytte inn. (Men så hadde jeg nok aldri kjøpt et sånt hus heller.)

Anonymkode: 5533d...9ed

Du har ikke råd til å kjøpe et sånt hus med andre ord.. Ingen synes moderne hus ned store vinduer er stygt, det er bare få som har råd til det! 

Anonymkode: d185c...53f

Gjest Prøver91
Skrevet

Trives du ikke i huset, eller beliggenhet? Eller begge deler? 

Skrevet
21 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du har ikke råd til å kjøpe et sånt hus med andre ord.. Ingen synes moderne hus ned store vinduer er stygt, det er bare få som har råd til det! 

Haha, dummeste jeg har hørt i dag. Noen av oss skjønner ikke at folk vil bo i hus med store heldekkende vindusvegger hvor de så må henge opp panelgardiner eller lignende for å skjerme mot innsyn. Hvor blir det av alt dagslyset da? Jo, det blir forsvinnende lite av det. Jeg kjenner noen som bor slik, og de har panelene lukket omtrent hele tiden. De hadde ikke tenkt over hvor mye innsyn det ble og de liker ikke å bli beglodd hjemme heller. Så de har ikke mye valg. Litt teit ja. 

Anonymkode: 9ef86...a7d

• Liker 3
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Haha, dummeste jeg har hørt i dag. Noen av oss skjønner ikke at folk vil bo i hus med store heldekkende vindusvegger hvor de så må henge opp panelgardiner eller lignende for å skjerme mot innsyn. Hvor blir det av alt dagslyset da? Jo, det blir forsvinnende lite av det. Jeg kjenner noen som bor slik, og de har panelene lukket omtrent hele tiden. De hadde ikke tenkt over hvor mye innsyn det ble og de liker ikke å bli beglodd hjemme heller. Så de har ikke mye valg. Litt teit ja. 

Anonymkode: 9ef86...a7d

Enig. Så fort jeg får råd skal jeg flytte fra den "moderne" leiligheten min med gigantiske vinduer, til en bolig med en planløsning som faktisk gir mening. Det bygges utrolig mye ræl i dag. Skjønner ikke at kommunene gir byggetillatelse til sånne prosjekter. 

Anonymkode: a7d91...a27

• Liker 2
Skrevet
11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hei, lille vinterferietroll. :) 

Jeg sier ikke jeg synes det er stygt. Jeg synes de fleste av disse husene er kjempelekre. Det jeg sier er at jeg ikke kan fatte og begripe at noen vil bo med hele livet sitt på utstilling for alle naboer og forbipasserende. 

Panoramavinduer bør gi panoramautsikt, ikke panoramainnsikt. Så enkelt er det. 

Anonymkode: 5533d...9ed

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...