AnonymBruker Skrevet 4. februar 2019 #1 Skrevet 4. februar 2019 Jeg trives ikke i huset vårt. Nå har vi bodd her i snart fem år, og jeg har prøvd det meste - innrede fint, male veggene, osv... Hovedproblemet mitt er at det er fort stort og åpent, med mye innsyn på begge sider (rekkehus). Huset er også på tre etasjer med en planløsning som ikke fungerer. Innsynet har jeg prøvd å skjerme med gardiner, persienner og grønne klatreplanter. Men ingenting hjelper nok. Savner den lille, fine leiligheten vi hadde før😩 Har noen tips til enten hvordan jeg kan klare å vri om hodet og tenke på en annen måte, eller tips til hvordan jeg får et trivelig hjem? (Vi kan dessverre ikke flytte - vi har ikke råd til noe tilsvarende i skolekretsen. Vi bor i det billigste området. ) Anonymkode: c5993...f12
Minlillesky Skrevet 4. februar 2019 #2 Skrevet 4. februar 2019 Eier dere? Da kan dere vel bygge om inne? Litt etter litt..
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2019 #3 Skrevet 4. februar 2019 Har dere hage? Er det mulig å redusere innsynet ved å plante strategiske trær, busker og hekker? Sette opp gjerder/levegger? Er det mulig å skjerme områder av huset med romdelere som hyller etc.? Jeg forstår deg godt. Jeg forundrer meg ofte over hvor vanlig det har blitt med nye, flotte hus med svære panoramavinduer rett i fleisen på naboer og forbipasserende. Hvem orker å bo sånn? Jeg hadde blitt tussete før jeg hadde rukket å flytte inn. (Men så hadde jeg nok aldri kjøpt et sånt hus heller.) Anonymkode: 5533d...9ed 19
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2019 #4 Skrevet 4. februar 2019 Legg ut planløsning. Skal se om noen klarer å hjelpe deg med bedre møblering eller andre smarte løsninger. Anonymkode: f7208...e24 9
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2019 #5 Skrevet 4. februar 2019 Planløsning hadde vært fint ja. Møblering kan ha alt å si, kanskje du kan få noen gode tips her, løsninger du ikke har tenkt på. Ellers tenkte jeg på, kan det være en mulighet å sette på sånn vindusfolie på f eks nederste del av vinduet? Det hindrer jo også innsyn, men slipper inn lys. Jeg tenker på noe sånt som dette: https://www.lindasdekor.no/produkt/vindusfolie-alba/ Anonymkode: 68a84...440 6
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2019 #6 Skrevet 4. februar 2019 Det jeg tenker, siden du sier det er stort og åpent, og at vanskelig å møblere - er at du har en stor «firkant» av en stue+spisestue+kjøkken? Løsningen kan jo f.eks være å sette sofa midt i rommet, og ikke inntil en vegg. Ikea har nylig kjørt en slags kampagne om nettopp det, og de har noen inspirasjonsbilder: https://m2.ikea.com/no/no/rooms-inspiration/stue-pubbca55e71 Anonymkode: f7208...e24 4
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2019 #7 Skrevet 4. februar 2019 Ok, her er planløsning for første etasje. Det er innsyn tvers gjennom huset, og det er helt åpent. Foran inngangen er det blitt en sti av folk som tar snarvei til bussen. Dessverre er det ikke mulig å skjerme ute, sameiet har begrensninger på hekkehøyde og gjerde er ikke lov. Anonymkode: c5993...f12 1
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2019 #8 Skrevet 4. februar 2019 Litt dumt å dekke til hele vinduer da det vil ta mye av lyset. Jeg ser noen her i nabolaget har sånne man monterer i vinduet som sitter fast i karmen, som man kan justere i høyden både oppe og nede. Vet ikke hva det heter. Men da kan du feks ha de så høyt at de dekker for innsyn fra forbipasserende, men trenger da ikke dekke øvre del av vinduet, så får du lys inn der. Disse her kan enkelt reguleres så er bussrushet over kan du åpne igjen. Men om det blir hjemmekosleig av disse vet jeg jo ikke. Anonymkode: c4f4b...4fa 6
Ullvott Skrevet 4. februar 2019 #9 Skrevet 4. februar 2019 10 minutter siden, AnonymBruker skrev: Litt dumt å dekke til hele vinduer da det vil ta mye av lyset. Jeg ser noen her i nabolaget har sånne man monterer i vinduet som sitter fast i karmen, som man kan justere i høyden både oppe og nede. Vet ikke hva det heter. Men da kan du feks ha de så høyt at de dekker for innsyn fra forbipasserende, men trenger da ikke dekke øvre del av vinduet, så får du lys inn der. Disse her kan enkelt reguleres så er bussrushet over kan du åpne igjen. Men om det blir hjemmekosleig av disse vet jeg jo ikke. Anonymkode: c4f4b...4fa Slike gardiner kan absolutt være en kjempefin løsning. Tror de fleste leverandører kaller dem plisségardiner fordi de er plissert (trekkspillform). Men vær obs på at ikke alle plissegardiner har den funksjonen at de kan trekkes både opp og ned. Noen kan bare senkes, og vil derfor ha samme funksjon som en rullegardin eller persienne. IKEA sine er av den typen, alle sammen. Det du trenger er en «flyvende plissegardin»/up-down plissegardin. 8
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2019 #10 Skrevet 4. februar 2019 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg trives ikke i huset vårt. Nå har vi bodd her i snart fem år, og jeg har prøvd det meste - innrede fint, male veggene, osv... Hovedproblemet mitt er at det er fort stort og åpent, med mye innsyn på begge sider (rekkehus). Huset er også på tre etasjer med en planløsning som ikke fungerer. Innsynet har jeg prøvd å skjerme med gardiner, persienner og grønne klatreplanter. Men ingenting hjelper nok. Savner den lille, fine leiligheten vi hadde før😩 Har noen tips til enten hvordan jeg kan klare å vri om hodet og tenke på en annen måte, eller tips til hvordan jeg får et trivelig hjem? (Vi kan dessverre ikke flytte - vi har ikke råd til noe tilsvarende i skolekretsen. Vi bor i det billigste området. ) Anonymkode: c5993...f12 Identifiser først hva du mistrives med, ts. Altså: ta en runde med deg selv og spør hva det er som gjør at du mistrives. Og denne gangen: ikke la deg selv slippe unna med å skylde på innsynet. Den kjøper jeg ikke. Et hjem består nemlig ikke av 4 vegger (med eller uten store vinduer) og et tak. Et hjem består av menneskene i det. Så hva sliter du med? Sånn egentlig? Vi kan råde deg til å kjøpe nye gardiner, altså. Men ingen tror jo at sånt fjas vil funke. Hadde du vært happy så ville veggene og vinduene ikke plaget deg det minste. Anonymkode: 59e6c...892 1
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2019 #11 Skrevet 4. februar 2019 Hvis du har stor stue er det fint å lage soner ved bruk av skillevegger. Skillevegger kan være flyttbare hyller eller en hjemmesnekret skillevegg. Man kan også lage soner ved hjelp av store gulvtepper. Sofakrok, kosekrok med lenestoler eller chaiselong, arbeid/hobbykrok, lekekrok osv. Lange gardiner festet til skinne i taket er både fint og hindrer innsyn. Anonymkode: c5098...447
Simmis Skrevet 4. februar 2019 #12 Skrevet 4. februar 2019 Vi har veldig innsyn inn i stua vår, og vi prøvde ut lameller. Det er helt genialt. Så kan vi selv velge om vi vil ha det helt lukket, ha litt åpent eller helt åpent. 3
Gjest PaN Skrevet 4. februar 2019 #13 Skrevet 4. februar 2019 Jeg har innsyn overalt i leiligheten min, jeg bor i første etasje og kjøpte meg mørke plissègardiner og det var det som skulle til, nå er det mindre innsyn i stua. Men så pleier jeg å tette for alle vinduer om natten da uansett, anbefaler slike gardiner.
Gjest Dævendøtte Skrevet 4. februar 2019 #14 Skrevet 4. februar 2019 43 minutter siden, AnonymBruker skrev: Så hva sliter du med? Sånn egentlig? Vi kan råde deg til å kjøpe nye gardiner, altså. Men ingen tror jo at sånt fjas vil funke. Hadde du vært happy så ville veggene og vinduene ikke plaget deg det minste. Snakk om å lete etter problemer. Selv bor jeg i et hus jeg mistrives i, nettopp pga innsyn og naboer tett på. Jeg flytter snart i nytt hus, uten naboer og innsyn. Sånt fjas vil løse det jeg egentlig sliter med, nemlig innsyn og naboer tett på.
Gjest loveli Skrevet 4. februar 2019 #15 Skrevet 4. februar 2019 https://www.kid.no/solskjerming/plissegardiner/leah-oppned-lysfiltrerende-plissègardin/60x160-cm-hvit-lysfiltrerende-plisségardin/ Hvem har innsyn? Bare de som går forbi, eller naboer med vinduer vendt mot deres vinduer i alle etasjer?
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2019 #16 Skrevet 4. februar 2019 Kjøkkenvindu og folk som går forbi - enkel og veldig billig løsning er en sånn skjerming som denne her fra Clas Ohlson : https://www.clasohlson.com/no/Vindusfilm-og-innsynsskjerming/Pr341432001 Om du fester den i nedre halve av kjøkkenvindu, så kan du fortsatt se over, men de ute kan ikke se inn og se deg, og du kan ikke se dem. Sånn opp-og-ned plisségardin er også en bra løsning, men de er dyrere. Og stua di, som er stor og åpen. Hvor har du sofa? Hvis grunnen til at du ikke trives og ikke føler at det er koselig, er fordi du sitter på sofa og ser inn på alt rot i spisestua og på kjøkkenet, så enkel løsning er jo å dra sofa midt i rommet og snu den mot veggen. Evt snu sofa sånn at du ser mot vinduer. Hva slags utsikt har du denne veien? Anonymkode: f7208...e24 2
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2019 #17 Skrevet 4. februar 2019 Vi har mye innsyn, og jeg misliker ganske sterkt lameller. Synes sånne løsninger man kan dra opp/ned er mye greiere. Jeg får ikke helt taket på hva som er problemet med planløsningen utfra tegningen? Er det lite plass i gang, eller at inngang er direkte til kjøkken? Anonymkode: 60f8a...c02
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2019 #18 Skrevet 4. februar 2019 23 minutter siden, AnonymBruker skrev: Vi har mye innsyn, og jeg misliker ganske sterkt lameller. Synes sånne løsninger man kan dra opp/ned er mye greiere. Jeg får ikke helt taket på hva som er problemet med planløsningen utfra tegningen? Er det lite plass i gang, eller at inngang er direkte til kjøkken? Anonymkode: 60f8a...c02 Begge deler egentlig. Og at det er veldig åpent. Man ser tvers gjennom huset. Anonymkode: c5993...f12
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2019 #19 Skrevet 4. februar 2019 55 minutter siden, AnonymBruker skrev: Kjøkkenvindu og folk som går forbi - enkel og veldig billig løsning er en sånn skjerming som denne her fra Clas Ohlson : https://www.clasohlson.com/no/Vindusfilm-og-innsynsskjerming/Pr341432001 Om du fester den i nedre halve av kjøkkenvindu, så kan du fortsatt se over, men de ute kan ikke se inn og se deg, og du kan ikke se dem. Sånn opp-og-ned plisségardin er også en bra løsning, men de er dyrere. Og stua di, som er stor og åpen. Hvor har du sofa? Hvis grunnen til at du ikke trives og ikke føler at det er koselig, er fordi du sitter på sofa og ser inn på alt rot i spisestua og på kjøkkenet, så enkel løsning er jo å dra sofa midt i rommet og snu den mot veggen. Evt snu sofa sånn at du ser mot vinduer. Hva slags utsikt har du denne veien? Anonymkode: f7208...e24 Tusen takk for tips til plassering av sofa! Vi har plissegardiner som vi bruker, men det ser ganske nitrist ut. Vi har ingen utsikt, bare innsyn. Anonymkode: c5993...f12 1
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2019 #20 Skrevet 4. februar 2019 Forslag til møblering. Anonymkode: f7208...e24 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå