AnonymBruker Skrevet 2. februar 2019 #1 Skrevet 2. februar 2019 I klassen til min sønn har det nå vært stemming blant foreldrene. 1. Foreldrene til bursdagsbarnet kjøper én gave som er fra alle i klassen 2. Alle tar med egen gave. 3. Alle tar med 50 kroner. 28 stemte på nr 1. 24. stemte på nr 2. 14 stemte på nr 3. Nå er det full diskusjon. Noen mener at vi skal gå for nr 1, mens andre mener at det tross alt er 38 personer som har stemt i mot forslaget om en gave, og at man derfor heller må finne ut av hva slags gave-penger man skal ha med. Burde det ikke være slik at om ikke alle er enige, kan heller ikke noe avgjøres. Kan man påtvinge noen noe form for praktisering om ikke alle er enige? Anonymkode: 26ade...0c3
Sushi Skrevet 2. februar 2019 #2 Skrevet 2. februar 2019 Hvorfor ha avstemning hvis dere ikke skal gå for det forslaget som fikk flest stemmer? 7
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2019 #3 Skrevet 2. februar 2019 En avstemning er jo en avstemning, og alternativ 1 fikk flest stemmer. Men ingen kan tvinges til noe som helst, da må man eventuelt gått mot strømmen da. Det får jo bli opp til hver enkelt. Anonymkode: 00981...8bf
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2019 #4 Skrevet 2. februar 2019 Og det skal godt gjøres at alle blir enige. Anonymkode: 00981...8bf 1
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2019 #5 Skrevet 2. februar 2019 Tror nok argumentet til de som ikke godtar svaret er at det ikke er flertallet som ønsker alternativ nr 1. Utrolig dumt med 3 svar alternativer. Det burde nok vært bare to. Foreldre kjøper gave eller alle kjøper gave. Anonymkode: 26ade...0c3
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2019 #6 Skrevet 2. februar 2019 Skjønner ikke at foreldre ikke blir lei av å diskutere gave og bursdag «problematikk»🙄 Dette har vært et tema på hvert eneste foreldremøte i alle år siden ungene på 21 og 9 startet i barnehagen! På sist foreldremøte ble det full diskusjon fordi det truer likestillingen når vi kun inviterer gutter eller jenter. Så var det tid for gavediskusjon, og nå er det gaver som vi lager selv som er tingen. Fy og skam om vi kjøper plastleker! Jeg orker ikke bry meg lenger, jeg kjøper det jeg føler for! Anonymkode: a1d92...121 2
Tibbie Skrevet 2. februar 2019 #7 Skrevet 2. februar 2019 (endret) Nummer èn høres jo helt kokko ut! Hva er poenget med gave om man ikke får gleden av å gi? Selv synes jeg at nummer to høres best ut. Det er ikke noe spenning i å motta noe som du får av alle og som du vet hva er. Dessuten, hvis man gir en gave, så kan man lett kamuflere hvor mye eller lite man har gitt i verdi. Også veldig bra med "regifting" dersom man har litt dårlig råd. Kan dere ikke heller møtes på halvveien og si at gaven/pengene skal være på en verdi av maks ca. 50 kr? Endret 2. februar 2019 av Tibbie 9
Gjest mimoe Skrevet 2. februar 2019 #8 Skrevet 2. februar 2019 Da slår dere sammen 2 og 3. Alle tar med enten en gave til 50 kr eller en 50 lapp 😊
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2019 #9 Skrevet 2. februar 2019 At foreldrene kjøper gave vil si at ingen tar med gave? Så noen har bursdag på bowling og gir en playstation på vegne av klassen, og andre har bursdag i skolens lokaler og gir en bok på vegne av klassen? Eh....På hvilken måte legger dette en demper på ulikhetene? Og hvorfor diskutere gave ELLER femti kr? Kan det ikke bare være at man enten gir gave eller max 50 om man gir penger? Anonymkode: 47437...ae6 9
Kjetil E Skrevet 2. februar 2019 #10 Skrevet 2. februar 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: I klassen til min sønn har det nå vært stemming blant foreldrene. 1. Foreldrene til bursdagsbarnet kjøper én gave som er fra alle i klassen 2. Alle tar med egen gave. 3. Alle tar med 50 kroner. 28 stemte på nr 1. 24. stemte på nr 2. 14 stemte på nr 3. Nå er det full diskusjon. Noen mener at vi skal gå for nr 1, mens andre mener at det tross alt er 38 personer som har stemt i mot forslaget om en gave, og at man derfor heller må finne ut av hva slags gave-penger man skal ha med. Burde det ikke være slik at om ikke alle er enige, kan heller ikke noe avgjøres. Kan man påtvinge noen noe form for praktisering om ikke alle er enige? Anonymkode: 26ade...0c3 Jeg ville sagt at skal man ha en regel for alle. Så tar man en ny avstemning mellom alternativ 1 og alternativ 2. Dette er en veldig vanlig fremgangsmåte når man har 3 eller flere alternativer og ingen av dem for 50,1% eller mer av stemmene. 3
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2019 #11 Skrevet 3. februar 2019 Alt 2 og 3 bør jo slås sammen. Alle tar med egen gave eller 50 kr Anonymkode: 4add3...df7
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2019 #12 Skrevet 3. februar 2019 Syns det virker ganske bak mål å skulle være nødt å gi bursdagsgave til noen som barnet kanskje ikke omgås med utenom det å gå i samme klasse.. Sånn var det ikke på min tid. Anonymkode: b8ac8...346
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2019 #13 Skrevet 3. februar 2019 Kunne dere ikke bare hatt to avstemninger? En hvor dere stemmer over tre forslag og et hvor dere stemmer over de to som fikk flest i første avstemning. Skjønner ikke helt poenget med avstemning hvis folk ikke gidder å forholde seg til resultatet Anonymkode: e46cc...716 4
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2019 #14 Skrevet 3. februar 2019 10 timer siden, AnonymBruker skrev: At foreldrene kjøper gave vil si at ingen tar med gave? Så noen har bursdag på bowling og gir en playstation på vegne av klassen, og andre har bursdag i skolens lokaler og gir en bok på vegne av klassen? Eh....På hvilken måte legger dette en demper på ulikhetene? Og hvorfor diskutere gave ELLER femti kr? Kan det ikke bare være at man enten gir gave eller max 50 om man gir penger? Anonymkode: 47437...ae6 De andre foreldrene vippser over penger til gave. Anonymkode: 420e2...ab4 1
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2019 #15 Skrevet 3. februar 2019 Poenget med én gave er at foreldrene til bursdagsbarnet kjøper selv inn en gave. Gjestene tar ikke med/betaler ikke noe. Dermed har man bare én utgift i året. Jeg skjønner godt de foreldrene som ikke finner seg i denne nye regelen, så lenge det er 36 (fordelt på 2 alternativer) som har stemt i mot nr 1. Det er jo da slik at det ikke er flertallet som vil ha nr 1. Mange har nok ikke tenkt konsekvensene av at det er 3 alternativer. Hadde valget vært mellom at barna skulle få 1 gave eller 25 gaver så hadde nok svaret vært annerledes. Anonymkode: 26ade...0c3
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2019 #16 Skrevet 3. februar 2019 6 hours ago, AnonymBruker said: Syns det virker ganske bak mål å skulle være nødt å gi bursdagsgave til noen som barnet kanskje ikke omgås med utenom det å gå i samme klasse.. Sånn var det ikke på min tid. Anonymkode: b8ac8...346 Når var det? Har vært slik så lenge jeg kan huske, men jeg er jo ikke eldre enn at jeg gikk på skolen på 90 tallet Anonymkode: 37958...df8
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2019 #17 Skrevet 3. februar 2019 20 minutter siden, AnonymBruker skrev: De andre foreldrene vippser over penger til gave. Anonymkode: 420e2...ab4 Åja. Trodde det var slik at foreldrene da betalte gaven selv. Er dette blitt vanlig forresten? Anonymkode: 47437...ae6
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2019 #18 Skrevet 3. februar 2019 6 timer siden, AnonymBruker skrev: Syns det virker ganske bak mål å skulle være nødt å gi bursdagsgave til noen som barnet kanskje ikke omgås med utenom det å gå i samme klasse.. Sånn var det ikke på min tid. Anonymkode: b8ac8...346 Bursdag på åttitallet her. Da inviterte man bare de man lekte med, iallfall der vi bodde, og skolen hadde ingenting med bursdager å gjøre. Anonymkode: 47437...ae6 1
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2019 #19 Skrevet 3. februar 2019 41 minutter siden, AnonymBruker said: Bursdag på åttitallet her. Da inviterte man bare de man lekte med, iallfall der vi bodde, og skolen hadde ingenting med bursdager å gjøre. Anonymkode: 47437...ae6 Her i 2019 blir det ramaskrik på mediene hvis noen skulle bli utelatt. Lærdom fra 90-tallet. Anonymkode: cd07f...883
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2019 #20 Skrevet 3. februar 2019 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Her i 2019 blir det ramaskrik på mediene hvis noen skulle bli utelatt. Lærdom fra 90-tallet. Anonymkode: cd07f...883 Vi inviterer de barnet leker med. Flesteparten i klassen blir ikke invitert. Det passer ikke barnet vårt med stort selskap. Liten plass har vi og. Ingen lyst til å ha det utendørs på den årstiden eller i gymsalen på skolen. Lekeland etc er for dyrt. Folk får skrike om dette så mye de vil. Folk har ulikt utgangspunkt. Anonymkode: 47437...ae6
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå