Gå til innhold

Introvert


MsMolly

Anbefalte innlegg

Er det noen introverte her som kan bidra med erfaringer og komme med tips om hvordan man som introvert kan «overleve» i en verden som er tilpasset ekstroverte?

Jeg blir så sliten av alle som har forventninger til meg. På jobb forventes det at man skal være med på mye sosialt og mange arrangementer etter arbeidstid. Hvis man ikke blir med, blir man sett på som sær og usosial. Jeg har evig nok med å henge med på det som skjer innenfor arbeidstiden.

Jeg blir tappet for energi av å ha folk rundt meg hele tiden, jeg trenger alenetid! Men jobb, slekt, familie og venner krever sitt, og jeg føler at jeg aldri klarer å gi dem det jeg bør/må. Livet mitt er blitt en øvelse i å finne på unnskyldninger for å ikke delta på ting. Hjelp!

Endret av MsMolly
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg synes det er feil at du ser påndegnselv som introvert hvis det er fordi du ikke vil være sosial med jobben utenom arbeidstid! Det er jo mange gode grunner til ikke å ønske det. 

Anonymkode: df580...fbf

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skulle ønske jeg var innadvendt noen ganger, det er ganske dritt å ville være med folk så mye som jeg trenger og samtidig ha så mange innadvendte venner som ikke har energi til det.. jeg kan bli helt desperat noen gangera av kjedsomhet.. men skjønner at det er kjipt når samfunnet ellers er dekket opp etter utadvendte. Jeg tror det trengs en opplysningsbølge og en endring i hva som er krav som for eksempel alle finn-jobbannonsene hvor dem bare søker etter "utadvendt person som trives i team" på alle typer jobber. Det blir jo bare for dumt... Vet dessverre ikke hva man kan gjøre på egenhånd. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, MsMolly skrev:

Er det noen introverte her som kan bidra med erfaringer og komme med tips om hvordan man som introvert kan «overleve» i en verden som er tilpasset ekstroverte?

Jeg blir så sliten av alle som har forventninger til meg. På jobb forventes det at man skal være med på mye sosialt og mange arrangementer etter arbeidstid. Hvis man ikke blir med, blir man sett på som sær og usosial. Jeg har evig nok med å henge med på det som skjer innenfor arbeidstiden.

Jeg blir tappet for energi av å ha folk rundt meg hele tiden, jeg trenger alenetid! Men jobb, slekt, familie og venner krever sitt, og jeg føler at jeg aldri klarer å gi dem det jeg bør/må. Livet mitt er blitt en øvelse i å finne på unnskyldninger for å ikke delta på ting. Hjelp!

Her må du sette grenser, aldri delta på noe du ikke vil. Drit i det, det sier alt om hvor dumme dine kollegaer er som ikke godtar at du ikke deltar. Nordmenn er helt idioter når det kommer til flokkmentalitet.

Selv har jeg sagt tydelig fra: når jeg går ut av døra er arbeidslivet ferdig for i dag.

Da vil jeg bruke tiden min som det passer meg, for å koble av. Arbeidslivet suger ut all energi hos meg.

Anonymkode: 92074...155

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65

Nøkkelen er å finne de andre introverte i verden rundt seg.

Men det er ganske fornøyelig at man skal være nødt å forklare resten av verden at det faktisk er forskjell på hvordan man henter energi. Jeg er introvert, og jeg driver med ren folkeopplysning overfor mine ekstroverte venner og kolleger. Men for en herlig verden det er blitt når jeg blir respektert for å si "nei, du nå er det så mye at jeg takker nei til XX på lørdag, men takk for invitasjon".

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg synes det er feil at du ser påndegnselv som introvert hvis det er fordi du ikke vil være sosial med jobben utenom arbeidstid! Det er jo mange gode grunner til ikke å ønske det. 

Anonymkode: df580...fbf

Helt irrelevant ift ts spørsmål. 

1 time siden, stenalina skrev:

Skulle ønske jeg var innadvendt noen ganger, ....................

Du må gjerne være innadvendt.   Det er ikke det samme som introvert.

52 minutter siden, Blondie65 skrev:

Nøkkelen er å finne de andre introverte i verden rundt seg.

.................

 

Nøkkelen er å finne den ene eller de få man faktisk kan overleve en hel kveld sammen med.  De trenger ikke være introverte.  De trenger bare å holde kjeft om semegbehovet sitt innimellom om de er ekstremt ekstroverte.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Blondie65
Akkurat nå, Whistler skrev:

Nøkkelen er å finne den ene eller de få man faktisk kan overleve en hel kveld sammen med.  De trenger ikke være introverte.  De trenger bare å holde kjeft om semegbehovet sitt innimellom om de er ekstremt ekstroverte.

Sant nok. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Whistler skrev:

 

Du må gjerne være innadvendt.   Det er ikke det samme som introvert.

Jeg bare elsker pirkere😋

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, stenalina skrev:

Skulle ønske jeg var innadvendt noen ganger, det er ganske dritt å ville være med folk så mye som jeg trenger og samtidig ha så mange innadvendte venner som ikke har energi til det.. jeg kan bli helt desperat noen gangera av kjedsomhet.. men skjønner at det er kjipt når samfunnet ellers er dekket opp etter utadvendte. Jeg tror det trengs en opplysningsbølge og en endring i hva som er krav som for eksempel alle finn-jobbannonsene hvor dem bare søker etter "utadvendt person som trives i team" på alle typer jobber. Det blir jo bare for dumt... Vet dessverre ikke hva man kan gjøre på egenhånd. 

Når skal folk skjønne at introvert ikke er det samme som innadvent, og at utadvendt ikke er det samme som ekstrovert??

Anonymkode: 6a47e...020

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, stenalina skrev:

Jeg bare elsker pirkere😋

De kommer du til å tiltrekke deg når du bruker emojis i stedet for punktum.  😜

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, stenalina skrev:

Jeg bare elsker pirkere😋

Hva vil du da kalle en utadvendt introvert? Lær deg riktig begrep.

Anonymkode: 6a47e...020

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herregud, dere får ha tråden for dere selv, lykke til med å overleve blant alle som ikke er like beleste som dere selv😂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt beste tips er å prøve å finne tid til deg selv. Det betyr at du kanskje faktisk må si nei til noen av disse sosiale greiene etter jobb, si det rett ut. Du er sliten og vil bare hjem for å lade deg opp :) 

Noen ganger er det lov å ha planer med seg selv :) 

E94C0026-0148-420C-BD04-EE1EE6956696.jpeg

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

10 minutter siden, stenalina skrev:

Herregud, dere får ha tråden for dere selv, lykke til med å overleve blant alle som ikke er like beleste som dere selv😂

Er man introvert samler man energi når man er alene. Er man ekstrovert får man energi ved å være sammen med andre mennesker. Jeg håper du har lært deg begrepene ;)

Anonymkode: 6a47e...020

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Er man introvert samler man energi når man er alene. Er man ekstrovert får man energi ved å være sammen med andre mennesker. Jeg håper du har lært deg begrepene ;)

Anonymkode: 6a47e...020

Men hva er forskjellen på innadvendt og introvert?

Anonymkode: 21565...03b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men hva er forskjellen på innadvendt og introvert?

Anonymkode: 21565...03b

Litt enkelt forklart: introverte opplever at det å være sosial med andre mennesker tapper dem for energi, ekstroverte det motsatte.

Innadvendte handler gjerne om sosial utfoldelse - hvordan man er som person, at man gjerne er tilbaketrukken, holder seg for seg selv, kanskje ikke midtpunktet, tenkende, grublende osv.

Mange blander begrepene fordi mange introverte er også innadvendte. Men man kan altså være en utadvendt introvert - en som gjerne er et naturlig midtpunkt og sosial, men som samtidig opplever at man er helt tom for energi etter interaksjonen og sosialiseringen. 

Jeg er både innadvendt og introvert, men liker å være sosial med mine venner. Jeg liker ikke å sosialisere med fremmede i særlig grad.

Ts; du må rett og slett være flinkere til å sette grenser for deg selv, og ikke være redd for å si i fra. Og samtidig bry deg litt mindre om hva andre måtte tenke.

Endret av SPOCA
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Blondie65
3 timer siden, SPOCA skrev:

Jeg er både innadvendt og introvert, men liker å være sosial med mine venner. Jeg liker ikke å sosialisere med fremmede i særlig grad.

Jeg er en innadvendt introvert som har lært seg å være utadvendt. Det vil si at når jeg er opplagt og i form kan jeg godt være svært så sosial - og jo bedre jeg kjenner menneskene i selskapet jeg befinner meg i jo mer utadvendt er jeg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS du må bare gi litt faen for å si det slik rundt hva andre tenker om deg.

Jeg er introvert. Jeg drar aldri ut med jobben. Jeg er sosial på jobben, men det er uaktuelt å gå ut å være med på eventer etc. da jeg blir utrolig sliten når jeg kommer hjem. Føles som at noen bare trekker og drar all energi ut av kroppen min når man er på slike eventer. Mennesker som ikke er introverte har dessverre liten forståelse for dette, og jeg har ofte fått høre at jeg er overlegen, tror jeg er noe og at jeg er sær fordi jeg ikke gidder å bli med på noe. Men helt ærlig så gir jeg blaffen! Ikke har jeg tid til å forklare mennesker som ikke har forståelse for at jeg faktisk syns det er tungt å være med på sosiale eventer.

Å de få gangene du forklarer at du faktisk ikke har noen personlig agenda ovenfor dine kolleger, men faktisk ikke er glad i å være sosial, så får du høre at "men herregud man må jo være litt sosial å bli kjent osv osv". Og da gir jeg opp.

Så nå sier jeg bare neitakk men takk for invitasjonen. Så får folk ta det som de vil. Jeg har en gjeng med veldig gode venner å en fantastisk partner, så det holder for meg. Jeg har ikke noe til overs med mennesker som ikke har forståelse.

Du må være med mennesker som gir deg energi, og gjøre det du ønsker. Du har sikkert et fåtal gode venner som mange av oss introverte har, og det er nok glede for oss. 

Anonymkode: 21af8...e41

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 2.2.2019 den 17.21, Whistler skrev:

Helt irrelevant ift ts spørsmål. 

Du må gjerne være innadvendt.   Det er ikke det samme som introvert.

Nøkkelen er å finne den ene eller de få man faktisk kan overleve en hel kveld sammen med.  De trenger ikke være introverte.  De trenger bare å holde kjeft om semegbehovet sitt innimellom om de er ekstremt ekstroverte.

Jo, det er akkurat det samme. 

På 2.2.2019 den 17.24, stenalina skrev:

Jeg bare elsker pirkere😋

Her har du en til.

På 2.2.2019 den 17.25, AnonymBruker skrev:

Når skal folk skjønne at introvert ikke er det samme som innadvent, og at utadvendt ikke er det samme som ekstrovert??

Anonymkode: 6a47e...020

Introvert/innadvendt og ekstrovert/utadvendt er synonymer. De betyr nøyaktig det samme. Ekstro betyr ut, intro betyr inn, vert betyr snu/vende.

https://snl.no/ekstrovert 

https://snl.no/introvert

Begrepene ekstro/introvert er bare forholdsvis nye i norsk ordforråd, som har blitt innført av britisk/amerikansk populærpsykologi, derfor tror noen at de begrepene betyr noe annet enn de gamle norske begrepene innadvendt/utadvendt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er introvert selv, men har heldigvis ikke forventninger om å delta utenfor jobb. I forrige jobb var det mer av så jeg ble med på noen fredagspils, men dro hjem etter et par timer. 

Det er lov å si nei og si at du har en avtale. Den avtalen kan like godt være en kveld alene og med Netflix. 

Anonymkode: db15b...e59

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...