Gjest Lærer Skrevet 9. april 2005 #1 Skrevet 9. april 2005 Hei, Jeg jobber som tiden som lærer, og er veldig usikker på hvilken lønn jeg har krav på? Jeg har en Mastergrad (6 år) og 2 års tidligere erfaring som lærer. Har ikke tatt PPU enda, skal begynne på det til høsten. Noen som kan hjelpe? Setter veldig stor pris på svar. Tusen takk!
Gjest Anonymous Skrevet 9. april 2005 #2 Skrevet 9. april 2005 Mastergrad er 5 år - Hovedfag er 6 år... Lærere i grunnskolen er ansatt i kommunen og følgelig tjener de som regel likt over det hele basert på ansiennitet og Lærerhøgskolen. (Lærere i den Videregående skolen er ansatt i Fylkeskommunen og får høyere lønn enn de i grunnskolen, fordi de ofte har litt mer utdanning enn bare Lærerhøgskolen). 2 års ansiennitet vil gi de aller fleste lærere i grunnskolen en brutto årslønn på minst kr. 300.000,- så det står alt for bra til med dagens lærere lønnsmessig i forhold til hva de syter, klager og skriker høyt om hvert år. Lærerne jobber lite, har god lønn, reiser mye på kurs og drikker mye kaffe...og tjener fett! Og de har forholdsvis korte arbeidsdager.
Gjest Anonymous Skrevet 9. april 2005 #3 Skrevet 9. april 2005 300 000,- kroners lønnen vil selvfølgelig stige år for år.
Gjest Anonymous Skrevet 9. april 2005 #4 Skrevet 9. april 2005 Hæ? Har en mastergrad blitt 5 år nå? Jeg tok selvfølgelig en cand mag først- 4 år, og deretter en mastergrad som varte i 2 år (fra USA) En mastergrad og et hovedfag er jo det samme! Forøvrig: Jeg spurte etter gode råd. Og da er det ikke så veldig koselig å få slengt dritt om yrket sitt. Det er tydelig at du ikke har jobbet som lærer. Det er et utrolig tøft yrke! Jeg er på skolen fra 8-4 alle dager. Har ikke undervisning alle disse timene, men det er mye for og etterarbeid. I tillegg er det ikke mange kvelder uten at jeg må ta frem bøkene for å forberede neste dag hjemme. Og så må det nevnes at man blir UTROLIG sliten av å oppholde seg i et rom med 30 barn som bråker, roper, krangler, spør spørsmål en hel dag. Helt tydelig at du aldri har jobbet som lærer....
Gjest Anonymous Skrevet 9. april 2005 #5 Skrevet 9. april 2005 Og jeg synes vel ikke 300 000 er forskrekkelig høyt for en yrkesgruppe som har fra 4-6 års universitets/høyskole utdannelse.....
Milly:) Skrevet 9. april 2005 #6 Skrevet 9. april 2005 Lærerne jobber lite' date=' har god lønn, reiser mye på kurs og drikker mye kaffe...og tjener fett! Og de har forholdsvis korte arbeidsdager.[/quote'] Tydelig at du har peiling, ja
Gjest Annen gjest Skrevet 10. april 2005 #7 Skrevet 10. april 2005 Å jobbe kl. 8 -16 er ikke lenge...andre i kommune/fylke/stat jobber 8-18 hver dag. Vi andre i fylkes/kommune/stat tjener ikke noe bedre (snarere mindre!) og vi har også hovedfag og profesjonsutdanninger på 6 år. Jeg er enig med en annen her at lærere er en overbetalt gruppe i forhold til de flestes utdannelse som er 3-4 år ved Lærerhøgskolene. Arbeidstid 8-16 er noe alle andre har også, om ikke mer.
Gjest Annen gjest Skrevet 10. april 2005 #9 Skrevet 10. april 2005 Og jeg synes vel ikke 300 000 er forskrekkelig høyt for en yrkesgruppe som har fra 4-6 års universitets/høyskole utdannelse..... Det bør og må skilles mellom de som har 4 år versus de som har 6 års høyere utdannelse. Hvis ikke er det jo totalt poengløst å ta de to årene ekstra det koster i slit og penger, hvis enn ikke skal få igjen for det på noe vis. Lærerne i grunnskolen ligger på nivået 3 års Lærerhøgskole (gammel ordning) / 4 års Lærerhøgskole (ny ordning). De fortjener derfor ikke høyere lønn enn de med 6 års utdanning som jobber eller i kommune/fylke/stat! Mange av de andre i kommune/fylkes/stat tyjener bare 270 000 med sin høyere utdanning og arbeidstid 7-18 så et eller annet er galt.. Hallo, hvor er logikken?! Men til trådstarters spørsmål: Lærere i grunnskolen tjener brutto fra kr. 300 000 og oppover.
Milly:) Skrevet 10. april 2005 #10 Skrevet 10. april 2005 Å jobbe kl. 8 -16 er ikke lenge...andre i kommune/fylke/stat jobber 8-18 hver dag. Vi andre i fylkes/kommune/stat tjener ikke noe bedre (snarere mindre!) og vi har også hovedfag og profesjonsutdanninger på 6 år. Jeg er enig med en annen her at lærere er en overbetalt gruppe i forhold til de flestes utdannelse som er 3-4 år ved Lærerhøgskolene. Arbeidstid 8-16 er noe alle andre har også, om ikke mer. Lærere jobber ikke lite selv om de har kort arbeidsdag. Det er mye ekstraarbeid, f.eks retting av prøver og andre arbeid, forberedelse og arbeid med studenter hvis man er øvingslærer.
Annie78 Skrevet 10. april 2005 #11 Skrevet 10. april 2005 Mastergrad er 5 år - Hovedfag er 6 år... Lærere i grunnskolen er ansatt i kommunen og følgelig tjener de som regel likt over det hele basert på ansiennitet og Lærerhøgskolen. (Lærere i den Videregående skolen er ansatt i Fylkeskommunen og får høyere lønn enn de i grunnskolen, fordi de ofte har litt mer utdanning enn bare Lærerhøgskolen). 2 års ansiennitet vil gi de aller fleste lærere i grunnskolen en brutto årslønn på minst kr. 300.000,- så det står alt for bra til med dagens lærere lønnsmessig i forhold til hva de syter, klager og skriker høyt om hvert år. Lærerne jobber lite, har god lønn, reiser mye på kurs og drikker mye kaffe...og tjener fett! Og de har forholdsvis korte arbeidsdager. Dette er det morsomste jeg har hørt på en stund... Lærere har forholdsvis kort arbeidsdag. Hvordan vet du det? Har du jobbet som lærer? Har du peiling i det hele tatt? Er lærer selv, og jobber ofte til båre 6 og halv sju, og begynner på jobb klokka 8 hver dag. Suppegjøk! Skaff deg bedre informasjon før du uttaler deg. Dessuten; master er 5 eller 6 år, avhengig av hvilket fag du tar. Master er det som var hovedfag før. En av mine kollegaer er lektor, og har ca. 350 000,- i året. Tror du får mer når du har tatt pedagogikken, noe hun har.
Annie78 Skrevet 10. april 2005 #12 Skrevet 10. april 2005 Det bør og må skilles mellom de som har 4 år versus de som har 6 års høyere utdannelse. Hvis ikke er det jo totalt poengløst å ta de to årene ekstra det koster i slit og penger, hvis enn ikke skal få igjen for det på noe vis. Lærerne i grunnskolen ligger på nivået 3 års Lærerhøgskole (gammel ordning) / 4 års Lærerhøgskole (ny ordning). De fortjener derfor ikke høyere lønn enn de med 6 års utdanning som jobber eller i kommune/fylke/stat! Mange av de andre i kommune/fylkes/stat tyjener bare 270 000 med sin høyere utdanning og arbeidstid 7-18 så et eller annet er galt.. Hallo, hvor er logikken?! Men til trådstarters spørsmål: Lærere i grunnskolen tjener brutto fra kr. 300 000 og oppover. Nei, vi tjener IKKE 300 000,-. Min grunnlønn er 280 000 og jeg har gått 4 år på skole. Har du mer utdanning, får du mer i lønn. Hvis dere synes lærere har det så bra, så bli lærere da vel! Prøv det i alle fall før dere uttaler dere.......
Gjest Anonymous Skrevet 10. april 2005 #13 Skrevet 10. april 2005 Lektiorer tjener fra 350 000,- og oppover. Ved private skoler tjener de fra 400 000 og oppover. Klart de har det fett. Hovedfag (som det ble kalt inntil åe 2005) er et 6-6,5 års studium. Mastergrad (som det kalles nå) er et studieløp på 5 år (og ikke mer). Leger og jurister har normert studietid på 6 år. Leger ansatt i kommunen tjener 1 million (!) mens jursiter og andre med hovedfag tjener 270 000 og oppover... Lærerne har en normert studietid på 4 år (tidligere 3). Lønnen deres er fra 300.00 og oppover.
Gjest Anonymous Skrevet 10. april 2005 #14 Skrevet 10. april 2005 Hva må til for å få tittelen lektor?
Gjest Anonymous Skrevet 10. april 2005 #15 Skrevet 10. april 2005 Lærerne har en normert studietid på 4 år (tidligere 3). Lønnen deres er fra 300.00 og oppover. En annen har allerede rettet på dette, men du la tydeligvis ikke merke til det. Fagutdannete lærere tjener 285.000 i året her jeg bor; IKKE 300.000 og oppover. Lønna reguleres ikke hvert år heller. (Så at noen påstod dette.) Hvorvidt du mener at lærere er overbetalte eller ikke har ingenting med tråden å gjøre. De fleste som faktisk har erfaring på området mener at du tar feil, men det kan vi ta i en annen tråd.
Gjest Anonymous Skrevet 10. april 2005 #16 Skrevet 10. april 2005 Hva må til for å få tittelen lektor? Kravetfor å kunne søke på lektor-stillinger er at man har et hovedfag i et aktuelt fag. Hovedfag er på 6 - 6,5 år. Men fra og med 2005 kalles det ikke hovedfag lengre og studietiden er kuttet ned til 5 år.
Gjest Annen gjest Skrevet 10. april 2005 #17 Skrevet 10. april 2005 Dette varierer vel fra kommunen til kommune? I Asker kommune tjener lærerne i grunnskolen med 3-4 års Lærerhøgskole kr. 300 - 340 000,- avhengig av ansiennitet. Noen tjener over dette også og lektor og rektor har en lønn på henholdsvis 380 000 og 440 000,- I Videregående tjener de ennå høyere
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå