Gå til innhold

Dum katt og balkong

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg bor i andre etasje og har en dum gammel hannkatt som ikke vet sitt eget beste. Han har nemlig funnet ut at det er lurt å bruke balkongen min for å komme seg inn. På varme sommerdager  hvor døra står åpen fungerer det fint, men resten av året, not so much. Balkongen er nemlig ikke overbygd, så den er åpen for vær og vind. Nå er det er tykt lag med snø der, så jeg har akkurat stått og sett på at han graver seg gjennom snøen som en muldvarp for å komme seg opp. 

Jeg ser gjerne at han slutter med dette, og heller holder seg på en av de to tørre, overbygde verandaene til noen slipper ham inn. Der har han plenty av steder hvor det er både tørt og varmt. Men neida.. jeg er redd både for at han skal bli sittende der ute i lang tid, i dårlig vær, om jeg ikke er hjemme, sover eller av andre grunner ikke oppdager ham raskt. Eller at han skal bli sittende fast eller falle ned, fordi snøen gjør det vanskelig å komme seg opp. Jeg har prøvd å sperre av, så han ikke kommer seg under rekkverket på balkongen, men da finner han en vei over. 

Noen ideer om hva jeg kan gjøre for å stoppe ham? Det ser ut som han bare tar den veien av ren rutine, uten å forholde seg til varierende vind og vær. Å holde ham inne på heltid er ikke et alternativ, for da blir han en rautende gremlin, som hevntisser over alt og generelt oppfører seg som et troll. 

Så, Internett, noen tips til hvordan jeg kan beskytte den dumme pelsloffen mot seg selv? 

Anonymkode: 241bc...168

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Sett ut en boks eller noe som han kan søke ly i? Sånn katteseng eller noe som også ser litt ut som en hule?

Anonymkode: e8580...885

• Liker 1
Skrevet

Lol. Artig innlegg. Godt skrevet. Du burde bli tekstforfatter. Når det gjelder katten, har jeg ingen gode råd, dessverre. De gjør som de selv vil. 

• Liker 5
Skrevet
21 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Sett ut en boks eller noe som han kan søke ly i? Sånn katteseng eller noe som også ser litt ut som en hule?

Anonymkode: e8580...885

Jeg har vært inne på tanken, men med det været vi har nå, så snør jo en slik boks ned på null komma svisj. 🤔 Da vil han jo ikke komme inn i den, med mindre han er blodseriøs muldvarp som husker hvor boksen er. Men det er jo en ide når det verste snøfallet gir seg. 

20 minutter siden, Krepsekvinnen skrev:

Lol. Artig innlegg. Godt skrevet. Du burde bli tekstforfatter. Når det gjelder katten, har jeg ingen gode råd, dessverre. De gjør som de selv vil. 

Haha, takk. Jeg kunne lett ha skrevet et verk på flere bind om den dumme loffen. Min teori er at han er så fornøyd med at han fant ut noe lurt den gangen han var purung ungkatt, at han nekter å gå med på at det ikke alltid er lurt. Litt som en gammel, sur mann, som erklærer at «Slik gjorde vi det i 1913, da funker det i 2019 også!». Og gleden av å sitte kald og nedsnødd på balkongen i kortere eller lenger tid, er tydeligvis ikke nok til å få ham på andre tanker. 

• Liker 3
Skrevet

Fyren er jo smart. Du som er dum som ikke så problemet komme :P

Å blokkere han/ødelegge ruta øker faren for at noe går galt. Vent med avvenning til våren er her.

Anonymkode: 92371...d02

• Liker 2
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Fyren er jo smart. Du som er dum som ikke så problemet komme :P

Å blokkere han/ødelegge ruta øker faren for at noe går galt. Vent med avvenning til våren er her.

Anonymkode: 92371...d02

Han er faktisk litt for smart for sitt eget beste. :fnise:

Jeg har også tenkt på det med ruta. At ruta er stengt oppdager han jo ikke før han henger der som en dumrian, og ikke kommer verken opp eller ned. Utfordringen nå er at snøen gjør sitt beste for å ødelegge ruta hans, og det er begrenset hvor raskt jeg klarer å måke balkongen, og om han eventuelt fryser til is før våren kommer. 

Det kan forresten også nevnes at jeg trodde jeg hadde vunnet da balkongen ble bygd om i sommer, og at vi skulle unngå reprise på vinteren i fjor. Balkongen ble 50 cm bredere, og dermed ble den hengende for langt ut til at han fikk tatt samme rute som han pleide. Men den gang ei, han brukte to dager på å knekke koden, og så fant han en ny rute. 

Spørs om jeg heller må fokusere på å sette noe skrått ut fra veggen, som gjør at det blir et lite rom med mindre snø der.

• Liker 2
Skrevet

Kan du gjøre sånn at han ikke kan ses fra inne i huset når han går dit han ikke skal? Dyr gjør det som virker, så grunnen til at han gjør det er at han blir sluppet inn når han går der. Om han ikke kan se inn, ikke blir sett og ikke blir sluppet inn slutter han å gå dit.

Skrevet
1 minutt siden, Sol70 skrev:

Kan du gjøre sånn at han ikke kan ses fra inne i huset når han går dit han ikke skal? Dyr gjør det som virker, så grunnen til at han gjør det er at han blir sluppet inn når han går der. Om han ikke kan se inn, ikke blir sett og ikke blir sluppet inn slutter han å gå dit.

Jeg er helt enig i prinsippet, han går jo den veien fordi han kommer inn der. Utfordringen er at han kommer seg opp, ikke ned, så slipper vi ham ikke inn, så blir han sittende der i all evighet.. Det er for høyt til at han kan hoppe ned. Han klatrer opp, men klarer nok ikke å få grep for å komme seg ned samme vei. Så det er vanskelig å unngå en selvoppfyllende profeti, han kommer inn den veien, før eller siden, fordi det ikke finnes noen andre måter å få ham inn når han først sitter der. Jeg liker å tro at han er smart nok til at han hadde gått ned og søkt ly på verandaen under, en av de mange gangene han har prøvd den veien når jeg er på jobb, og han blir sittende der i timesvis i regn og snø. 

• Liker 1
Skrevet

Kan dere lage en innretning så han kan komme seg ned igjen?

Skrevet

Lag en varmeboks til han å sett den høyt (på en stol feks), da snør den ikke ned hvis du bruker spaden i et par minutt hver dag det snør. 

Anonymkode: 7ddbc...687

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...