AnonymBruker Skrevet 1. februar 2019 #1 Skrevet 1. februar 2019 Så.. hva anser folk som best pr proteininntak? Kjøpte meg 2kg lammekjøtt (kverna), og synes det er helt sinnsykt mettende i fht kylling. Har de samme porsjonene, men er jo mett i minst 5t av lam! Kylling holder meg mett i 2-3t kanskje... Er dette en forvridd oppfatning av kjøttypene, eller ligger det noe i det? Gikk over til lam fordi det skulle gi bedre utslag mtp muskelvekst, men nå føler jeg meg bare feit fordi det gjør meg så latterlig mett.. spiste senest kl 20 igår. Var mett frem til kl 13:30 på jobb idag (spiste frokost, men...). Vanligvis er jeg skrubbsulten kl 11 med de samme rutinene. Men idag kunne jeg ha hoppet over lunsj nesten fordi det enda ligger i magen - føles det ut som 😅... så.. er det til å anbefale foran kylling, eller??? Kan legge til at jeg trener annen hver dag! Anonymkode: f50a3...1b6
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2019 #2 Skrevet 1. februar 2019 Lammekjøtt er vel ganske mye fetere enn kylling. Så hvor mange kalorier var det i porsjonen med lammekjøtt sammenlignet med porsjonen med kyllingkjøtt? Anonymkode: a1fec...591
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2019 #3 Skrevet 1. februar 2019 53 minutter siden, AnonymBruker skrev: Lammekjøtt er vel ganske mye fetere enn kylling. Så hvor mange kalorier var det i porsjonen med lammekjøtt sammenlignet med porsjonen med kyllingkjøtt? Anonymkode: a1fec...591 Ja. Men det skulle visst være mer proteiner i det?. Kalorier: 294g pr 100g. Så typ 588 totalt inntar jeg vel i løpet av dagen 🙄 Anonymkode: f50a3...1b6
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2019 #4 Skrevet 1. februar 2019 Ang muskelvekst så har det ingenting å si om du spiser lam eller kylling. Protein er protein. Anonymkode: f954c...874
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2019 #5 Skrevet 2. februar 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: Ang muskelvekst så har det ingenting å si om du spiser lam eller kylling. Protein er protein. Anonymkode: f954c...874 Jo. Men er det sunnere enn kylling egentlig? Anonymkode: f50a3...1b6
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2019 #6 Skrevet 2. februar 2019 56 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jo. Men er det sunnere enn kylling egentlig? Anonymkode: f50a3...1b6 Hvorfor det? Anonymkode: f954c...874
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2019 #7 Skrevet 2. februar 2019 Faktisk er det karbohydrater sammen med mineralsalter fra grønnsaker som gir mest muskelvekst, det er ikke protein vi trenger for å bygge muskler. Anonymkode: d9604...1fd
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2019 #8 Skrevet 2. februar 2019 47 minutter siden, AnonymBruker skrev: Faktisk er det karbohydrater sammen med mineralsalter fra grønnsaker som gir mest muskelvekst, det er ikke protein vi trenger for å bygge muskler. Anonymkode: d9604...1fd Jeg spiser såvidt grønnsaker, fordi jeg er en av de som bare ikke liker det 🤷♀️... spiser derfor mest kylling og lite grønt. Det er svært begrenset, men bruker bønner, agurk, erter, gulrot, spinat, paprika og tomat. Sjelden gang salat. Bygde ganske mye muskler da jeg bare hadde to typer grønnsaker i maten. Proteinene da viktige byggesteiner?? Anonymkode: f50a3...1b6
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2019 #9 Skrevet 2. februar 2019 10 timer siden, AnonymBruker skrev: Ja. Men det skulle visst være mer proteiner i det?. Kalorier: 294g pr 100g. Så typ 588 totalt inntar jeg vel i løpet av dagen 🙄 Anonymkode: f50a3...1b6 Har du norsk som morsmål? Dette er fullstendig uforståelig for meg. 6 timer siden, AnonymBruker skrev: Jo. Men er det sunnere enn kylling egentlig? Anonymkode: f50a3...1b6 Ingen matvarer er sunne. Et variert kosthold er sunt. 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg spiser såvidt grønnsaker, fordi jeg er en av de som bare ikke liker det 🤷♀️... spiser derfor mest kylling og lite grønt. Det er svært begrenset, men bruker bønner, agurk, erter, gulrot, spinat, paprika og tomat. Sjelden gang salat. Anonymkode: f50a3...1b6 Du spiser et rikt utvalg grønnsaker når du spiser alle disse tingene. Anonymkode: a1fec...591
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2019 #10 Skrevet 2. februar 2019 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Har du norsk som morsmål? Dette er fullstendig uforståelig for meg. Ingen matvarer er sunne. Et variert kosthold er sunt. Du spiser et rikt utvalg grønnsaker når du spiser alle disse tingene. Anonymkode: a1fec...591 1) nei , altså... ser du ikke at jeg har arabisk som morsmål ? Kanskje du også har et annet morsmål, og sliter med å forstå alle disse norske ordene ? Men jeg skal ta på min kappe at formuleringen var litt klumsete. La meg prøve på nytt: Når jeg spiser lammekjøtt til middag spiser jeg ca 200g lammekjøtt. pr 100g lammekjøtt er det 116 kalorier. (Retter opp meg selv her - tror jeg noterte fra feil type kjøtt sist). 116 *2 = 232 kalorier . Dvs: pr middagsmåltid inntar jeg ca 232 kalorier fra selve lammekjøttet. (Jeg noterer ikke med alt annet jeg spiser til middag, fordi det er lammekjøtt jeg fokuserer på; typ om det er bedre eller dårligere enn kylling). 2) jaha? Men daså, anså det som ganske dårlig mtp alt som er å velge mellom 🙄... alltid blitt kritisert for dårlig inntak av grønnsaker i tillegg 🤷♀️ Anonymkode: f50a3...1b6
Pierre Gynt Skrevet 2. februar 2019 #11 Skrevet 2. februar 2019 26 minutter siden, AnonymBruker skrev: 1) nei , altså... ser du ikke at jeg har arabisk som morsmål ? Kanskje du også har et annet morsmål, og sliter med å forstå alle disse norske ordene ? Men jeg skal ta på min kappe at formuleringen var litt klumsete. La meg prøve på nytt: Når jeg spiser lammekjøtt til middag spiser jeg ca 200g lammekjøtt. pr 100g lammekjøtt er det 116 kalorier. (Retter opp meg selv her - tror jeg noterte fra feil type kjøtt sist). 116 *2 = 232 kalorier . Dvs: pr middagsmåltid inntar jeg ca 232 kalorier fra selve lammekjøttet. (Jeg noterer ikke med alt annet jeg spiser til middag, fordi det er lammekjøtt jeg fokuserer på; typ om det er bedre eller dårligere enn kylling). 2) jaha? Men daså, anså det som ganske dårlig mtp alt som er å velge mellom 🙄... alltid blitt kritisert for dårlig inntak av grønnsaker i tillegg 🤷♀️ Anonymkode: f50a3...1b6 Hvor har du de tallene fra? Lammekjøttdeig har ofte fettprosent på over 20. Det blir ofte opp mot 300 kcal pr 100. g. Selvfølgelig metter det mer enn kylling, som har litt over en tredjedel av de samme kaloriene.
Pierre Gynt Skrevet 2. februar 2019 #12 Skrevet 2. februar 2019 At proteiner fra lam skal gi bedre effekt enn proteiner fra kylling, er bare flåsete. Generelt overrasker det meg hva folk er villig til å gjøre av småting (kosttilskudd, valg av spesielle matvarer, diverse fancy øvelser) når de ikke har de store paramtrene under kontroll: nok hvile (søvn), riktig periodisert trening og et matinntak tilpassa målet man har, da med en god makrofordeling. 1
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2019 #13 Skrevet 2. februar 2019 1 minutt siden, Purt Gull skrev: Hvor har du de tallene fra? Lammekjøttdeig har ofte fettprosent på over 20. Det blir ofte opp mot 300 kcal pr 100. g. Selvfølgelig metter det mer enn kylling, som har litt over en tredjedel av de samme kaloriene. Nå fant jeg tall fra vektklubben.no Nettsiden jeg hadde oppe for igår finner jeg ikke tilbake til, og den viste 294 kalorier pr 100g lammekjøtt . Men tenker nå at jeg kanskje så på feil kjøtt siden jeg ikke finner den igjen idag. Anonymkode: f50a3...1b6
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2019 #14 Skrevet 2. februar 2019 18 minutter siden, AnonymBruker skrev: 1) nei , altså... ser du ikke at jeg har arabisk som morsmål ? Kanskje du også har et annet morsmål, og sliter med å forstå alle disse norske ordene ? Men jeg skal ta på min kappe at formuleringen var litt klumsete. La meg prøve på nytt: Når jeg spiser lammekjøtt til middag spiser jeg ca 200g lammekjøtt. pr 100g lammekjøtt er det 116 kalorier. (Retter opp meg selv her - tror jeg noterte fra feil type kjøtt sist). 116 *2 = 232 kalorier . Dvs: pr middagsmåltid inntar jeg ca 232 kalorier fra selve lammekjøttet. (Jeg noterer ikke med alt annet jeg spiser til middag, fordi det er lammekjøtt jeg fokuserer på; typ om det er bedre eller dårligere enn kylling). Anonymkode: f50a3...1b6 Jeg sjekket matvaretabellen - er det lam indrefilet du spiser, for det har akkurat 116kcal per 100 gram? Da må jeg trekke tilbake alt jeg har sagt, for det har færre kcal pr 100g enn kyllingkjøttdeig - men mer protein enn kyllingkjøttdeig, så det kan være at protein er mer mettende for deg. Bare sjekk om det faktisk er indrefilet, indrefilet er magert, men dyrt, vanlig lammekjøttdeig kan du få billig, og det er fett (og helt fantastisk å lage kjøttboller eller gryteretter med). Sitat 2) jaha? Men daså, anså det som ganske dårlig mtp alt som er å velge mellom 🙄... alltid blitt kritisert for dårlig inntak av grønnsaker i tillegg 🤷♀️ Folk skal alltid hakke på andre, for alle slags bagateller, ikke ta deg nær av det! Hvis du er som meg, så er et tips å benytte situasjoner hvor det ikke er noe press, feks koldtbord, til å smake på nye ting. Anonymkode: a1fec...591
Pierre Gynt Skrevet 2. februar 2019 #15 Skrevet 2. februar 2019 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nå fant jeg tall fra vektklubben.no Nettsiden jeg hadde oppe for igår finner jeg ikke tilbake til, og den viste 294 kalorier pr 100g lammekjøtt . Men tenker nå at jeg kanskje så på feil kjøtt siden jeg ikke finner den igjen idag. Anonymkode: f50a3...1b6 Du bør sette deg inn i grunnleggende ernæring. At kverna lammedeig skulle bare ha i overkant av 100 kcal, gir ikke mening. Vanlig kjøttdeig, har 14% fett. 1 g fett har 9kcal. Det vil si at fettet alene gir godt over 100 kcal. I tillegg kommer kaloriene fra proteinene. Når man da har kverna lammekjøtt, som som regel inneholder mye mer fett, så sier det seg selv at det blir mye mer energitett enn kyllingfilet, som praktisk talt bare er vann og protein. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå