Gå til innhold

Hvordan klarer dere handle billig?

Anbefalte innlegg

Skrevet
På 1.2.2019 den 19.19, AnonymBruker skrev:

Kjøper karbonade deig på tilbud når det er hos Meny, kjøper stort sett ikke noen erstatnings produkter for den som er vegetarianer, den bruker svarte bønner når vi har taco, ellers blir dte mye grønnsaker, bønner , linser , ,kikerter etc. Men vi spiser ikke fisk, bruker noe kyllingfilet, aldri kylling kjøttdeig eller kjøttdeig av svin. Ellers blir det Norwegia eller  synnøve Finden ost, Mills produkter,  noe soya melk, yoghurt etc pga laktose intoleranse på en, men ikke luksus noe syntes jeg. Bikker stort sett 10 000 pr.måned. Kiwi er vel en butikk med gode priser, liker ikke Rema her vi bor, trang, liten og rotete 

Anonymkode: 43316...efb

10 000 for 3 personer?! det er vanvittig mye! Spesielt når dere har en vegetarianer i familien og spiser få kjøttmiddager. Karbonadedeigen som er på tilbud hos Meny er fremdeles dyrere enn den som en får på f.eks coop (2 for 80kr). Kjøper dere kikerter og linser på innvandrerbutikker sparer dere mye. Men jeg ser dere spiser mye ost, og der flyr pengene fort. 

Anonymkode: 2c8a2...9ae

Skrevet
På 2.2.2019 den 10.08, AnonymBruker skrev:

Feil.

Har prøvd å tenke strategisk rundt Æ og i hvert fall alltid handle topp 10 eller potensielle topp 10 kun på Rema 1000. Jeg har regnet med at i snitt får jeg 5 % rabatt på hver handletur dit. Føler ikke det gir så mye verdi.

Anonymkode: f63f1...08c

Da har du brukt den feil. Totalt siden Æ kom, ligger jeg på over 10% i rabatt. Da handlet for over 30k.

Anonymkode: e84e9...982

Skrevet

mulighetene er jo egentlig mange, men jeg finner også ut at det krasjer enten den ene eller den andre veien. 

Taco:

alt ok til man kommer til kjøttdeig og ost. 

hvis man trenger å gjøre den billig kan man bruke en first Price kyllingkjøttdeig til under 20 kroner, men her vil alle bortsett fra meg helst bruke to, pluss at det skal være kjøttdeig fra gilde. 

kjøper jeg en billig pose ost som er revet blir det tomt, og velger jeg en stor kg ost så raspes og spises det tomt. Så har ingenting igjen til annen middag uansett. 

Koteletter:

kjøper jeg inn gode nakkekoteletter fr first Price til 60 kr for fire så hevdes det at det er for lite med en stor kotelett pr pers selv med mye tilbehør som potet grønnsaker saus etc

Jeg spiser godt og er en voksen mann, så ser ikke helt hvorfor hovedingrediensen alltid må dobles. 

Skrevet

Når det snakkes om billige brød, og at et brød trenger ikke koste 30 kroner og at det finnes myye billigere brød: Har dere også sett på hvor lenge disse såkalt rimelige brødene varer? Ikke umulig at et skikkelig brød til 30 kroner faktisk vare mye lenger enn billigbrødet til en 10'er (aner ikke hva disse billige brødene koster så jeg tipper litt når jeg sier 10 kroner). Hvor mange dager har dere av et billigbrød og hvor mange skiver billigbrød må dere spise for å bli mette?

Jeg kjøper håndverksbrød av samme type som du får kjøpt på Åpent Bakeri, betaler 33.33 kroner per stk (3-for-100) og et brød varer hele arbeidsuka. 5 matpakker + det jeg spiser av brød ved siden av suppe o.l. Kanskje ikke kvalitetsbrød er så dyrt i sammenlikning med billigbrød likevel?

Anonymkode: 39401...d11

Skrevet
29 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Når det snakkes om billige brød, og at et brød trenger ikke koste 30 kroner og at det finnes myye billigere brød: Har dere også sett på hvor lenge disse såkalt rimelige brødene varer? Ikke umulig at et skikkelig brød til 30 kroner faktisk vare mye lenger enn billigbrødet til en 10'er (aner ikke hva disse billige brødene koster så jeg tipper litt når jeg sier 10 kroner). Hvor mange dager har dere av et billigbrød og hvor mange skiver billigbrød må dere spise for å bli mette?

Jeg kjøper håndverksbrød av samme type som du får kjøpt på Åpent Bakeri, betaler 33.33 kroner per stk (3-for-100) og et brød varer hele arbeidsuka. 5 matpakker + det jeg spiser av brød ved siden av suppe o.l. Kanskje ikke kvalitetsbrød er så dyrt i sammenlikning med billigbrød likevel?

Anonymkode: 39401...d11

Brød er stort sett laget av mel, så næringsinnholdet pr 100 gram blir noenlunde det samme, tenker jeg. Jeg spiser uansett ikke et brød på rappen, så spørsmålet om hvor lenge det varer, er umulig/irrelevant for meg, og jeg har pålegg på, og ting ved siden av, så jeg lever uansett ikke bare på brød. Jeg skjærer brødet opp i butikken, og fryser ned 4 og 4 skiver i poser, tar opp innimellom (jeg spiser nok mer knekkebrød). Om det lønner seg? Hvor mye veier 33-kroners brødet? Rema og Kiwi og Coop sitt billigbrød veier vel 750 gram og koster 7 kr. Prisen er ikke alt, man betaler for en følelse. Du liker følelsen "håndverksbrød" gir deg, jeg liker følelsen "billig brød" gir meg. Vi tenker at vi begge får kvalitet/verdi for pengene.

Anonymkode: 2bb2e...b60

Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Det som har mest å si for hvor fort man blir mett er vekten og andelen grovt korn. Billigste kneip til 7 kr har 55% grovhet og veier 750g. Det metter greit nok, og minst like godt som mange dyrere brød som har lavere grovhet eller lavere vekt. Jeg foretrekker likevel grov kneip (95% grovt) eller et brød med en annen kornsort og minst 90% grovhet for smakens skyld. Det finnes svært få brød som har det, også blandt de dyreste.

Anonymkode: 28d35...f25

Skrevet

Det var forresten litt misvisende. Grovheten har noe å si for hvor lenge man føler seg mett.

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det som har mest å si for hvor fort man blir mett er vekten og andelen grovt korn. Billigste kneip til 7 kr har 55% grovhet og veier 750g. Det metter greit nok, og minst like godt som mange dyrere brød som har lavere grovhet eller lavere vekt. Jeg foretrekker likevel grov kneip (95% grovt) eller et brød med en annen kornsort og minst 90% grovhet for smakens skyld. Det finnes svært få brød som har det, også blandt de dyreste.

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det var forresten litt misvisende. Grovheten har noe å si for hvor lenge man føler seg mett.

Er ikke helt med på dette. Verken hvor stor betydning metthet har, eller hvor mye fiber har å si for metthetsfølelsen. For meg er næringsinnholdet og smaken - veid opp mot prisen - viktigst.

Anonymkode: 2bb2e...b60

Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

10 000 for 3 personer?! det er vanvittig mye! Spesielt når dere har en vegetarianer i familien og spiser få kjøttmiddager. Karbonadedeigen som er på tilbud hos Meny er fremdeles dyrere enn den som en får på f.eks coop (2 for 80kr). Kjøper dere kikerter og linser på innvandrerbutikker sparer dere mye. Men jeg ser dere spiser mye ost, og der flyr pengene fort. 

Anonymkode: 2c8a2...9ae

Kjøper ikke på innvandrer butikker, har ikke det i nærheten. Så blir fra Meny eller Kiwi, kjøper alltid ost, den store på ca 1kg fra Tine, den er best, men ser jo at vi kunne kjøpt ris og pasta i store poser, kjøper boil in a bag eller hva det heter, alltid den rosa 12 pakningen med egg, Bremykt, brelett til en,vanlig smør når vi skal bake etc, Og kjøper alltid godt brød, orker ikke disse billige kneip brødene eller andre som ikke smaker annet enn papp. Et brød koster fort 30-35kroner, Meny har vel alltid ukes tilbud på brød, det er ofte gode brød. Vi bør , må ikke , men bør kutte ned, ser jo at 10 000 er veldig mye for vår familie. Det er ikke inkludert mat til hunden vår , tørrmat til marsvin og andre ting som trengs fra dyrebutikken , men går litt grønnskar til marsvinet som kjøpes på Kiwi. Og ukolonomisk med ferdig raspet ost når vi har taco og hjemme laget Pizza :icon_lol:

Anonymkode: 43316...efb

• Liker 1
Skrevet

Brød er en av matvarer der det er mulig å spare litt penger med ikke så mye egen innsats. Vi har kjøpt brødbakemaskin på en loppemarked engang, vi ga 50 kr for den, var egentlig impulskjøp. Og vi ble helt frelst. Baker alltid eget brød, har gjort det i to år nå. Selvbakt brød kommer på 11 kroner, kom vi frem til. Og på ett år sparer vi ca 5 000 kroner på å ikke kjøpe brød. Setter maskinen for natta, på morgen har vi nybakt brød. Brukes til matpakker. Brødet blir også mye mer mettende enn det brødet man får kjøpt! Inneholder mindre salt, mindre gjær, mer grovt mel. Og når man først har brødbakemaskin, går der også veldig fort å sette på pizzadeig, deig til rundstykker, eller pølsebrød, burgerbrød osv. Så da kjøper vi generelt mindre bakevarer og sparer mer på det.

Andre ting man kan spare på, er jo å kjøpe First Price/Rema egne varer der man kan, der man liker de. Alle grønnsaker og frukt er jo storsett der samme, de er kanskje litt mindre i størrelse de FP. Lefser til Taco f.eks. Ost, synes FP ost er oftest helt bra. Her må man bare prøve seg frem egentlig, hva man liker og hva man ikke liker. FP-varer type som ferdig krydrede koteletter eller kylling har som oftest billig og ikke god krydder på seg, men jeg har en god erfaring med å vaske de (!) og bruke egen krydder, da blir de mye bedre.

Men som andre sa. Største sparetips er nok å kaste mindre mat. Planlegge innkjøp og middag utifra det man allerede har i kjøleskapet. Tenke ikke «i dag har jeg lyst på...» men heller tenke «jeg har det i kjøleskapet, så jeg kan lage...».

Anonymkode: f8d5f...4a6

Skrevet (endret)
På 1.2.2019 den 11.44, AnonymBruker skrev:

Sjekk diskene i butikkene med varer som har kort dato.

Jeg måtte le,

-for enn stund siden lå det Lyspærer som gikk ut på dato i billigkurven... :roll: KJØPTE Seff. 

a.

Endret av Sliten&kjørt51

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...