Gå til innhold

Hvordan klarer dere handle billig?

Anbefalte innlegg

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Kjøper karbonade deig på tilbud når det er hos Meny, kjøper stort sett ikke noen erstatnings produkter for den som er vegetarianer, den bruker svarte bønner når vi har taco, ellers blir dte mye grønnsaker, bønner , linser , ,kikerter etc. Men vi spiser ikke fisk, bruker noe kyllingfilet, aldri kylling kjøttdeig eller kjøttdeig av svin. Ellers blir det Norwegia eller  synnøve Finden ost, Mills produkter,  noe soya melk, yoghurt etc pga laktose intoleranse på en, men ikke luksus noe syntes jeg. Bikker stort sett 10 000 pr.måned. Kiwi er vel en butikk med gode priser, liker ikke Rema her vi bor, trang, liten og rotete 

Anonymkode: 43316...efb

Selv om Rema der ikke er din favoritt koster det deg mye ikke å utnytte mulighetene Æ gir. 

Skrevet
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg føler at jeg ikke klarer å handle sånn at det blir billig..

En tacomiddag feks, så må jeg jo ha kjøttdeig, salat, rømme, mais, lefser, ost osv, og da er man oppe i 200 kroner. 

Pålegg og brød er dyrt. Brød 30 kroner, en skinkepakke nesten 30 kroner, agurk 20 kroner, juice 30 kroner. 

Skal jeg ha kyllinggryte så må jeg jo ha kyllingfilet som er dyrt, fløte, nanbrød, andre ingredienser. 

Hvordan klarer dere å handle middag for under 100lappen? 

Anonymkode: 7ab8c...058

altså, jeg bor alene og når jeg kjøper taco så har jeg jo middag i 2 dager.en agurk bruker du jo flere ganger. rømmen kan du også bruke til noe annet for jeg regner ikke med du har hele rømmebegeret på. du har ikke en hel agurk på skiva heller, samme med pålegg, du bruker ikke hele påleggspakka på skiva. 

når jeg lager kjøttkaker til meg selv så er kostprisen rundt 35 kr. ikke dyrt i mine øyne. 

Anonymkode: 55cff...ce3

• Liker 1
Skrevet

Taco: kjøper karbonadedeig på coop extra  (2 for 80) og sparer den ene til en annen middag. Osten rasper vi fra en hel Norvegia som vi også bruker til pålegg. Kjøper billigmerker av krydder og lefser. Så i dag ble det sånn ca slik: (blir store llomrom for jeg skriver på mobil...)

karbonadedeig 40 kr

lefser 7 kr

krydder og skjell 9 kr

rømme (halv boks fra forrige uke) 10 kr

mais (3 pk for 12 kr) 4 kr

ost (ca 1/4 av Norvegia som vi kjøpte forrige uke) 25 kr

halv agurk (16 kr for hel) 8 kr

Paprika 9 kr

Rødløk (fra nett som koster 15 kr) ca 2 kr

= 114 kr

I morgen skal vi ha pizza: 

Karbonadedeig 40 kr

Pizzafyll 14 kr 

Gjær 4 kr 

Mel 6 kr 

Ost (som på tacoen) 25 kr 

Løk ca 2 kr

= 91 kr

På søndag skal vi ha komle og da har vi rester på mandag:

Komlepakke 40 kr

Pølse 66 kr 

Bacon 17 kr 

Gulrot 5 kr 

Kålrot 10 kr 

= 138 kr delt på to middager = 69 kr

Tirsdag skal vi ha tomatsuppe:

Tomatsuppe 16 kr 

Makaroni 6 kr 

Pølse 40 kr

Egg (fra egen hage) men hadde vel blitt ca 8 kr (ved kjøp av 18 pk til 38 kr)

= 70 kr 

Onsdag er det laks:

Laks 70 kr 

Soyasaus 29 kr

Vårløk 14 kr 

Ris  5 kr 

Brokkoli 10 kr 

= 128 kr 

Torsdag fiskekaker: 

Fiskekaker 70 kr

Poteter 13 kr 

Blomkål 17 kr 

Gulrot 5 kr 

Brun saus fra bunn  (to skjeer smør, en buljong og 3-4 skjeer mel) ca 8 kr 

= 113 kr 

Som du ser er det noen billige og noen litt dyrere middager. Om vi deler det på 7 blir det i snitt 93 kr. 

Jeg har kun regnet på den delen av varen vi bruker nå, siden det var snakk om middag til under 100 kr. Resten spres og brukes til middag uken etter eller i lunsj, på skiven osv. 

Når det gjelder frokoster og brødmåltid bruker vi havregrøt en del og brød kjøpes på coop til 2 før 45 kr. Av pålegg har vi resten av den osten, skinkeost, en pakke med skinke/servelat/salami, makrell i tomat og leverpostei. Dette holder i massevis:) 

Vi er 2 voksne, 1 barn på 4 år og en baby. Kjøper dagligvarer for 1200 kr i mnd (detter er inkludert bleier,vaskemiddel osv)

Anonymkode: 23d43...b10

• Liker 2
Skrevet

Meg over, mente såklart 1200 kr i uka... :)

Anonymkode: 23d43...b10

• Liker 4
Skrevet

Erter, bønner, linser, havregrøt, grønnsakssuppe, løksuppe, gryterett uten kjøtt... grønnsaker fra frysedisk. Tilsett smør. Alt bli godt med smør og krydder. Vi spiser for mye kjøtt. Juice er ikke så sunt, drikk heller vann og spis frukten. Bruk din fryser hjemme. Mye kan fryses ned til senere

Anonymkode: 35d29...1e6

Skrevet

Da ble det taco i går. 

Braisert svin, 30 kr kg, holder også til middag i dag da det ble en kilo kjøtt.  

Hjemmelaget tacokrydder, og lefser bakt på maismel, kanskje 4-5 kroner? 

Tomatsalsa med koriander, lime, avocado og rødløk. 25+2+15+15+2= 59 kr. Hadde jeg hatt dårlig råd ville jeg droppet acovado og koriander, og kjøpt tomater i løsvekt, da ville regnestykket blitt 10+2+2= 14 kroner. 

Altså får du en god og mettende tacomiddag til to stk for 15+5+14 = 34 kroner

Anonymkode: 075a4...13c

Skrevet
17 timer siden, AnonymBruker skrev:

Virker som om mange som sliter med høyt matbudsjett gjør ting i feil rekkefølge.

De bestemmer seg først for hva de vil ha til middag, og ser hva de er tom for, så går de i butikken. Da blir det dyrt. Det er jo nettopp slike familier butikkene tjener stort på. Som gjør at resten kan leve veldig billig på tilbud, lokkevarer, og sesong. 

Anonymkode: 075a4...13c

For en kjempebra tråd! Selv for oss garva gjerrigknarker og prektige små husmødre, er det ting å plukke opp. Og en spesiell takk til deg som skrev dette, jeg har ofte irritert meg over "uøkonomiske" folk, men nå skjønner jeg at det er jo de som finansierer min behagelige livsstil. Så takk til dere også!

Anonymkode: 2bb2e...b60

• Liker 3
Skrevet
13 hours ago, Husholdning1 said:

Selv om Rema der ikke er din favoritt koster det deg mye ikke å utnytte mulighetene Æ gir. 

Feil.

Har prøvd å tenke strategisk rundt Æ og i hvert fall alltid handle topp 10 eller potensielle topp 10 kun på Rema 1000. Jeg har regnet med at i snitt får jeg 5 % rabatt på hver handletur dit. Føler ikke det gir så mye verdi.

Anonymkode: f63f1...08c

• Liker 1
Skrevet

Jeg spiser nesten aldri kjøtt og kjøper ikke drikke som juice, brus, melk osv. Tror jeg sparer endel på det.

Anonymkode: b6530...2d4

• Liker 1
Skrevet

Du trenger ikke kjøpe brød som koster 30 kr. Det finnes billigere brød også. Samme med skinke. Velg billigvarianter av de varene det er mulig. Eventuelt dropp et par ingredienser til tacoen. Bruk opp all maten du kjøper. Jeg bor alene og bruker sjelden over 100 kr på middag. Hvis du kjøper store pakker av ting blir det billigere, og da har du plutselig "gratis" middag noen dager (altså at du har alle ingredienser fra før, til overs fra en annen handletur)

Anonymkode: 6b139...113

• Liker 2
Skrevet (endret)

For meg er dyrevelferd og etisk produsert mat viktig. Kjøper derfor ikke kjøtt, egg eller meieriprodukter fra noe annet enn norske dyr. (Det er også mye juks med utenlandsk kjøtt, du vet ikke hva du spiser).

Jeg handler det billige alternativet til f.eks mais, bønner og andre ting. Men at det er norsk kortreist mat er det viktigste ellers.

Har ikke det laveste matbudsjettet, men for meg er det viktig å tenke på mer enn bare pris.

Endret av loveli
Skrevet
18 hours ago, Husholdning1 said:

Vi utnytter tilbudene. Kjøper f.eks brus når det er på tilbud. I såpass store mengder at det varer til neste gang det er på tilbud. Slik gjør vi med alle tilbudsvarer vi bruker mye av.

Ellers bruker vi selvsagt Æ, som gir mye besparelser på det vi bruker mye penger på. Kan handle for i utgangspunktet 2000,- og ende opp med å betale 1500-1600. Her er det selvsagt viktig å ha produkter som ikke er vesentlig billigere hos konkurrerende butikker.

Sparer enormt på å IKKE drikke brus her i gården😀

• Liker 1
Skrevet (endret)
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Feil.

Har prøvd å tenke strategisk rundt Æ og i hvert fall alltid handle topp 10 eller potensielle topp 10 kun på Rema 1000. Jeg har regnet med at i snitt får jeg 5 % rabatt på hver handletur dit. Føler ikke det gir så mye verdi.

Anonymkode: f63f1...08c

Da har du kanskje veldig varierte handler? Jeg har ikke noe prodblem med å få det til å bli 20-25% av handelen. Men det betyr selvsagt at man utnytter det tilnærmet maksimalt, inkludert tilbudene der. Med bare 10% på utvalgte varer vil det jo begrense seg.

Endret av Husholdning1
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Sparer enormt på å IKKE drikke brus her i gården😀

Man kan også spare enormt på å ikke spise mat. Men hvis man først skal handle det, noe i allefall jeg skal, så blir det selvsagt billigst på denne måten. 

• Liker 2
Skrevet

Jeg drar til Sverige og handler ellers på grønnsaksbutikker på f.ekd Grønland i oslo, også prøver jeg å planlegge innkjøp sånn at jeg ikke småhandler hele tiden. 😋

• Liker 1
Skrevet

Bare first price her i gården. Ikke råd til annet :)

Anonymkode: 0268e...13c

• Liker 2
Skrevet
På 1.2.2019 den 14.18, AnonymBruker skrev:

Vi handler billigste alternativ der som det ikke er stor kvalitetsforskjell. F.eks. var vi på Bunnpris i går og handlet tacoingredienser. Da la jeg merke til hvor utrolig mye billere First Price-produktene var enn Santa Maria, eller hva det heter. Det var kanskje 1/3 eller 1/4 av prisen. 5 kr for sett med tacoskjell, saus og krydder! Under 10 kr for tortillas. Det ble en rimelig middag. Bortsett fra grønnsakene da, som er dyre. 20 kr for agurk, for eksempel. 25 kr for tomatene, pluss paprika.

Anonymkode: 29a86...a7c

Bortsett fra at taco tingene fra fp smaker høgg, så har du rett:p 

Skrevet
På 1.2.2019 den 11.36, AnonymBruker skrev:

Jeg føler at jeg ikke klarer å handle sånn at det blir billig..

En tacomiddag feks, så må jeg jo ha kjøttdeig, salat, rømme, mais, lefser, ost osv, og da er man oppe i 200 kroner. 

Pålegg og brød er dyrt. Brød 30 kroner, en skinkepakke nesten 30 kroner, agurk 20 kroner, juice 30 kroner. 

Skal jeg ha kyllinggryte så må jeg jo ha kyllingfilet som er dyrt, fløte, nanbrød, andre ingredienser. 

Hvordan klarer dere å handle middag for under 100lappen? 

Anonymkode: 7ab8c...058

Litt avhengig av hvor du bor. Selv handler jeg slik:

20kr kjøttdeig (handler i bulk i sverige til rundt 50kr/kg, vet det går an å få relativt lav pris når det er tilbud på vanlige norske butikker også.
5kr mais
8kr lefser
6 kr - 250g tomat
12kr for 1/2 agurk (jeg bor i Oslo, handler på innvandrermarked og betaler 6kr for en agurk)
6kr salsa

Bruker personlig hverken salat eller ost. Selv pleier vi å kjøpe taco dinner kit fra first price og bruke krydderet+skjellene (dette koster 5kr), og lager salsa selv. Men salsaen inni der funker også helt greit hvis du skal ha det inni en smørje i burrito.

Ellers handler jeg alltid Coop Megas brød ukas tilbud 19,90, evt kjøper og fryser når det er 2 for 30 feks. Eventuelt så baker jeg selv. Fløte kjøper jeg i 50% disken. Skinke kan du f.eks kjøpe 2pk for 25 på Rema (Jalapenoskinken er god). Kyllingfilet er ofte også på tilbud, og det er ikke noe man MÅ bruke mengder av heller. Nanbrød kan bakes selv hvis man vil det.

Det å handle billig er slitsomt og vanskelig i begynnelsen fordi man har oppfattelser av hvilke varer man skal handle, og hvilke varer som ikke er "like bra". Og noen ganger har man f.eks en vane for å ha middager som egentlig er ganske dyre. 

Det er en skikkelig omstilling å tenke på hvor man handler, hva man handler osv, men det blir bedre etter hvert. Nøkkelen er å sjekke tilbudsaviser, prøve ut nye varer, og generelt handle billig. 

• Liker 1
Skrevet
6 minutter siden, ukjentjente skrev:

Bortsett fra at taco tingene fra fp smaker høgg, så har du rett:p 

Jeg er litt uenig. Vi kjøper Taco Dinner Kit fra First Price og er fornøyd med det. Salsaen pleier vi å hive i en tomatsuppe, men ellers fungerer både skjellene og krydderet helt fint. Det hender vi tar i litt mer chili i krydderet. Lager salsa selv. 

• Liker 3
Skrevet
På 1.2.2019 den 14.29, AnonymBruker skrev:

Planlegging og et lite lager er trikset hos meg.

Akkurat det er svaret, og da må man ha en grei fryser. Så tråle nettsider angående tilbud og handle inn og legge varene i fryseren, og bruke de ikke minst. Leve fra hånd til munn er alltid dyrt. Med å handle hver eneste dag etter innskytelse.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...