AnonymBruker Skrevet 1. februar 2019 #1 Skrevet 1. februar 2019 Hva betyr det at en hunderase har stor temperament? Anonymkode: b98e9...0a9
Jytte Skrevet 1. februar 2019 #2 Skrevet 1. februar 2019 (endret) 8 timer siden, AnonymBruker skrev: Hva betyr det at en hunderase har stor temperament? Anonymkode: b98e9...0a9 En rase som varsler, spisshunder for eksempel. Alt avhenger av eieren og sosialisering i passe tempo. Men urhunder og f.eks. Saarlos, krever mer enn en mops. http://saarlooswolfhond.no/Om rasen/mentalitet.html En rase med et temperament som er rolig som hunder, krever mye aktivitet. En hund krever en ok eier. En tannløs mops kan også bite. Hvorfor spør du? Jeg kjenner flere kamphund-hunder. Den ene vil jeg si at den er farlig. Den kom løpende bakfra og tok tak i armen min. Jeg brukte hundespråk og så en helt annen vei, vendte hodet bort og sa "din tulling". Men den lystrer meg, når jeg sier kom, legg deg ned osv. Passet den litt ufrivillig og sa til han som satt på samme benk, at du tar bikkja med hjem til deg du. Han nektet. ingen av oss hadde lyst å ta med en muskelbunt på 55 kilo hjem. Vi satt i en park, og ventet på eieren. Han som satt med meg spurte om... er du ikke redd den hunden. Jo, sa jeg, men egentlig ikke for den liker meg. Likevel, bikkja hadde bitt flere, som den prøvde seg på meg og skulle rive av meg armen. Heldigvis kunne jeg lese hunden og den slappet av. Men noen raser er mer krevende. Jeg har lært en bjeffete gneldrebikkje å være stille. Eieren kom og ringte på døra, og jeg trodde ikke hun kom så tidlig hjem på kvelden. Da gikk hun, og tenkte at jeg er hjemme hos henne. Jeg ringte og spurte, hvor ble du av? Hun ble imponert, vips hadde hun ikke vakthund mer, men jeg viste henne hvilke tegn hunden kunne for å ikke bjeffe. Lærte den også høyre og venstre, og ved hvert kryss snudde hunden seg og så på meg, stoppet og lurte på. Jeg elsket den hunden, en dag ble den siste dagen, med narkose først. Omg. Det var trist. Alle hunder har temperament. En voksen hund som har hatt feil eiere, en veskehund som aldri har fått brukt sine sanser, en valp med nervøs mamma, et avkom av ikke-rene-linjer. Det er så mye ute å går. Det er for mye useriøs avl, både raserene og blandinger. For mange ønsker et avkom av sin hund fordi den er så fin og fortjener sex en enste det blir for dumt når det er umulig å finne bra hjem hvis det ikke er i seriøse miljøer. Temperament kan være arbeidsglede. Endret 1. februar 2019 av Jytte
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå