Gjest alinaB Skrevet 9. april 2005 #1 Skrevet 9. april 2005 Dette blir kanskje mer "lufting" av tanker enn spørsmål, men det får nå være. Drømmen har alltid vært å bli lege, helt siden jeg kan huske, jeg ønsket meg til og med en "doktorveske" når jeg var fire år. Ønsket er blitt større og større, men videregående er fullført, og det er absolutt ikke de beste karakterer. Jeg er veldig lei meg, men jeg er nok ikke smart nok vil nok mange si. Men det har noe med at jeg aldri har interessert meg for fagene på vgs. Men til sammenligning har jeg allerede lest pensum for tre år på medisinstudiet, og kan alt på rams, det er det jeg vil bli. Men nå blir det altså ikke sånn :veldigsur: Det jeg bare tenker på er om jeg blir fornøyd med et annet yrke?
Gjest GreenSky Skrevet 9. april 2005 #2 Skrevet 9. april 2005 Tja. Hvis drømmen virkelig er så sterk, hvorfor ikke ta opp igjen noen fag.
Gjest Sukkerert Skrevet 9. april 2005 #3 Skrevet 9. april 2005 Tenkt på å studere i utlandet? Mange som reiser til Ungarn for eksempel.
Gjest Anonymous Skrevet 9. april 2005 #4 Skrevet 9. april 2005 Det kan jo virke som du rett og slett ikke har vært fokusert nok, og skjønt hva som bringer deg til målet. Det har kanskje noe med modenhet å gjøre, hva vet jeg? Hadde du vært virkelig fokusert ville du skjønt at du måtte stå på og jobbe som besatt for å oppfylle første del av planen din; gode nok karakterer til å ha mulighet til å gå videre - selv om en del ikke interesserer deg (that's life!). Det er jo unektelig dumt å bruke tid og energi på NESTE skritt for å nå målet ditt når du må gjennomføre skritt 1 først, men dette vet du sikkert nå..?? Ville nok ha vurdert å ta noen fag om igjen som GreenSky også foreslår. Husk: Ikke gi opp drømmen din. Gjør det du kan for å komme dit, men helst i riktig rekkefølge! Lykke til!
Gjest Anonymous Skrevet 9. april 2005 #5 Skrevet 9. april 2005 Det virker som om du har brukt tiden din litt feil. Har du lest på medisinstudie pensum istedenfor det pensumet du egentlig burde lest på? For å være helt ærlig, så mener jeg at kan man ikke det grunnleggende som man lærer på vgs. så bør man rett og slett ikke bli lege. Man bør være VELDIG flink for å være lege. Det burde du vite Men hvis du tar opp igjen fag for å forbedre karakteren så kan du klare det. Jeg har ikke noen særlig tro på folk med dårlige karakterer som reiser utenlands for å få en lettere vei til å bli lege. Som lege så har du MYE ansvar, og hvis du da har en lettkjøpt utdanning da....ja, da mister jeg litt respekt.
Gjest Tristessa Skrevet 9. april 2005 #6 Skrevet 9. april 2005 Men medisinutdannelsen i Ungarn er hard den. Samme gjelder for øvrig tannlegeutdannelsen. Lett å komme inn, men et hardkjør uten like, så klarer man seg gjennom studiene i utlandet vil jeg nå si at man har gode kunnskaper.
Gjest AlinaB Skrevet 9. april 2005 #7 Skrevet 9. april 2005 Takk for svar Det ble ikke bare feilfokusering på skolen, men jeg mistet moren min på grunnkurs, og det førte til at jeg IKKE FIKK LOV av rådgiver på skolen å gå de fagene (realfagene) jeg ville. Og det endte med at jeg måtte velge helt andre fag for kunne få "bestått" fikk jeg beskjed om. Og da blir det bare sånn for meg at ting jeg ikke liker er jeg som regel ikke noe god i heller, uansett hvor mye jeg leser. Jeg leste og leste, men fikk ikke noe bedre karakterer av den grunn. Men utdanning i utlandet vil jeg ikke, jeg vil helst ha en norsk utdanning, men det blir til at jeg utdanner meg innenfor noe annet. Jeg går medisin grunnfag nå, men det er jo greit å ha som ekstrapoeng.
Gjest Ms Chanandler Bong Skrevet 9. april 2005 #8 Skrevet 9. april 2005 Om du virkelig ønsker så sterkt å bli lege, så sats på det. Kommer du til å bli fornøyd med å gjøre noe annet resten av livet mens du tenker på hva som kunne ha vært?(bare spør) Medisin grunnfag kan, som du sier, brukes som ekstrapoeng for å komme inn på medisin. Du får etterhvert også alderspoeng etter fullført videregående skole. Kanskje andre helse relaterte utdanninger kan brukes som springbrett inn på medisinstudiet?(farmasi, kost og ernæring osv). Vet ikke om det er språket som gjør at du ikke vil utdanne deg i utlandet, men har du sett på mulighetene i Danmark og Sverige? Der vil det nok ikke by på så store problemer for en nordmann å følge undervisningen. Du får ha lykke til uansett hva du bestemmer deg for å gjøre.
orakel Skrevet 9. april 2005 #9 Skrevet 9. april 2005 Medisin grunnfag kan, som du sier, brukes som ekstrapoeng for å komme inn på medisin. Du får etterhvert også alderspoeng etter fullført videregående skole. Kanskje andre helse relaterte utdanninger kan brukes som springbrett inn på medisinstudiet?(farmasi, kost og ernæring osv). For medisinstudiet er det helt egne opptaksregler og tilleggspoengberegning. Man får blant annet ikke tilleggspoeng for alder. Men max antall tilleggspoeng er også her 12. En venn av meg som har doktorgrad i biologi som nå ønsker å starte medisinstudiet må ta om igjen fag fra videregående. Det sier litt om hvordan opptaksreglene fungerer. Du kan lese mer om krav, tilleggspoengutregning etc. her og her
Martine Skrevet 10. april 2005 #11 Skrevet 10. april 2005 Det høres for meg ut som du skal følge din drøm! Her er hva du må gjøre: 1. Forbedre karakterene fra vgs. Dette er mest effektivt og sikkert hvis du søker ved BI- privat gymnas. Der får du best hjelp og oppfølging. 2. Søk på utdanning i Norge og i utlandet. 3. Hvis du fortsatt ikke kommer inn- ta utdanning som gir tilleggspoeng. SÅ BARE SETT I GANG! Du kommer til å klare det du må bare være strukturert!
Gjest Anonymous Skrevet 10. april 2005 #12 Skrevet 10. april 2005 Bare bullshit det enkelte her sier om at du ikke kan og at du må være "veldig flink"...4 av mine venner er alle keger (jenter) , en tok sin utdannelse i Oslo, en i Tromsø, en i Tyskland og en i Ungarn. 1 av disse jentene hadde svært gode karakterer fra videregående skole. De 3 andre festet, var sosiale, ville med gutter, reiste mye og var/er svært livsglade. De prioriterte litt annerledes men nådde målet sitt likevel: de ble leger! De to som studerte i Tyskland og Ungarn hadde et snitt på knapt ståkarakterer og 2,9 fra videregående i 1993. Likevel kom de inn i Ungarn/Tyskaland og fullførte med glans. Det var tøft for dem begge de første årene!! De gråt og bar seg...og hun ene hadde ingen realfag fra videregående hun hadde samfunnsfaglinjen med matematikk det første og andre året. Hun hadde verken fysikk eller kjemi. Men hun klarte å ta det igjen ved å lese litt fysikk/kjemi/biologi ved siden av. Alt er mulig bare en vil det sterkt nok.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå