AnonymBruker Skrevet 31. januar 2019 #1 Skrevet 31. januar 2019 Har fått påvist hpv virus og må ha konisering om ikke lenge. Er singel og ønsker kjæreste. Hvordan forholde meg til dette abg sex osv? Jeg har forstått at dette smitter ved sex og selvom kondom så hva gjør man? Og forteller man det? Vet legen sa jeg ikke hadde meldeplikt. Håper på svar og evt erfaring rundt dette. Anonymkode: 0115d...ee4
eller Skrevet 31. januar 2019 #2 Skrevet 31. januar 2019 Er du kvinne eller mann? HPV kan gi kreft. Kreft i livmorhalsen er det rutiner for å oppdage. Kreft i endetarmen og svelget er hakket verre. Kreft på penis vil sannsynligvis oppdages raskt. Kondom gir beskyttelse så sant området med virus er dekket. Klart du forteller det. 1
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2019 #3 Skrevet 31. januar 2019 Få tatt HPV-vaksinen! Anonymkode: a0dcc...30f
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2019 #4 Skrevet 31. januar 2019 1 minutt siden, eller skrev: Er du kvinne eller mann? HPV kan gi kreft. Kreft i livmorhalsen er det rutiner for å oppdage. Kreft i endetarmen og svelget er hakket verre. Kreft på penis vil sannsynligvis oppdages raskt. Kondom gir beskyttelse så sant området med virus er dekket. Klart du forteller det. Jeg er dame. Håper jeg blir kvitt det etter konisering. Skal ta ny test 6 mnd etter inngrep. Er vel ikke mulig å få kjæreste da? Hvem vil utsette seg for evt sex dersom noen vet ang hpv virus? Anonymkode: 0115d...ee4
eller Skrevet 31. januar 2019 #5 Skrevet 31. januar 2019 Vi utsetter oss for hpv-virus når vi har sex med fremmede. Viruset forsvinner vanligvis av seg selv i løpet av 6-24 måneder. En mann beskytter seg ved å bruke kondom. Pass bare på at ikke du får viruset andre steder også. Og vask hendene etter onani. 1
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2019 #6 Skrevet 31. januar 2019 3 minutter siden, eller skrev: Vi utsetter oss for hpv-virus når vi har sex med fremmede. Viruset forsvinner vanligvis av seg selv i løpet av 6-24 måneder. En mann beskytter seg ved å bruke kondom. Pass bare på at ikke du får viruset andre steder også. Og vask hendene etter onani. Kanskje dumt spm, men hva mener du med andre plasser? Har man det ikke i kropp og da i alt? Anonymkode: 0115d...ee4
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2019 #7 Skrevet 31. januar 2019 18 minutter siden, AnonymBruker skrev: Kanskje dumt spm, men hva mener du med andre plasser? Har man det ikke i kropp og da i alt? Anonymkode: 0115d...ee4 Leste litt mer. Du tenker smitte til hals, anal osv. Så risiko ved kyssing, suging og da? Anonymkode: 0115d...ee4
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2019 #8 Skrevet 1. februar 2019 9 timer siden, eller skrev: Vi utsetter oss for hpv-virus når vi har sex med fremmede. Viruset forsvinner vanligvis av seg selv i løpet av 6-24 måneder. En mann beskytter seg ved å bruke kondom. Pass bare på at ikke du får viruset andre steder også. Og vask hendene etter onani. Nå blir jeg litt redd her jeg.. Jeg ble Konisert etter grad 3 forandringer o livmoren i 2015. Kan jeg ha celleforandringer i endetarmen eller munn/hals også??? Ble aldri opplyst av gynekolog på sykehus om dette! Jeg hadde ikke celleforandringer ved siste sjekk, og har heller ikke hatt det siden Koniseringen.. Kan jeg ha smittet min kjæreste, som jeg traff i 2017?? Anonymkode: f1922...e1e 1
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2019 #9 Skrevet 1. februar 2019 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Nå blir jeg litt redd her jeg.. Jeg ble Konisert etter grad 3 forandringer o livmoren i 2015. Kan jeg ha celleforandringer i endetarmen eller munn/hals også??? Ble aldri opplyst av gynekolog på sykehus om dette! Jeg hadde ikke celleforandringer ved siste sjekk, og har heller ikke hatt det siden Koniseringen.. Kan jeg ha smittet min kjæreste, som jeg traff i 2017?? Anonymkode: f1922...e1e Ps: jeg har da bare sjekket livmorhalsen, altså gynekologisk undersøkelse, og jeg hadde ikke celleforandringer da. Anonymkode: f1922...e1e
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2019 #10 Skrevet 1. februar 2019 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ps: jeg har da bare sjekket livmorhalsen, altså gynekologisk undersøkelse, og jeg hadde ikke celleforandringer da. Anonymkode: f1922...e1e Det røk min nattesøvn.. jeg har fått streng beskjed om å ikke lese om dette, da jeg var utrolig redd sist. Men nå måtte jeg jo lese da... er ultralyd/gynekologisk undersøkelse det samme som hpv test? Jeg har de siste tre årene vært på sykehuset på oppfølging/gynekologisk undersøkelse etter Koniseringen (en gang i året), men jeg har aldri tatt noe hpv test, så vidt jeg vet?? Jeg har bare tatt ultralyd, og fått svar i posten et par uker etterpå, at det ikke har blitt funnet celleforandringer. Anonymkode: f1922...e1e
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2019 #11 Skrevet 1. februar 2019 Ikke meninga å kuppe tråden ts, men er det noen som vet noe om dette? 😕 Anonymkode: f1922...e1e
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2019 #12 Skrevet 1. februar 2019 Fortell det i alle fall!!! Ikke utsett noen for smitte når de ikke vet risikoen! Anonymkode: 01a65...057
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2019 #13 Skrevet 1. februar 2019 Men er det ikke slik at vi nærmest er smitta alle sammen, som med herpes. Og : Om en har ett virus er vel det i hele kroppen og ikke bare underliv eller munnhule e.l ? Anonymkode: c00dc...25c 1
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2019 #14 Skrevet 1. februar 2019 30 minutter siden, AnonymBruker skrev: Fortell det i alle fall!!! Ikke utsett noen for smitte når de ikke vet risikoen! Anonymkode: 01a65...057 Enig i det. Ville jo ikke opplevd det selv, men da er sjansen minimal for noe. Anonymkode: 0115d...ee4
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2019 #15 Skrevet 1. februar 2019 47 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ikke meninga å kuppe tråden ts, men er det noen som vet noe om dette? 😕 Anonymkode: f1922...e1e Går fint. 😊 Er samme tema så. Anonymkode: 0115d...ee4
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2019 #16 Skrevet 1. februar 2019 6 timer siden, AnonymBruker skrev: Fortell det i alle fall!!! Ikke utsett noen for smitte når de ikke vet risikoen! Anonymkode: 01a65...057 I mitt tilfelle har jeg allerede fortalt kjæresten om det, men jeg blir jo kjemperedd for at jeg kan smitte han to år senere, eller at jeg kan få kreft andre passer en livmor, eller at jeg kan smitte samboer, som igjen da smitter meg så jeg får forandringer i livmor igjen.. 😢 har som sagt tatt gynekologisk undersøkelse på sykehuset etter Konisering, og bare fått beskjed om at de ikke ser noe tegn til celleforandringer.. Men jeg kan ikke huske at noen har sagt at de har testet for hpv, og ikke funnet det?? Men gynekologen på sykehuset kan vel virkelig ikke glemme å si i fra til meg at "btw, har du hatt munn eller analsex med den som har smittet deg, kan du gå anal eller munnkreft", eller "oisann, vi glemte å teste for virus vi, sjekka bare for celleforandringer"... 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Går fint. 😊 Er samme tema så. Anonymkode: 0115d...ee4 Så bra Anonymkode: f1922...e1e
AnonymBruker Skrevet 1. februar 2019 #17 Skrevet 1. februar 2019 6 timer siden, AnonymBruker skrev: Men er det ikke slik at vi nærmest er smitta alle sammen, som med herpes. Og : Om en har ett virus er vel det i hele kroppen og ikke bare underliv eller munnhule e.l ? Anonymkode: c00dc...25c Er dette jeg lurer på også, kan ikke skjønne at et virus kan sette seg så lokalt, det må vel være i hele kroppen?? Anonymkode: f1922...e1e
eller Skrevet 1. februar 2019 #18 Skrevet 1. februar 2019 HPV er lokalt, på samme måte som herpes. I dag er det ikke rutiner på å sjekke etter celleforandringer andre steder enn livmorshalsen, så vidt jeg vet. Selv om HPV kan forårsake kreft, er det greit å ha i bakhodet at viruset ikke medfører kreft. Det er veldig mange som har viruset, det smitter veldig lett. Av de som har det, er det få som utvikler kreft. Tiden mellom smitte og utvikling av kreft er som regel lang, gjerne 30 år. 1
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2019 #19 Skrevet 2. februar 2019 8 timer siden, eller skrev: HPV er lokalt, på samme måte som herpes. I dag er det ikke rutiner på å sjekke etter celleforandringer andre steder enn livmorshalsen, så vidt jeg vet. Selv om HPV kan forårsake kreft, er det greit å ha i bakhodet at viruset ikke medfører kreft. Det er veldig mange som har viruset, det smitter veldig lett. Av de som har det, er det få som utvikler kreft. Tiden mellom smitte og utvikling av kreft er som regel lang, gjerne 30 år. Må ha litt med teskje her.. 😛 mener du nå at hpv kan føre til kreft, men ikke må føre til kreft? Hva med de av oss som har hatt celleforandring grad 3, altså forstadiet til kreft (i livmorhalsen), er det da støtte sannsynlighet for anal/tarm eller munnkreft, eller smitte kjæreste, så han kan få kreft? Eller er ikke det hpv viruset man får i livmorhals det samme som man eventuelt får andre plasser i kroppen, eller smitter partner med? Kjenner jeg har vært veldig ødelagt i dag, satte en forferdelig støkk i meg den gangen jeg fikk beskjed om at jeg hadde forstadiet til kreft Anonymkode: f1922...e1e
eller Skrevet 2. februar 2019 #20 Skrevet 2. februar 2019 HPV legger til rette for kreft. Dette finner du informasjon om på nett.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå