Gå til innhold

Innkalt til jobbintervju med falsk navn

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Det er så ufattelig trist at dette skjer i nettopp det vi liker å kalle likestillingens land. 

Jeg har mer enn nok forståelse for det om jeg blir vraket fra jobber på grunn av manglende erfaring, kompetanse etc, men det bør ikke være fordi jeg heter noe annet enn Kari. Mange har jo kommet med sine spekulasjoner om diverse, og jeg kan bare med en gang si at jeg er ikke en av disse muslimske kvinnene som ikke hilser på menn og lignende. Ja, jeg er muslim, men jeg bruker ikke hijab, er høyt utdannet, håndhilser på alle. Jeg har heller ikke et typisk muslimsk navn. Samtidig er jeg så kulturelt integrert i samfunnet at jeg går på ski hver vinter, drikker alkohol og og fester. Men det er jo ikke på de premissene jeg skal bli vurdert til en jobb. 

Jeg har ringt mye rundt til bedriftene jeg har søkt jobber i dag, men fikk faktisk telefon selv fra en bedrift jeg har søkt jobb hos. Intervju på onsdag! Enten jeg får jobben eller ei her; jeg blir i alle fall vurdert, akseptert/vraket på lik linje med alle andre 😊

god helg! 

Anonymkode: 4c8e6...f37

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ønsker deg masse lykke til på jobbintervju! Magefølelsen min sier at det er jobben du skal ha ❤️

Anonymkode: e128e...800

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ts her, 

jeg vil gjerne takke for alle råd og tilbakemeldinger. Det er vekdig hyggelig å lese gjennom og se det er så mange forståelsesfulle mennesker her som støttet meg og så min frustrasjon. Etter mye om og men, bestemte jeg meg for å dra på intervjuet.

Jeg hadde et langt intervju med to ledere og en tillitsvalgt. Menn, alle tre. Med en gang jeg Ble vist inn til kontoret, ble de alle litt overrasket og forventet ikke denne personen som «Kari». Det lyste gjrnnom og det tok vel 5 gode minutter før intervjuet kom på riktig spor. Begge lederne bladde fælt i papirene, så ut som de lette etter en feil. Flere pinlige stillhet mens de bladde og klødde seg i hodet med brillene. 

intervjuet gikk sin gang og mot slutten ønsket de spørsmål fra meg dersom det var noe. Jeg spurte først litt om jobben og om det var mange innkalte. Jeg var nr 2 på intervju, og det skulle komme 4 stk til. De hadde fått inn ca 30 søknader, lest alle nøye og innkalt deretter. 

Helt på slutten fikk jeg et par minutter til å «selge» meg inn med noen avsluttende ord. Jeg nevnte mine styrker, erfaring og brennende engasjement, og til slutt at min bakgrunn kan være en styrke i jobben. 

Avsluttet intervjuet og jeg skulle få svar innen en uke når alle intervjuene var tatt.

Det gikk ca to timer før jeg fikk en telefon om at jeg dessverre ikke var rett person for jobben. Jeg spurte om ikke de skulle fullføre intervjuene? Jo, men her visste de at jeg ikke var rett person. Helt greit, men da benyttet jeg anledningen til å spørre «ettersom dere hadde lest alle søknader; hvorfor ble jeg ikke innkalt til intervju med mitt eget navn, men med det norske, når alt er identisk? Dere må jo ha reagert på å lese en søknad og cv to ganger?!». Det ble stille i noen lange sekunder mens han mumlet noe om feil osv, så virket han irritert og sa «forbaskede utlend... så la han på. Rett og slett. 

Jeg ringte inn til arbeidstilsynet da. Forklarte hele saken. På onsdag fikk jeg en ny telefon fra de; tilbud om jobben. Takket pent nei. Arbeidstilsynet var innom dem, så de ble vel redde. Avventer videre svar. 

Jeg fortsetter å søke jobb! :) 

Dette tror jeg rett og slett ikke på. Jeg har sittet på andre siden av bordet mange ganger og har aldri blitt overrasket over at utlendinger har norske navn. 

Anonymkode: 76c91...cf6

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 2/1/2019 at 11:24 AM, AnonymBruker said:

Jeg er i samme båt som deg TS.

Jeg skrev om det tidligere her på forumet. Master med A og B fra NHH, kan flere språk, har internasjonal arb.erfaring...var på intervju i "white-power" selskap i Oslo hvor ALLE ansatte er etnisk norske. Selve selskapet består av ca. 50 ansatte, hvor hver eneste en er en veldig typisk skandinaver.

Under intervjuet fikk jeg høre at det er RISIKABELT å ansette meg for at jeg kommer fra et annet land (til tross for at jeg har bodd i Norge siden jeg var 16). Og jeg er ingen afrikaner, eller araber, jeg kommer fra et annet land i Europa...men ikke fra skandinavia og dermed er jeg for risikabel.

Noen dager etter ringte de og gav meg avslag og påpekte igjen at det er for risikabelt å ansette meg.

Ikke misforstå meg, jeg har ingenting imot nordmenn/svensker/dansker etc. De forlanger at vi "integreres" men når det kommer til ansettelser og hjelpe med det siste steget i samfunnsintegreringen så er vi for "risikable" for ansettelsen.

Anonymkode: 1e3c2...acb

Du får nesten skylde på de som har gjort det tilnærmet umulig å kvitte seg med ansatte igjen dersom det viser seg at du er "en av de late" eller "vanskelige" eller rett og slett en av de som ikke ønsker å passe inn. Er du først inne skal det omtrent krig til for å få deg ut igjen. Dette er grunnen til at mange ikke våger å ta sjansen. I land som USA og mange andre Europeiske land er ikke dette et like stort problem da man har muligheten til å kvitte seg med ansatte som er ubrukelige eller ikke passer inn.

Anonymkode: 765b9...313

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette lukter massiv trolletråd lang vei og dere sluker agnet rått. INGEN som driver med ansettelse sier "jævla utlendig" eller slikt, nettopp pga de kjenner til media hysteriet. Videre ville de ikke plutselig tilbudt stillingen bare pga arbeidstilsynet var innom. Det hjelper ikke deres sak om de ansetter deg i ettertid. Reaksjonen fra arbtils. vil likevel være den samme.

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er hvit og har bodd i Norge hele livet, men min far er engelsk og jeg har et navn som er engelsk, men det høres mer indisk ut enn engelsk. Selv jeg har opplevd dette! Jeg begynte å bygge inn i søknadene at jeg var halvt engelsk så hadde jeg ekstra gode engelsk kunnskaper og dette hjalp. Er jo litt ille å si at jeg prøvde å "hvitvaske" meg selv, men jeg trengte en jobb... Så jeg anbefaler å skrive at du f.eks er halvt spansk og kan derfor bidra med spansk. De er dessverre ekstra fordomsfulle om navnet høres ut som noe asiatrisk eller afrikansk. Veldig synd å måtte si det, men er ett tips som jeg føler fungerer...

Anonymkode: 45c75...9ed

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg kjenner en muslimsk person som het Muhammed. Han fikk ikke jobb og byttet navn til ett norsk fornavn og etternavn, og vips han hadde jobb!

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du ble innkalt til jobbe med et norsk navn, gjorde det dårlig på intervju, fikk ikke jobben og ringer derfor arbeidstilsynet og drar diskrimineringskortet. Der har du jammen bevist godt hva som er problemet med utlendeinger som søker jobb. Får de ikke jobben er det og diskriminering. 

Anonymkode: 661d3...630

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ønsker deg masse lykke til på jobbintervju! Magefølelsen min sier at det er jobben du skal ha ❤️

Anonymkode: e128e...800

Tusen takk ❤️

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du får nesten skylde på de som har gjort det tilnærmet umulig å kvitte seg med ansatte igjen dersom det viser seg at du er "en av de late" eller "vanskelige" eller rett og slett en av de som ikke ønsker å passe inn. Er du først inne skal det omtrent krig til for å få deg ut igjen. Dette er grunnen til at mange ikke våger å ta sjansen. I land som USA og mange andre Europeiske land er ikke dette et like stort problem da man har muligheten til å kvitte seg med ansatte som er ubrukelige eller ikke passer inn.

Sitat

Unnskyld meg, men jeg forstår ikke hva du mener her.

Mener du å ha belegg for å trekke slutninger om at ansatte med ikke-skandinavisk bakgrunn hyppigere er «late» eller «vanskelige», og derfor mer risikable å ansette enn nordmenn og skandinaver, og man derfor er skeptiske til å ansette dem pga vårt sterke oppsigelsesvern?

Jeg har inntrykk av at selv våre nordiske naboer, når de er ansatt i samme firma, er svært overrasket over at deres norske kolleger er så nøye med å «stemple ut» på sekundet ved arbeidsdagens slutt, og mer motvillig sier ja til å arbeide overtid.

Anonymkode: 5ac1e...fcf

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har faktisk hørt lignende historier før. En bekjent av meg med typisk arabisk navn og europeisk mellomnavn ble ikke innkalt til intervju før han droppet sitt egentlige fornavn.

Jeg synes du skal ta intervjuet uten å si noen ting innledningsvis, og om tonen er god, nevner du det mot slutten av intervjuet. Ikke gjør noe stort nummer av det. Får håpe de blir litt flaue og skjønner at du er kvalifisert ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En venninne av meg fikk ikke hverken leilighet eller jobb. Hun er adoptert og hadde opprinnelig sitt koreanske fødenavn som mellomnavn, altså hadde hun et navn av typen Anette Chun Hei Lund. I det øyeblikk hun fjernet Chun Hei og endte med å hete bare Anette Lund, fikk hun både leilighet og jobb umiddelbart og etter det har hun ikke hatt lignende problemer. Nå er hun opplagt norsk nok. Akkurat like norsk som før, men likevel uendelig mye mere norsk i andre menneskers øyne. 

Sånne ting som det her skjer. Hele tiden. 

Anonymkode: 8c967...d22

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er faktisk helt sant, selv om arbeidsgivere sier at det ikke er det. 

Jeg er norsk, var på ett jobbsøkerkurs via nav en gang. Der sa de akkurat dette, at de oppfordret utenlandske til å enten søke uten navn eller bytte navn. Sykt.

Anonymkode: 2f8e7...b30

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

49 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette er faktisk helt sant, selv om arbeidsgivere sier at det ikke er det. 

Jeg er norsk, var på ett jobbsøkerkurs via nav en gang. Der sa de akkurat dette, at de oppfordret utenlandske til å enten søke uten navn eller bytte navn. Sykt.

Anonymkode: 2f8e7...b30

Så særlig sykt er det jo ikke akkurat. Så lenge noen fremmedkulturelle oppfører seg som de gjør, vil det også gå utover de som tar ansvar og assimilerer seg.

Arbeidsgivere vil selvsagt minimere risikoen sin.

Endret av Husholdning1
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 8.2.2019 den 22.03, AnonymBruker skrev:

Du ble innkalt til jobbe med et norsk navn, gjorde det dårlig på intervju, fikk ikke jobben og ringer derfor arbeidstilsynet og drar diskrimineringskortet. Der har du jammen bevist godt hva som er problemet med utlendeinger som søker jobb. Får de ikke jobben er det og diskriminering. 

Anonymkode: 661d3...630

Hahaha nei men se her da.. hvordan vet du at vedkommende har gjort det dårlig på intervju? Var du der ? 

For det andre så kan du åpne øynene dine og se rundt i de forskjellige bransjene. det er flest nordmenn enn utlendinger som jobber i de forskjellige store sektorer som bank, politikk,olje, dommer,politi......

dette fører til at mange høy utdannende  velger å gå til nav for økonomisk støtte eller for andre økonomiske ytelser . Da sitter dere nordmenn og lager trutemunn på dette å og sier «er  dette skattepenga mine går til» ? JA DET GJØR DET, DERE FÅR OSS TIL Å GJØRE DET :) 

kan jo spørre deg hvorfor det ikke er noe utlending i politiet ? Jo fordi  Dere gjør diskriminering og det er noe dere er  veldig flinke  til må jeg si.... husker fortsatt det var en norsk lærer som sa at dere utlendinger kan bare glemme at dere kan bli kvalifisert eller få opptak til politiutdanning! 

Vi er i 2019 og dere som hater utlendinger kan bare akseptere at vi er her for å bo og leve .... alle våre fremtidige generasjoner skal bli født og oppvokst her .... så begynn å forandre deres rasistisk tankegang og begynn å akseptere osss....... la oss få sjansen til å bygge opp det norske samfunnet med dere nordmenn folka... :) 

Anonymkode: 54821...03c

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hahaha nei men se her da.. hvordan vet du at vedkommende har gjort det dårlig på intervju? Var du der ? 

For det andre så kan du åpne øynene dine og se rundt i de forskjellige bransjene. det er flest nordmenn enn utlendinger som jobber i de forskjellige store sektorer som bank, politikk,olje, dommer,politi......

dette fører til at mange høy utdannende  velger å gå til nav for økonomisk støtte eller for andre økonomiske ytelser . Da sitter dere nordmenn og lager trutemunn på dette å og sier «er  dette skattepenga mine går til» ? JA DET GJØR DET, DERE FÅR OSS TIL Å GJØRE DET :) 

kan jo spørre deg hvorfor det ikke er noe utlending i politiet ? Jo fordi  Dere gjør diskriminering og det er noe dere er  veldig flinke  til må jeg si.... husker fortsatt det var en norsk lærer som sa at dere utlendinger kan bare glemme at dere kan bli kvalifisert eller få opptak til politiutdanning! 

Vi er i 2019 og dere som hater utlendinger kan bare akseptere at vi er her for å bo og leve .... alle våre fremtidige generasjoner skal bli født og oppvokst her .... så begynn å forandre deres rasistisk tankegang og begynn å akseptere osss....... la oss få sjansen til å bygge opp det norske samfunnet med dere nordmenn folka... :) 

Slike uttalelser som dette gjør at arbeidsgivere ikke tør ansette folk med utenlandske navn. Jeg forstår det godt.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
51 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Oi, så nedlatende da! Hva med å faktisk gjøre et godt innrykk på intervjuer da? Jeg kjenner mange utlendinger med gode jobber i Norge. Felles for dem er at de er hyggelige, dyktige og ikke det spor nedlatende! Min fastlege er fra India og den beste legen jeg har hatt. Snakk om å være empatisk, dyktig og et flott menneske. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 8.2.2019 den 1.22, AnonymBruker skrev:

Det gikk ca to timer før jeg fikk en telefon om at jeg dessverre ikke var rett person for jobben. Jeg spurte om ikke de skulle fullføre intervjuene? Jo, men her visste de at jeg ikke var rett person. Helt greit, men da benyttet jeg anledningen til å spørre «ettersom dere hadde lest alle søknader; hvorfor ble jeg ikke innkalt til intervju med mitt eget navn, men med det norske, når alt er identisk? Dere må jo ha reagert på å lese en søknad og cv to ganger?!». Det ble stille i noen lange sekunder mens han mumlet noe om feil osv, så virket han irritert og sa «forbaskede utlend... så la han på. Rett og slett. 

Jeg ringte inn til arbeidstilsynet da. Forklarte hele saken. På onsdag fikk jeg en ny telefon fra de; tilbud om jobben. Takket pent nei. Arbeidstilsynet var innom dem, så de ble vel redde. Avventer videre svar. 

Jeg fortsetter å søke jobb! :) 

Så beleilig at han avsluttet samtalen med å bekrefte narrativet om at det var rasistisk motivert! Også takker du nei til jobben etter 1 år med søking og 200 søknader, for hvem trenger vel egentlig en jobb? Mye viktigere å stå for sine prinsipper.

Anonymkode: 09884...fa8

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Oi, så nedlatende da! Hva med å faktisk gjøre et godt innrykk på intervjuer da? Jeg kjenner mange utlendinger med gode jobber i Norge. Felles for dem er at de er hyggelige, dyktige og ikke det spor nedlatende! Min fastlege er fra India og den beste legen jeg har hatt. Snakk om å være empatisk, dyktig og et flott menneske. 

Greit nok at han / hun du svarer er litt for krass, men det er lov å være frustrert ovenfor den diskrimineringen som er meget utbredt innenfor det private næringslivet. 

Du må huske på at disse arb.givere (ikke alle, men de som faktisk diskriminerer) gjorde det samme ovenfor norske kvinner. De gjør det fortsatt den dag idag ved å grave etter den kvinnelige søkeren sin "planer" angående "familieplanlegging" og andre ting. 

Det er ingen som har sagt at det ikke finnes nordmenn med minoritetsbakgrunn som er flinke og som har jobb, men det er også altfor mange flinke som blir diskriminert og som ikke får jobb.

Det at du kaller disse menneskene for "utlendinger" selv om de er norske statsborgere, gitt av lover laget på demokratisk vis på Stortinget og gjennom demokratiske valg, gjør at du faktisk er blant de som - kanskje ubevisst - også gjør integreringen vanskeligere enn det trenger å være. Det å alltid være "utlending" selv om man elsker Norge, er veldig sårende for de individene det gjelder. Det blir som å hele tiden si til en homofil - "nei, du er heterofil, du".

Forøvrig trenger ikke en fastlege som ønsker å praktisere som via sitt eget kontor å søke jobb hos en etnisk norsk arb.giver i næringslivet.

Legen åpner bare sitt kontor og han har lisensen i orden går jeg utifra, etter å ha praktisert i OFFENTLIG sektor på et OFFENTLIG sykehus, der det er mindre diskriminering enn i det private næringslivet, så er legen "good to go". Da får han en haug med pasienter på lista si, og det er ikke akkurat vanskelig å fylle på pasientlista si hvis legen er en normal, god og sympatisk person. 

Så det du kommenterer er helt forskjellig fra søkere med minoritetsbakgrunn som må søke seg til bedrifter i det private næringslivet der en etnisk norsk mann er "sjefen".

Anonymkode: 04b2d...f5f

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...