Gå til innhold

Nekte katt inngang?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Husk at katter får frostskader selv om at de har mye pels. De små potene deres er veldig skjøre, og det gjør veldig vondt å gå på den kalde bakken.

Håper at du finner en fin løsning for pusen inntil du får den til veterinæren i morgen : )

• Liker 5
Videoannonse
Annonse
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Men har du ikke et bad? Hvor vanskelig er du nødt til å gjøre deg egentlig? 

Anonymkode: cb79d...8ff

Jeg har et bad jo. Med stellebord til lille. Men jeg kan jo eventuelt dekke det til da.

Anonymkode: f1f4f...c2b

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Votter!! Det var jo genialt!! Det har jeg ikke tenkt på! Da prøver jeg det! 

Jeg har gjort dette på henne før, men da var vi to. Nå er samboer på jobb så jeg må gjøre det alene. Hun freser, biter og klorer noe voldsomt når jeg prøver meg..

Kjenner igjen det ja. Har hatt langhåra katt å det sitter noe jævlig. Men tykke votter (evt arbeidshansker) er gull i slike situasjoner. Katten blir grusomt fornærmet, men heller det enn å la den gå med avføring. 

• Liker 2
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Leser du hva jeg skriver? Hvilket rom skal jeg stenge henne inne på da? Kjøkkenet og stuen?  

Kan katter fryse ihjel i 5 varmegrader??

Det er ikke 5 varmegrader noe sted i Norge nå. 

Som jeg skrev: badet høres lurt ut. 

Og hvorfor må du vaske alt av leker, tepper, vogn osv? Katta har davel ikke vært rundt på alt å gnidd seg.. Som du sier selv så har dere liten plass så du må da ha lagt merke til katten og lukten før den fikk gnidd seg rundt på ALT i hele leiligheten. 

• Liker 11
Skrevet

Jeg har et bad jo. Med stellebord til lille. Men jeg kan jo eventuelt dekke det til da.

Ja, dekk til stellebordet og la pus være der i natt. 

Anonymkode: 1e44a...c17

• Liker 2
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja dekk det til og stell baby på stuen så lenge. 

• Liker 3
Skrevet

Kattene i mitt nabolag vandrer ute på natten, både høst og vår. Det vet jeg, for de krangler og driter i hagen vår. De er kanskje ikke ute nå når det er så kaldt, men TS skriver at det er 5 plussgrader, så da overlever vel dyret ute en natt. 

Anonymkode: d64d7...3e7

Skrevet

Det er du som har valgt å ha katt og da kan du ikke bare stenge den ute. Slike ting kan skje. Steng den inne på et rom og prøv å få vasket av det verste.

Om det ikke er første gang det har skjedd så ville jeg ha forhørt meg med veterinær og vurdert å bytte for til katten.

Jeg har også en katt med lang pels og at det kommer litt bæsj en gang iblant er normalt, men masse bæsj er faktisk ikke normalt og ikke når det skjer flere ganger.

Det er ikke greit å stenge den ute med mindre katten har et sted å varme seg. Katter er ikke laget for kulde og skal ha tilgang på ly og varme.

Anonymkode: 9166e...2f6

• Liker 4
Skrevet
2 minutter siden, Chablis skrev:

Det er ikke 5 varmegrader noe sted i Norge nå. 

Som jeg skrev: badet høres lurt ut. 

Og hvorfor må du vaske alt av leker, tepper, vogn osv? Katta har davel ikke vært rundt på alt å gnidd seg.. Som du sier selv så har dere liten plass så du må da ha lagt merke til katten og lukten før den fikk gnidd seg rundt på ALT i hele leiligheten. 

Det er fem pluss her. Nordmørskysten. 

Og det er utrolig hvor mye en langhåret katt med dårlig mage greier å spre dritt utover på et par minutter. 

- Ikke TS.

Anonymkode: 3477f...ae7

• Liker 2
Skrevet
12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Steng katten inn på badet, hold den i nakkeskinnet (IKKE hardt!) og vask. Om du så må bruke tykke votter for å skåne deg selv. Det er noe du må gjøre som dyreeier, enkelt og greit. Men man stenger ikke katter ute om natta på vinteren. 

Dette! Ta på tykke hansker, finn et grep som låser katten fast. Få hjelp til å spyle den bak.

Når katter blir ekstremt redde, kan de slippe avføring. Da kommer det eksplosivt og i flytende form. Det kan skje hvis de kommer i klammeri med andre katter eller dyr

• Liker 4
Skrevet

Hei, dette har skjedd med katten min også. Hun var ofte løs i magen før vi fant ut hos dyrelegen at hun hadde allergier. Nå får hun spesial fór som hun tåler. Jeg kan forstå frustrasjonen din, katten min er perser og har sykt mye pels også. Det er kjedelig å måtte vaske opp alt etter mye søl, men tenk på katten din. Den har det ikke bra. Katten  blir frustrert også, over at den ikke får bort all bæsjen. Jeg ville tatt på plastikkhanske og vasken rumpa under vasken. Ja, katten min likte det heller ikke, men den får det mye bedre etterpå. Og hvis hun fortsatt er løs i magen så hadde jeg stengt henne inne på et rom med vann og dokasse. Det er viktig å ikke gi katten mat når den er dårlig i magen. Så hadde jeg tatt katten med til dyrelegen for en sjekk. Du kan jo ha katten din på badet hvis du ikke har mulighet for et annet sted. Ikke slipp den ut! Er den ikke i form så bør den holde seg hjemme.

• Liker 2
Skrevet (endret)
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er fem pluss her. Nordmørskysten. 

Og det er utrolig hvor mye en langhåret katt med dårlig mage greier å spre dritt utover på et par minutter. 

- Ikke TS.

I følge yr er den varmeste temp i Norge 2 grader for øyeblikket. Men uansett om det er 5 grader hos deg så er det fortsatt bare kveld, natten er kaldere. Og katten får lett frostskader på poter, ansikt og ører. Der er det ikke mye pels.. 

Og mye pels i seg selv spiller ingen rolle, for vinden blåser rett igjennom den pelsen. Dersom katten din er renraset norsk skogskatt eller sibirkatt så har den vannavvisende pels og tjukk underull, men selv ikke er er det forsvarlig å låse ute en hel natt midtvinters. 

Jeg har selv langhåret katt, og før vi fikk rett for sleit hun mye med diaré og jeg vet det er skikkelig kvalmt og ekkelt, men det er en del av det å ha katt.. Den blir syk og da må vi som ansvarlig eier ta vare på den. Du kan forresten også prøve å surre håndkle rundt den så det blir en katteburrito og åpne nederst så du får tilgang til baken. Jeg hadde brukt saks hvis jeg var deg i stedet for å vaske og dra skiten ut av pelsen. 

I morgen får du dyrlege til å barbere. 

Og hvis du synes dette er ekkelt så kan jeg trøste deg med at det blir verre.. Bare vent til du har en liten bleie unge med diaré opp til nakken og null kontroll på hvor spystrålen står.. 

Endret av Chablis
  • Liker 2
Skrevet
1 minutt siden, Chablis skrev:

I følge yr er den varmeste temp i Norge 2 grader for øyeblikket. Men uansett om det er 5 grader hos deg så er det fortsatt bare kveld, natten er kaldere. Og katten får lett frostskader på poter, ansikt og ører. Der er det ikke mye pels.. 

Og mye pels i seg selv spiller ingen rolle, for vinden blåser rett igjennom den pelsen. Dersom katten din er renraset norsk skogskatt eller sibirkatt så har den vannavvisende pels og tjukk underull, men selv ikke er er det forsvarlig å låse ute en hel natt midtvinters. 

Jeg har selv langhåret katt, og før vi fikk rett for sleit hun mye med diaré og jeg vet det er skikkelig kvalmt og ekkelt, men det er en del av det å ha katt.. Den blir syk og da må vi som ansvarlig eier ta vare på den. Du kan forresten også prøve å surre håndkle rundt den så det blir en katteburrito og åpne nederst. Jeg hadde brukt saks hvis jeg var deg i stedet for å vaske og dra skiten ut av pelsen. 

I morgen får du dyrlege til å barbere. 

Og hvis du synes dette er ekkelt så kan jeg trøste deg med at det blir verre.. Bare vent til du har en liten bleie unge med diaré opp til nakken og null kontroll på hvor spystrålen står.. 

For det første, yr varsler - altså spår - været. De er ikke i direktekontakt med alle målestasjoner i landet. Måleren min viser fem pluss. Det er vindstille og overskyet. 

For det andre, jeg er altså ikke TS.

• Liker 3
Skrevet

For det første, yr varsler - altså spår - været. De er ikke i direktekontakt med alle målestasjoner i landet. Måleren min viser fem pluss. Det er vindstille og overskyet. 

For det andre, jeg er altså ikke TS.

Jeg svarte både deg og ts. 

Jammen fint at du har fokus på det som var viktigst her i tråden. 👍

Og om du har 5 pluss så supert, det er fortsatt ikke forsvarlig å stenge en katt ute hele natten midtvinters! Det er snø overalt,  katten har ikke pels under potene, inni ørene og svært lite i ansiktet. Det blir kaldere om natten og katten har ingen varmekilder, mat eller vann hele natten. 

• Liker 2
Skrevet
1 minutt siden, Chablis skrev:

Jeg svarte både deg og ts. 

Jammen fint at du har fokus på det som var viktigst her i tråden. 👍

Og om du har 5 pluss så supert, det er fortsatt ikke forsvarlig å stenge en katt ute hele natten midtvinters! Det er snø overalt,  katten har ikke pels under potene, inni ørene og svært lite i ansiktet. Det blir kaldere om natten og katten har ingen varmekilder, mat eller vann hele natten. 

Like fullt så er det feil å påstå at det ikke er 5 pluss noen steder i Norge nå, samt å påstå at det ikke er mulig for en katt å dra bæsj utover en hel leilighet på +/- 20 sekunder om den vil.

TS blir fullstendig halshogd fordi absolutt alle tror at det må være tosifret minus over hele landet fordi det er januar, samt fordi hun instinktivt vil beskytte ungen (hindre avføring overalt) fremfor katten. Ja, man skal ta vare på dyrene sine, men ungenes helse og sikkerhet skal komme først. Jeg hadde følt meg nokså rådvill og frustrert selv, om jeg sto med kåken full av kattedritt kl 22 om kvelden og skulle opp om 7 timer.

Makan til lynsjestemning!

• Liker 6
Skrevet

Herregud som folk tilter.... er det rart folk ikke gidder å stille spørsmål her sier jeg bare 🙄 Uansett hva slags spøesmål folk stiller her inne så er det ALLTID noen som må være panisk og rope ut om det ene og det andre. Det eneste dere oppnår med det er å ikke bli tatt seriøst. Ingen gidder å høre på hysteriske mennesker. Virkelig 

• Liker 5
Skrevet

Takk for støtte av ab over her ❤️ 

Men alle dere andre. Jeg har nå tatt pus inn og jeg nølte ikke et sekund. Tok henne på badet, sperret både meg og henne inne. Tok frem en saks, klut, handuker for å starte prosjektet! Etter 10 bitt og sikkert 100 kloremerker rikere så fikk jeg bort ALT! 🙌🏽🙌🏽🙌🏽 Kjenner jeg svir og blør på hele kroppen av bitt og kloremerker men pus er fornøyd igjen! 👏🏼 Hun får bli på badet til jeg har vasket ferdig.

og jo! Hun smurte dritt over ALT HER! jeg sto på kjøkkenet med lille for å lage middag. Merket ingenting på pus, men hun har dratt det utover hele lekematten til lille med alle lekene på, i sofaen, gulvet og det som er. 

Men syns jeg fikk unødvendig mye dritt fra dere, noe som faktisk sårer meg. Jeg og min samboer har alltid behandlet kattene med mye omsorg og kjærlighet. Kontroller og vaksine hvert år. men nå syns jeg det ble litt vanskelig mtp at jeg er alene og jeg har en liten baby jeg må passe på. Det er ikke nødvendigvis sånn at jeg er en dårlig katteeier fordi jeg hadde et svakt øyeblikk hvor jeg faktisk var rådvill.

kommer for å få råd og tips, ikke for å bli kalt ulike ting og for å høre hvor gal jeg er. 

TS

• Liker 6
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Like fullt så er det feil å påstå at det ikke er 5 pluss noen steder i Norge nå, samt å påstå at det ikke er mulig for en katt å dra bæsj utover en hel leilighet på +/- 20 sekunder om den vil.

TS blir fullstendig halshogd fordi absolutt alle tror at det må være tosifret minus over hele landet fordi det er januar, samt fordi hun instinktivt vil beskytte ungen (hindre avføring overalt) fremfor katten. Ja, man skal ta vare på dyrene sine, men ungenes helse og sikkerhet skal komme først. Jeg hadde følt meg nokså rådvill og frustrert selv, om jeg sto med kåken full av kattedritt kl 22 om kvelden og skulle opp om 7 timer.

Makan til lynsjestemning!

Nei, jeg tror ikke at katten har klart å dra bæsj utover ALLE leker, tepper, barnevogn osv på den korte tiden nei. Jeg ser ikke på det som særlig realistisk mtp hvor mye en katt med diaré stinker og hvor fort ts ville ha oppdaget dette. 

Og om du har 5 pluss på husveggen din så er det noe som heter aktive kuldegrader, og det er de gradene som spiller en rolle. Og det er midtvinters med snø overalt, man stenger ikke en katt eller noe kjæledyr ute i det! Det du driver med her er flisespikkeri og avsporing. 

Det er helt greit å være oppgitt og rådvill, men dyremishandling er aldri ok. Når man oppriktig sier man ønsker å utføre dyremishandling så får man tilsvarende svar. (og gudskjelov for det!) mennesker sin helse først ja, men her kan ts enkelt ta vare på både baby og katt sin helse. 

• Liker 4
Skrevet

Hei TS 🙂

Tror nok mange ble litt i overkant hysteriske da det er svært kaldt mange steder i landet nå, og det er faktisk en del som tror at katter klarer seg ute i all slags vær. Vi kan nok alle være enige om at det er enorm forskjell på å stenge katteluka ved 5+ og 20- 😉

Men følg rådet om å vaske med tykke hansker,  og steng evt pus inne på badet. Dekk til stellebordet med f.eks store håndklær og plastikk, om det ikke er mulig å bære det ut.

Anonymkode: 21cc9...287

• Liker 5
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Takk for støtte av ab over her ❤️ 

Men alle dere andre. Jeg har nå tatt pus inn og jeg nølte ikke et sekund. Tok henne på badet, sperret både meg og henne inne. Tok frem en saks, klut, handuker for å starte prosjektet! Etter 10 bitt og sikkert 100 kloremerker rikere så fikk jeg bort ALT! 🙌🏽🙌🏽🙌🏽 Kjenner jeg svir og blør på hele kroppen av bitt og kloremerker men pus er fornøyd igjen! 👏🏼 Hun får bli på badet til jeg har vasket ferdig.

og jo! Hun smurte dritt over ALT HER! jeg sto på kjøkkenet med lille for å lage middag. Merket ingenting på pus, men hun har dratt det utover hele lekematten til lille med alle lekene på, i sofaen, gulvet og det som er. 

Men syns jeg fikk unødvendig mye dritt fra dere, noe som faktisk sårer meg. Jeg og min samboer har alltid behandlet kattene med mye omsorg og kjærlighet. Kontroller og vaksine hvert år. men nå syns jeg det ble litt vanskelig mtp at jeg er alene og jeg har en liten baby jeg må passe på. Det er ikke nødvendigvis sånn at jeg er en dårlig katteeier fordi jeg hadde et svakt øyeblikk hvor jeg faktisk var rådvill.

kommer for å få råd og tips, ikke for å bli kalt ulike ting og for å høre hvor gal jeg er. 

TS

Flott at du tok ansvar og at det ordner seg. 

Når du oppriktig vurderer dyremishandling så må du faktisk regne med å få tilsvarende svar. 

• Liker 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...