AnonymBruker Skrevet 30. januar 2019 #1 Skrevet 30. januar 2019 Kan en ta narkose når en har midlertidige tannfyllinger? Jeg skal opereres 16.02 og var til tannlegen i går. Jeg må ha krone på en tann og han lå midlertidig tannfylling. Tviler på at jeg får ny krone om 2 uker Anonymkode: 3681b...4a1
TheGirlWhoWaited Skrevet 30. januar 2019 #2 Skrevet 30. januar 2019 Tror du ikke legen, eller tannlegen er bedre skikket til å svare deg på det? 3
Titania Skrevet 30. januar 2019 #3 Skrevet 30. januar 2019 Spørsmålet jeg fikk var om jeg hadde løse tenner eller slet med å bøye hodet bakover - ingen snakk om fyllinger av noe slag 1
solmåneogstjerner Skrevet 30. januar 2019 #4 Skrevet 30. januar 2019 Du kan få narkose når du skal ha tannbehandling. Men det skjer ikke hos den vanlige tannlegen. De har ikke kompetanse/godkjenning for dette. Du må på sykehuset for å få det. Tannlegen din kan sende henvisning. Da blir det gjort en vurdering av om det er nødvendig. Vær obs på at det kan være lang ventetid. En del tannleger kan gi lystgass, det kan hjelpe mye. Lykke til med tannbehandlingen 😘
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2019 #5 Skrevet 30. januar 2019 Det går fint, er du usikker, kan opplyse om det til anestesilegen/-sykepleieren. Mange som får tannbehandling i narkose har allerede midlertidige fyllinger. En midlertidig fylling sitter fast, men kan potensielt løsne. Samtidig screenes ikke enhver narkosepasient selv i elektive inngrep for dårlige permanente fyllinger som har samme potensiale for plutselig å løsne. De spør om «løse deler» fordi det kan finnes en respirasjonsfare ved ev intubering, eller de kan ødelegge noe ytterligere. Har aldri hørt om at noen har fått mén av narkose med midlertidig fylling. Anonymkode: d2cbe...059 1
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2019 #6 Skrevet 30. januar 2019 Du skal i en annen narkose enn tenner?? Jeg har sterk odontofobi og har vært i narkose flere ganger til tannlegen. To ganger for å rotfylle. Det måtte gjøres i to omganger på to ukers mellomrom. Så ser ikke problemet at du blir lagt i narkose med midlertidig fylling. Det gjorde de til meg da de skulle ferdigstille rotfyllingen. Men forsikkerhets skyld gi beskjed enten på forhånd eller skriv det på et ark du tar med den dagen du skal operere. Lykke til. Anonymkode: 3a303...4ae 1
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2019 #7 Skrevet 30. januar 2019 1 time siden, solmåneogstjerner skrev: Du kan få narkose når du skal ha tannbehandling. Men det skjer ikke hos den vanlige tannlegen. De har ikke kompetanse/godkjenning for dette. Du må på sykehuset for å få det. Tannlegen din kan sende henvisning. Da blir det gjort en vurdering av om det er nødvendig. Vær obs på at det kan være lang ventetid. En del tannleger kan gi lystgass, det kan hjelpe mye. Lykke til med tannbehandlingen 😘 Jeg har vært i narkose 3 ganger på tannlegekontoret. Med anestesiteam til stedet. Helt supert for vi som har sterk odontofobi. Ikke alle steder de har den ordningen. Glad det finnes der jeg bor. Ellers hadde jeg ikke klart det. Anonymkode: 3a303...4ae
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2019 #8 Skrevet 30. januar 2019 Altså en gang til; Jeg skal i narkose. Jeg skal ta en operasjon som har null og niks med tennene mine å gjøre. Jeg var til tannlegen og fikk e midlertidig fylling. Jeg er redd operasjonsstedet vil hindre meg narkose fordi jeg har midlertidig fylling. Anonymkode: 3681b...4a1 1
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2019 #9 Skrevet 30. januar 2019 Jeg har vært i narkose med midlertidig fylling - det var ikke noe problem. Greien er at intuberingen kan gjøre at f. eks. veldig løse tenner kan falle ut. Det er sjelden tilfellet om man har en midlertidig fylling. I verste fall kan den kanskje bli skadet, men det skjedde ikke meg. Anonymkode: f6b6f...169
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2019 #10 Skrevet 30. januar 2019 Ikke noe problem i det hele tatt med midlertidig fylling. Det som er viktig å opplyse om er om man har løse tenner. Anonymkode: d4995...4ea
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2019 #11 Skrevet 31. januar 2019 18 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg har vært i narkose med midlertidig fylling - det var ikke noe problem. Greien er at intuberingen kan gjøre at f. eks. veldig løse tenner kan falle ut. Det er sjelden tilfellet om man har en midlertidig fylling. I verste fall kan den kanskje bli skadet, men det skjedde ikke meg. Anonymkode: f6b6f...169 Kan vel forsåvidt tillegge at jeg har vært i narkose to ganger med løse tenner også (melketenner altså), men ingen av gangene var noen av tennene borte når jeg våknet da heller. Hvis det er en betryggelse Anonymkode: f6b6f...169
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2019 #12 Skrevet 31. januar 2019 Dette blir høyst anekdotisk, men det kan godt hende at du har fått kronen på plass innen operasjonen. Jeg har fått satt på krone to ganger, og begge gangene var ventetiden under 2 uker. Dette var på to forskjellige steder i landet; på Vestlandet for ca 20 år siden og på Østlandet i fjor. Ventetiden var 8-10 dager for min del. Men hvis den midlertidige fyllingen sitter godt er det ikke noe i veien for at du kan ta narkose. Anonymkode: 83a4b...3e3
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2019 #13 Skrevet 31. januar 2019 Snakket med kirurgen og han sa at så lengr den midlertidige fyllingen var i en jeksel bar det ingen problem. Det kunne være et problem om det var i fortenner da "trakten" som skal nedi halsen under operasjoenen kunne komme borti og løsne fyllingen. Takk for svar! Anonymkode: 3681b...4a1 1
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2019 #14 Skrevet 31. januar 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: Snakket med kirurgen og han sa at så lengr den midlertidige fyllingen var i en jeksel bar det ingen problem. Det kunne være et problem om det var i fortenner da "trakten" som skal nedi halsen under operasjoenen kunne komme borti og løsne fyllingen. Takk for svar! Anonymkode: 3681b...4a1 Kom på enda en ting til, haha, jeg har jo en midlertidig fylling på fortannen også... Den har jeg hatt nå i 7 år. Vært i narkose 4-5 ganger siden, uten problem. Anonymkode: f6b6f...169
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2019 #15 Skrevet 31. januar 2019 21 hours ago, AnonymBruker said: Altså en gang til; Jeg skal i narkose. Jeg skal ta en operasjon som har null og niks med tennene mine å gjøre. Jeg var til tannlegen og fikk e midlertidig fylling. Jeg er redd operasjonsstedet vil hindre meg narkose fordi jeg har midlertidig fylling. Anonymkode: 3681b...4a1 Det går helt fint! Var i narkose i går med midlertidig fylling i en fortann. Bare sa fra, og de skulle passe på så intuberingen ikke ødela fyllingen Anonymkode: 05eba...af0
AnonymBruker Skrevet 20. november 2019 #16 Skrevet 20. november 2019 På 30.01.2019 den 18.26, solmåneogstjerner skrev: Du kan få narkose når du skal ha tannbehandling. Men det skjer ikke hos den vanlige tannlegen. De har ikke kompetanse/godkjenning for dette. Du må på sykehuset for å få det. Tannlegen din kan sende henvisning. Da blir det gjort en vurdering av om det er nødvendig. Vær obs på at det kan være lang ventetid. En del tannleger kan gi lystgass, det kan hjelpe mye. Lykke til med tannbehandlingen 😘 Jeg har hatt 3 narkoser i tannlegestolen på et tannlege kontor. Så det er ikke alle plass du må på sykehuset for å få tannbehandling i narkose. Anestesilege og anestesisykepleier som kommer på tannlegekontoret når det er "Narkose uke" det er bare å søke etter de tannlegene som utfører narkose. Anonymkode: 3a303...4ae
AnonymBruker Skrevet 20. november 2019 #17 Skrevet 20. november 2019 På 30.01.2019 den 20.17, AnonymBruker skrev: Du skal i en annen narkose enn tenner?? Jeg har sterk odontofobi og har vært i narkose flere ganger til tannlegen. To ganger for å rotfylle. Det måtte gjøres i to omganger på to ukers mellomrom. Så ser ikke problemet at du blir lagt i narkose med midlertidig fylling. Det gjorde de til meg da de skulle ferdigstille rotfyllingen. Men forsikkerhets skyld gi beskjed enten på forhånd eller skriv det på et ark du tar med den dagen du skal operere. Lykke til. Anonymkode: 3a303...4ae Det samme gjorde jeg. Hadde ikke klart det uten narkose. Lurt å skrive ned på ark om ting. For når du kommer dit så er det så mye som skjer at det er lett å glemme ting du tenker du skal si fra om eller lurer på. Anonymkode: 3a303...4ae
solmåneogstjerner Skrevet 20. november 2019 #18 Skrevet 20. november 2019 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Jeg har hatt 3 narkoser i tannlegestolen på et tannlege kontor. Så det er ikke alle plass du må på sykehuset for å få tannbehandling i narkose. Anestesilege og anestesisykepleier som kommer på tannlegekontoret når det er "Narkose uke" det er bare å søke etter de tannlegene som utfører narkose. Anonymkode: 3a303...4ae Åja. Det har jeg aldri hørt om. Det stemmer sikkert men de fleste tannleger har ikke slike avtaler.
AnonymBruker Skrevet 20. november 2019 #19 Skrevet 20. november 2019 På 30.1.2019 den 18.26, solmåneogstjerner skrev: Du kan få narkose når du skal ha tannbehandling. Men det skjer ikke hos den vanlige tannlegen. De har ikke kompetanse/godkjenning for dette. Du må på sykehuset for å få det. Tannlegen din kan sende henvisning. Da blir det gjort en vurdering av om det er nødvendig. Vær obs på at det kan være lang ventetid. En del tannleger kan gi lystgass, det kan hjelpe mye. Lykke til med tannbehandlingen 😘 God dag mann, økseskaft. Det er jo ikke dette ts spør om i det hele tatt. Anonymkode: 183e3...f64
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå