Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Ehhh... LaToya: Jeg har nettopp vært på kurs ang Scalibor.

Halsbåndet er fullstendig ufarlig for både mennesker og dyr. Ja, faktisk så blir sengetøy impregnert med dette middelet for at folk skal unngå mosquito-bitt.

Så jeg skjønner ikke helt hvor du har det i fra at det er farlig. :roll:

Dette stoffet er testet ut i mange år og de har ennå ikke sett skadelige bivirkninger av det. Det kan f eks trygt brukes av diende og drektige tisper, for virkemiddelet går ikke over i blodet.

Om mennesker får det på hendene (da må de ta på selve halsbåndet, ikke bare pelsen) så kan man bare skylle hendene i vann.

Det eneste de har sett av bivirkninger på hundene er at hunder som har atopisk eksem kan reagere litt på det. Men det kan enkelt forebyggesa ved å tørke av halsbåndet med en klut fuktet med rent vann før man tar det på. Da vil man få vekk det overflødige pulveret som sitter utenpå halsbåndet. Det vil da ta lengre tid før halsbåndet får full virkning (2 uker istedet for 1) men ellers vil halsbåndet fungere som normalt.

Virketiden på halsbåndet er 5 mnd, men hvis hunden bader i klorvann eller blir shamponert med halsbåndet på så vil dette forringe virketiden.

Så før du sprer løgner om noe som er helt ufarlig så bør du vite hva du snakker om.

(kurset jeg var på ble holdt av veterinærer, for veterinærer/dyrepleiere)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Så jeg skjønner ikke helt hvor du har det i fra at det er farlig. :roll:

Har det fra ganske sikre kilder, men skal sjekke det ut mer slik at jeg har mer konkret fakta å komme med !

Mulig at Scalibor er annerledes :o

Uansett, om du har hunden i sofa/senga da ? Da er det jo ganske stor fare for å komme borti båndet. Og om dette båndet er så ufarlig, hvorfor må man da vaske seg ? Og det er jo som regel rundt halsen/nakken man koser mest med huden.

Kommer tilbake når jeg har snakket med kilden min.

Skrevet

Jeg er ingen ekspert på dette og det er sikkerlig ikke kjempe farlig å bruke verken expot eller flåttbånd ( både Scalibor og andre billigere bånd ) men om det er så kjempe bra er en annen sak.

Synes det er viktig å si at man uansett MÅ sjekke hunden sin.

Expot og flåtthalsbåndene inneholder et kraftig acaricid (plantevernmiddel mot midd). Når man bruker dette på plantene må man benytte fullt verneutstyr og ha sprøytesertifikat!

"Scalibor inneholder deltametrin som har insekticid og acaricid virkning.

Scalibor beskytter mot flått, lopper og sandfluer." ( hentet fra vetshop.no )

"De midlene vi bruker mot flått på hund kan IKKE brukes til katt. Til katten er det en egen medisin , Frontline, som finnes i dråper og spray, som er effektive i ca. 4 uker" .( hvorfor ikke det ????? )

Det er det jeg vet om dette. Har selv i mange år brukt Expot, men etter at min vennine som jobber med planter frarådet meg å gjøre det så tenkte jeg å prøve noe nytt.

En annen ting er min personlige mening om jeg ikke liker å ha på slike bånd hele tiden ( for noen år siden prøvde jeg tree thea bånd på bikkja - funket sånn passe - sånn som expot og andre ting jeg har prøvd ).

Skrevet
Jeg er ingen ekspert på dette og det er sikkerlig ikke kjempe farlig å bruke verken expot eller flåttbånd ( både Scalibor og andre billigere bånd ) men om det er så kjempe bra er en annen sak.  

Synes det er viktig å si at man uansett MÅ sjekke hunden sin.

Expot og flåtthalsbåndene inneholder et kraftig acaricid (plantevernmiddel mot midd). Når man bruker dette på plantene må man benytte fullt verneutstyr og ha sprøytesertifikat!

"Scalibor inneholder deltametrin som har insekticid og acaricid virkning.  

Scalibor beskytter mot flått, lopper og sandfluer." ( hentet fra vetshop.no )

"De midlene vi bruker mot flått på hund kan IKKE brukes til katt. Til katten er det en egen medisin , Frontline, som finnes i dråper og spray, som er effektive i ca. 4 uker" .( hvorfor ikke det ????? )  

Det er det jeg vet om dette. Har selv i mange år brukt Expot, men etter at min vennine som jobber med planter frarådet meg å gjøre det så tenkte jeg å prøve noe nytt.  

En annen ting er min personlige mening om jeg ikke liker å ha på slike bånd hele tiden ( for noen år siden prøvde jeg tree thea bånd på bikkja - funket sånn passe - sånn som expot og andre ting jeg har prøvd ).

Det er helt riktig at noen parasittmidler brukes som plantevernmidler også. Stoffene man finner i mange parasittmidler er gjerne opprinnelig hentet fra planteriket også, der det fungerer som plantens eget vern mot angrep fra insekter og andre parasitter. Grunnen til at de likevel er trygge å bruke til dyr mot parasitter kan forklares med biologiske forskjeller.

Insekter og middyr er utstyrt med nerver som virker ved å sende stoffer som signaler om at nervene skal utføre en oppgave. En viss type stoffer har insekter og midd mer av enn hva pattedyr (som hunder og mennesker) har. Det er disse typene stoffer mange antiparasittmidler påvirker. Disse parasittmidlene vil derfor ha stor effekt på insekters/midds nervesignaler, og omtrent ingen effekt på oss mennesker. Stoffene virker gjerne ved en overstimulering av insektenes/middenes nerver, parasitten paralyseres/går i kramper og dør.

Når det gjelder forskjeller på katt og hund skyldes det at katter og hunder er utstyrt med ulike enzymer som bryter ned stoffer i kroppen. Katter mangler enkelte enzymer som hunder har, og kan derfor ikke bryte ned noen stoffer. Dette fører til opphopning i kattens kropp og forgiftning. Derfor kan et stoff som er godt tolerert av hunder være giftig og til og med dødelig for en katt.

Skrevet
Å. Jeg bor i Hedmark og har en Gordon Setter og en Alaskan Malamute. Hadde en Husky/pointer. Hvorfor lurte du på det?

Bare synes det "luktet" mynde av noen av innleggene dine. pluss du har en aldrihvlende mynde som avatar.

Naboen til mor og far har en alaskan ... de får aldri JV og eslgere på døren... he he. Den hunden gikk forresten oslo-trondheim en sommer. Pilegrimsleden...

Skrevet

Jeg har i alle fall gode erfaringer med hopp off . H O. Har kjøpt inn ei flaske for i år også. Hunden digger det og jeg synes at det hjelper. Begynte med det fordi hunden min har nyresvikt og jeg ville avlaste nyrene mest mulig. Gift og tull som er i andre produkter må vel renses i nyrer?????

Skrevet
Jeg har i alle fall gode erfaringer med hopp off . H O. Har kjøpt inn ei flaske for i år også. Hunden digger det og jeg synes at det hjelper.  Begynte med det fordi hunden min har nyresvikt og jeg ville avlaste nyrene mest mulig. Gift og tull som er i andre produkter må vel renses i nyrer?????

Det er minimalt hvilke mengder av de reseptbelagte produktene som taes opp i blodet. De virker ved å bre seg i fettlaget i huden og holder seg der.

Er du redd for å putte giftstoffer i hunden din så skal du vite at Hop Off er basert på hvitløk, og hvitløk er faktisk giftig for hunden din. Større mengder hvitløk (og vanlig løk) fører til at de røde blodcellene sprekker og dyret kan i verste fall død av blodmangel.

Skrevet

Virkestoffet i Scalibor tas ikke opp i blodet i det hele tatt faktisk. Derfor kan det helt trygt brukes av både drektige og diende tisper. :wink:

Skrevet

Er du redd for å putte giftstoffer i hunden din så skal du vite at Hop Off er basert på hvitløk, og hvitløk er faktisk giftig for hunden din. Større mengder hvitløk (og vanlig løk) fører til at de røde blodcellene sprekker og dyret kan i verste fall død av blodmangel.

Joda... men store mengder c-vitamin er ikke videre sunt for mennesker det heller. Hopp off tynnes ut og jeg har brukt det en sommer tidligere og var meget fornøyd. hovedårsaken til at jeg bruker det er dessuten at hunden min har så kort pels og er så mye rundt unger... vil ikke at disse skal komme i kontakt med svineriet.

Skrevet

Bare synes det "luktet" mynde av noen av innleggene dine. pluss du har en aldrihvlende mynde som avatar.

Naboen til mor og far har en alaskan ... de får aldri JV og eslgere på døren... he he. Den hunden gikk forresten oslo-trondheim en sommer. Pilegrimsleden...

Hehe, "luktet" mynde av innleggene mine :hoho:

Nei, mynde ville jeg aldri ha hatt, hehe. Malamuten er en helt herlig rase, og meget sterk og utholdende. Veldig fornøyd med henne, selv om hun ikke er så gammel ennå :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...