Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Når er det på tide å sette loppebånd på katten.

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjesta
Skrevet

Loppebånd???

Tenker du på ampull mot flått??

Skrevet

jeg tror vedkommende mener de loppe-båndene som hunder/katter kan ha på som halsbånd...

Skrevet

Man kan bruke noe som Hop-Off også. Dette er noe man tilsetter i maten som gjør at flått ( og andre dyr ) ikke setter seg på hunden/katten.

H-O skal vissnok være bedre enn flåttbånd, da sistnevnte innholder en del giftige stoffer.

Skrevet

Hop-Off virker ikke.

Gå til veterinær og få resept på midler mot flått og lopper. Reseptbelagte medisiner er gjennomtestet og har dokumenter effekt, man kjenner til flere av mulige bivirkninger, man kan si om dette er et middel unge dyr og drektige dyr kan bruke - alt i alt har man en bedre sikkerhet enn om man kjøper produkter som ikke er underlagt samme krav til uttesting (som midler man får kjøpt over disk i dyrebutikken).

Giftstoffer i planter, eller syntetsike etterlikninger av disse, er ofte grunnlaget for virkningen til alle preparater/produkter som brukes mot insekter i diverse produkter, reseptbelagt eller ikke. Imidlertid er de reseptbelagte midlene, i motsetning til andre, utprøvd i store forsøk og underlagt en streng kvalitetskontroll før de blir godkjente som legemidler.

Ikke kødd med helsen til kjæledyret ditt (eller alle som bor sammen med det). Bruk sikre midler som virker.

Gjest Anonymous
Skrevet

Det er i hvert fall fugleloppesesong nå. Katten vår drar inn fuglelopper daglig omtrent, men jeg har tenkt at det ikke trengs medisinske tiltak da disse loppene ikke formerer seg/bli på katten. Han virker ikke spesielt plaget heller - stort sett vi menneskene i huset som klør...

Gjest Ms Chanandler Bong
Skrevet

:-? Kan man se loppene med det blotte øyet?

Skrevet
Det er i hvert fall fugleloppesesong nå. Katten vår drar inn fuglelopper daglig omtrent' date=' men jeg har tenkt at det ikke trengs medisinske tiltak da disse loppene ikke formerer seg/bli på katten. Han virker ikke spesielt plaget heller - stort sett vi menneskene i huset som klør...[/quote']

Du har helt rett. Loppene kan ikke formere seg på hverken katte- eller menneskeblod. Det mest effektive hvis man får dem i hus er å støvsuge godt og så kaste posen.

Ja, det kan man. De er 2-3 mm lange og ser nesten ut som en liten reke, men de er brunlige på fargen.

HER kan du lese mer om (og se bilde av) disse små "uhyrene.

Mot flott vil jeg anbefale "halsbånd" kjøpt hos dyrlegen. Vi bor i et område med enorme mengder flått og pleide å fjerne mellom 15 og 20 stykker etter hver tur. Etter at halsbåndet kom på fant jeg INGEN flått på hunden!

Det er større grunn til å bekymre seg for flått enn for fuglelopper, bare se

her - ikke særlig lekkert, spør du meg, og en god grunn til å sørge for at dyrene ikke får dem på seg!

Skrevet

H-O skal vissnok være bedre enn flåttbånd, da sistnevnte innholder en del giftige stoffer.

Hvis det er Scalibor du tenker på så finnes ikke det giftig.

Virkestoffet i det halsbåndet blir brukt som impregnering av sengetøy i mange land for å forhindre mosquito-bitt bla.

Pulveret går heller ikke over i blodet så det kan trygt brukes av drektige og diende tisper. Det er ikke farlig å få pulveret på hendene for mennesker, hverken voksne eller barn. Den eneste gangen man kan reagere er hvis man får det på den tynne huden i ansiktet. Det er fortsatt ikke farlig men man kan kjenne litt prikking i huden men det forsvinner etter noen sekunder.

Hvis hunden f eks har svært sensitiv hud så kan man tørke av halsbåndet med en fuktig klut før man setter det på. (må ikke være såpe på kluten) Da vil man fjerne det overflødige pulveret på utsiden av båndet, og det vil da ta 2 uker før full effekt mot normalt 1 uke men ellers vil effekten være den samme.

Hunden kan bade i både saltvann og ferskvann med halsbåndet på. Det skader ikke fisk ol da pulveret er fettløselig og ikke vannløselig. Vann forringer heller ikke virkningen. Klorvann kan gjøre at halsbåndet ikke får like lang levetid, det samme hvis man vasker det med såpe. Skal man bade hunden og vaske den med shampoo må halsbåndet tas av og settes på når hunden er tørr igjen.

Halsbåndet må ligge inntil huden på hunden hvis det skal ha noen effekt.

Halsbåndet kan både klippes til og skjøtes om nødvendig. Uansett hva man gjør så er det like mye virkestoff i halsbåndet så dette vil hverken senke eller øke effekten.

Hunder som ikke tåler Scalibor kan jo prøve f eks ExSpot eller Stronghold.

Det er spot-on-væsker som får hos veterinær.

Det er giftig for mennesker men trekker ned i huden til hunden i løpet av halvannet døgn, og skal deretter være ufarlig med tanke på barn som klapper hunden osv.

ExSpot og Scalibor skal ikke brukes på katt. Stronghold kan brukes på katt.

Har ikke hørt om noe flåtthalsbånd/loppebånd som kan brukes på katter, og jeg ville heller ikke ha kjøpt noe sånt med mindre man fikk det anbefalt av veterinær.

Skrevet
Hop-Off virker ikke.

Veldig uenig med deg der. Jeg brukte hopp off i fjor og er veldig fornøyd med dette. Og hunden elsker det! Det eneste som er dumt er at det må gies hver dag. Jeg bruker det i hovedsak fordi x-spot er noe svineri ( for mennesker) og jeg har en hund med meget kort pels (glatt håret) vil ikke at hun slikker det i seg + at tantebarn får det på seg/i seg ..da de er svært glade i dyret. I tillegg er det ikke helt tingen å bruke om hunden bader en del <-- gjelder x-spot.

Råd i forhold til flått uanestt middel er at man sjekker hunden sin minst en gang for dagen og da særlig på hals, i armhuler og ved ørene samt halerot..da dette er yndede flottsteder. Kjøp flåttpinsett. Meget effektivt. Sprit i nærheten er heller ikke dumt. Har sett flott på hunder med alle de midlene som er nevt i denne tråden..unntatt hopp off.....

Skrevet

Vi fikk anbefalt av dyrelege å bruke loppehalsbånd. Det var meget effektivt sa han, og helt ufarlig. Velger å stole på han, spesielt også siden hun som solgte halsbåndet sa at det kun er naturlige ting i det.

Skrevet
Vi fikk anbefalt av dyrelege å bruke loppehalsbånd. Det var meget effektivt sa han' date=' og helt ufarlig. Velger å stole på han, spesielt også siden hun som solgte halsbåndet sa at det kun er naturlige ting i det.[/quote']

Enig, liker disse båndene. Men jeg lurer på når loppen begynner å bli aktiv.

Gjest Anonymous
Skrevet

Noen som har et bilde av et slikt bånd?

Skrevet
Noen som har et bilde av et slikt bånd?

Har ikke bilde av det. Men det som jeg har er grønt med hvit lås på. Det er nesten litt sånn gummiaktig, og er innsatt med noe som gjør at det lukter sitron. Det skulle vare et år sa hun som jeg kjøpte det av.

Loppene/lusene er vel aktive hele tiden omtrent. Vi fikk lus på vår hund i vinter nå, den var utrolig resistent og ville ikke forsvinne. Men vi hadde loppehalsbånd på den andre hunden hele tiden, og hun fikk faktisk ikke lusen. Dyrelegen sa at de loppehalsbåndene var veldig fine til å motvirke å få sånne ting på, men at det ikke hjalp om de hadde det allerede.

Skrevet

med fare for å avspore. Hvor i landet bor du og hva slags dyr har du? mynde? wip?

Gjest Embla s
Skrevet

Jeg er litt skeptisk mot å sette halsbånd på katten. Er redd den skal henge seg fast i noe når den er ute og gjør sine "katteting".

Skrevet
med fare for å avspore. Hvor i landet bor du og hva slags dyr har du? mynde? wip?

Hvem spør du?

Skrevet

Å. Jeg bor i Hedmark og har en Gordon Setter og en Alaskan Malamute. Hadde en Husky/pointer. Hvorfor lurte du på det?

Skrevet

Både Expot og flåttbånd er verre enn Hop-off. De midlene som disse båndene og ampullen innholder brukes også på planter men da må man benytte seg av verneutstyr .....og dette heller man rett på huden/pelsen til bikkja :o :o .

Jeg har i flere år brukt expot, men kommer ikke til å bruke det noe mer. Samme med scalibor. Liker ikke å ha på halsbånd hele tiden, samt at om eks barn kommer borti båndet må de vaske seg på hendene ( det er ikke noe bra tegn ).

Jeg skal ihvertfall prøve hop-off og har hørt veldig mye bra om dette.

Uansett hva man bruker så er man nødt til å sjekke gjennom dyret. Faren for flått er tilstede uansett hva man bruker. Så en daglig gjennomgang av pelsen er gull verdt uansett hva du bruker

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...