Gå til innhold

Ferie i Skottland. Trenger tips!

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg og samboeren min har hatt dårlig råd i alle år. Vi er begge 30 og ingen av oss har vært på ferie siden vi var barn. Vi har vært syke og hatt veldig dårlig råd og har derfor aldri hatt råd til ferie. Etter lang tids sparing har vi skrapt sammen til sammen 20 000 til ferie. Håper å få vært en uke. Disse pengene må dekke alt hele ferien inkludert reise, overnatting og shopping. 

Vi har alltid drømt om å se Skottland. Har lyst til å se den skotske kulturen, gå på puber, markeder, shoppe og se ruiner og gamle bygninger. Har lyst til å få med oss skotsk historie. 

Siden ingen av oss har reist i voksen alder, aner vi ikke hvor vi skal begynne. 

Noen som har noen råd? Hvor bør vi reise? Går det an å få dette billig? Ok overnattingssteder? Vi har tenkt på å reise i august, men er åpen for andre forslag hvis det er mer å oppleve andre tider på året. Vi har ikke søkt ferie enda, men har fleksible arbeidsgivere, så det er ganske åpent.

Ingen av oss har lappen så vi kan ikke leie bil. 

Er det urealistisk å få dette til for 20 000 for to mennesker? 

Har så inderlig lyst på en fin ferie for første gang i mitt voksne liv. Er takknemlig for alle råd og tips! Er både nervøs og spent. Føler meg nesten som en reisejomfru 😝

Anonymkode: db3f8...901

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har dere kun 1 uke til disposisjon, eller er det en mulighet for å velge en saktere reisemåte enn fly? Jeg tenker litt på tog-båt-tog, om selve reisen skal være noe av opplevelsen. Sannsynligvis blir ikke dette billigere enn fly, men det kan kanskje utvide ferien, pluss at dere får sett flere land.

Anonymkode: ddb94...0f1

Gjest Linaria
Skrevet

Jeg bor i Edinburgh og det er en fantastisk by å besøke. Jeg må bare nevne én ting før jeg begynner å gi råd. IKKE kom i august. Med mindre dere er fast bestemte på å oppleve Edinburgh festival, er de bare å glemme Edinburgh på den tiden. Byen blir helt annerledes, og ligner ikke på den koselige skotske hovedstaden som det vanligvis er. Det er også fullt av turister som går rundt og gjør dumme ting. Overnattingen blir også mye dyrere. Nå er det ikke noe galt med Edinburgh festival i seg selv, hvis man liker sånt (kan være gøy hvis man ikke må skrive masteroppgave mitt i styret), men det er en helt annen by enn det ellers er.

Ellers er Edinburgh fantastisk. Nydelige bygninger, fine puber. Veldig koselig å bare gå rundt i byen og titte og ta seg en tur opp Arthur's Seat eller Pentlands. Absolutt ikke vanskelig å få tur for to til Skottland for 20 000 forresten. Jeg bodde nylig på et fint hotell i sentrum til 600 kroner per natt (tomannsrom), så si, 6000 for en uke for et ganske fint sentrumshotell. Fra Gardermoen kan dere fly for 1000 per pers. retur, så da har dere 12 000 til gode.

Ellers i Skottland går det greit i august. Glasgow er en fin by, det også. Mange foretrekker Glasgow for shopping og uteliv og Edinburgh for kulturelle opplevelser og mer Instagram-verdig. 

Dere kan fint ta Megabus opp til Inverness hvis dere vil se Loch Ness. Går også turer fra Edinburgh, men de blir jo litt dyrere. Megabus kan ofte være helt utrolig billig, selv om det ikke alltid er veldig komfortabelt. Kan også ta turer til Isle of Skye fra Edinburgh, hvor det også er fint. Ikke lett å komme seg rundt på høylandet uten bil, dessverre.

Dere har også mer av nok penger til mat. Min favorittrestaurant i Edinburgh er Kim's Mini Meals som har verdens beste koreanske mat (£10 per hovedrett!). Captain's Bar er en fin pub om dere vil høre folkemusikk på pub, samme med Royal Oak. Jeg synes Snax Cafe har byens beste fry-up (full Scottish breakfast) til en veldig rimelig penge, hvis dere har lyst på det. Ellers er det fullt av koselige kafeer med god mat rundt omkring. Alle disse stedene er i Old Town. Spisesteder spørs jo en del hvor dere ender opp med å bo.

Bare å stille spørsmål. Jeg har bodd to og et halvt år i Edinburgh nå.

Skrevet

Vi drar til Skottland på ferie hvert år, og koser oss veldig der. Vi har små barn og tar dermed leiebil, men når jeg og mannen (eller bare jeg) drar alene, er det lettvint med tog og buss.

Vi drar ofte til Islay (øy sør i Hebridene), leier feriehus der. Anbefales veldig! Man trenger ikke å være whisky-entusiast for å kose seg der, altså. Du kommer seg lett dit fra Glasgow f.eks. med buss og ferje, men bussforbindelsene på selve øya er relativt dårlige. Leier dere sykkel, kommer dere langt. Eller dere kan gå av bussen i Inveraray og være der, en veldig vakker liten by med slott og sjø og hvitkalkede murhus. Det er mye fint å se på i hele Argyll-området.

Ellers er det flott i Stirling, og gode forbindelser kollektivt. Da kan dere ta dagsturer hit og dit med en fast base der? Jeg er mest glad i eldgamle slottsruiner som er mosegrodde og står alene på øde klipper (hehe) slik at fantasien kan fylle ut et bilde av hvordan det var der i glansdagene, men store Stirling castle var utrolig fint å se på, velholdt, og masse spennende på innsiden, selv om det var fullt av turister der. Dere må nesten ha bil for å komme ut til de øde slottsruinene som ligger spredt rundt, så det blir muligens vanskelig.

Når jeg og mannen min drar til Skottland i mai i år, skal vi utforske Spey-området litt, før vi drar nordover, nord for Inverness. Jeg har tatt samme turen med tog og buss uten problemer tidligere. Når man bestiller i gooood tid (tre mnd?) i forvegen, kan togbilletter være helt utrolig billige, så det lønner seg å sjekke ut dette tidlig.

Når vi er i Skottland, leier vi stort sett alltid overnatting/feriehus gjennom Airbnb eller lignende nettsider. Det hender vi lar arrangement bestemme destinasjonen. Dere kan for eksempel sjekke i hvilke byer/bygder det er highland games i August når dere tenker å dra.

På typiske bed&breakfast-er betaler vi ca 80 pund per natt for et dobbeltrom. Hvis dere leier en leilighet eller et hus for mange dager i strekk, blir det ofte billigere. 

Anonymkode: 613cf...9d4

• Liker 2
Skrevet

Jeg og mamma var i Edinburg for et par år siden og vi brukte langt under 20 000 på våres lang weekeden.Å spise ut i Edinburgh er billig og vi leide en privat leilighet med gangavstad til sentrum,og siden det var en privat leilighet handlet vi inn litt mat på matbutikken rett rundt hjørnet og spise frokost i leiligheten. Var strålende fornøyd med den løsningen. Vi bodde her https://www.booking.com/hotel/gb/edinburgh-city-apartment.en-gb.html?label=gen173nr-1FCAEoggI46AdIM1gEaKoBiAEBmAEJuAEHyAEN2AEB6AEB-AELiAIBqAID;sid=afa9ed29ef080d3b9723bdee5b2ea20d

Anonymkode: 82ba9...3a4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...