Gjest Carina Maria Skrevet 29. januar 2019 #1 Del Skrevet 29. januar 2019 Trådene på rampe lyset handler pm bloggere, influencere og kjendiser og det finnes mange tråder. En ting jeg ikke skjønner er hvorfor følger vi bloggere, influencere og andre kjendiser på sosiale medier som instagram, snap chatt og blogg for etterpå og løpe rett inn på en tråd og skrive ut sin frustrasjon om hva den influenceren har gjort, hvor dårlig kles stil vedkommende har, negativ omtale om f.els hår frisyre og mye mer. Vi velger selv om vi skal følge vedkommende på dens sosiale medier og det kun vårt valg. Når vi iirriterer oss over det influencere gjør at vi må sitte på et forum og ytre oss negativt om alt det de. Influenceren gjør har vi selv valget om og slette oss som følgere. Det virket på meg om at noen følger influencere kun for å la seg iritere for og fortelle på rampe lyset hva den influenceren hat sagt og gjort på f.eks snap, Hva er greia med den trenden. Vi følget influenceren frivillig og hvorfor følge når man synes influenceren er så ille. Selv fulgte jeg Sophie Elise, Anna Rasmussen og Anne Brith men valgte og slette meg som følger fra deres sosiale medier fordi jeg ble oppgitt. Vi har et valg om og la være og følge alle sammen. Nå vil sikkert noen si at det bare er lov og la være og følge dem trådene på rampe lyset men det er ikke det som er temaet i min tråd. Hvorfor følge en influencer på sosiale medier når du iriterer deg grønn over vedkommende at du må ytre deg stadig negativt om alt det influenceren gjør. Fasiten er enkel det er og slutte og følge 😊 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Macro Skrevet 29. januar 2019 #2 Del Skrevet 29. januar 2019 Jeg forstår ikke hvorfor folk følger desse personene i det hele tatt. Det må være ufattelig lite som skjer i eget liv. Om det virkelig er noe som skjer med med bloggerene står det jo i avisene uansett😋 16 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest AthenaRavenLuna Skrevet 29. januar 2019 #3 Del Skrevet 29. januar 2019 Har lurt på det samme, virker som de liker å ha noe å irritere seg over. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
J.. Skrevet 29. januar 2019 #4 Del Skrevet 29. januar 2019 9 minutter siden, Carina Maria skrev: Trådene på rampe lyset handler pm bloggere, influencere og kjendiser og det finnes mange tråder. En ting jeg ikke skjønner er hvorfor følger vi bloggere, influencere og andre kjendiser på sosiale medier som instagram, snap chatt og blogg for etterpå og løpe rett inn på en tråd og skrive ut sin frustrasjon om hva den influenceren har gjort, hvor dårlig kles stil vedkommende har, negativ omtale om f.els hår frisyre og mye mer. Vi velger selv om vi skal følge vedkommende på dens sosiale medier og det kun vårt valg. Når vi iirriterer oss over det influencere gjør at vi må sitte på et forum og ytre oss negativt om alt det de. Influenceren gjør har vi selv valget om og slette oss som følgere. Det virket på meg om at noen følger influencere kun for å la seg iritere for og fortelle på rampe lyset hva den influenceren hat sagt og gjort på f.eks snap, Hva er greia med den trenden. Vi følget influenceren frivillig og hvorfor følge når man synes influenceren er så ille. Selv fulgte jeg Sophie Elise, Anna Rasmussen og Anne Brith men valgte og slette meg som følger fra deres sosiale medier fordi jeg ble oppgitt. Vi har et valg om og la være og følge alle sammen. Nå vil sikkert noen si at det bare er lov og la være og følge dem trådene på rampe lyset men det er ikke det som er temaet i min tråd. Hvorfor følge en influencer på sosiale medier når du iriterer deg grønn over vedkommende at du må ytre deg stadig negativt om alt det influenceren gjør. Fasiten er enkel det er og slutte og følge 😊 Hva med å ta til deg ditt eget råd? Du er ganske aktiv i bloggtrådene selv. 30 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Uglems Skrevet 29. januar 2019 #5 Del Skrevet 29. januar 2019 Enig.. Det er noen bloggere jeg ikke gidder å følge, for jeg synes ikke "noe om dem". Jeg synes sophie Elise er ganske kul da:) Jeg synes det er trist at hun får så mye negative kommentarer, dette er et fritt land, ingen tvinger andre til å holde seg oppdatert liksom... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Trollmora Skrevet 29. januar 2019 #6 Del Skrevet 29. januar 2019 11 minutter siden, Carina Maria skrev: Trådene på rampe lyset handler pm bloggere, influencere og kjendiser og det finnes mange tråder. En ting jeg ikke skjønner er hvorfor følger vi bloggere, influencere og andre kjendiser på sosiale medier som instagram, snap chatt og blogg for etterpå og løpe rett inn på en tråd og skrive ut sin frustrasjon om hva den influenceren har gjort, hvor dårlig kles stil vedkommende har, negativ omtale om f.els hår frisyre og mye mer. Vi velger selv om vi skal følge vedkommende på dens sosiale medier og det kun vårt valg. Når vi iirriterer oss over det influencere gjør at vi må sitte på et forum og ytre oss negativt om alt det de. Influenceren gjør har vi selv valget om og slette oss som følgere. Det virket på meg om at noen følger influencere kun for å la seg iritere for og fortelle på rampe lyset hva den influenceren hat sagt og gjort på f.eks snap, Hva er greia med den trenden. Vi følget influenceren frivillig og hvorfor følge når man synes influenceren er så ille. Selv fulgte jeg Sophie Elise, Anna Rasmussen og Anne Brith men valgte og slette meg som følger fra deres sosiale medier fordi jeg ble oppgitt. Vi har et valg om og la være og følge alle sammen. Nå vil sikkert noen si at det bare er lov og la være og følge dem trådene på rampe lyset men det er ikke det som er temaet i min tråd. Hvorfor følge en influencer på sosiale medier når du iriterer deg grønn over vedkommende at du må ytre deg stadig negativt om alt det influenceren gjør. Fasiten er enkel det er og slutte og følge 😊 Noen av oss har barn og ungdom som lar seg påvirke av bla annet kroppspress - noen av influencerne følger jeg ikke av egen vilje, men fordi min tenåringsdatter følger og jeg vil se hva hun blir påvirket av. At de redigere bilder,poserer lettkledd og regelrett lyver (sier en ting - gjør noe helt annet) er ikke greit. Ergo en tråd hvor jeg kan fange opp input fra andre som ikke bare forsvarer for å forsvare som deg selv, men få diskutert med andre voksne mennersker og høre deres synspunkter. 22 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Picketfence Skrevet 29. januar 2019 #7 Del Skrevet 29. januar 2019 (endret) Man kan fint følge med på hva som skjer i sosiale medier uten å "løpe" inn hit eller irritere seg. Engasjement og meninger er ikke ensbetydende med irritasjon. Influencere har stor påvirkningskraft på dagens unge. Det er bra og viktig at man reflekterer rundt denne virksomheten. Hvordan hadde verden blitt hvis alle skulle snudd seg bort fra alt man ikke synes er greit? Debatt kan være produktivt. Karakteristikk av utseende etc er ikke det, å slenge dritt har aldri vært greit. Endret 29. januar 2019 av Picketfence Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Malum Skrevet 29. januar 2019 #8 Del Skrevet 29. januar 2019 (endret) Hvis jeg, gjennom kritikk, bevisstgjøring og diskusjon på forum, kan være med på å stoppe bare én blogger fra å eksponere barna sine i sosiale medier eller fremme usunt kroppsbilde, så er det verdt det. Endret 29. januar 2019 av Malum Skrivefeil 29 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Carina Maria Skrevet 29. januar 2019 #9 Del Skrevet 29. januar 2019 Akkurat nå, Malum skrev: Hvis jeg, gjennom kritikk, bevisstgjøring og diskusjon på forum, kan være med på å stoppe bare én blogger fra å eksponere barna sine i sosiale medier eller fremme usunt kroppspress, så er det verdt det. Eksponering av barn av influencere er blitt et samfunns problem. Nå har vi alle forskjellige preferanser til hva vi mener er usunt kropps press og det ikke en del av diskusjonen på tråden min. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
terteskjell Skrevet 29. januar 2019 #10 Del Skrevet 29. januar 2019 1 time siden, J.. skrev: Hva med å ta til deg ditt eget råd? Du er ganske aktiv i bloggtrådene selv. Hun skriver VI🙂 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Yng Plyng Skrevet 29. januar 2019 #11 Del Skrevet 29. januar 2019 54 minutter siden, Malum skrev: Hvis jeg, gjennom kritikk, bevisstgjøring og diskusjon på forum, kan være med på å stoppe bare én blogger fra å eksponere barna sine i sosiale medier eller fremme usunt kroppspress, så er det verdt det. Dette. Så lenge vi har mulighet til påvirke negativt kroppspress og eksponering av barn så kommer vi til å fortsette. Vi kan ikke la slik oppførsel bare gå uten å si ifra. Noen må være en motvekt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Oline12 Skrevet 29. januar 2019 #12 Del Skrevet 29. januar 2019 Jeg syns det er altfor mange som er usaklige/latterliggjør på trådene her. Syns det er skikkelig synd, for det foregår mange gode refleksjoner og diskusjoner rundt bruk av sosiale medier her og hvordan influensere tjener penger. Derfor er jeg aktiv her. Orker ikke å lese tråder om VP for eksempel, hvor jeg mistenker at den eneste grunnen at bloggen forsatt eksisterer er pga aktiviteten her på KG 😆 Kanskje en avsporing, men det var en tråd på Jodel hvor folk ble oppfordret til å si hvilke annonsører trodde minst på hos influenserne. Skulle ønske dette var lov på KG. Dette er en fin og økende trend blant hos forbrukere, diskusjoner på bla KG og Jodel om influensere hjelper oss å forstå at reklame hos bloggere er like "falsk" som den vi får i postkassa og den vi ser på TV. Jeg spår at influensere vil tjene mindre og mindre penger etterhvert da det er flere som gjennomskuer all reklamen siden de fleste reklamerer for den samme ansiktsmaska. Jeg tror at for å få gode diskusjoner så må en kanskje tåle at det blir noen mindre konstruktive også. Så får heller hver enkelt gå i seg selv hvis det er så interessant å spekulere i neglelakk og vippestoler. 11 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Malum Skrevet 29. januar 2019 #13 Del Skrevet 29. januar 2019 (endret) 1 time siden, Carina Maria skrev: Eksponering av barn av influencere er blitt et samfunns problem. Nå har vi alle forskjellige preferanser til hva vi mener er usunt kropps press og det ikke en del av diskusjonen på tråden min. Carina Maria...du spør hvorfor. Du kan ikke velge hvilke grunner folk kan oppgi for å gidde å følge inflencere, irritere seg over dem, og diskutere dem på nettet. Endret 29. januar 2019 av Malum Skrivefeil 19 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pust Skrevet 29. januar 2019 #14 Del Skrevet 29. januar 2019 (endret) @Carina Maria Jo færre følgere, jo bedre, så sånn sett er jeg enig med deg. Nå har vi likevel forskjellige grunner til å følge med på hva influenserne driver med, og de som sjekker kontoene favner alt fra beundring til misunnelse, men noen følger med fordi de vil «uvesenet» til livs; bedragersk reklame, barneeksponering, skjønnhets-/kroppspress og uskyldiggjøring av kosmetiske inngrep, feilinformasjon, og ikke minst seksualisering. Jeg «følger» ikke noen, men tar en runde innimellom for å rapportere lovbrudd. Jeg håper alle reklamebloggere, -instagrammere, -snappere snart får påbud om å følge det lovverket som eksisterer, samt forholde seg til VVP. Endret 29. januar 2019 av Pust Rettet feil 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Carina Maria Skrevet 29. januar 2019 #15 Del Skrevet 29. januar 2019 2 timer siden, Picketfence skrev: Man kan fint følge med på hva som skjer i sosiale medier uten å "løpe" inn hit eller irritere seg. Engasjement og meninger er ikke ensbetydende med irritasjon. Influencere har stor påvirkningskraft på dagens unge. Det er bra og viktig at man reflekterer rundt denne virksomheten. Hvordan hadde verden blitt hvis alle skulle snudd seg bort fra alt man ikke synes er greit? Debatt kan være produktivt. Karakteristikk av utseende etc er ikke det, å slenge dritt har aldri vært greit. Det er sant men mange av dem som løper rett inn på et forum og skriver dritt om den bloggern, influenceren eller kjendisen gjør det for og ha noe negativt og si. Greit nok at influencere har påvirknings kraft der er vi enige men her handler det om preferanser for hva man mener er dårlig eller god på virkning. Jeg mener at Sophie Elise har mye mer dårlig påvirknings kraft enn Helene Drage fordi Helene Drage er åpen om sin over vekt, at hun har tatt slanke operasjon, hun er en motivator for andre til og trene og det sier jeg fordi jeg følger team livs stil og det er ikke noe jeg tar fra løse luften. Ser vi på trådene som foregår på rampe lyset så ser vi at i så og si alle tråder er det noen som skriver om utseendet til den som diskuteres, dem rakker ned på en blogger fordi bloggern kanskje merk jeg sier kanskje gir ku melk til babyen sin, dem rakker ned på blogger fordi dem en hund ligge sammen babyen, dem er usaklig og kritiserer hår farge på en blogger. Da er det langt fra god diskusjon mener jeg da. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Picketfence Skrevet 29. januar 2019 #16 Del Skrevet 29. januar 2019 Akkurat nå, Carina Maria skrev: Det er sant men mange av dem som løper rett inn på et forum og skriver dritt om den bloggern, influenceren eller kjendisen gjør det for og ha noe negativt og si. Greit nok at influencere har påvirknings kraft der er vi enige men her handler det om preferanser for hva man mener er dårlig eller god på virkning. Jeg mener at Sophie Elise har mye mer dårlig påvirknings kraft enn Helene Drage fordi Helene Drage er åpen om sin over vekt, at hun har tatt slanke operasjon, hun er en motivator for andre til og trene og det sier jeg fordi jeg følger team livs stil og det er ikke noe jeg tar fra løse luften. Ser vi på trådene som foregår på rampe lyset så ser vi at i så og si alle tråder er det noen som skriver om utseendet til den som diskuteres, dem rakker ned på en blogger fordi bloggern kanskje merk jeg sier kanskje gir ku melk til babyen sin, dem rakker ned på blogger fordi dem en hund ligge sammen babyen, dem er usaklig og kritiserer hår farge på en blogger. Da er det langt fra god diskusjon mener jeg da. Heldigvis er de fleste enige i at dette er unødvendig. Da får man se fordi de usakelige kommentarene, og diskutere andre ting videre. Som for eksempel hva som er negativ og positiv påvirkning fra influencere. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Carina Maria Skrevet 29. januar 2019 #17 Del Skrevet 29. januar 2019 6 minutter siden, Pust skrev: @Carina Maria Jo færre følgere, jo bedre, så sånn sett er jeg enig med deg. Nå har vi likevel forskjellige grunner til å følge med på hva influenserne driver med, og de som sjekker kontoene favner alt fra beundring til misunnelse, men noen følger med fordi de vil «uvesenet» til livs; bedragersk reklame, barneeksponering, skjønnhets-/kroppspress og uskyldiggjøring av kosmetiske inngrep, feilinformasjon, og ikke minst seksualisering. Jeg «følger» ikke noen, men tar en runde innimellom for å rapportere lovbrudd. Jeg håper alle reklamebloggere, -instagrammere, -snappere snart får påbud om å følge det lovverket som eksisterer, samt forholde seg til VVP. Jeg slettet meg fra og følge Anna R, Sophie Elise og hun Anne Brith fordi dem gav meg ikke noe og dem var kjedelig og følge. Sophie Elise sluttet jeg og følge fordi jeg mener hun er et dårlig forbilde på grunn av hennes plastiske operasjoner og kosmetiske behandlinger, Anna R fordi hun eksponerte barna sine og Anne Britt på grunn av mye rot og tull med henne før jul. Når det gjelder hva som er kroppspress har vi forskjellige preferanser for hva man mener er kroppspress og jeg mener at Sophie Elise er en av dem influencerne som desidert har mest dårlig fokus på kropps press og skummelt at hun når ut til mange unge følgere. Siden jeg ikke lengre følger dem gidder jeg så vidt og går inn på trådene som handler om dem fordi hvorfor skal jeg sitte og diskutere influencere jeg ikke gidder og følge på sosiale medier. Jeg har komentert noen få komentarer men jeg ser ikke vitsen med og sitte på dem trådene og komentere dem. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Carina Maria Skrevet 29. januar 2019 #18 Del Skrevet 29. januar 2019 3 minutter siden, Picketfence skrev: Heldigvis er de fleste enige i at dette er unødvendig. Da får man se fordi de usakelige kommentarene, og diskutere andre ting videre. Som for eksempel hva som er negativ og positiv påvirkning fra influencere. Det siste om hva som er negativ og positiv på virking fra influencere er en fin debatt og ta på rampe lyset. Godt poeng. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Sjokka Skrevet 29. januar 2019 #19 Del Skrevet 29. januar 2019 Mye av det som postes på nettet av disse såkalte influencere, er til å riste på hodet av. De blottlegger seg selv og privatlivet sitt for å få sin daglige dose med oppmerksomhet. Tenk over hva vi vet om f.eks AR, AB og Gro Ottesen fra MrChristian. Den sistnevnte vet jeg navnet på alle typer medisiner hun bruker (og det er jammen ikke få medisiner heller) Hvilke sykdommer hun har snakker hun om daglig. AB og hennes triste historie om hennes forferdelige ekser. AR sine nakenstunt og uthengning av sine nære og kjære på nett. Dette, gjør igjen jeg bare må følge med. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
FlyBabe Skrevet 29. januar 2019 #20 Del Skrevet 29. januar 2019 Fordi at vi, som publikum/forbrukere, har lov til å være med på å definere hva som er greit og ikke i det offentlige rom. Om ingen er kritiske og sier fra, hvor skal det da ende? (Du må ikke tåle så inderlig vel, den urett som ikke rammer deg selv...) Vi må kunne bruke forbrukermakten vår til å sette søkelyset på ulovligheter og etisk problematiske utfordringer som mange av disse bloggerne driver med. Det er vi som er den femte statsmakt, og som må hjelpe media til å se galskapen, fordi myndigheter og media dessverre ikke har fulgt med i timen og forstår hva som foregår. Dessverre er det også en del uopplyste følgere som kanskje også trenger en oppvåkning, slik som du selv fikk, TS. Barn, unge, og dessverre voksne, blir påvirket av disse bloggerne, enten de vil det eller ei, og det er problematisk at de får dure på med sitt uten at noen reagerer. Det gjelder kroppsideal, kjøpepress, eksponering av barn/unge, bagatellisering av ulike ulovligheter og etiske problem og så videre. Når det er sagt, skal man IKKE måtte tåle drapstrusler, stalking, hets og så videre, selv om man er blogger. Dessverre er det ikke alle som greier å være saklige i sin kritikk. Jeg følger ikke noen av de, men får nok informasjon via Bloggerne, Snap (der jeg ikke følger, men ser galskapen av og til) og Instagram, samt enkelte gode og saklige forummedlem her inne, som for eksempel @Asti. Jeg har også fått med meg Bloggomtoppbloggere og det DN skrev om en viss blogger. Alt er saklig og godt dokumentert. Jeg har også daglig kontakt med ungdommer i en sårbar alder, og er rystet over hva de blir påvirket av i bloggverdenen. 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg