Gå til innhold

Nedsatt syn på ett øye

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vil bare først si at vi snart skal til øyenlege på sykehuset, hvor vi selvfølgelig vil få svar, men: Barn på 7 år har ca 50% nedsatt syn på venstre øyet. Noen med erfaring på området? Hørt noen si de kun bruker lapp for opptrening i bhg alder. Er briller et alternativ, eller gjør man ikke stort med nedsatt syn?

Anonymkode: f4d47...8da

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det blir nok briller på heltid og lappbehandling i tillegg. Vet ikke hva det vil si med 50% nedsatt syn, men datteren vår bruker +10,5 og +7,5 i brillene og bruker lapp 2 timer hver dag. 

En kamp måtte til for å begynne med lapp. Men det var mest ift. at hun ikke likte det og måtte bli vant til å jobbe med det svake øyet.  Var redd for mobbing, men det skjer ikke. Alle i barnehagen misunner lappen. Hun bruker nå tøylapp, men vi tok med masse klistrelapper så alle barna fikk prøve noen ganger i starten. 

Anonymkode: 706bb...7e8

Skrevet

Har dere ikke merket noe før? Er jo nesten for seint med opptrening når barnet er så stort. Men briller og lapp er tingen. Er ikke anbefalt å trene med lapp på skolen, da blir det fort en kommentar og to.

Anonymkode: 33c3b...ff6

Skrevet
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Har dere ikke merket noe før? Er jo nesten for seint med opptrening når barnet er så stort. Men briller og lapp er tingen. Er ikke anbefalt å trene med lapp på skolen, da blir det fort en kommentar og to.

Anonymkode: 33c3b...ff6

Man trenger ikke merke noe, for barn med nedsatt syn fra fødsel er veldig flink til å akkomodere, altså la øyet jobbe masse for å se bedre. Har man i tillegg et øye som ser bra, brukes det dominante øyet aktivt.

Anonymkode: 1ed86...381

Skrevet

Nei, ikke merket noe. Vi var på helsestasjon før skolestart, 5 årskontrollen, er det vel... Helsesøster nevnte det da, at d kunne være noe m det ene øyet, dårlig syn. Jeg ba henne sende oss til spesialist, da jeg vet d er vanlig. Hun sa hun heller ville sende oss til en annen helsesøster, fordi hun selv var ny. Denne helsesøsteren har jeg kjennskap til og veg hun er litt «sløv». Hun mente d ikke var noe galt og ville ikke sende barnet videre. Jeg har hatt dette litt i bakhodet, men barnet mitt lærte å lese med en gang og har ellers ingen problemer mtp dette. Tok henne likevel til en synstest, hvor vi da fikk beskjed om nedsatt syn. Det andre øyet er helt som det skal, ikke noe + -, kun nedsatt syn på v øyet.

Anonymkode: f4d47...8da

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...