Gå til innhold

Oppkjøring stryk


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Da har jeg hatt oppkjøring, men det ble dessverre stryk.

Kjørelæreren min er veldig seriøs, og vil helst ha lav strykprosent. Han ville ikke meldt meg opp til oppkjøring med mindre jeg var klar. I kjøretimen før oppkjøringen gjorde jeg det nærmest perfekt. Kjente jeg var skikkelig nervøs før oppkjøringen, og var egentlig 90% sikker på at jeg ville stryke. 

Setter meg inn i bilen med sensor, og får det beste sikkerhetsspørsmålet jeg kunne få. Bremselys. Begynner å kjøre, og merker at jeg ikke er nervøs lenger. Alt jeg gjør går som planlagt. Kjører bra, sjekker speiler, blindsone, og kjører etter forholdene. 

Så skal vi kjøre ut på en motorvei. Der ligger det en bil i 110 i det feltet jeg skal ut på, så jeg velger å ha en fart på rundt 90 sånn at jeg kommer bak bilen (som ikke ville legge seg i venstre kjørefelt, selvom det var ledig og lite trafikkert )

Da tar sensor og gasser på for meg til 120 (fartsgrensen er 110), sånn at jeg kommer foran bilen som ikke slapp meg forbi, tar rattet og svinger over kjapt. Tenkte før hun gjorde dette at jeg hadde kontroll over situasjonen. Uansett, holdt hode kaldt og tenkte "jaja, jeg kan jo bestå uansett". Det gjorde jeg altså ikke. Prøvde å forklare tankegangen min til sensor, at jeg hadde kontroll på situasjonen og visste hva som skjedde, men hun mente det var trafikkfarlig situasjon hun avverget. Ja, ok sier meg enig, og skal ta med det til neste gang. Jeg er jo tross alt ikke en erfaren bilfører enda, og sensor vet best. 

Etter oppkjøringen sier sensor "Jeg ser at du kan kjøre bra, og har kontroll, men det blir dessverre stryk".

Føler nå at jeg gruer meg skikkelig til neste oppkjøring. Har mistet motivasjonen helt. Jeg vet ikke lenger hva som kreves for å bestå en oppkjøring når dette var det som strøk meg. 

Anonymkode: eebcb...477

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du vil få en annen sensor neste gang. Det går nok bedre da! Jeg kjenner veldig mange dyktige folk som strøk på første oppkjøring. Lykke til :) Da står du nok!

Anonymkode: a678a...9dd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns også dette var litt spesielt. Man skal jo ikke kjøre over fartsgrensen selv ved forbikjøring (ja, alle gjør det, men jeg fikk ihvertfall streng beskjed av kjørelærer om at man ikke skal gjøre det på oppkjøring). 10 km/t over er nok ikke det meste, men i den situasjonen der ville bilen i feltet ditt vanligvis hjulpet deg. Lå du langt foran bilen når du kjørte forbi? For da burde du ha holdt fartsgrensen og kjørt ut foran. Vanskelig å si når man ikke var der. Men hva sa kjørelæreren din når du fortalte at dette var grunnen til at du strøk? Og hadde hun virkelig ingen andre anmerkninger?

 

 

 

Anonymkode: f4803...b5a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville nok ha sendt en klage. I mine øyne er dette også spesielt, spesielt ved en påkjøringsrampe/feltskifte. Du har vikeplikt for feltskite som du tydeligvis prøvde å overholde for å ikke forstyrre den som lå i det feltet du ville inn i. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg syns også dette var litt spesielt. Man skal jo ikke kjøre over fartsgrensen selv ved forbikjøring (ja, alle gjør det, men jeg fikk ihvertfall streng beskjed av kjørelærer om at man ikke skal gjøre det på oppkjøring). 10 km/t over er nok ikke det meste, men i den situasjonen der ville bilen i feltet ditt vanligvis hjulpet deg. Lå du langt foran bilen når du kjørte forbi? For da burde du ha holdt fartsgrensen og kjørt ut foran. Vanskelig å si når man ikke var der. Men hva sa kjørelæreren din når du fortalte at dette var grunnen til at du strøk? Og hadde hun virkelig ingen andre anmerkninger?

Anonymkode: f4803...b5a

Siterer fra vurderingsskjemaet:

"Kjøremåten er ikke trafikksikker nok og fører ikke til god nok trafikkavvikling
Ikke god nok fartstilpassing og trafikktilpassing (eks: ikke nok tilpasset ved innkjøring på motorvei risiko sesnor og andre griper inn)"

Etter vi var ferdig med oppkjøringen, spurte hun hvordan det gikk. Så sa jeg at jeg syns det gikk veldig bra, unntatt ved påkjøringfeltet ved motorveien. Prøvde å forklare tankegangen min på hvorfor jeg gjordet det valget med å senke farten. Fortalte at føreren i bilen ikke virket oppmerksom på meg, så jeg valgte heller å komme bak han enn foran.

 

10 timer siden, dillyduzit skrev:

Ville nok ha sendt en klage. I mine øyne er dette også spesielt, spesielt ved en påkjøringsrampe/feltskifte. Du har vikeplikt for feltskite som du tydeligvis prøvde å overholde for å ikke forstyrre den som lå i det feltet du ville inn i. 

Tror ikke klage vil hjelpe. Får nok prøve igjen om 4 uker. 

Anonymkode: eebcb...477

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk samme begrunnelse og var også uenig. Hos meg var det dog ikke bytte felt, men vikeplikt. Jeg så vikeplikt fra høyre og begynte å bremse ned sakte - mens sensoren tok hardt i bremse og stoppet tvert 5 meter før krysset/vikepliktspunkt. Siden jeg allerede bremset, så trodde jeg at det ville gå alikevel men nei da, det ble stryk. I ettertid ser jeg at jeg burde ha gått ut av bilen og tatt bilde og sende klage på det. For å stoppe 5 meter fra krysset er jo da virkelig ingen vits. 

Dette var i september og jeg har ikke tatt flere oppkjøringer. Gitt helt opp etter det der, pluss at jeg ikke har penger til flere kjøretimer eller oppkjøringer akkurat nå. :( 

Anonymkode: 49240...4b8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

30 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg fikk samme begrunnelse og var også uenig. Hos meg var det dog ikke bytte felt, men vikeplikt. Jeg så vikeplikt fra høyre og begynte å bremse ned sakte - mens sensoren tok hardt i bremse og stoppet tvert 5 meter før krysset/vikepliktspunkt. Siden jeg allerede bremset, så trodde jeg at det ville gå alikevel men nei da, det ble stryk. I ettertid ser jeg at jeg burde ha gått ut av bilen og tatt bilde og sende klage på det. For å stoppe 5 meter fra krysset er jo da virkelig ingen vits. 

Dette var i september og jeg har ikke tatt flere oppkjøringer. Gitt helt opp etter det der, pluss at jeg ikke har penger til flere kjøretimer eller oppkjøringer akkurat nå. :( 

Anonymkode: 49240...4b8

Det virker jo helt feila at det skal være en "helhetlig vurdering" hvor men blir strøket på èn ting. Du kjørte helt sikkert ikke i ett kryss under hele oppkjøringen. Og hvor du da kjørte feil i ETT av kryssene av kanskje, la oss si - ti?

Anonymkode: eebcb...477

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...