Gå til innhold

Arv på konto?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Det er ingenting som heter du må ha egen konto for å få utbetalt arv. Om dere har en felles konto og får overført midlene til den går det helt greit. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

På 28.1.2019 den 1.31, AnonymBruker skrev:

Hei. Jeg har mistet pappa, og er enearving. Det jeg lurer på er hvordan det funker i banken? Jeg har ikke egen konto, MÅ pengene overføres til en konto i mitt navn? 

Anonymkode: d107a...937

Kondolerer!

Når du har fått skifteattesten som viser at du er arving, så går du i banken og får overtatt kontoen. Da disponerer du den, og ofte er det en fordel at den står i din fars navn til etter skatteoppgjøret har kommet.

Mulig du etterhvert kan endre den til ditt navn, men det vet de i banken.

Anonymkode: edb99...43e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 28.1.2019 den 3.03, AnonymBruker skrev:

Det er det jeg lurer på. Jeg må vel ta kontakt med min fars bank å spørre da. Vi eier hus, og da ble det åpnet denne «felles» kontoen, men på kortene er det kun hans navn, så han står som eier og jeg som disponent av kontoen. Jeg får lønn inn på denne kontoen jeg kun disponerer. Hvis jeg vil gi vårt felles barn halvparten av pengene da, må pengene innom min konto før de kan overføres til sønnen min sin sparekonto? 

Anonymkode: d107a...937

Jeg ville aldri ha satt en arv inn på en annens konto. Det er ingen garanti for noe i livet, og er han bittelitt sleip så tar han arven din. 

Ikke lurt å sette inn på din sønns konto heller. Er det over en viss sum tar overformynderiet kontroll på pengene, og om din sønn er aldri så skjønn nå vet du ikke om han vil være fornuftig med pengene når han blir 18, eller om de regelrett blir til ulykke for ham. Fest og rus, venner som utnytter eller at han ikke lærer seg å styre penger, fordi han har fått for mye rett i hendene for tidlig. 

Som mamma ville jeg definitivt beholdt pengene i mitt navn, og gitt ham det han trenger, når han trenger det. 

Er du dessuten sikker på at du ikke får flere barn? Helt sikker på at livet ditt aldri tar vendinger (sykdom, død, brudd) der du vil ha behov for pengene? 

Få deg din egen konto, og få pengene overført til den. Annet er dumskap. 

Anonymkode: 08018...6aa

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...