AnonymBruker Skrevet 27. januar 2019 #1 Skrevet 27. januar 2019 Hva gjør man med tenåringer som tror de er voksne og vet alt? Noen eksempler, du er teit, voksne er dumme og vet ingen ting, voksne bryr seg ikke om mote, viktig med mote, teit å bare ha på seg noe, jeg skal ikke bli sånn når jeg er voksen, jeg er faktisk 13 år så jeg vet litt, Anonymkode: 767c2...880
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2019 #2 Skrevet 27. januar 2019 Jekker dem kraftig ned og slenger litt harde realiteter i ansiktet på dem. Alle ungdommer vil teste grensene og mulighetene. Det er foreldrenes oppgave å lære dem hva som er viktig og hva som er greit Anonymkode: 6de6f...b2c 5
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2019 #3 Skrevet 27. januar 2019 Ingen tenåring skal "bli sånn" når de blir eldre. De skal bli superstjerner og tror de er noe helt spesielt . De tror utseendet deres skal se slik ut for alltid, så kommer de ca til 24 års alderen og ting begynner kanskje å rorandre seg litt. Det e ikke sikkert det hjelper å snakke dem i mot, for de er fast bestemt på at slik er det. De må oppleve realiteten selv. Anonymkode: 6d18f...00c 1
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2019 #4 Skrevet 27. januar 2019 Det var da veldig. De møter fort nok motstand hvis det de står for er uakseptabelt eller plagsomt. Ellers vokser de seg av det. Man kan sette grenser for hvordan de ordlegger deg, feks kaller man ikke andre for dum. Klær og slikt kan man også sette grenser for. Gi en sum penger og så får de velge hva de kjøper men det de kjøper skal være det de trenger de neste tre månedene. Anonymkode: c9fc4...4ac
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2019 #5 Skrevet 27. januar 2019 Det du gjør er å tenke tilbake på da du var tenåring selv. Så tar du det derfra. Anonymkode: 3ffcf...9e4 13
Gjest Mass Skrevet 27. januar 2019 #6 Skrevet 27. januar 2019 Tydelige grenser er viktig, men erfaring likeså. At de synes jeg er dum gjør meg ingenting. Tenker at perspektivet og innsikten kommer senere når de blir eldre, så det er hvertfall ikke vits i å diskutere dette med dem.
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2019 #7 Skrevet 27. januar 2019 Er dessverre ikke så mye å gjøre bortsett fra å telle til ti ca 12 ganger om dagen, det har jeg gjort i to år nå... 🙈 Anonymkode: 00440...97a 4
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2019 #8 Skrevet 27. januar 2019 Kast dem ut på gata, Anonymkode: 3bbaa...038
SoWhat? Skrevet 27. januar 2019 #9 Skrevet 27. januar 2019 Gjøre med? Hvis voksne tar seg nær av det, så er det de som har et problem. Jez. Det er helt normalt at unge på den alderen syns voksne er teite og uvitende. Det bør voksne vite. Alle har vel vært der, og bedre at de er i opposisjon enn at de ser på foreldre som omtrent jevnaldrende kompiser! 5
Hr. Aktiv Skrevet 27. januar 2019 #10 Skrevet 27. januar 2019 Gjorde det ganske enkelt da jeg ble drittlei all sytingen når alt i hennes øyne var feil. Hun fikk gjøre alt selv. Lage mat, vaske gulv, bad og klær osv. Holdt på slik en mnd. Da var det visst nok. Ble ingen suttring etterpå. Kun litt himling med øynene, men ingen suttring. Ikke en lyd. 3
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2019 #11 Skrevet 27. januar 2019 Det er da helt normal oppførsel for en tenåring . det du kan gjøre, er jo å overlate ansvaret til ungdommen. Vaske egne klær, lage sin egen mat, tjene penger selv osv osv. Du kan prøve å få ta en skikkkelig samtale med ungdommen. Forklar hva du synes om mote og ikke minst hvorfor. Fortell om prioriteringer. Viktig at det blir en samtale og ikke en preken da. Få ungdommen med med sine synspunkter og hvorfor det er slik det er. Anonymkode: e6d73...aac
absinthia Skrevet 27. januar 2019 #12 Skrevet 27. januar 2019 (endret) Det er ikke noe å gjøre med det. Men du kan godt fortelle om da du var på den alderen og alle voksne ble tåpelige og dumme. Når den siste tenåringen her i huset begynte å nærme seg tenårene og syntes at alle begynte å bli så irriterende, rare og dumme - spesielt vi i familien. Så sa vi bare at: sånn er det, du er nå på vei i den alderen, der hormonene dine gjør at du utvikler deg og synes at folk er irriterende, - det er en grunn til at det er så mange tenåringsfilmer og bøker om tidlige tenåringer som har «slitsomme» familier og rare venner. Nå er det likevel sånn at du er den voksne og mest sannsynlig vet best, så det viktigste for tenåringen, er st du lytter, overser noen nykker og veileder innimellom, samt minner på at foreldre også er mennesker og fortjener respekt. Jeg pleier å begynne å gi dem ansvar for å vaske egne klær i den alderen, samt å lage en og annen enkel middag. Hvilke motediskusjoner har dere? Endret 27. januar 2019 av absinthia 2
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2019 #13 Skrevet 28. januar 2019 Vi har nå diskusjoner om at jeg sier at skal de ut når det er iskaldt så må de kle seg varmt, bruke ullundertøy og varme sko osv... Jeg sier at det er viktigere å ikke fryse en å se kul ut. Dette syns de er utrolig teit. Anonymkode: 8dc72...b17
magikeren Skrevet 28. januar 2019 #14 Skrevet 28. januar 2019 17 hours ago, AnonymBruker said: Jekker dem kraftig ned og slenger litt harde realiteter i ansiktet på dem. Alle ungdommer vil teste grensene og mulighetene. Det er foreldrenes oppgave å lære dem hva som er viktig og hva som er greit Anonymkode: 6de6f...b2c Vet ikke om å oppføre seg som en bedrevitende 13-åring mot 13-åringen er den beste tilnærmingen...
Honey Dew Skrevet 28. januar 2019 #15 Skrevet 28. januar 2019 10 minutter siden, AnonymBruker skrev: Vi har nå diskusjoner om at jeg sier at skal de ut når det er iskaldt så må de kle seg varmt, bruke ullundertøy og varme sko osv... Jeg sier at det er viktigere å ikke fryse en å se kul ut. Dette syns de er utrolig teit. Anonymkode: 8dc72...b17 Helt til de sitter i uvi-saksen 1
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2019 #16 Skrevet 28. januar 2019 Man er tålmodig, prinsippfast, bestemt. Man snakker ikke ned alle de svevende tankene og ideene deres - de erfarer raskt nok at de ikke vil være evig unge, at mote og sminke plutselig ikke er så viktig lenger, at man ikke dør av kjærlighetssorg. Man lar dem fryse litt når det er kaldt, etter å ha forsøkt å veilede selvfølgelig. De dør ikke av å fryse litt mens de venter på bussen. Og det hjelper lite å tvinge på dem lue og votter når de drar på fest, det forsvinner så fort du snur ryggen til. Man (forsøker) å snakke fornuft når de raser om manglende sydenturer, billige klær, og at du er "strengeste" moren. Funker det ikke lukker man bare ørene, de slutter raskt nok å kjefte/klage når de ikke får svar. Man aksepterer aldri mobbing, eller at de snakker ned om andre. De kan ha så høye tanker om seg selv de bare vil, men negativitet mot andre er aldri akseptabelt, uansett. Du krever at de bidrar på hjemmebane. Gjør man ingenting for fellesskapet får man heller ingenting fra fellesskapet. Liker de ikke maten er de gamle nok til å lage mat selv, men med et gitt budsjett (middag eller ny bikini til sommeren?) og krav til næringsinnhold. Det går i det hele tatt veldig fint så lenge man er rolig, og aldri faller til deres nivå. Anonymkode: 7c069...51b 6
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2019 #17 Skrevet 28. januar 2019 22 minutter siden, AnonymBruker skrev: Vi har nå diskusjoner om at jeg sier at skal de ut når det er iskaldt så må de kle seg varmt, bruke ullundertøy og varme sko osv... Jeg sier at det er viktigere å ikke fryse en å se kul ut. Dette syns de er utrolig teit. Anonymkode: 8dc72...b17 La dem da bare fryse. Å tvinge på dem klær hjelper deg ikke. Ikke farlig om de er kalde, det er også dems eget valg. Buhu Anonymkode: e6d73...aac 8
Gjest BearMama Skrevet 28. januar 2019 #18 Skrevet 28. januar 2019 (endret) 18 timer siden, AnonymBruker skrev: Hva gjør man med tenåringer som tror de er voksne og vet alt? Noen eksempler, du er teit, voksne er dumme og vet ingen ting, voksne bryr seg ikke om mote, viktig med mote, teit å bare ha på seg noe, jeg skal ikke bli sånn når jeg er voksen, jeg er faktisk 13 år så jeg vet litt, Anonymkode: 767c2...880 Ta dem med på fattighuset og be dem være takknemlig for hva de har. De burde også ha oppgaver og plikter i hjemmet og måtte jobbe for lommepenger og innse at ingenting i livet er gratis og at man faktisk må klare seg selv ute i verdenen. Endret 28. januar 2019 av BearMama
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2019 #19 Skrevet 29. januar 2019 18 timer siden, BearMama skrev: Ta dem med på fattighuset og be dem være takknemlig for hva de har. De burde også ha oppgaver og plikter i hjemmet og måtte jobbe for lommepenger og innse at ingenting i livet er gratis og at man faktisk må klare seg selv ute i verdenen. Jeg fikk aldri lommepenger da jeg var barn / ungdom! Men det ble likevel forventet at jeg skulle gjøre en god del husarbeid. Hjelpe ril med middagen, og ta all oppvasken etterpå. Støvsuge og vaske stue og kjøkken blant annet. Vi bodde jo tross alt der vi også. Men enkelte ungommer er vel så bortskjemte, og forventer at foreldrene skal ordne ALT mulig... Anonymkode: fedc3...c99
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2019 #20 Skrevet 29. januar 2019 "Dere voksne er så dumme!" -Det er jobben vår det Det synes jeg om mine foreldre også på din alder. "Du forstår ingenting!" -Nei, kanskje gjør jeg ikke det. Det er meningen at du skal tenke dette i denne alderen. "Du har ikke peiling på hva som er kult!" -Det stemmer, jeg er for kul til å følge strømmen 😎 Oppsummert: Jatt med, få frem smil og fjern det som en diskusjon. Det er rett og slett ikke verdt å krangle om. Anonymkode: f4ab0...292 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå