Tatja Skrevet 27. januar 2019 #1 Skrevet 27. januar 2019 (endret) Vårt nye hus er på 126 kvm. Det var hva vi hadde råd til, når vi ville bo sentralt. Det er mer enn nok soverom, men stue og kjøkken er i ett, og stua er knøttlita. Vi skal på sikt fjerne et par vegger i 2 etg. - og lage stue der. Noen som har erfaring med 2 voksne og 2 barn på såpass liten plass, og råd til hvordan vi best løser dette? Huset er nytt og fint, men lite. Endret 27. januar 2019 av Tatja
EbbaGrønn Skrevet 27. januar 2019 #2 Skrevet 27. januar 2019 Problemet er jo ikke å få plass til menneskene, men tingene deres. Ikke flytt med dere mer enn dere trenger og bruker, og lag gode systemer for oppbevaring! Sett Kon Mari? 😉 8
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2019 #3 Skrevet 27. januar 2019 Vi har enda mindre hus, to voksne og to barn. Det er fire etasjer, men hybel i underetasjen. Trekker man bort den har vi 115 m2 boareal. Går fint, men har vært en overgang. Måtte kvitte oss med mye, og tenke ut smarte løsninger. Har lite kjøkken, men har laget kjøkkenskap på vaskerommet, til ting vi bruker sjelden, samt hyller på vegg ned til vaskerom. Planlagt godt for smart oppbevaring og garderobeplass. Alt vi ikke trenger måtte ut. Vi valgte det også slik for å bo svært sentralt. Anonymkode: 7e5c0...491
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2019 #4 Skrevet 27. januar 2019 25 minutter siden, Tatja skrev: Vårt nye hus er på 126 kvm. Det var hva vi hadde råd til, når vi ville bo sentralt. Det er mer enn nok soverom, men stue og kjøkken er i ett, og stua er knøttlita. Vi skal på sikt fjerne et par vegger i 2 etg. - og lage stue der. Noen som har erfaring med 2 voksne og 2 barn på såpass liten plass, og råd til hvordan vi best løser dette? Huset er nytt og fint, men lite. Du vet det begynner å bli amerikanske tilstander her når 126 kvm er for liten for 4 personer 😂 Anonymkode: 56d09...323 27
Tatja Skrevet 27. januar 2019 Forfatter #5 Skrevet 27. januar 2019 Takk for svar. Ja smarte løsninger må til. Problemet er nok at vi er veldig godt vant, mye må kastes og selges og nye møbler må til. 1
Tatja Skrevet 27. januar 2019 Forfatter #6 Skrevet 27. januar 2019 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Du vet det begynner å bli amerikanske tilstander her når 126 kvm er for liten for 4 personer 😂 Anonymkode: 56d09...323 Det er knøttlite i forhold til hva vi hadde før. Men egentlig er jeg enig med deg, vi er bare veldig godt vant.
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2019 #7 Skrevet 27. januar 2019 1 time siden, Tatja skrev: Det er knøttlite i forhold til hva vi hadde før. Men egentlig er jeg enig med deg, vi er bare veldig godt vant. Regna egentlig med det. Tror dere må bare begynne å kvitte dere med endel ting som ikke blir brukt allikevel. Jeg hadde aldri klart å bo et stort sted, mer plass betyr mer ting, mer rot og mer arbeid. Dere blir nok både vandt til et mindre sted og mer glad for det etter hvert Anonymkode: 56d09...323 4
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2019 #8 Skrevet 27. januar 2019 1 time siden, Tatja skrev: Takk for svar. Ja smarte løsninger må til. Problemet er nok at vi er veldig godt vant, mye må kastes og selges og nye møbler må til. Slik var det for oss også. Endte opp med å bytte ut det meste av møbler for å optimalisere alle rom. Har også gått gjennom alt vi eier, og brutalt kvittet meg med ting. Mye fint som jeg likte til og med. Det var tøft mens det sto på, men har ikke angret. Har også gode systemer på hva som er hvor. Alt er sortert, og har fast plass. (Eske- system.) Vi må være streng på rydding, for ellers ser det fort bombet ut. Det som jeg synes er det vanskeligste er hvordan vi eventuelt skal kunne invitere til middag om vi er over 8 stk, men som regel er vi ikke det. Jeg har kommet frem til at større selskaper må jeg ta i sommersesongen. Selv om vi bor like ved sentrum er vi så heldige at vi har ganske stor hage. Eventuelt må jeg leie lokale. Anonymkode: 7e5c0...491
Tatja Skrevet 27. januar 2019 Forfatter #9 Skrevet 27. januar 2019 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Slik var det for oss også. Endte opp med å bytte ut det meste av møbler for å optimalisere alle rom. Har også gått gjennom alt vi eier, og brutalt kvittet meg med ting. Mye fint som jeg likte til og med. Det var tøft mens det sto på, men har ikke angret. Har også gode systemer på hva som er hvor. Alt er sortert, og har fast plass. (Eske- system.) Vi må være streng på rydding, for ellers ser det fort bombet ut. Det som jeg synes er det vanskeligste er hvordan vi eventuelt skal kunne invitere til middag om vi er over 8 stk, men som regel er vi ikke det. Jeg har kommet frem til at større selskaper må jeg ta i sommersesongen. Selv om vi bor like ved sentrum er vi så heldige at vi har ganske stor hage. Eventuelt må jeg leie lokale. Anonymkode: 7e5c0...491 Så ratt; akkurat samme situasjon som oss! Har også stor hage, og i tillegg terrasse på 75 kvm. Tenkte som deg; vi må ha større selskap på sommeren. Ting går seg vel ting, men akkurat nå er jeg i en vanskelig fase, redd vi har gjort no dumt. Men vi elsker jo beliggenheten... 1
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2019 #10 Skrevet 27. januar 2019 21 minutter siden, Tatja skrev: Så ratt; akkurat samme situasjon som oss! Har også stor hage, og i tillegg terrasse på 75 kvm. Tenkte som deg; vi må ha større selskap på sommeren. Ting går seg vel ting, men akkurat nå er jeg i en vanskelig fase, redd vi har gjort no dumt. Men vi elsker jo beliggenheten... Jeg tenker til tider at dette ikke var det smarteste valget jeg har gjort, må jeg innrømme, men vi har igrunnen pusset opp det meste av tiden vi har hatt boligen, samt ryddet og kvittet oss med ting i flere omganger. Er ikke helt i mål med all oppussing heller. Negative dager angrer jeg litt, men håper at det går seg til når vi er helt i mål. Huset er jo supersjarmerende, det blir stadig mer praktisk, og det er veldig deilig å bo så sentralt. Positive dager føler jeg at dette var veldig lurt. Da føler jeg meg priviligert som kan bo så sentralt, med stor hage til og med. Anonymkode: 7e5c0...491 1
Belima Skrevet 27. januar 2019 #11 Skrevet 27. januar 2019 2 timer siden, Tatja skrev: Vårt nye hus er på 126 kvm. Det var hva vi hadde råd til, når vi ville bo sentralt. Det er mer enn nok soverom, men stue og kjøkken er i ett, og stua er knøttlita. Vi skal på sikt fjerne et par vegger i 2 etg. - og lage stue der. Noen som har erfaring med 2 voksne og 2 barn på såpass liten plass, og råd til hvordan vi best løser dette? Huset er nytt og fint, men lite. Er det bare stue og kjøkken i samme etasje? Hvis nei, er det noe rom i samme etasje som dere kan slå ned noen vegger for å få større stue nede? 1
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2019 #12 Skrevet 28. januar 2019 Vi bor to voksne, 8 åring og baby i hus på 105 kvadratmeter. Syns det fungerer kjempebra! Føles ikke lite her. Har tre soverom, to bad, åpen stue/kjøkkenløsning og kontor/tv-stue. Samt tre boder. Men vi har kvittet oss med mye ting. Så utrolig deilig å ikke eie så mye. Vet nøyaktig hva vi har, og hvor det er. Må ta avgjørelser på ting som skal kastes/ikke bringes inn i huset, for vi har ikke plass til å ta vare på store ting som ikke er i bruk, eller hauger av små ting. Lite å vaske er det og Anonymkode: 8bef1...3db 1
Tatja Skrevet 28. januar 2019 Forfatter #13 Skrevet 28. januar 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: Vi bor to voksne, 8 åring og baby i hus på 105 kvadratmeter. Syns det fungerer kjempebra! Føles ikke lite her. Har tre soverom, to bad, åpen stue/kjøkkenløsning og kontor/tv-stue. Samt tre boder. Men vi har kvittet oss med mye ting. Så utrolig deilig å ikke eie så mye. Vet nøyaktig hva vi har, og hvor det er. Må ta avgjørelser på ting som skal kastes/ikke bringes inn i huset, for vi har ikke plass til å ta vare på store ting som ikke er i bruk, eller hauger av små ting. Lite å vaske er det og Anonymkode: 8bef1...3db Så godt å lese! Vi flytter på fredag, og jeg vet jo ikke hvordan dette blir, før vi er der. Er veldig spent! Dette blir jo en ny måte å leve på, for oss...
Tatja Skrevet 28. januar 2019 Forfatter #14 Skrevet 28. januar 2019 15 timer siden, Belima skrev: Er det bare stue og kjøkken i samme etasje? Hvis nei, er det noe rom i samme etasje som dere kan slå ned noen vegger for å få større stue nede? Godt råd, men er dessverre ingen rom tilstøtende stue, som kan brukes. Er stue, kjøkken, 1 soverom og bad i samme etg.
Belima Skrevet 28. januar 2019 #15 Skrevet 28. januar 2019 12 minutter siden, Tatja skrev: Godt råd, men er dessverre ingen rom tilstøtende stue, som kan brukes. Er stue, kjøkken, 1 soverom og bad i samme etg. Kan ikke soverommet flyttes opp dit dere har tenkt å bygge stue?
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2019 #16 Skrevet 28. januar 2019 Vi har ikke mye større hus, men 2 voksne og 4 barn. Størrelsen på rommene spiller ingen rolle. Vi hsr eget rom til alle barna, samt egen tv-stue. Det vi mangler er 2 toalett, ellers null problem. Anonymkode: b57a0...1ae
Tatja Skrevet 28. januar 2019 Forfatter #17 Skrevet 28. januar 2019 11 minutter siden, Belima skrev: Kan ikke soverommet flyttes opp dit dere har tenkt å bygge stue? Jo, men vi kan jo like godt ha stor stue oppe, der vi har 2 rom som kan slås sammen... Stue og soverom nede kan ikke slås sammen.
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2019 #18 Skrevet 28. januar 2019 26 minutter siden, Tatja skrev: Så godt å lese! Vi flytter på fredag, og jeg vet jo ikke hvordan dette blir, før vi er der. Er veldig spent! Dette blir jo en ny måte å leve på, for oss... Her er forresten min plantegning. Huset vårt er også helt nytt. Vi har bod under trappa + ute i tillegg til den som er skrevet inn. Vi flyttet fra tre etasjes rekkehus uten vinduer på sidene, og med bratte trapper. Dette huset her er mye bedre, selv om det er mindre. Planløsningen har mye å si. Og det er utrolig deilig at alt er helt nytt! Benytt anledningen til å kaste/gi bort ting underveis i flyttingen nå. Tenk godt gjennom hvilke ting det er verdt å ta vare på. Tror dere kommer til å få det veldig fint Jeg var også veldig skeptisk til størrelsen, og hadde egentlig slått fra meg huset, da ei venninne som hadde kjøpt nabohuset prøvde å overtale meg. Etterhvert begynte jeg å tenke at det kanskje kunne gå, og etter å ha flyttet inn (i sommer), har jeg ikke angret et sekund! Vi fikk ikke sett det før etter at vi kjøpte, så det var vanskelig å se for seg hvor stort det egentlig var. Men ble veldig positivt overrasket, og vi bor veldig fint med denne størrelsen. Anonymkode: 8bef1...3db
Tatja Skrevet 28. januar 2019 Forfatter #19 Skrevet 28. januar 2019 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Her er forresten min plantegning. Huset vårt er også helt nytt. Vi har bod under trappa + ute i tillegg til den som er skrevet inn. Vi flyttet fra tre etasjes rekkehus uten vinduer på sidene, og med bratte trapper. Dette huset her er mye bedre, selv om det er mindre. Planløsningen har mye å si. Og det er utrolig deilig at alt er helt nytt! Benytt anledningen til å kaste/gi bort ting underveis i flyttingen nå. Tenk godt gjennom hvilke ting det er verdt å ta vare på. Tror dere kommer til å få det veldig fint Jeg var også veldig skeptisk til størrelsen, og hadde egentlig slått fra meg huset, da ei venninne som hadde kjøpt nabohuset prøvde å overtale meg. Etterhvert begynte jeg å tenke at det kanskje kunne gå, og etter å ha flyttet inn (i sommer), har jeg ikke angret et sekund! Vi fikk ikke sett det før etter at vi kjøpte, så det var vanskelig å se for seg hvor stort det egentlig var. Men ble veldig positivt overrasket, og vi bor veldig fint med denne størrelsen. Anonymkode: 8bef1...3db 😊Hvor stort er det totalt?
Tatja Skrevet 28. januar 2019 Forfatter #20 Skrevet 28. januar 2019 15 minutter siden, AnonymBruker skrev: Her er forresten min plantegning. Huset vårt er også helt nytt. Vi har bod under trappa + ute i tillegg til den som er skrevet inn. Vi flyttet fra tre etasjes rekkehus uten vinduer på sidene, og med bratte trapper. Dette huset her er mye bedre, selv om det er mindre. Planløsningen har mye å si. Og det er utrolig deilig at alt er helt nytt! Benytt anledningen til å kaste/gi bort ting underveis i flyttingen nå. Tenk godt gjennom hvilke ting det er verdt å ta vare på. Tror dere kommer til å få det veldig fint Jeg var også veldig skeptisk til størrelsen, og hadde egentlig slått fra meg huset, da ei venninne som hadde kjøpt nabohuset prøvde å overtale meg. Etterhvert begynte jeg å tenke at det kanskje kunne gå, og etter å ha flyttet inn (i sommer), har jeg ikke angret et sekund! Vi fikk ikke sett det før etter at vi kjøpte, så det var vanskelig å se for seg hvor stort det egentlig var. Men ble veldig positivt overrasket, og vi bor veldig fint med denne størrelsen. Anonymkode: 8bef1...3db Virkelig en lettelse for meg å lese! Kanskje dette kan bli bra!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå