Gå til innhold

Billigere førerkort i utlandet?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Lappen er altfor dyr i Norge. Kan man reise til England, USA eller Tyskland og heller prøve seg der?

Anonymkode: c13e9...c84

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Naturligvis. Men hvordan skal det bli billigere, med mindre du allerede lever i ett av disse landene?

Anonymkode: 4f6f7...25a

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, AnonymBruker said:

Kan man reise til England, USA eller Tyskland og heller prøve seg der?

Du kan flytte dit og ta lappen ja.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da må du flytte dit, og ved f.eks England, Sverige må man bo der minst 6 mnd før man kan ta førerkortet. Du må altså være folkeregistrert og utflyttet fra Norge minst 6 mnd. Tok lappen i Sverige, bodde der noen år. Brukte 14k på førerkortet. Aldri kjørt bil før, gjorde det på 3 mnd

Anonymkode: db27b...519

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Da må du flytte dit, og ved f.eks England, Sverige må man bo der minst 6 mnd før man kan ta førerkortet. Du må altså være folkeregistrert og utflyttet fra Norge minst 6 mnd. Tok lappen i Sverige, bodde der noen år. Brukte 14k på førerkortet. Aldri kjørt bil før, gjorde det på 3 mnd

Anonymkode: db27b...519

Man må bo i England i 6.mnd? Dumt for meg, en kamerat av meg er kjørelærer i England og tilbød seg å hjelpe med meg å ta lappen der. Men jeg kn jo ikke bo der så lenge :(

Anonymkode: 03a3e...c65

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I østblokkland får du kjøpt med alle bokstavene på uten å ta i et ratt. 

Anonymkode: abec1...ac3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Å ta lappen i England som har venstrekjøring kan da umulig være en god eller enkel løsning?

For øvrig sier Statens Vegvesen at

Førerkort kan i utgangspunktet bare utstedes av land hvor du har fast bopel eller oppholder deg i forbindelse med studier. Er førerkortet ditt utstedt i et land du ikke har fast bopel eller studieopphold, kan det være at førerkortet ikke er gyldig for kjøring i Norge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Lappen er altfor dyr i Norge. Kan man reise til England, USA eller Tyskland og heller prøve seg der?

Anonymkode: c13e9...c84

Ungdommer som har kjørt bil i USA fra de var 16. må ta opp igjen førerkortet med alt det oblifatoriske når de flytter hjem. Det gjelder alle. 

Skal du ha førerkort i utlandet, så må du også oppfylle en hel rekke kriterier for å få øvelseskjøre. Løsningen kan raskt bli meget kostbar. Du må blant annet ha personnummer i landet, noe du ikke får uten videre. 

Spørsmålet virker følgelig lite refelktert.

Anonymkode: 2e1e3...577

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Øvekjør mye hjemme så du kun må ta det obligatoriske. Eller gå på Nav. De betaler førerkort for deg. Bare si at du vil bli yrkessjåfør elns. Kjenner folk som har fått påspandert trailersertifikat for hundretusen kroner og jobbet som trailersjåfører i tre uker etterpå... 

Anonymkode: 45faf...106

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal studere snart så det er ikke noe pes å legge ut utenlandssemester et sted der man kan ta lappen billigere og kanskje bedre enn i Norge - f.eks. Tyskland. Hadde 5er i tysk. Bare jeg slipper å betale en formue på å få lappen "godkjent" i Norge eller et eller annet slikt tull!?

Anonymkode: c13e9...c84

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Øvekjør mye hjemme så du kun må ta det obligatoriske. Eller gå på Nav. De betaler førerkort for deg. Bare si at du vil bli yrkessjåfør elns. Kjenner folk som har fått påspandert trailersertifikat for hundretusen kroner og jobbet som trailersjåfører i tre uker etterpå... 

Anonymkode: 45faf...106

Du tror det er så lett? Jeg fikk via Nav. Først gikk jeg over 4 år sykmeldt, så måtte vi på infomøte med påfølgende grilling av alle deltakerne, så måtte en del ut og kjøre en tur med kjørelærer, før de da bestemte seg for hvem som skulle få. Dette var lastebil. 

Anonymkode: abec1...ac3

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Linaria

Jeg bor i UK og tar lappen her. Var ganske komplisert å registrere seg til provisional licence. Måtte ha adresse her og bo her fast. Usikker på hvor lenge man må bo her, men vanskelig å skaffe fast adresse om man bare skal bli i en mnd, for eksempel? Men ja, er jo billigere her. Nå er det jo Brexit og sånn snart da, så ingen kan vite helt sikkert hvor godkjent britisk førerkort er i Norge om en stund?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Øvekjør mye hjemme så du kun må ta det obligatoriske. Eller gå på Nav. De betaler førerkort for deg. Bare si at du vil bli yrkessjåfør elns. Kjenner folk som har fått påspandert trailersertifikat for hundretusen kroner og jobbet som trailersjåfører i tre uker etterpå... 

Anonymkode: 45faf...106

Jeg kjenner også noen som har fått yrkessjåførkurs hos NAV (må selvsagt ha klasse B først).

Jeg kjenner også noen som har gått til NAV og ville fått det "fordi jeg kjenner andre som har fått det". De har utelukkende fått nei.

Så det er nok ikke bare å "si at du vil bli yrkessjåfør elns".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du kan bytte førerkort hvis det er fra EU eller EEA. Men du trenger jo glattkjøring og nattkjøring uansett, dette gjør de for eksempel ikke i England. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 27.1.2019 den 14.27, AnonymBruker skrev:

Øvekjør mye hjemme så du kun må ta det obligatoriske. Eller gå på Nav. De betaler førerkort for deg. Bare si at du vil bli yrkessjåfør elns. Kjenner folk som har fått påspandert trailersertifikat for hundretusen kroner og jobbet som trailersjåfører i tre uker etterpå... 

Anonymkode: 45faf...106

Mulig de fikk dette spandert i 1995, men for et år siden, da jeg var arbeidsledig, uttrykte jeg overfor NAV et stort ønske om å ta C. Det var uaktuelt.

For å svare på temaet: jeg tok førerkort i et av EUs østlige medlemsland. Betalte 5000, og det tok 2-3 måneder. Men det er et ganske omfattende byråkrati bak: må ha personnummer, vitnemål, du må finne er kjøreskole der en kjørelærer prater engelsk. Husker ikke alle detaljene i farta, men å dra ned for to uker og kjøre opp, skjer ikke. Det tok vel også rundt to uker å få førerkortet utstedt og jeg fikk ikke noe midlertidig førerkort. For å hanskes med byråkratiet er det også lurt å ha med noen som snakker språket

Anonymkode: 0b2b8...c7f

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg skal studere snart så det er ikke noe pes å legge ut utenlandssemester et sted der man kan ta lappen billigere og kanskje bedre enn i Norge - f.eks. Tyskland. Hadde 5er i tysk. Bare jeg slipper å betale en formue på å få lappen "godkjent" i Norge eller et eller annet slikt tull!?

Anonymkode: c13e9...c84

Alt obligatorisk må taes i Norge så her går spinningen opp i vinningen dersom du vil kjøre bil i Norge.

Anonymkode: 2e1e3...577

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Alt obligatorisk må taes i Norge så her går spinningen opp i vinningen dersom du vil kjøre bil i Norge.

Anonymkode: 2e1e3...577

Som er...?

Anonymkode: c13e9...c84

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

51 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Som er...?

Anonymkode: c13e9...c84

Det finner du fort ut selv, om du gidder å prøve. 

Anonymkode: a4455...fee

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det går fint å kjøre opp i EU eller EØS land hvis man er student eller fastboende og oppholdet har vart i mer enn 6 måneder, skal førerkortet være gyldig i Norge og byttes inn mot et Norsk førerkort så må man selvfølgelig dokumentere oppholdet i utlandet.

Om det er smart å gjøre det for å spare noen kroner er en annen sak, det er ingen land i verden som har så god sjåføropplæring som Norge, Finland og Sverige.

Anonymkode: f410c...399

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Linaria
On 1/28/2019 at 9:29 PM, AnonymBruker said:

Det går fint å kjøre opp i EU eller EØS land hvis man er student eller fastboende og oppholdet har vart i mer enn 6 måneder, skal førerkortet være gyldig i Norge og byttes inn mot et Norsk førerkort så må man selvfølgelig dokumentere oppholdet i utlandet.

Om det er smart å gjøre det for å spare noen kroner er en annen sak, det er ingen land i verden som har så god sjåføropplæring som Norge, Finland og Sverige.

Anonymkode: f410c...399

Leste feil, sorry.

Veldig enig i at føreropplæring er svært god i Norge. Jeg tok alt det obligatoriske i Norge og bor nå i UK og det skjer mye rart på veiene her, og det er mye uvisshet. Og det sinnsyke promillegrensa også. Jeg blir alltid så avslappet når jeg er tilbake i norsk trafikk.

Endret av Linaria
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...