Gå til innhold

Hvilke folkeslag passer IKKE sammen?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg vet ikke om det var riktig av meg å bruke ordet folkeslag, men var litt usikker på hvilke andre ord som passet bedre.. Jeg føler bare at det er så rart at enkelte ikke går overens, som trøndere og bergensere, mens andre går veldig godt overens. Føler også at nordlendinger blir hatet på?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Mye gnisning mellom kvinner og menn, har jeg lagt merke til. 

• Liker 2
Skrevet
4 minutter siden, Akhenaton skrev:

Mye gnisning mellom kvinner og menn, har jeg lagt merke til. 

Hva mener du?

Skrevet

Jeg har en del erfaring med at litauere og polakker ikke går så godt overens med... noen. De er veldig "macho" og lukkede folk altså. Holder seg sammen med sine egne landsmenn, og hilser knapt på andre. Jobber og jobber, og driver en del med salg av ulovlige "varer". Lite bråk og lite konflikter med andre da, det skal de ha. De bryr seg bare rett og slett ikke. Blir fort aggressive om noen "gjør dem noe".

Min erfaring fra flere steder, med fare for at jeg virker fordomsfull. Men jeg har faktisk ingenting i mot dem. Jeg bare konstanterer fakta. Kvinnene fra samme land er også utilnærmelige. 

Skrevet
5 hours ago, AnonymBruker said:

Muslimer.. De går ikke engang overens med andre muslimer.. 

Anonymkode: 479c6...a37

Åh, hva mener du med det? Det er over en milliard muslimer i verden og 99% av disse lever da i fredelig fordragelighet med andre.

Anonymkode: 2bdd8...850

• Liker 1
Skrevet
4 hours ago, HalldirV2 said:

Det er greit å vite at det ikke er kulturelle forskjeller mellom syriere og nordmenn, tyskere og kinesere osv. Da kan jeg sannsynligvis ta meg en helgetur til Mogadishu, spise pølser, nyte en utepils, dra på en hyggelig skitur, og egentlig generelt føle meg som hjemme i Oslo. 

Nå er det vel ikke kulturelle forskjeller det er snakk om her. Men det er jo uansett i noe som forandres raskt.

Forskjellen innad i vår egen kultur er da vel minst like stor om den ikke er større mellom oss og mange andre kulturer. Bestemor som var avholds, gikk i kirken, måtte vente med sex til hun var gift, nærmest brukte burkini på stranda og var hjemme med barna. Mor som som drakk seg full, prøvde hasj, gikk i kirken ved spesielle avdelinger, pulte med far selv om de ikke var gift, solte seg toppløs og gikk på nakenstrand, jobbet utenfor hjemmet i en typisk kvinnejobb. Og dattera som drikker når og hva hun vil, puler hvem hun vil uten å bry seg om det er langvarig eller ONS, har kuttet ut kirke og religion unntatt i bryllup, soler seg i bikini, dusjer i undertøyet/bikini i damedusjen, diskuterer sexleker med venninnene og er sjef på jobben med både kvinner og menn under seg.

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Nå er det vel ikke kulturelle forskjeller det er snakk om her. Men det er jo uansett i noe som forandres raskt.

Forskjellen innad i vår egen kultur er da vel minst like stor om den ikke er større mellom oss og mange andre kulturer. Bestemor som var avholds, gikk i kirken, måtte vente med sex til hun var gift, nærmest brukte burkini på stranda og var hjemme med barna. Mor som som drakk seg full, prøvde hasj, gikk i kirken ved spesielle avdelinger, pulte med far selv om de ikke var gift, solte seg toppløs og gikk på nakenstrand, jobbet utenfor hjemmet i en typisk kvinnejobb. Og dattera som drikker når og hva hun vil, puler hvem hun vil uten å bry seg om det er langvarig eller ONS, har kuttet ut kirke og religion unntatt i bryllup, soler seg i bikini, dusjer i undertøyet/bikini i damedusjen, diskuterer sexleker med venninnene og er sjef på jobben med både kvinner og menn under seg.

Jo, det er nettopp det det er. Eller er du av den oppfatningen at folkeslag er synonymt med raser? Det er nettopp kulturelle aspekter som definerer folkeslag. 

Og ja, det er forskjeller innad i kulturer, og individer har tross alt subjektive erfaringer og meninger som skiller seg fra normen, noen mer enn andre. Allikevel vil det alltid finnes en rekke fellesnevnere i en gruppe som skaper en felles identitet, eller en kultur. Den vil uttrykke seg materialistisk såvel som i det abstrakte, gjennom gjenstander, kunst, normer, verdigrunnlag osv. Mange av disse er felles for andre kulturer, men sammensettingen/kombinasjonen er forskjellig, og hvilke som legges vekt på eller ikke. Vi snakker om den generelle pakken, ikke enkeltindivider.

Skrevet

Ser for meg at en israeler og en palestiner ikke hadde gått så bra.

Anonymkode: 3341c...b1b

• Liker 1
Skrevet

Like barn leker best. Multikultur, mangfold og "diversity" er utopi.

Anonymkode: 3860c...355

• Liker 1
Skrevet

Sveitsere og nepalsere. Blir bare krangling om hvem som har høyest og flest fjell.

Anonymkode: 5b2ab...590

• Liker 4
Skrevet
7 hours ago, AnonymBruker said:

Muslimer.. De går ikke engang overens med andre muslimer.. 

Anonymkode: 479c6...a37

Islam er ikke en etnisitet. 

• Liker 2
Skrevet
7 timer siden, Guile skrev:

Jeg lurer på om det er mange tyskere og jøder som finner hverandre i dag? 

Det finnes over 120,000 jødiske tyskere.

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ser for meg at en israeler og en palestiner ikke hadde gått så bra.

Anonymkode: 3341c...b1b

Det finnes over 1,7 millioner palestinske israelere.

#kverulering

• Liker 1
Skrevet
6 hours ago, Peonjenta said:

Etniske nordmenn er ET folkeslg. Trøndere og bergensere er ikke forskjellige folkeslag.

«Eg er ikke fra Norge, eg er fra Bergen»

Anonymkode: 0521b...6ef

Skrevet

Åh, hva mener du med det? Det er over en milliard muslimer i verden og 99% av disse lever da i fredelig fordragelighet med andre.

Sjia- og sunnimuslimer er ikke venner. Sjiamuslimer finner du i hovedsak i Iran, så er det mindre fraksjoner i Afghanistan og Irak. En av grunnene til ustabiliteten i Irak er nettopp pga gnisninger mellom sjia og sunni. Sjiamuslimer er på verdensbasis i mindretall (ca 10 % av muslimer er sjia om jeg ikke tar helt feil).

Så har du forskjellene mellom dem, på hvor konservative de er. Noen tar fullstendig avstand fra æresdrap, mens andre ikke en gang tviler, som et eksempel. En politiker i Pakistan ville fjerne blasfemiparagrafen. Hva skjedde? Drept

Skrevet

Det finnes over 120,000 jødiske tyskere.

Det finnes over 1,7 millioner palestinske israelere.

#kverulering

Du er sikkert gøyal på fest. 

Skrevet
8 timer siden, Peonjenta skrev:

Etniske nordmenn er ET folkeslg. Trøndere og bergensere er ikke forskjellige folkeslag.

Jo, man kan snevre inn dette så mye man vil. Det ER stort sett forskjell på noen som er fra Oslo øst og Oslo vest. 

Det er også generelt sett stor forskjell på oslofolk og bygdefolk. Jeg vokste opp i bygd, ble mobbet, elsket alltid Oslo og flyttet dit så fort jeg fikk sjansen. De jeg gikk i klasse med hatet oslojenter, oslojentene så på oss som "bondefolk" 😛 

Anonymkode: 45018...c2b

Skrevet
21 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jo, man kan snevre inn dette så mye man vil. Det ER stort sett forskjell på noen som er fra Oslo øst og Oslo vest. 

Det er også generelt sett stor forskjell på oslofolk og bygdefolk. Jeg vokste opp i bygd, ble mobbet, elsket alltid Oslo og flyttet dit så fort jeg fikk sjansen. De jeg gikk i klasse med hatet oslojenter, oslojentene så på oss som "bondefolk" 😛 

Hvis det skal være så stor forskjell som du mener, hvor store genetiske forskjeller tror du da det er på folk fra Oslo øst kontra Oslo vest??  

Skrevet
På 26.1.2019 den 22.23, Mimmii skrev:

Østlendinger og nordlendinger går vel ikke så godt overens alltid?

Jeg er blanding av østlending og nordlending. Sikkert derfor jeg har så mye uenighet i meg.

🙉

Skrevet
12 minutter siden, Peonjenta skrev:

Hvis det skal være så stor forskjell som du mener, hvor store genetiske forskjeller tror du da det er på folk fra Oslo øst kontra Oslo vest??  

Er ikke genetikk vi prater her, men gemytt.

Skrevet
8 timer siden, HalldirV2 skrev:

Det er greit å vite at det ikke er kulturelle forskjeller mellom syriere og nordmenn, tyskere og kinesere osv. Da kan jeg sannsynligvis ta meg en helgetur til Mogadishu, spise pølser, nyte en utepils, dra på en hyggelig skitur, og egentlig generelt føle meg som hjemme i Oslo. 

Nå er du litt tøysete. Eller mener du virkelig at alle somaliere kan sidestilles med gærningene i Mogadishu?

Klart det er enkelte kulturelle forskjeller, jeg har f.eks ikke det samme forholdet til te som de har mange andre steder, og syreren på asiamatsjappa ville nok tenkt sitt om vinforbruket mitt, men på de fleste områder som virkelig betyr noe, så har de fleste mennesker mye til felles.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...