Chickenwings85 Skrevet 27. januar 2019 Forfatter #21 Skrevet 27. januar 2019 (endret) 1 time siden, Frostrose skrev: Dersom babyen ikke fikk nok melk ved intervallamming, har du ikke så stor overproduksjon. Ville ikke gjort noe annet enn å evt. kutte ned på pumping, om du holder på med det. Tror nok jeg har overpeodulsjon selvom det usle forsøket mitt på intervalltømming ikke gikk. Teor kanskje jeg gjorde det litt halvveis. Pumpingen har jeg lagt bort, så får jeg håpe jeg slipper å ta den frem igjen. Har mest lyst til å kaste den ut av vinduet!! 🙈 1 time siden, AnonymBruker skrev: Intervallamming hjalp meg veldig! Hvis du bekymrer deg for tette melkeganger kan du bare håndmelke det fulle brystet bittelitt. Dette går seg til! Om litt vil de fleste problemene være helt glemt! Anonymkode: 80733...bf0 Åh takk, håper du har rett ❤️ 55 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nå kan jeg svare svare for meg selv. Vi klippet ved 4 mnd, og fram til 3 mnd la hun på seg mye. Jeg hadde jo så mye melk, og hun bare svelget unna. Spruten sto i munnen på henne. Så at tungebåndet var stramt, som ikke ga optimalt sugetak, hadde lite å si i den perioden. Men når mengden melk går fra å være hormonstyrt (3 første mnd) til behovsstyrt, går gjerne barna med stramt tungebånd ned i vekt/stagnerer. Så du slipper forhåpentligvis det. Klipp og tøying høres bra ut, så ha litt is i magen. Jeg tror det vil gå seg til for deg, bare la baby ligge mye på puppen og få brukt sin «nye» tunge. Ikke pump, og hold ut sprengen. Kjenn etter om du har begynnende tette melkeganger, og vær flink til å variere ammestillinger (tvillingstilling var en god en for meg, da får du tømt godt på sidene). Anonymkode: 8d24b...0fb Aha, visste ikke at det var hormonstyrt de første 3mnd. Trodde alt handlet om «etterspørsel». Angående varierende stillinger. I går lå jeg i sengen, mens mannen holdt lille mini med mageb til meg, opp ned, slik han fikk tømt oversiden av brystet. Hehe, makan til styr 😂 Men det hjalp da. Brystvortene mine begynner å bli kjørt igjen da. Gaaanske såre. Men nå kjører jeg på med både purelan og bruilidin. Bleiene til mini ser ut som en eksplosjon. Hvor ofte er det vanlig med bæsjebleie ila et døgn, vet du? Takk for gode svar forresten! Endret 27. januar 2019 av Chickenwings85
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2019 #22 Skrevet 27. januar 2019 Ang bæsjebleie. Med barn som ammer er det meste normalt, sies det. Min førstefødte bæsjet opptil 10 ganger daglig, min andre engang hver 2-3 døgn. Begge er normalt. Men med mange bæsjebleier, tror det kan også skyldes at babyen ikke får alt ut på engang. Jeg følte det hjalp oss når jeg begynte med EC-light (holde babyen over do/vask for å bæsje, i en spesiell stilling). Da fikk han mer ut på engang og da ble det færre bæsjebleier. Ang såre brystvorter. Prøv tvilling-ammestilling. Finnes illustrasjon på ammehjelpen. Det er for å variere belasting på brystvorter. Og ang intervall amming. Når du føler deg komfortabel, med det ned tungebåndet hans, gi det en sjanse til. Men gjør det nøye, nøyaktig som det står i «oppskriften». Altså, begynne på morgen, tømme begge bryst, ta tid på hver bryst osv. Hilsen en som ammet to barn, begge til 1,5 år ca. Og slitet med overproduksjon begge ganger i begynnelsen. Intervallamming er det som reddet oss begge gangene. Anonymkode: 19e57...1ee 1
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2019 #23 Skrevet 27. januar 2019 24 minutter siden, Chickenwings85 skrev: Tror nok jeg har overpeodulsjon selvom det usle forsøket mitt på intervalltømming ikke gikk. Teor kanskje jeg gjorde det litt halvveis. Pumpingen har jeg lagt bort, så får jeg håpe jeg slipper å ta den frem igjen. Har mest lyst til å kaste den ut av vinduet!! 🙈 Åh takk, håper du har rett ❤️ Aha, visste ikke at det var hormonstyrt de første 3mnd. Trodde alt handlet om «etterspørsel». Angående varierende stillinger. I går lå jeg i sengen, mens mannen holdt lille mini med mageb til meg, opp ned, slik han fikk tømt oversiden av brystet. Hehe, makan til styr 😂 Men det hjalp da. Brystvortene mine begynner å bli kjørt igjen da. Gaaanske såre. Men nå kjører jeg på med både purelan og bruilidin. Bleiene til mini ser ut som en eksplosjon. Hvor ofte er det vanlig med bæsjebleie ila et døgn, vet du? Takk for gode svar forresten! Har du prøvd Multi-Mam kompresser på de såre brystvortene? Når det gjelder tempoet på spisingen er det mange som spiser raskt. Min venninnes baby spiser på 5 min, min derimot kan brukte 20-30 min og en kollega brukte opp til en time på hver amming. Anonymkode: 09778...c4b 1
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2019 #24 Skrevet 27. januar 2019 For å svare deg på spørsmålet ditt. Ja du bør amme med tålmodighet om at tilbud og etterspørsel etterhvert matcher. Babyer spiser veldig forskjellig mengde til hvert måltid. Min spiser nok vanligvis 120-150ml mm til hvert måltid, fordelt over 5-6 måltider. Det er helt normalt. Hvis din spiser 100ml så vil det kanskje si at baby spiser rundt 7-8 måltider om dagen? Har du latt merke til om babyen har begynt å spise mer men skjeldnere? Babyer regulerer ganske godt melkeproduksjonen selv. Og det at han får masse melk ut av munnvikene er ikke pga du har for mye melk. Det er oksytosinet som frigjøres og driver utdrivningsrefleksen litt i høygir. Skjer ofte i begynnelsen av ammingen. Da er det bare å la barnet få en liten pustepause og kose litt før du fortsetter Jeg ammer ikke på natten og våkner med to ganske så fulle bryst. Det hender han bare tar ett bryst da venter jeg til han skal amme, med neste bryst. Går da 10 timer uten å tømme brystet. Jeg har ikke opplevd tette melkeganger. Anonymkode: adeda...ba0
Chickenwings85 Skrevet 28. januar 2019 Forfatter #25 Skrevet 28. januar 2019 På 27.1.2019 den 12.28, AnonymBruker skrev: Ang bæsjebleie. Med barn som ammer er det meste normalt, sies det. Min førstefødte bæsjet opptil 10 ganger daglig, min andre engang hver 2-3 døgn. Begge er normalt. Men med mange bæsjebleier, tror det kan også skyldes at babyen ikke får alt ut på engang. Jeg følte det hjalp oss når jeg begynte med EC-light (holde babyen over do/vask for å bæsje, i en spesiell stilling). Da fikk han mer ut på engang og da ble det færre bæsjebleier. Ang såre brystvorter. Prøv tvilling-ammestilling. Finnes illustrasjon på ammehjelpen. Det er for å variere belasting på brystvorter. Og ang intervall amming. Når du føler deg komfortabel, med det ned tungebåndet hans, gi det en sjanse til. Men gjør det nøye, nøyaktig som det står i «oppskriften». Altså, begynne på morgen, tømme begge bryst, ta tid på hver bryst osv. Hilsen en som ammet to barn, begge til 1,5 år ca. Og slitet med overproduksjon begge ganger i begynnelsen. Intervallamming er det som reddet oss begge gangene. Anonymkode: 19e57...1ee På 27.1.2019 den 12.53, AnonymBruker skrev: Har du prøvd Multi-Mam kompresser på de såre brystvortene? Når det gjelder tempoet på spisingen er det mange som spiser raskt. Min venninnes baby spiser på 5 min, min derimot kan brukte 20-30 min og en kollega brukte opp til en time på hver amming. Anonymkode: 09778...c4b Takk for mange gode tips og tilbakemeldinger her inne altså. Men, nå skjønner jeg ingenting. Nå er jeg ikke sikker på hva det er som er problemet lenger. Brystene er ikke lenger sprengte og det spruter ikke melk slik det bare gjorde for to dager siden. Nå er problemet mer at han er irritabel og sint når jeg legger han til brystet. Han svelger litt, men etterhvert blir det bare til at han sutter på brystet før han drar den vekk for så å begynne å skrike. I dag endte det med at jeg måtte stoppe ammingen etter mye om og men for så å gi han flaske. Han drakk ca 90ml fra meg og flaska han fikk på 50ml gikk ned på høykant. Huff altså, jeg vil bare at han skal være fornøyd. Det var en ammeveileder som fortalte me at etter klipping av tungebånd så går de gjerne ned i vekt? er det pga vanskeligheter med å suge pga den nye tunga kanskje? Hvem skulle tro at amming skulle være SÅ avansert! Jeg føler jeg plagerfolk her inne med ammeproblemene mine, men jeg blir virkelig ikke klok på det her...
Gjest Albbas Skrevet 28. januar 2019 #26 Skrevet 28. januar 2019 Det er ikke uvanlig at ting blir verre ca en uke etter klipp, før det blir bedre igjen. Har du fått god veiledning i ammeteknikk etter klipp? Det er kjempeviktig.
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2019 #27 Skrevet 28. januar 2019 Det er ikke så hensiktsmessig at flaska går ned på høykant som du sier. Har du riktig flaske, med lite hull? Ofte er smokken på vanlig flasker litt større slik at melka kommer raskere enn hva man får til fra bryst, derfor kan barnet bli mer irritabelt ved brystet hvis melka ikke kommer like fort og i like jevn strøm som på flaske.. det finnes smokker med lite hull som er mer ammevennlige. Anonymkode: adeda...ba0
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2019 #28 Skrevet 28. januar 2019 11 minutter siden, Chickenwings85 said: Takk for mange gode tips og tilbakemeldinger her inne altså. Men, nå skjønner jeg ingenting. Nå er jeg ikke sikker på hva det er som er problemet lenger. Brystene er ikke lenger sprengte og det spruter ikke melk slik det bare gjorde for to dager siden. Nå er problemet mer at han er irritabel og sint når jeg legger han til brystet. Han svelger litt, men etterhvert blir det bare til at han sutter på brystet før han drar den vekk for så å begynne å skrike. I dag endte det med at jeg måtte stoppe ammingen etter mye om og men for så å gi han flaske. Han drakk ca 90ml fra meg og flaska han fikk på 50ml gikk ned på høykant. Huff altså, jeg vil bare at han skal være fornøyd. Det var en ammeveileder som fortalte me at etter klipping av tungebånd så går de gjerne ned i vekt? er det pga vanskeligheter med å suge pga den nye tunga kanskje? Hvem skulle tro at amming skulle være SÅ avansert! Jeg føler jeg plagerfolk her inne med ammeproblemene mine, men jeg blir virkelig ikke klok på det her... Jeg har lest masse om tungebånd og kan ikke si jeg har fått med meg at de går ned etter klipp. Men er vanlig at det tar noen dager med kontring før det blir bedre Anonymkode: 7e66c...4cc
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2019 #29 Skrevet 28. januar 2019 13 minutter siden, Chickenwings85 said: Takk for mange gode tips og tilbakemeldinger her inne altså. Men, nå skjønner jeg ingenting. Nå er jeg ikke sikker på hva det er som er problemet lenger. Brystene er ikke lenger sprengte og det spruter ikke melk slik det bare gjorde for to dager siden. Nå er problemet mer at han er irritabel og sint når jeg legger han til brystet. Han svelger litt, men etterhvert blir det bare til at han sutter på brystet før han drar den vekk for så å begynne å skrike. I dag endte det med at jeg måtte stoppe ammingen etter mye om og men for så å gi han flaske. Han drakk ca 90ml fra meg og flaska han fikk på 50ml gikk ned på høykant. Huff altså, jeg vil bare at han skal være fornøyd. Det var en ammeveileder som fortalte me at etter klipping av tungebånd så går de gjerne ned i vekt? er det pga vanskeligheter med å suge pga den nye tunga kanskje? Hvem skulle tro at amming skulle være SÅ avansert! Jeg føler jeg plagerfolk her inne med ammeproblemene mine, men jeg blir virkelig ikke klok på det her... Hvordan vet du forresten hva han tok av deg? Høres ut som han må jobbe for melken nå i m motsetning til da du hadde sterk utdriving. Ikke uvanlig at de viser misnøye da Anonymkode: 7e66c...4cc
Chickenwings85 Skrevet 28. januar 2019 Forfatter #30 Skrevet 28. januar 2019 11 minutter siden, Albbas skrev: Det er ikke uvanlig at ting blir verre ca en uke etter klipp, før det blir bedre igjen. Har du fått god veiledning i ammeteknikk etter klipp? Det er kjempeviktig. Har fått hjelp ja, og får hjelp fortløpende av en ammeveileder. Hun har god peiling, men skal ikke møte henne før til uka. Ja, synes jeg har hørt at det kan bli verre før det blir bedre. Bare ønsket at jeg visste hva problemet var til en hver tid, ikke lett språket til baby er skrik stakkars.. 10 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er ikke så hensiktsmessig at flaska går ned på høykant som du sier. Har du riktig flaske, med lite hull? Ofte er smokken på vanlig flasker litt større slik at melka kommer raskere enn hva man får til fra bryst, derfor kan barnet bli mer irritabelt ved brystet hvis melka ikke kommer like fort og i like jevn strøm som på flaske.. det finnes smokker med lite hull som er mer ammevennlige. Anonymkode: adeda...ba0 Jeg er veldig klar over at det ikke er hensiktsmessig at flaska går ned på høykant. Det var vel mer for å gi et bilde av at han fortsatt var sulten etter amming. Å jepp, jeg har flaske med små hull. Jeg bruker Medela sin flaske som er anbefalt. 9 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg har lest masse om tungebånd og kan ikke si jeg har fått med meg at de går ned etter klipp. Men er vanlig at det tar noen dager med kontring før det blir bedre Anonymkode: 7e66c...4cc Jepp, håper bare ikke at jeg går fra mye melk til plutselig å miste melk. Fra å få i seg i overkant mye på bare noen få minutter til å få i seg lite i en laaang ammeseanse. 10 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvordan vet du forresten hva han tok av deg? Høres ut som han må jobbe for melken nå i m motsetning til da du hadde sterk utdriving. Ikke uvanlig at de viser misnøye da Anonymkode: 7e66c...4cc Jeg veier han før og etter amming slik at jeg vet sånn ca hvor mye han får i seg. Det er nok sant som du sier, virker som han plutselig må jobbe mye mer. Hm, er ikke det rart at utdrivingen forandret seg så mye på så kort tid?
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2019 #31 Skrevet 28. januar 2019 Jeg har også stor melkeproduksjon, og med førstemann måtte jeg pumpe meg før å gå i gang produksjon pga prematuritet. Intervallamming fungerer! Det hjelper sikkert fortere hvis man følger oppskriften slavisk. For meg var det nesten umulig å huske tidsintervaller i starten, så det ble litt ca. Men det hjalp allikevel. Babyen er nå 5 mnd, og får fortsatt kun fra ett bryst. Skal muligens gi fra begge om kvelden. Han er sumobryter så får tydeligvis nok. Legg fra deg pumpa er mitt råd. Og lev med ubehaget. Håndmelk i nøden Anonymkode: b652f...355
Chickenwings85 Skrevet 28. januar 2019 Forfatter #32 Skrevet 28. januar 2019 47 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvordan vet du forresten hva han tok av deg? Høres ut som han må jobbe for melken nå i m motsetning til da du hadde sterk utdriving. Ikke uvanlig at de viser misnøye da Anonymkode: 7e66c...4cc Han virkelr umettelig og det virker som jeg ikke har mer melk nesten, han er ekstremt urolig. Nå er puppene skikkelig såre, så må ty til flaske i natt. Kanskje det også er økedøgn på gang? Hm!
Vera Vinge Skrevet 28. januar 2019 #33 Skrevet 28. januar 2019 Jeg opplevde at gutten min diet dårligere første uka etter klippet tungebånd. Man kunne også se det på vekta. Han diet ikke noe sjeldnere, men gikk ned i vekt den første uka, så diet tydeligvis mindre effektivt. Syns det tok flere uker før han fikk et ordentlig godt sugetak. Og husker det var mye rart med diingen første uka etter klippet, og at det føltes veldig demotiverende. Så hold ut, det kan bli veldig mye bedre. Jeg har intervallammet, da jeg hadde overproduksjon med min eldste. Startet da første dag med fulltømming med pumpe, men pumpet ikke mer enn det. Og så ga jeg fra ett bryst i en viss periode. Det var effektivt for meg. Fikk også tips om intensiv kondisjonstrening, og syns også det hjalp litt. Men da hadde jeg mye tette melkeganger og holdt på å bli syk mang en gang. Hvis du ikke har noen spesielle problemer med produksjonen slik den er nå og babyen akkurat har klippet tungebåndet, ville jeg kanskje sett an litt? Er jo normalt at han får i seg litt mindre nå rett etter klippet og dermed at du kan føle deg mer sprengt fordi du har mer melk enn han klarer å ta unna nå. Normalt vil jo det stabilisere seg av seg selv.
Vera Vinge Skrevet 28. januar 2019 #34 Skrevet 28. januar 2019 Kan det være han søker brystet mye fordi han har ubehag? Evt at han faktisk er mer sulten fordi han dier mindre effektivt akkurat nå. Jeg ville nok anstrengt meg i det lengste for å ikke tukle til noe med for mye flaske, og heller prøvd Mam-kompresser f.eks. Jeg syns det hjalp ganske mye. Husker også jeg var mer sår første tiden etter klipp, et tydelig tegn på at han diet dårligere, men det gikk seg til.
Rosa Sitron Skrevet 28. januar 2019 #35 Skrevet 28. januar 2019 1 hour ago, Chickenwings85 said: Det er nok sant som du sier, virker som han plutselig må jobbe mye mer. Hm, er ikke det rart at utdrivingen forandret seg så mye på så kort tid? Helt vanlig etter intervall ammimg
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå