Gå til innhold

Flere som har foreldre som tror de bestemmer?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har problemer med foreldrene mine, de tror fortsatt de kan bestemme over meg selv om jeg er over 30 år. Har prøvd å si flere ganger at de kan faktisk ikke bestemme over meg og at fra nå så gjør jeg som jeg vil, har bare fått kjeft da, og preken om at de er mest voksne og vet best og jeg må høre på dem og at sånn er det. Har prøvd å bryte flere ganger, er ikke så lett. Jeg bor for meg selv, og kunne flyttet lenger bort, men de nekter meg det også, vurderer å gjøre det uansett. Har også mye annet jeg ikke har fått gjennomført på grunn av at de setter ned foten. Hadde planlagt å skaffe meg katt, men det kommer vist ikke på tale. Flere som har det sånn? Dette her er seriøst, og jeg orker ikke hets eller ufine svar. 

Anonymkode: 704e2...549

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dette skjønner jeg ikke helt. Uansett hvor sinte og bestemte de er, så kan de jo faktisk ikke bestemme noen ting som helst. Du bør alene og kan gjøre akkurat hva du vil. 

Anonymkode: 82766...fd3

• Liker 12
Skrevet

Her hadde informasjonsflyten stoppet nokså raskt. Du gjør som du vil, og verken informerer eller spør om råd i forkant. De blir sikkert opprørte over å miste kontrollen, men hva så?

• Liker 18
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg har problemer med foreldrene mine, de tror fortsatt de kan bestemme over meg selv om jeg er over 30 år. Har prøvd å si flere ganger at de kan faktisk ikke bestemme over meg og at fra nå så gjør jeg som jeg vil, har bare fått kjeft da, og preken om at de er mest voksne og vet best og jeg må høre på dem og at sånn er det. Har prøvd å bryte flere ganger, er ikke så lett. Jeg bor for meg selv, og kunne flyttet lenger bort, men de nekter meg det også, vurderer å gjøre det uansett. Har også mye annet jeg ikke har fått gjennomført på grunn av at de setter ned foten. Hadde planlagt å skaffe meg katt, men det kommer vist ikke på tale. Flere som har det sånn? Dette her er seriøst, og jeg orker ikke hets eller ufine svar. 

Ja hva skal de gjøre liksom om du flytter, lenke seg fast til deg....? :klo:

Anonymkode: f5937...960

• Liker 6
Skrevet

Du må bare slutte å snakke og gjøre det du bestemmer deg for. Å bryte kontakt er jeg ikke for når det gjelder foreldre unntatt der det har vært psykisk eller fysisk mishandling inne i bildet. Ellers blir det å bryte kontakt noe umodent som i opprørstrang på en måte..?

Bare ikke diskuter med dem. Si rolig hva du vil gjøre om du ikke bare kan la være å informere? Lev ditt liv som du vil! På den måten viser du at du er voksen. Du kan dog si at du vil ha litt avstand en periode hvis du føler at du trenger det. Foreldre kan på ingen måte bestemme over noen som er voksne! Stå på og tenk på hva som er ditt beste, og ikke det som gjør dem tilfreds. 

• Liker 5
Skrevet

Du lar jo dem besteme over deg? Og så lenge du ikke tar egne beslutning bekrefter jo du at du trenger dem

Anonymkode: 319f3...b81

• Liker 11
Skrevet

Noen innser bare ikke at ungen deres ikke er et barn lenger. Jeg blir ikke nektet, men står jeg ovenfor valg som kan kreve en del forandringer eller risikoer, så åpner mamma kjeften. Er noe jeg angrer veldig på at jeg ikke gjorde pga hun ville absolutt ikke jeg skulle gjøre det. 

Hadde nesten på pur faen sagt jeg har møtt en muslim og skal konvertere til islam, bare for å se reaksjon, haha 😛 

Anonymkode: b465e...55c

• Liker 2
Skrevet

Jeg mener det ikke vondt når jeg spør, jeg bare lurer på hvordan de tenker at de skal hindre deg?  I både å flytte og å skaffe katt? 

• Liker 4
Skrevet (endret)

Så lenge du ikke bor hjemme har de ikke noe de skulle sagt ovenfor deg når du har passert 18 år. Så enkelt er det, og da er det hva du gjør dette til som er bestemmende. Du styrer ditt liv, de kan gi deg råd. Du kan drite i de hele tiden. Klare deg selv i ditt eget liv.

Jeg prøver å gi mine voksne barn råd i livet, enten hører de på det, eller så lar de det  være. Men da kan de heller ikke komme til meg med problemene sine, når de går imot mitt råd og forlange at jeg skal løse det for de, det er iallefall helt patetisk. Men de bestemmer selv nå, jeg har brukt over 20 år på å oppdra de, og de må selv styr sitt eget liv, og stå for det de gjør.

Endret av Duftavsommerregn
  • Liker 1
Skrevet

Hvorfor informere de da i det hele tatt? Flytt om du vil. Hold stilt til dem, ikke fortell de en pip. Siden de ikke hører på deg, så får det bli konsekvensen av deres handlinger. Hold stilt overfor dem.

De bestemmer overhodet ikke over deg på noe som helst måte. Du er godt voksen, og tar egne avgjørelser.

Finn jobb ett annet sted, si opp leiligheten din, pakk sakene og flytt. Kan være gjort på få måneder. Men ikke si noe som helst om det til dem.

Anonymkode: 8a4cc...701

• Liker 4
Skrevet

Oi! Det var sjokkerende! 

Du må ta et skikkelig oppgjør mot dem, dette går ikke lenger

• Liker 1
Skrevet

Svaret på om dette er ok eller ikke kommer jo an på hvilke av disse alternativene som ligger bak :

1. Betaler foreldrene dine deler av eller alle utgifter for deg? I så fall er det på sin plass at de legger seg opp i dette. 

2. Har du en diagnose/fortid som tilsier at du ikke er i stand til å ta fornuftige valg rundt de nevnte tingene er det også åå sin plass at de setter ned foten. 

3. Er ingen av de overstående relevant ser jeg ikke hvorfor du lar dem stoppe deg fra noe av dette. 

• Liker 10
Skrevet

Foreldre vil være  foreldre heilt til de dør og de fleste av oss vil ungene bare godt. Og så er det så lett å glemme at de er voksne. Det er kun omsorg som ligger bak slik. Så ta det som et tegn på at foreldrene dine er glad i deg du. Og så forklarer du på en voksen måte at du gjør det du mener er best for deg. 

Anonymkode: 6a0db...eaa

• Liker 3
Skrevet

Det er vel bare å skaffe katt, det høres jo ut som om du faktisk spør dem, og deretter gjør som de sier? Det er ikke veldig voksent. Det er du som må begynne å oppføre deg som en voksen, og la meningene til foreldrene dine gå inn det ene øret og ut det andre!

Anonymkode: 4a065...38a

• Liker 1
Skrevet
10 minutter siden, niniel skrev:

Svaret på om dette er ok eller ikke kommer jo an på hvilke av disse alternativene som ligger bak :

1. Betaler foreldrene dine deler av eller alle utgifter for deg? I så fall er det på sin plass at de legger seg opp i dette. 

2. Har du en diagnose/fortid som tilsier at du ikke er i stand til å ta fornuftige valg rundt de nevnte tingene er det også åå sin plass at de setter ned foten. 

3. Er ingen av de overstående relevant ser jeg ikke hvorfor du lar dem stoppe deg fra noe av dette. 

Foreldre kan ikke sette ned foten om noen har en diagnose eller en viss fortid nei! Alvorlig talt. De kan si hva de mener, men når en er over 30 så bestemmer ingen over en. Slutt. 

• Liker 1
Skrevet
1 minutt siden, SoWhat? skrev:

Foreldre kan ikke sette ned foten om noen har en diagnose eller en viss fortid nei! Alvorlig talt. De kan si hva de mener, men når en er over 30 så bestemmer ingen over en. Slutt. 

Ikke kun på grunn av at man har en diagnose som sådan, men om diagnosen eller annet gjør at foreldre har grunnlag for å si dette for å beskytte og vise omsorg kan det jo være en god idé å lytte til dem 😊 her kan jeg for eksempel se for meg at ts sine foreldre er verger for ts, da vil de kunne bestemme. Hvis ikke kan jo ta hoppe ned til alternativ 3 i innlegget mitt 😊

• Liker 4
Skrevet
Akkurat nå, niniel skrev:

Ikke kun på grunn av at man har en diagnose som sådan, men om diagnosen eller annet gjør at foreldre har grunnlag for å si dette for å beskytte og vise omsorg kan det jo være en god idé å lytte til dem 😊 her kan jeg for eksempel se for meg at ts sine foreldre er verger for ts, da vil de kunne bestemme. Hvis ikke kan jo ta hoppe ned til alternativ 3 i innlegget mitt 😊

Jepp, ok.

Skrevet

Mange utenlandske foreldre tror de kan bestemme over barna sine.

Anonymkode: a7492...2e7

Skrevet
24 minutter siden, niniel skrev:

Jeg har ingen diagnose. De betaler ingenting, de er ikke verger. Har prøvd flere ganger prøvd å snakke med dem, de blir sinte og kommer med trusler, sånn som at da må jeg feire jul i ensomhet og sånt. Men det er ikke sikkert de mener det da.

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Jeg har ingen diagnose. De betaler ingenting, de er ikke verger. Har prøvd flere ganger prøvd å snakke med dem, de blir sinte og kommer med trusler, sånn som at da må jeg feire jul i ensomhet og sånt. Men det er ikke sikkert de mener det da.

Det høres kjipt ut TS, her må du nesten bare ta en avgjørelse på hvor mye du skal la dem styre livet ditt 

• Liker 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...