Gå til innhold

Skilt med barn, mitt ansvar?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en datter på 7 år, som bor hos faren sin hver tirsdag og annenhver helg. Denne helgen skulle hun på hytta med faren men fikk feber fra i går. Jeg mente faren burde holde seg hjemme siden hun er syk men de skulle på hytta. Nå var feberen 40 og faren mente plutselig at hun burde bare være hos meg i helgen. Ja prøvde å si at jeg har planer og kan ikke ta henne. De skal selge huset de bor i så pga visning på søndag kunne de ikke være hjemme. Foreslo han kunne ringe foreldrene sine som bor 1t unna. Han dytter den dårlige samvittigheten over på meg, «hun har det best hos deg nå» «best å ikke flytte henne»» «vi må gjøre det som er best for henne«. Prøver å si at det ikke er mitt ansvar, men han spiller igjen på min samvittighet om at vi må gjøre det som er best for henne. Kan han bare skyve det over på meg? Også må jeg slippe alt jeg har?

Anonymkode: 7cd9e...1fd

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei, det er hans ansvar hvis det er hans helg. Kan hun ikke flyttes på får han passe henne hos deg. 40 er jo ganske høyt da.

Anonymkode: 20fef...8b3

• Liker 6
Skrevet

Hvorfor vil du sende henne bort når hun er så syk?

Jeg hadde aldri hatt hjerte til å sende fra meg barnet mitt når hun var syk. 

Anonymkode: d311a...8ae

• Liker 37
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor vil du sende henne bort når hun er så syk?

Jeg hadde aldri hatt hjerte til å sende fra meg barnet mitt når hun var syk. 

Anonymkode: d311a...8ae

Hun sender jo ikke barnet bort på slaveleir. Hun skulle være hos sin egen pappa.

Men jeg ville ikke sendt ungen til faren om han skulle slepe henne med på hyttetur, biltur og alt mulig stress. Blir hun dårligere, er det vel også mindre lege å få tak i på en hytte på fjellet e.l.

Anonymkode: 78d87...516

• Liker 8
Skrevet

Så du skal bestemme at hun er for syk til å reise på hytta, men frisk nok til å reise til bestemor? Da kan du blande deg? 

Og så blir du sur når du blir spurt om hun kan være hjemme pga 40 i feber, så skal du i hvert fall ikke ha ødelagt helgen din? 

Hvor vil du helst være når du er syk? 

Du høres ut som ei som fortsatt vil bestemme over eksen, bare fordi. 

• Liker 22
Skrevet (endret)

Hadde det vært meg som barn så hadde jeg hatt det best hjemme hos min mor. Det var det som var mitt hjem når jeg kun var annen hver helg til min far. 

Nå som jeg har egne barn kunne det aldri falt meg inn å sende vekk barnet med 40 i feber til besteforeldre 1 time unna!? Fordi det «ikke var min helg». Barnet er alltid ditt ansvar! 

Endret av Løvetann1
  • Liker 10
Skrevet
6 minutter siden, Addie skrev:

Så du skal bestemme at hun er for syk til å reise på hytta, men frisk nok til å reise til bestemor? Da kan du blande deg? 

Og så blir du sur når du blir spurt om hun kan være hjemme pga 40 i feber, så skal du i hvert fall ikke ha ødelagt helgen din? 

Hvor vil du helst være når du er syk? 

Du høres ut som ei som fortsatt vil bestemme over eksen, bare fordi. 

Nei keg prøver ikke å bestemme over han. Er han som tror han kan ha datteren sin når det passer han og han kan gjøre morsomme ting. Er ikke jeg som drar på fjellet istedenfor å være med datteren min når det er min helg

• Liker 4
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Nei keg prøver ikke å bestemme over han. Er han som tror han kan ha datteren sin når det passer han og han kan gjøre morsomme ting. Er ikke jeg som drar på fjellet istedenfor å være med datteren min når det er min helg

Det er ingenting i hovedinnlegget ditt som tilsier at dette er et mønster. 

Og de drar vel på fjellet fordi de skal ha visning, ellers ville han nok vært hjemme med sitt syke barn. 

Men hvis det får deg til å føle deg bedre, så er det hans helg og hans ansvar. 

Men igjen, jeg hadde aldri sendt barnet mitt bort 1 time i bil til besteforeldre, med 40 i feber. Da hadde jeg avlyst mine planer og hatt barnet hjemme. 

Kan du evnt bytte helg med han? 

• Liker 8
Skrevet

Barnet ditt er ALLTID ditt ansvar. 

Jeg hadde selvfølgelig skrinlagt alt av planer og latt henne bli hjemme..

Anonymkode: 2c0e1...d38

• Liker 7
Skrevet

Klart barnet må få bli hjemme(hos deg) ved sykdom! Hva ville du likt selv? Dra til et annet hus med 40 i feber?? 

Jeg er alene selv, og har samme ordning som deg. Jeg sender ikke barna syk, hverken til far eller besteforeldre, da avventer jeg til bedring. Uavhenging av planer/jobb. 

Anonymkode: 42849...224

• Liker 7
Skrevet

Skyve ansvar over på deg. Hallo! Du er moren. Barnet deres er sykt med 40 i feber, eksen din har visning på huset og må dra bort. Fader, ta å skjerp deg. En avlyser planer når en har sykt barn. Bli voksen og ta ansvar. Blir helt matt. 

• Liker 11
Skrevet

De skal ha visning, det er ikke bare det at han ikke gidder.

Å sitte en time i bil med 40 i feber vil de fleste slippe om de kan, tror jeg!

Som enkelttilfelle ser jeg ikke at han er vanskelig her, og jeg ville selvfølgelig avlyst mine egne planer og latt barnet mitt være hjemme. Om det er mønster i dette kan jeg forstå at TS har kortere lunte, men man har selvfølgelig alltid ansvar for barnet sitt. Jeg vil MYE heller at barnet mitt skal vite som voksen at jeg var den som alltid stilte opp enn at jeg tviholdt på at pappa skulle ta sin tørn! Men surt å avlyse egne planer? Selvfølgelig! Men sånn er det når barn blir syke....

• Liker 15
Skrevet

I denne situasjonen er det best for barnet å bli hos deg. Hun er mest "hjemme" der, slipper å bli flyttet på, og kan ikke være i farens hus uansett. 

At han generelt har henne når det passer han er et helt annet problem, og absolutt ikke greit. Men jeg forstår virkelig ikke at du bruker denne situasjonen som eksempel, det sier sitt om at du heller ikke er den enkleste å ha med å gjøre. 

Anonymkode: 2494f...22d

• Liker 8
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har en datter på 7 år, som bor hos faren sin hver tirsdag og annenhver helg. Denne helgen skulle hun på hytta med faren men fikk feber fra i går. Jeg mente faren burde holde seg hjemme siden hun er syk men de skulle på hytta. Nå var feberen 40 og faren mente plutselig at hun burde bare være hos meg i helgen. Ja prøvde å si at jeg har planer og kan ikke ta henne. De skal selge huset de bor i så pga visning på søndag kunne de ikke være hjemme. Foreslo han kunne ringe foreldrene sine som bor 1t unna. Han dytter den dårlige samvittigheten over på meg, «hun har det best hos deg nå» «best å ikke flytte henne»» «vi må gjøre det som er best for henne«. Prøver å si at det ikke er mitt ansvar, men han spiller igjen på min samvittighet om at vi må gjøre det som er best for henne. Kan han bare skyve det over på meg? Også må jeg slippe alt jeg har?

Jeg, personlig, hadde avlyst planene og tatt vare på henne. Det er det som jeg mener hadde vært det beste å gjøre. Som bostedsforelderen får barnet en sterkere tilknytning til hjemmet der, sterkere tilknytning til den omsorgsperson og det er tungt for en som er syk å måtte flytte på seg. Det handler ikke om å skyve ansvaret over på deg, men at du er hennes og hun er din. Dere to er knyttet sammen på en annen måte enn det han og hun er. 

Jeg blir trist når du fremstiller hele situasjon som en pest og plage for deg. Du skal blande deg inn og bestemme over en annen voksen person, men du skal i hvertfall ikke bidra noe som helst i frykt for å ødelegge helgen.

Jeg er skrekkelig enig med faren her. Og om du ikke ser det selv så må jeg si at jeg stiller spørsmål rundt om du er egnet til å ha hovedansvaret for henne.

Anonymkode: 60e59...986

• Liker 7
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Nei. Du er den uforsvarlige moren som sender bort en jente med høy feber og omtaler datteren din som om hun er en helvetes plage.

Anonymkode: 60e59...986

• Liker 4
Gjest BearMama
Skrevet

Selvfølgelig hadde jeg tatt vare på mitt eget syke barn.

De kan ikke være hjemme pga visning. 

Ganske enkel sak dette her.

Skrevet

Leser veldig mye «mamma er best» i kommentarene her. Man drar selvfølgelig ikke med seg et sykt barn på hyttetur, men pappa kan fint innrette seg på annet vis. Med bare 20 sykt barn dager har vi vært helt avhengig av besteforeldre for å få ting til å gå rundt. Forutsetter da selvfølgelig at barn og besteforeldre har et godt forhold. Hva hadde pappa gjort hvis barnet ble sykt under samvær og TS var bortreist? Forlangt at hun hoppa på et fly sporenstreks? Enten så er man en foreldre og tar ansvar eller så er man en godværs-barnevakt.

• Liker 4
Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er barnet ditt!! Hun har 40 i feber og du tenker på deg selv!? 

Anonymkode: 27ca7...242

• Liker 6
Skrevet

Herregud, det er ungen din og hun er syk! Skjerp deg!

• Liker 3
Skrevet
22 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Leser veldig mye «mamma er best» i kommentarene her. Man drar selvfølgelig ikke med seg et sykt barn på hyttetur, men pappa kan fint innrette seg på annet vis. Med bare 20 sykt barn dager har vi vært helt avhengig av besteforeldre for å få ting til å gå rundt. Forutsetter da selvfølgelig at barn og besteforeldre har et godt forhold. Hva hadde pappa gjort hvis barnet ble sykt under samvær og TS var bortreist? Forlangt at hun hoppa på et fly sporenstreks? Enten så er man en foreldre og tar ansvar eller så er man en godværs-barnevakt.

Det er forskjell på å bruke besteforeldre som barnevakt ved sykt barn, da kanskje besteforeldre passer barna i hjemmet eller har de i ‘karantene-dagene’ slik at barnet ikke er så veldig sykt  

Og man vil ege ting helst ta vare på barnet sitt når det har 40 i feber? 

Selvsagt skal far ta vare på sitt syke barn, men det er jo ikke nødvendig i dette tilfelle. Hun måtte feks kjørt 1 time i bil for å komme til farmor. Med vondt i kroppen og 40 i feber! 

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...