Gå til innhold

Gave fra kaffegjester?

Fremhevede innlegg

Skrevet (endret)

Hvis jeg hadde vært kaffegjest i bryllup, hadde jeg gitt gave. 

Endret av Muskath
  • Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg er enig i alle kommentarene om kaffegjester.  Selv har jeg startet å takke vennlig nei når jeg blir invitert kun som dette.

Når man først inviterer kaffegjester synes jeg det er en hyggelig gest å gi beskjed om at man ikke ønsker noen gaver.

På den andre siden vil sikkert de fleste føle en forpliktelse til å gi uansett.. 

• Liker 5
Skrevet
På 25.1.2019 den 11.35, AnonymBruker skrev:

Ts her. 

Takk for mange saklige kommentarer ang kaffegjester🙄 Vi ønsker å ha de nærmeste til middag, men har ikke råd til å betale 150 000 bryllup så da velger vi evt å invitere litt mer "perifere" venner til festen. Jeg har også hørt at det er normalt og greit å skrive ønsker i invitasjonen, rett og slett for å gjøre det enklere for gjestene. Det har jeg satt pris på selv ihvertfall!

Anonymkode: bb263...26a

Om det bare er nærmeste familien som er til middag, og resten av gjestene er kaffegjester, er dét mye mer ok enn om de fleste er invitert til middag, de få kaffegjestene kan da gjerne føle seg litt utenfor. Om kaffegjestene så slipper å bli sittende å vente på at middagen blir ferdig uten vått eller tørt (det har jeg opplevd et par ganger), OG det er åpen bar, kan det være ok også å være kaffegjest. Da begynner jo egentlig festen når kaffegjestene ankommer.

Skrevet (endret)

Ja kaffegjester gir gaver, men ikke alltid like dyre som de fullverdige gjestene. Pass på å ønske dere litt ting innenfor en litt lavere prisklasse også

😊

edit: lavere prisklasse: altså 200-500kr

Endret av altflyter
  • Liker 1
Skrevet
1 time siden, Kritt skrev:

Om det bare er nærmeste familien som er til middag, og resten av gjestene er kaffegjester, er dét mye mer ok enn om de fleste er invitert til middag, de få kaffegjestene kan da gjerne føle seg litt utenfor. Om kaffegjestene så slipper å bli sittende å vente på at middagen blir ferdig uten vått eller tørt (det har jeg opplevd et par ganger), OG det er åpen bar, kan det være ok også å være kaffegjest. Da begynner jo egentlig festen når kaffegjestene ankommer.

Betalbar er en uting når det er kaffegjester. TS må huske på det, spesielt siden hun har et pengeønske.

Skrevet

Jeg hadde gitt gave som kaffegjest. Mest sannsynlig hadde jeg takket nei til å komme, men jeg hadde likevel gitt en gave til brudeparet. 

Hadde takket nei forde jeg verdsetter helgene mine. Så det å komme inn i et selskap sent en lørdagskveld, er "bortkastet" tid.

Men jeg synes det er hyggelig at folk gifter seg og er glad på deres vegne. Og gir gjerne en gave. 

• Liker 1
Skrevet

Jeg har blitt invitert som "kaffegjest", fordi brudeparet hadde bare forlovere og familie til middag. De har en stor omgangskrets med venner, så de hadde ikke råd til å invitere alle på middag. Vi kom heller etter middagen på kaffe og åpen bar. Tenkte ikke noe mer over det, og ga gave fra ønskelisten :) 

Anonymkode: 511d2...65a

• Liker 2
Gjest Blondie65
Skrevet

Skriv hva dere ønsker dere/hvor de finner gavelisten på invitasjonen - også til kaffegjestene. Det er det som er vanlig skikk.

Skrevet (endret)

Jeg ville ikke forventet at kaffegjester skulle gi gave. Inviterer man ikke til hele bryllupet, kan man ikke forvente gave heller, tenker. jeg. Men jeg ville nødvendigvis latt være å skrive hvor man finner eventuelt gaveliste når det er sagt. 

Endret av SPOCA
  • Liker 1
Skrevet
På 25.1.2019 den 10.04, AnonymBruker skrev:

Kaffegjester er kjipt, og fra dem bør man i alle fall ikke forvente gaver (du har jo ikke villet betale middag for dem en gang, liksom)

Anonymkode: 03c00...7c3

Enig.

• Liker 2
Skrevet
På 25.1.2019 den 10.51, AnonymBruker skrev:

Er det normalt å få gave fra kaffegjestene i bryllupet? 

Vi tenker å skrive i invitasjonen at vi ønsker oss penger og hvor vi evt registrerer ønskeliste, men lurer på om det er frekt å gjøre det til kaffegjestene og? Har selv gitt gave når jeg har vært kaffegjest, men... 

Anonymkode: bb263...26a

Ja, det er frekt. Er man kun bedt på kaffe er man faktisk ikke bedt i bryllup. Da kan man heller ikke forvente gave.

Anonymkode: 8aec8...ed6

Skrevet
On 1/25/2019 at 11:11 AM, Ullvott said:

Herregud, man skal ha sterk mage for å stille spørsmål her inne, for her står man i fare for å bli utsatt for en lynsjegjeng av noen negative og kritiske megger som i alle fall ikke gidder å besvare spørsmålet sånn helt uten videre. :kjefte:

Spør TS om hun skal invitere kaffegjester? Nei. Spør TS om våre meninger om kaffegjester? Nei. Er bryllupsgaven en «betaling» for middag? Nei, det er en tradisjonell gratulasjon. Er det frekt å fortelle hva man ønsker seg? Nei, i himmelens navn, det er det da virkelig ikke. Hvis noen IKKE har ønskeliste blir det i alle fall masse kritikk. 

Jeg vil si ja, til en viss grad.

Spesielt i våre dager, når mange ikke gifter seg, så det ikke "går opp i opp" over tid, er det rimelig at summen av gaver beløper seg til noe litt under det bryllupet koster.

Anonymkode: 6cadf...b2e

Skrevet

Selvfølgelig gir man gaver som kaffegjester også. Hadde følt meg utrolig frekk og totalt blottet for folkeskikk og høflighet om jeg kom uten gave! Det ville sekvfølgelig aldri ha skjedd. Milde gud. 

• Liker 1
Skrevet
5 minutter siden, SoWhat? said:

Selvfølgelig gir man gaver som kaffegjester også. Hadde følt meg utrolig frekk og totalt blottet for folkeskikk og høflighet om jeg kom uten gave! Det ville sekvfølgelig aldri ha skjedd. Milde gud. 

Nei, naturligvis. Da dropper man heller å delta.

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei, naturligvis. Da dropper man heller å delta.

Jeg syns det er en rar skikk med kaffegjester, men hvis det går på økonomi, så er det forståelig. De som vil stiller jo opp. Det er jo greit med kaffe og kaker og en hyggelig fest også. 

Skrevet

Når det gjelder ønske om å spre gaveliste:

Et helt ok alternativ er å sende ut en mail til alle gjestene en stund etter at invitasjonene er sendt. Skriv noe sånt som at det har kommet flere spørsmål om ønsker, og dere i denne forbindelse kan informere om at dere ønske dere x og y, evt. har lagt ut gaveliste på Z. Det virker så mye mer beskjedent når ønskelisten komme på forespørsel (fra noen) enn at man får den helt ubedt. 

Skrevet
3 timer siden, Kritt skrev:

Når det gjelder ønske om å spre gaveliste:

Et helt ok alternativ er å sende ut en mail til alle gjestene en stund etter at invitasjonene er sendt. Skriv noe sånt som at det har kommet flere spørsmål om ønsker, og dere i denne forbindelse kan informere om at dere ønske dere x og y, evt. har lagt ut gaveliste på Z. Det virker så mye mer beskjedent når ønskelisten komme på forespørsel (fra noen) enn at man får den helt ubedt. 

Virker beskjedent ja, men er det beskjedent?

Skrevet (endret)
2 timer siden, O.G. skrev:

Virker beskjedent ja, men er det beskjedent?

Nei, men likevel hakket bedre enn å legge ved invitasjonen.  Og man må jo gjerne begrense seg til å sende til de som spør. Det gjorde vi i sin tid. Ga dessuten til forloverne, etter at flere hadde spurt dem.

Endret av Kritt
Skrevet
På 25.1.2019 den 11.17, AnonymBruker skrev:

Hadde jeg vært invitert til kaffen i bryllupet -hadde det vært en selvfølge å ta med gave. Hadde vært takknemlig for å få en gavelistene også -liker å handle ting som jeg vet blir brukt og satt pris på. 

Anonymkode: 90b38...4b3

Enig

Skrevet
On 1/25/2019 at 11:11 AM, Ullvott said:

Herregud, man skal ha sterk mage for å stille spørsmål her inne, for her står man i fare for å bli utsatt for en lynsjegjeng av noen negative og kritiske megger som i alle fall ikke gidder å besvare spørsmålet sånn helt uten videre. :kjefte:

Spør TS om hun skal invitere kaffegjester? Nei. Spør TS om våre meninger om kaffegjester? Nei. Er bryllupsgaven en «betaling» for middag? Nei, det er en tradisjonell gratulasjon. Er det frekt å fortelle hva man ønsker seg? Nei, i himmelens navn, det er det da virkelig ikke. Hvis noen IKKE har ønskeliste blir det i alle fall masse kritikk. 

Kall meg gjerne megge. Men å opplyse at man ønsker seg penger invitasjonen, er dårlig manerer. 

Og siden du ikke spurte, kaffegjester er en uting. På linje med å raske sammen så mange som mulig som kan betale for et ekstravagant utdrikningslag uten å invitere alle i bryllupet. 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...