Gå til innhold

Skal endelig ta førerkort


Gjest Promqueen

Anbefalte innlegg

Gjest Promqueen

Har endelig bestemt meg for at nå er det på tide å ta førerkort. Jeg har ventet lenge da jeg ikke har hatt bil og ikke sett poenget med å ha lappen om jeg ikke har tilgang til en egen bil. Skal på kjøreskolen i mars. Både gleder meg og gruer meg til det.

Lurer på om noen kan fortelle meg till om de forskjellige trinnene. Som langkjøring, glattkjøring, mørkekjøring og dette sikkerhetskurst? Det er det jeg ikke vet hvordan foregår. Kjøretimer er jo greit og grunnkurs, men lurer på de andre tingene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg vet at de forskjellige kjøreskolene og lærerne har forskjellige måter å lære ting bort på, men i all hovedsak er de forskjellige obligatoriske timene slik;

Langkjøring- det ligger i navnet, du skal kjøre langt. Jeg kjørte Drammen-Nordbysenteret i Sverige-Drammen på min langkjøring, ca seks timers kjøring, om jeg ikke husker helt feil. Det var bare meg og min lærer, men jeg vet at ofte gjøres dette i samarbeid med en annen lærer og elev, da de ofte tar forbikjøringa samtidig.

Glattkjøring - Dette foregår på glattkjøringsbane. Best effekt får man nok om vinteren når det er snø eller is, men når det ikke er snø eller is, dekker de banene med en olje eller noe som gjør at asfalten blir dritglatt, samt at de har en grusbane med løs grus på. Poenget med glattkjøringen er ikke at du skal bli god på å kjøre på glatt føre, men at du skal oppleve hvordan det er på glatt førse, og lære hvordan du skal tilpasse fart og kjøremønster etter forholdene. Du skal også lære hvordan det føles å ha null kontroll over bilen hvis noe går galt på glatt føre, slik at du i teorien skal lære hvordan holde hodet kaldt i en slik situasjon. Mange synes at glattkjøringen er dritgøy fordi man får lov å kjøre "galmann" under kontrollerte former.
Sikkerhetskurset blir ofte gjort i forbindelse med glattkjøringen, før man starter med kjøringen på banene.

Mørkekjøring er litt feilnomert, det er en mørkekjøringsdemonstrasjon. Man kjører ikke selv, men får en demonstrasjon av lærer. Dette foregår i samarbeid med flere biler, altså minst to lærere med en bil hver og så mange elever som mulig per bil.
Man kjører ut til et område spesielt egnet for oppgaven, og man får en god demonstrasjon i hvordan det er å kjøre bil i stummende mørke, hvordan man skal bruke lysene, hvorfor refleks er så vanvittig viktig for gående og hva man må være spesielt obs på i mørket.
Dette foregår mellom oktober og mars om jeg ikke husker helt feil, da det krever et par timers fullstendig mørke, noe man ikke oppnår i sommerhalvåret innenfor visse tidspunkter.

Så har du førstehjelpskurset som nå er obligatorisk for alle som tar sertifikatet, der får man et par timers god opplæring fra nåværende eller tidligere ambulansepersonell, merkelig nok uten at alle elevene skal utføre førstehjelp på den dokka de har med. :klo: Selv han som hadde kurset vårt sa det var litt spesielt.
Samt et scenario, hvor alle elevene skal være med og ha sin rolle, av en bilulykke.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...