Gå til innhold

Matberegning dåp - hjelp

Fremhevede innlegg

Skrevet

Snart tid for dåp. Vi blir 28 voksne, 3 barn(10-12 år) og 4 ettåringer = 35 stk. Det blir snitter nesten rett etter kirken, også kaker og kaffe er par-tre timer senere. (Vi må være ferdige og ha ryddet og sendt hjem folk til kl 19 pga leggetid for storesøster..)

Mat etter kirken: snitter. Her har jeg beregnet 5 til hver inkl karbonadesmørbrød. 

Hvor mange brusbokser ville dere beregnet, og av hva slags type? Vi skal til Sverige og handle i helga. 

Kaker, holder dette eller trenger vi mer? 

🌼 stor marsipankake (20 biter)

🌼 stor kringle (30 biter)

🌼 langpanne pavlova 

🌼 rund suksessterte 

🌼 rund sjokoladekake 

🌼 brownies 

Foreløpig slipper jeg nemlig å bake, men vurderer å bake en ostekake eller gulrotkake eller cookies/cupcakes om det virker for lite. Blir samtidig ikke lei meg om jeg slipper, er nok av annet å henge fingrene i når man har to små under to år 😂

Hvor mye kaffe bør vi kjøpe inn tro? Hvertfall 20 av de voksne er glade i kaffe. Bør vi ha kaffe til både snitter og kaker? 

Tar takknemlig imot all hjelp og tips! Beregning er vanskelig! 

Anonymkode: 2880d...a08

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Når du sier at det er beregnet 5 snitter på hver, er det da bestilt til 35 eller til 31? 

Anonymkode: 4e146...6cf

Skrevet
32 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Når du sier at det er beregnet 5 snitter på hver, er det da bestilt til 35 eller til 31? 

Bestilte til 33, + noen ekstra karbonadesmørbrød. 

Skrevet

Brusbokser høres ikke mye stilig ut. Og etter min mening har du aaaaltfor mye kaker. Det er vel ikke mange som spiser mer enn ett, toppen to kakestykker? Selv ville jeg hatt vin til snittene og kaffe til kakene. 

Anonymkode: 68105...454

• Liker 2
Skrevet

Husk te også, ikke alle er kaffemennesker :)

Anonymkode: 8929f...2ba

• Liker 2
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Brusbokser høres ikke mye stilig ut. Og etter min mening har du aaaaltfor mye kaker. Det er vel ikke mange som spiser mer enn ett, toppen to kakestykker? Selv ville jeg hatt vin til snittene og kaffe til kakene. 

Man serverer da ikke vin i barnedåp. 

Og jo, de fleste mennesker tar mer enn et kakestykke. Mer enn to også. Dessuten er det fint å ha litt å velge i :) 

• Liker 11
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Vi har ikke alkohol i barnedåp. Er heller ikke så opptatt av om brusboksene ser stilige ut eller ikke. Dåpen er for å feire barnet og hygge oss med nær familie, ikke for å ta instagramvennlige bilder. 

Men takk for kakesynspunkt. Høres ut som jeg ikke trenger å bake, men synes det er greit å ha litt forskjellig slik at mange finner noe de synes er  godt, også har jeg jo ikke hjerte til å si nei når den skjønne nevøen min på 12 år tilbyr seg å bake brownies til dåpen til sitt nye søskenbarn ☺️ 

• Liker 4
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Husk te også, ikke alle er kaffemennesker :)

Takk for påminnelsen! Jeg tror faktisk vi glemte te i barnedåpen til storesøster. Denne gangen skal vi huske det! 

• Liker 1
Skrevet

Jeg ville beregnet 2-3 bokser pr stykk.  Du har mer enn massevis nok med kaker og 5 snitter er også nok. Du vil mest sannsynlig sitte igjen med mye mat.

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Takk for påminnelsen! Jeg tror faktisk vi glemte te i barnedåpen til storesøster. Denne gangen skal vi huske det! 

Bare hyggelig :) Jeg glemmer det ofte selv-

Skrevet
Akkurat nå, Peonjenta skrev:

Jeg ville beregnet 2-3 bokser pr stykk.  Du har mer enn massevis nok med kaker og 5 snitter er også nok. Du vil mest sannsynlig sitte igjen med mye mat.

Heldigvis er det lett for mannen å ta med restesnitter på jobb dagen etterpå :) og med tanke på at de fleste kakene kommer fra gjester, tar de vel med kskefatet (med rest) hjem igjen også (håper jeg). 

Men da skal jeg hvertfall ikke bake noe. Egentlig veldig greit 😁

Eventuelle brusbokser til overs skal jeg alltids klare å drikke opp. 

• Liker 2
Skrevet (endret)

Ville iallefall kjøpt Pepsi Max, Coca-cola, noe slags gul brus, kullsyrevann med og uten smak. Ville beregnet 4 til hver, så det ble litt utvalg og heller drikt resten selv senere :

Endret av Nimneri
  • Liker 1
Skrevet

Heldigvis er det lett for mannen å ta med restesnitter på jobb dagen etterpå :) og med tanke på at de fleste kakene kommer fra gjester, tar de vel med kskefatet (med rest) hjem igjen også (håper jeg). 

Men da skal jeg hvertfall ikke bake noe. Egentlig veldig greit 😁

Eventuelle brusbokser til overs skal jeg alltids klare å drikke opp. 

Da jeg hadde komformasjon for sønnen min spiste ikke gjestene opp 1/3 av alle kakene engang.  Jeg sendte de hjem igjen med de som hadde baket.  Ja kjekt med snitter til overs, de holder jo noen dager i kjøleskap også hvis de er godt innpakket.  Snittemiddag i en uke etterpå!!   Haha:nigo:

Skrevet

Syns det hørtes ok ut jeg. Ville hatt nok kaffe til hele seansen, både kaker og brødskiver. 4 kopper pr voksen, ca? 

Anonymkode: d6673...126

Skrevet
5 minutter siden, Nimneri skrev:

Ville iallefall kjøpt Pepsi Max, Coca-cola, noe slags gul brus, kullsyrevann med og uten smak. Ville beregnet 4 til hver, så det ble litt utvalg og heller drikt resten selv senere :

Lurer på om jeg skal gå for noe sånt ja. Kan beregne til 30*4 da sikkert = 5 brett... er vel ingen av ettåringene som drikker brus, men kanskje en kartong caprisonne er tingen for dem. 

Skrevet

Syns det hørtes ok ut jeg. Ville hatt nok kaffe til hele seansen, både kaker og brødskiver. 4 kopper pr voksen, ca? 

Anonymkode: d6673...126

Utrolig dumt spørsmål, men står det på pakkene ca hvor mange kopper de rekker til? 

Vi bruker bare kapsler her hjemme, så svært lite erfaring med traktekaffe  😜

Skrevet (endret)
35 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Utrolig dumt spørsmål, men står det på pakkene ca hvor mange kopper de rekker til? 

Vi bruker bare kapsler her hjemme, så svært lite erfaring med traktekaffe  😜

Det er vanlig å bruke ca 60-70 gram pr liter. Så en pose på 250g vil kunne rekke til ca 3,5 - 4 liter.  Hvor mye er vanlig å drikke? Beregner man 3-4 kopper hver, blir det ca 14-16 liter. Kjøper du 4 slike poser a 250g tenker jeg du er innenfor. 

Endret av Nimneri
Skrevet

Ville beregnet 4 bokser per pers, og kjøp 50/50 med cola og Pepsi Max, noe Fanta og noe ramløsa med og uten smak. Bedre med for mange bokser enn for lite, blir garantert drukket opp senere 

• Liker 1
Skrevet
13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Man serverer da ikke vin i barnedåp. 

Og jo, de fleste mennesker tar mer enn et kakestykke. Mer enn to også. Dessuten er det fint å ha litt å velge i :) 

Gjør "man" ikke? Hvem har bestemt det? Vanlig her jeg bor. Uansett så drikker de færreste voksne mennesker søt brus til mat. Hvis "alkohol" (he he, litt pussig at vin og champagne skal kalles alkohol bestandig, akkurat som om det er spritfylla vi snakker om) utgår så ville jeg ihvertfall servert vann med kullsyre, eplemost eller noe som passer bedre for voksne enn Fanta. Og er det en del eldre så ville jeg hatt kaffe også til snittene. Det er faktisk ikke vanlig å gafle i seg en haug med kakestykker. De fleste er vel mette etter lunsjen, så kake blir mer som en slags dessert.

g med kakestykker.

• Liker 3
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Gjør "man" ikke? Hvem har bestemt det? Vanlig her jeg bor. Uansett så drikker de færreste voksne mennesker søt brus til mat. Hvis "alkohol" (he he, litt pussig at vin og champagne skal kalles alkohol bestandig, akkurat som om det er spritfylla vi snakker om) utgår så ville jeg ihvertfall servert vann med kullsyre, eplemost eller noe som passer bedre for voksne enn Fanta. Og er det en del eldre så ville jeg hatt kaffe også til snittene. Det er faktisk ikke vanlig å gafle i seg en haug med kakestykker. De fleste er vel mette etter lunsjen, så kake blir mer som en slags dessert.

g med kakestykker.

I min familie liker vi brus til maten og gjerne en liten smak av flere kaker, og det er ikke vanlig med alkohol i dåp eller konfirmasjon. 

Det er da ikke noe verre å kalle champagne for alkohol enn det er å kalle fanta for brus... 

Men takk for innspill. Jeg har nå funnet ut at jeg ikke trenger flere kaker, at jeg kjøper 5 brett brus/mineralvann, og at jeg må forske litt mer på antall kaffeposer, samt at jeg må huske te.  

• Liker 5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...