Gå til innhold

D-vitmain mangel og lav B12, symptomer?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg har fått påvist D-vitamin mangel (verdi 25) og lav B12 (nedre grense, men ikke under referanseverdiene) og har fått begge deler på resept av legen. 

Siden november har jeg følt meg sliten, kvalm, svimmel og ikke mer i det hele tatt. Har ikke vært direkte svimmel, men mer en slags ørhet (uvirkelighetsfølelse) der øyene ikke henger med!?! Har også vært hos kiropraktor og jeg har stramme muskler i nakken og låsning. Har også følt at den ene hånden min ikke er helt med, har ikke nedsatt førlighet og kraft (tror jeg), men føler på en måte at den ikke er en del av kroppen min! Veldig vanskelig å forklare. Tror dere alt dette skyldes vitaminmangelen? Hvor lang tid tar det før verdiene begynner å gå oppover igjen? 

Jeg har litt helseangst, så alltid litt bekymret for mer alvorlig sykdom (ALS, hjernesvulst, MS osv.) pga. svimmel/ørheten og den rare hånden. Kan den "rare" hånden skyldes noe psykisk siden jeg er bekymret?

Ved D-vitamin (og B12-vitamin)-mangel, hva slags symptomer hadde dere?

Anonymkode: 70ab0...d95

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Samboer har hatt svært lave B12 verdier. Trøtt og sliten hele tiden, vonde muskler, vonde ledd, mye plaget med magen.. jeg har innrykk av at han forsvinner inni seg selv i blandt. Han bli på en måte «borte». Han glemmer også ting. Dette merker han ikke selv. Så langt har ikke han merket noe, men han er ikke noe flink til å huske på tabeletten. Blir en nå og da og det blir jo ikke helt rett... 

Har lavt d-vit selv om vinteren. Lite energi, nedstemthet og svært blek. Tar som regel 2-3 uker til å føle meg litt mere normal igjen.

Anonymkode: 1d7d0...f06

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...