Gå til innhold

Anbefale EL-sykkel


Høna08

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg skal kjøpe el-sykkel, men det er jo en jungel der ute. Har lest diverse tester hvor alle konkluderer med forskjellige sykler. Alle butikker har sine merker, mange av dem helt ukjente for meg... 

Hva jeg skal bruke sykkelen til: daglig pendling til jobb, ca. 6km med mye bakker. Har tenkt å blir helårssyklist så den må kunne brukes på vinteren. Vil måtte sykle på en blanding av veibane og gangvei. Budsjett ca. 25 000,-. 

Noen som har noen gode tips?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg vil anbefale krankmotor, siden den gir best egenskaper på vinterføre. Rammemontert batteri er også bedre enn batteri montert på bagasjebrettet, siden det gir et lavere og mer sentrert tyngdepunkt. Du må ha hydrauliske skivebremser.

Det beste er antagelig å dra til en butikk som spesialiserer seg på elsykler, og få hjelp der. De som jobber der har stort sett peiling og kan hjelpe deg med å finne noe som passer dine behov. Det vil også være en fordel når sykkelen må på verksted, siden de har veldig god erfaring på nettopp elsykler.

 

Anonymkode: 4d4e1...60b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dra på en eller flere butikker og prøv. For den prisen får du en god sykkel, og det går litt på smak og behag, og om noen har gode tilbud der og da. Ellers enig i posten over. En god selger vil også forklare deg dette. :) krankmotor er også greit i bakker, så du slipper følelsen av at sykkelen "drar" deg oppover. 

Tenk gjerne på å velge en butikk hvor det er enkelt for deg å stikke innom for service, hvis det er inkludert i prisen. 

Endret av Albbas
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vært veldig fornøyd med de jeg har hatt, Cannondale Mavaro og Kalkhoff Pro Connect B 10. Begge kjøpt på salg.

Anonymkode: 2cc96...23a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har Bosch krankmotor på min e-green el-sykkel og er meget fornøyd med den. Resten av sykkelen er søppel.

Anonymkode: 0cae6...250

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Jeg vurderer en fat bike F2 eller F1000 :) Rett og slett fordi den skal fungere på vinteren opp mot hytta også uten å ødelegge skispor osv :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Som andre sa, krankmotor og størst batteri du har råd til innen ditt budsjett. Jeg har Kalkkoff og er fornøyd med sykkelen min, sykler 7 km nedover til jobb, og 7 km oppover hjem. Betalte 25 tusen for 3 år siden. Ekstra sett med vinterdekk tror jeg kostet 250 kr. Pluss sykkelbag, bagasjebrett, og bra lås.

https://www.bikester.no/kalkhoff-endeavour-1b-move-el-trekking-diamant-500wh-svart-885423.html 

Anonymkode: cc01f...c2d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noen av dem som kan lade batteriene i nedoverbakker, slik som elbiler?

Anonymkode: b2255...27b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, AnonymBruker said:

Er det noen av dem som kan lade batteriene i nedoverbakker, slik som elbiler?

Anonymkode: b2255...27b

nei det er ingen. Jeg googlet om det før jeg kjøpte min elsykkel, det ble forklart med at en slik løsning ville fordyre batterikostnaden veldig mye og gi veldig lite effekt (type 2-3% lading og ikke mer, så ikke merkbar effekt). Jeg lader forresten min sykkel en gang i uka, med daglig sykkeltur på 14 km. Det er til og fra jobb, i helga sykler jeg mindre eller ingenting. :) 

Anonymkode: cc01f...c2d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...