skruf Skrevet 24. januar 2019 #21 Skrevet 24. januar 2019 Eldstejenta her har alltid vært tidlig ute og evnerik. F.eks så leste hun bøker av Roald Dahl da hun var fire år, vi lærte henne ikke å lese, det gjorde hun selv (lærte henne bokstavene). På slutten av barneskolen så leste hun bare engelsk litteratur, og pga engelsk stemor (som snakker perfekt norsk, men de har vært mye i England) og lillesøster som er tospråklig så har eldstejenta behersket engelsk like godt som norsk siden tidlig barneskole. Hun har seilet igjennom barneskolen, ungdomskolen og vgs med toppkarakter i alle fag. Nå studerer hun ved universitetet og det samme skjer der. Hun er ingen lesehest som sitter å nipugger, hun tar bare ting veldig fort og husker godt. De var flinke til å tilrettelegge for henne på barneskolen, heldigvis var det ei annen jente i klassen som var på samme nivå, så de to fulgte hverandre 1
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2019 #22 Skrevet 24. januar 2019 7 timer siden, AnonymBruker skrev: Hva er normalt? Min 3 åring har lenge kunnet hele alfabetet,samt nesten alle små bokstaver.Han vet hva de fleste ord/navn begynner på,og gjenkjenner de fleste butikknavn og logoer. Han gjennkjenner de fleste tall og kan telle til 30/40. Vi har nå begynt å øvd på bokstavlydene,og han kan lese små ord. Så hører jeg at dette er mye av læringen i 1.klasse.Er redd barnet kommer til å kjede seg.Flere i samme bås? Anonymkode: b719f...52c Mitt barn har samme nivå (på den alderen) sånn ca, men evnerik anser jeg det ikke for å være. Min erfaring er at de aller fleste flater litt ut etterhvert. Jeg var eksempelvis tidlig flink til å lese og snakke engelsk, men evnerik er jeg ikke akkurat. Anonymkode: f29d3...ca9 4
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2019 #23 Skrevet 24. januar 2019 55 minutter siden, Splittbinders skrev: Siden han bare er tre år, er det fortsatt en stund igjen til skolestart. Og på den tiden kan interesse og ferdigheter komme og gå flere ganger. Jeg sier ikke at det nødvendigvis skjer, men det er ikke usannsynlig. Det er i alle fall min erfaring med eget barn og i nær familie/venner. Så jeg ville ikke tenkt så mye på skolestart enda, men bare fortsatt å gjøre det han syns er gøy. Så kan du heller revurdere problemstillingen når førskoleåret skrider frem. Og som noen andre skriver; øv vel så gjerne på praktiske ting - kle av/på seg yttertøy/sko, glidelåser, gå på do selv, vaske hender etc. Det er en minst like viktig ferdighet å ha på plass før skolestart, som bokstaver og tall. Viktigere egentlig, spør du meg. Vet det er minst like viktig og han kan alt det der. Anonymkode: b719f...52c
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2019 #24 Skrevet 24. januar 2019 43 minutter siden, AnonymBruker skrev: Mitt barn har samme nivå (på den alderen) sånn ca, men evnerik anser jeg det ikke for å være. Min erfaring er at de aller fleste flater litt ut etterhvert. Jeg var eksempelvis tidlig flink til å lese og snakke engelsk, men evnerik er jeg ikke akkurat. Anonymkode: f29d3...ca9 Gi meg et eksempl på hva det vil si å evnerik da? Anonymkode: b719f...52c
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2019 #25 Skrevet 24. januar 2019 8 timer siden, AnonymBruker skrev: Det er helt normalt å kunne dette når dere øver på slikt. Barnet kommer ikke til å kjede seg på skolen. Det har rett til tilpasset læring, og det skjer i vegge retninger. Både i enklere og vanskeligere grad enn resten av klassen. Gi beskjed selv, dersom du føler at barnet trenger mer utfordring.😊 Husk også at mange barn elsker å lære i denne alderen, og legger det på hylla nærmere skolealder. Da er det ofte større fokus på annet, som eks lekevenner. Tidlig innlært kunnskap kan også veldig raskt glemmes igjen. Kommer an på hvordan du legger opp løpet videre. Så lenge barnet syns dette er gøy, er det bare bra å lære. Jo mer barnet kan, jo lettere er det å lære vanskeligere ting. Stor fordel i skolen! Aldri en ulempe med kunnskap, så lenge det ikke presses på!😊 Anonymkode: 60464...4cc Veldig enig i dette! Mange småbarn, noen mer enn andre, har en stor tørst etter å lære. Hvis foreldre følger opp og legger til rette kan de lære mye. Har selv en femåring som kan spille fiolin (korte klassiske stykker med riktig fingersetning, justerer sure toner selv etc), ikke fordi hun er et stort talent men fordi vi har øvd daglig siden hun var tre. Naboens fireåring er tospråklig, snakker perfekt norsk og fransk fordi det er det han er vokst opp med. Og min bror... han er fotballgal, og sønnen hans finter kjappere enn hva man skulle tro var mulig for så korte bein. Alt handler om eksponering, interesse og repetisjon. Innimellom finnes det også helt eksepsjonelle barn, som er i en liga for seg selv. Disse barna kan jeg se for meg kommer til å trenge spesiell oppfølging og tilrettelegging for ikke å mistrives. Men de som (misforstå meg rett) "bare" er veldig flinke, har vel stort sett gode sjanser til å klare seg helt fint 8 timer siden, AnonymBruker skrev: På papiret ja, men dessverre skjer det ofte ikke i praksis. Anonymkode: 65d9d...133 Likevel er det fullstendig meningsløst å gå inn i skolesituasjonen med en formening om at dette vil bli vanskelig, man vil ikke få gehør og barnet vil kjede seg. Greit å være obs på problemstillingen, men forvent nå det beste til det motsatte er bevist. Og snakk positivt og realistisk til barnet i forkant. Skal se det går helt greit! Anonymkode: e7591...5e9 5
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2019 #26 Skrevet 24. januar 2019 Det er ikke gitt at skolene får til å tilrettelegge, eller ønsker det. For eksempel skolen vår, som er en baseskole, har ikke tid eller oversikt til å gi ekstra lekser og stimuli til elever som ligger langt foran. Jeg anbefaler å lære barnet andre ting enn skolefag (norsk/natte). F.eks. starte tidlig med et musikkinstrument hvis han/hun har interesse av det. Gå på biblioteket og lese bøker om spesifikke tema, f.eks. dyr, natur, geologi, ... og støtte opp under dette med å gå på museum (naturhistorisk, geologisk el.l.) etterpå. Det krever litt av dere foreldre, da. At dere har tid til slikt. Anonymkode: a24c0...ac6 3
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2019 #27 Skrevet 24. januar 2019 Ts her Takk for mange svar.Kanskje ordet «evnerik»var feil å bruke.Kan dere kan gi meg noen eksempler på hva evnerike barn er da?Også er det veldig typisk ola nordmann å kunne ha «lov»til å skryte av barnet sitt(og seg selv);) Jeg sier ikke mitt barn er eksepsjonell.Han tar ting lynende fort,og alle tar inn alt med alle sanser.Men han er også ei krutttønne med og sta som et uvær;) Anonymkode: b719f...52c 3
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2019 #28 Skrevet 24. januar 2019 Nevøen min på 10år er helt villt smart. Han leser exphil og exfac nå, bare fordi at han vil... Han utmerket seg ikke da han var yngre og kunne «bare» det de fleste barn kan før skolestart. Men plutselig en dag i 1.klasse åpnet han bare en bok og begynte å lese høyt , og det var helt perfekt lest. Han kan avansert matematikk og flere språk. Listen er lenger, men jeg vil ikke komme med flere detaljer da jeg ikke vil at noen skal kjenne han igjen. Det v Anonymkode: f4c35...137
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2019 #29 Skrevet 24. januar 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: Nevøen min på 10år er helt villt smart. Han leser exphil og exfac nå, bare fordi at han vil... Han utmerket seg ikke da han var yngre og kunne «bare» det de fleste barn kan før skolestart. Men plutselig en dag i 1.klasse åpnet han bare en bok og begynte å lese høyt , og det var helt perfekt lest. Han kan avansert matematikk og flere språk. Listen er lenger, men jeg vil ikke komme med flere detaljer da jeg ikke vil at noen skal kjenne han igjen. Det v Anonymkode: f4c35...137 Aner vi en professorspire der ute et sted? Anonymkode: fb36f...f5e
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2019 #30 Skrevet 24. januar 2019 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Nevøen min på 10år er helt villt smart. Han leser exphil og exfac nå, bare fordi at han vil... Han utmerket seg ikke da han var yngre og kunne «bare» det de fleste barn kan før skolestart. Men plutselig en dag i 1.klasse åpnet han bare en bok og begynte å lese høyt , og det var helt perfekt lest. Han kan avansert matematikk og flere språk. Listen er lenger, men jeg vil ikke komme med flere detaljer da jeg ikke vil at noen skal kjenne han igjen. Det v Anonymkode: f4c35...137 Nå er det forskjell på å lese exphil og Exfac-bøker og på å forstå stoffet. Anonymkode: 460be...3bc 3
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2019 #31 Skrevet 24. januar 2019 11 timer siden, AnonymBruker skrev: Hva er normalt? Min 3 åring har lenge kunnet hele alfabetet,samt nesten alle små bokstaver.Han vet hva de fleste ord/navn begynner på,og gjenkjenner de fleste butikknavn og logoer. Han gjennkjenner de fleste tall og kan telle til 30/40. Vi har nå begynt å øvd på bokstavlydene,og han kan lese små ord. Så hører jeg at dette er mye av læringen i 1.klasse.Er redd barnet kommer til å kjede seg.Flere i samme bås? Anonymkode: b719f...52c Du beskriver ikke et spesielt evnerikt barn, men foreldre som fokuserer og øver barnet opp med fokus på å kunne bokstaver og tall. Du er inne på noe viktig, nemlig at barnet skal begynne å fokusere på tall og bokstaver når det begynner på skolen. Hva barnet ditt normalt skal lære og gjøre på fritiden sin når barnet er tre år gammelt, det får barnet ditt gjerne ikke trene på eller lære seg fordi du som voksen har feilt fokus. Er dette fokuset på tall og bokstaver for egen tilfredstillelse? Barnet vil ikke føle seg spesielt smart når barnet kommer på skolen og kan bostaver og tall men mangler grunnleggende kunnskap for en treåring, firåring og f3måring fordi foreldrene har hatt feilt fokus. Nylig hørte jeg en fysioterapeut som frarådet foreldre å sette brodder på skoene til barnehagebarn, fordi de da fikk ødelagt innlæring av naturlig gangfunksjon på glatta. Dette kan lett overføres til ts sin fokusering på ting barnet ikke trenger å fokusere på som treåring. Anonymkode: abb01...aed 6
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2019 #32 Skrevet 24. januar 2019 26 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du beskriver ikke et spesielt evnerikt barn, men foreldre som fokuserer og øver barnet opp med fokus på å kunne bokstaver og tall. Du er inne på noe viktig, nemlig at barnet skal begynne å fokusere på tall og bokstaver når det begynner på skolen. Hva barnet ditt normalt skal lære og gjøre på fritiden sin når barnet er tre år gammelt, det får barnet ditt gjerne ikke trene på eller lære seg fordi du som voksen har feilt fokus. Er dette fokuset på tall og bokstaver for egen tilfredstillelse? Barnet vil ikke føle seg spesielt smart når barnet kommer på skolen og kan bostaver og tall men mangler grunnleggende kunnskap for en treåring, firåring og f3måring fordi foreldrene har hatt feilt fokus. Nylig hørte jeg en fysioterapeut som frarådet foreldre å sette brodder på skoene til barnehagebarn, fordi de da fikk ødelagt innlæring av naturlig gangfunksjon på glatta. Dette kan lett overføres til ts sin fokusering på ting barnet ikke trenger å fokusere på som treåring. Anonymkode: abb01...aed Barnet mitt er empatisk,sosial og kan alle sosiale kodene en treåring burde kunne.Sitter da ikke her kun lærer han tall og bokstaver må vite;)Vet da det viktigste er å lære barnet sitt empati.Han har masse humor og fanger lett opp andres sinnstemninger.Ikke bekymret for han på den biten.Er veldig tio fokusert(tilknytingsomsorg).Han er flink til å beskrive følelser,og vi snakker masse om det. Anonymkode: b719f...52c 2
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2019 #33 Skrevet 24. januar 2019 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Barnet mitt er empatisk,sosial og kan alle sosiale kodene en treåring burde kunne.Sitter da ikke her kun lærer han tall og bokstaver må vite;)Vet da det viktigste er å lære barnet sitt empati.Han har masse humor og fanger lett opp andres sinnstemninger.Ikke bekymret for han på den biten.Er veldig tio fokusert(tilknytingsomsorg).Han er flink til å beskrive følelser,og vi snakker masse om det. Anonymkode: b719f...52c Dette var da imponerende! Du må få prisen årets mor. Også så godt samspill dere må ha, med fokus på tilknytningsomsorg. Tar av meg hatten. Dette må jeg lese mer om. Anonymkode: 23f1b...0d9 4
Hactar Skrevet 24. januar 2019 #34 Skrevet 24. januar 2019 (endret) 46 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du beskriver ikke et spesielt evnerikt barn, men foreldre som fokuserer og øver barnet opp med fokus på å kunne bokstaver og tall. Du er inne på noe viktig, nemlig at barnet skal begynne å fokusere på tall og bokstaver når det begynner på skolen. Hva barnet ditt normalt skal lære og gjøre på fritiden sin når barnet er tre år gammelt, det får barnet ditt gjerne ikke trene på eller lære seg fordi du som voksen har feilt fokus. Er dette fokuset på tall og bokstaver for egen tilfredstillelse? Barnet vil ikke føle seg spesielt smart når barnet kommer på skolen og kan bostaver og tall men mangler grunnleggende kunnskap for en treåring, firåring og f3måring fordi foreldrene har hatt feilt fokus. Nylig hørte jeg en fysioterapeut som frarådet foreldre å sette brodder på skoene til barnehagebarn, fordi de da fikk ødelagt innlæring av naturlig gangfunksjon på glatta. Dette kan lett overføres til ts sin fokusering på ting barnet ikke trenger å fokusere på som treåring. Anonymkode: abb01...aed Jeg har også en treåring som har begynt å trekke sammen bokstaver til ord, men han har fått interessen fordi han har storebror på skolen og vil gjøre alt som storebror gjør. "Jeg også vil ha leselekse" sier han, og storebror lager leselekse og leser med ham. Jeg synes ikke jeg kan stoppe den leken fordi treåringen skal fokusere på andre ting? Jeg regner egentlig ikke med at han er evnerik av den grunn, men at han som alle treåringer lærer fort når det er noe han engasjerer seg i. Endret 24. januar 2019 av Hactar 3
Arkana Skrevet 24. januar 2019 #35 Skrevet 24. januar 2019 (endret) Først av alt, ikke hør på alle de som latterliggjør eller prøver å sørge for at andre for guds skyld ikke må tro at de eller barna er noe spesielt. Jeg tenker at merkelapper som evnerik o.l. er av mindre interesse. Du har en flink og lærevillig gutt og det er aldri en ulempe! Jeg har selv tre barn hvorav to alltid har ligget langt foran jevnaldrende (den siste er skoleflink på alle måter, men mer innenfor normalen). Vi har aldri øvd på bokstaver og tall hjemme, men to av barna lærte seg selv å lese lenge før skolestart. Skolebarna mine har alltid trivdes godt på skolen likevel. Jeg tenker at man ikke trenger å terpe på ting uten barnets interesse, men at man heller ikke skal holde igjen barn som ønsker å lære. Et barn som har lyst til å lære å lese, som liker tall eller som interesserer seg for faktabøker må få lov til å gjøre det og man kan godt hjelpe barnet å lære mer, men at det er viktig å la barnet styre. Jeg synes ikke du skal bekymre deg for om barnet ditt kommer til å kjede seg på skolen. Det er aldri en ulempe i livet å være smart og kunnskapsrik. Endret 24. januar 2019 av Arkana 6
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2019 #36 Skrevet 24. januar 2019 25 minutter siden, AnonymBruker skrev: Dette var da imponerende! Du må få prisen årets mor. Også så godt samspill dere må ha, med fokus på tilknytningsomsorg. Tar av meg hatten. Dette må jeg lese mer om. Anonymkode: 23f1b...0d9 Troll Anonymkode: b719f...52c 2
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2019 #37 Skrevet 24. januar 2019 Nevøen min er 3 år og tar allerede nå emner på universitetet🙄🙄 Anonymkode: 4d26b...0c0 5
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2019 #38 Skrevet 24. januar 2019 Ikke overraskende spyr folk ut mye dritt til Ts her. Anonymkode: de341...467 5
Brannslangen Skrevet 24. januar 2019 #39 Skrevet 24. januar 2019 Ganske patetisk å bevitne så mange med mindreverdighetskomplekser i denne tråden. Tåler ikke at folk er smartere enn dem selv. TS, du må virkelig stå på når skolen begynner for å sørge for at poden blir utfordret og stimulert. Dessverre så ligger Norge langt bak i leksa når det kommer til tilpasset opplæring av evnerike. Andre land er langt, langt bedre. https://en.wikipedia.org/wiki/Gifted_education#Global_implementation 5
Nuka Skrevet 24. januar 2019 #40 Skrevet 24. januar 2019 Syns ikke jeg har sett så mange barn i barnehagene frøkna har gått i som har fått til det du beskriver ts.. hun gikk i en før vi flytta sørover og det var dog en liten barnehage med rundt 20-25 til sammen, men ingen der satt med bøker o.l. Når vi flyttet begynte hun i en privat ganske grei barnehage som var flinke til å oppmuntre barna med rundt samme antall, men ingen der satt med bøker å leste heller... Mulig noen var lengre frem enn andre i barnehagen vi byttet til av personlige årsaker når jentungen var litt over 3.5 år, men ingen der som leste så tidlig. Dette var en stor barnehage. De fleste i klassen hennes er på gjennomsnittet så det er vel ikke så vanlig som sagt syns ikke alle svarene er like o.k her, men det var vel ikke noe nytt 🙄 forskjell på å fortelle/si at man ikke syns det er noe spesielt og å kappe av hue og anklage ts for å være opptatt av å vise frem seg selv og barnet uten å vite fakta.. Med det sagt er frøkna vår en reser på å lære seg og forstå engelsk muntlig både gjennom prat og sanger. Mye sanger på engelsk hun kunne allerede før hun var fire og når despacito gikk som en virvelvind lærte hun faktisk den ganske bra også! Stebestemora hennes som snakker Spansk som morsmål ble overrasket over frøkna, men språkøre har hun fra både meg og mannen min 😅 hun er nok ikke evnerik dog, men veldig flink og rimelig smart. Matematikk og tall er hun også god på, så vi blir å støtte henne, men siden hun ikke er noe langt framme i forhold til alder (6 år) blir det passet på at det ikke blir for mye. Lesing og bokstaver skriftlig derimot er vanskelig for jenta.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå