AnonymBruker Skrevet 23. januar 2019 #1 Skrevet 23. januar 2019 Hva er normalt? Min 3 åring har lenge kunnet hele alfabetet,samt nesten alle små bokstaver.Han vet hva de fleste ord/navn begynner på,og gjenkjenner de fleste butikknavn og logoer. Han gjennkjenner de fleste tall og kan telle til 30/40. Vi har nå begynt å øvd på bokstavlydene,og han kan lese små ord. Så hører jeg at dette er mye av læringen i 1.klasse.Er redd barnet kommer til å kjede seg.Flere i samme bås? Anonymkode: b719f...52c 3
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2019 #2 Skrevet 23. januar 2019 Hvorfor legger du opp til at barnet skal kjede seg hele skoleløpet? Kan du ikke vente med bokstaver og lesing til 1 kl? Er som å be om adferdsvansker. Anonymkode: 71342...05f 16
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2019 #3 Skrevet 23. januar 2019 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvorfor legger du opp til at barnet skal kjede seg hele skoleløpet? Kan du ikke vente med bokstaver og lesing til 1 kl? Er som å be om adferdsvansker. Anonymkode: 71342...05f Enig. Anonymkode: 7c5de...f0e 2
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2019 #4 Skrevet 23. januar 2019 Forklar situasjonen tidlig for læreren din og vær sikker på at han får nok utfordringer. Mange foreldre med evnerike barn opplever dessverre at barna deres blir glemt av læreren.. Anonymkode: 65d9d...133 6
evybergen Skrevet 23. januar 2019 #5 Skrevet 23. januar 2019 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvorfor legger du opp til at barnet skal kjede seg hele skoleløpet? Kan du ikke vente med bokstaver og lesing til 1 kl? Er som å be om adferdsvansker. Anonymkode: 71342...05f Dette er hans store interesse(ja,han har andre også.så ingen autistiske trekk;))Han elsker å lese bøker om bokstaver og tall.Så jeg skal holde han igjen mener du?Ikke jeg som tvinger frem noenting her.Han lærer veldig lett og tar ting fort. 11
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2019 #6 Skrevet 23. januar 2019 Det er helt normalt å kunne dette når dere øver på slikt. Barnet kommer ikke til å kjede seg på skolen. Det har rett til tilpasset læring, og det skjer i vegge retninger. Både i enklere og vanskeligere grad enn resten av klassen. Gi beskjed selv, dersom du føler at barnet trenger mer utfordring.😊 Husk også at mange barn elsker å lære i denne alderen, og legger det på hylla nærmere skolealder. Da er det ofte større fokus på annet, som eks lekevenner. Tidlig innlært kunnskap kan også veldig raskt glemmes igjen. Kommer an på hvordan du legger opp løpet videre. Så lenge barnet syns dette er gøy, er det bare bra å lære. Jo mer barnet kan, jo lettere er det å lære vanskeligere ting. Stor fordel i skolen! Aldri en ulempe med kunnskap, så lenge det ikke presses på!😊 Anonymkode: 60464...4cc 11
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2019 #7 Skrevet 23. januar 2019 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvorfor legger du opp til at barnet skal kjede seg hele skoleløpet? Kan du ikke vente med bokstaver og lesing til 1 kl? Er som å be om adferdsvansker. Anonymkode: 71342...05f Oj. Dette skjønner du lite av. Anonymkode: de341...467 14
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2019 #8 Skrevet 23. januar 2019 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvorfor legger du opp til at barnet skal kjede seg hele skoleløpet? Kan du ikke vente med bokstaver og lesing til 1 kl? Er som å be om adferdsvansker. Anonymkode: 71342...05f Når barnet klarer å lære seg alfabetet allerede som treåring ville det uansett lært seg det på null komma niks i første klasse og dermed vært foran de fleste i klassen uansett, da har man samme problem. Er det ikke trist at vi i Norge må bremse barnas utvikling i stedet for å se på det at barnet har mye kunnskap og ressurser som en bra ting? Anonymkode: 65d9d...133 18
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2019 #9 Skrevet 23. januar 2019 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Det er helt normalt å kunne dette når dere øver på slikt. Barnet kommer ikke til å kjede seg på skolen. Det har rett til tilpasset læring, og det skjer i vegge retninger. Både i enklere og vanskeligere grad enn resten av klassen. Gi beskjed selv, dersom du føler at barnet trenger mer utfordring.😊 Husk også at mange barn elsker å lære i denne alderen, og legger det på hylla nærmere skolealder. Da er det ofte større fokus på annet, som eks lekevenner. Tidlig innlært kunnskap kan også veldig raskt glemmes igjen. Kommer an på hvordan du legger opp løpet videre. Så lenge barnet syns dette er gøy, er det bare bra å lære. Jo mer barnet kan, jo lettere er det å lære vanskeligere ting. Stor fordel i skolen! Aldri en ulempe med kunnskap, så lenge det ikke presses på!😊 Anonymkode: 60464...4cc På papiret ja, men dessverre skjer det ofte ikke i praksis. Anonymkode: 65d9d...133 5
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2019 #10 Skrevet 23. januar 2019 Kanskje dere burde flytte til USA så han kan studere ved Harvard og få en kometkarriere. Han har nok en IQ godt over 200, mener å huske at geniene ligger rundt der eller høyere. Anonymkode: fb36f...f5e 4
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2019 #12 Skrevet 23. januar 2019 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Oj. Dette skjønner du lite av. Anonymkode: de341...467 Dette har jeg master i, gitt. Og erfaring. TPO finnes på papiret. Så lenge du ikke ligger under kritisk grense er det sjeldent man får ekstra. Derfor oppfordrer jeg til lek og sosial trening før skolen så skolen kan ta seg av bokstavinnlæringen. Dersom ungen er kvikk er det null problem. Anonymkode: 71342...05f 4
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2019 #13 Skrevet 23. januar 2019 1 minutt siden, Cara_melita skrev: Ungen din har Asperger. 1 minutt siden, Cara_melita skrev: Ungen din har Asperger. Jaha?Jobber med mennesker med aspergers,og min sønn er ikke i nærheten. Meget sosialt oppegående vil jeg si. Anonymkode: b719f...52c 4
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2019 #14 Skrevet 23. januar 2019 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Dette har jeg master i, gitt. Og erfaring. TPO finnes på papiret. Så lenge du ikke ligger under kritisk grense er det sjeldent man får ekstra. Derfor oppfordrer jeg til lek og sosial trening før skolen så skolen kan ta seg av bokstavinnlæringen. Dersom ungen er kvikk er det null problem. Anonymkode: 71342...05f Så da skal jeg bare si en dag «nå legger vi denne bokstavinteressen din på hylla i tre år gutten min. Også gir vi vekk alle bøkene om tall og bokstaver til noen som er tre år eldre enn deg».sånn! Anonymkode: b719f...52c 4
T-Rex Skrevet 23. januar 2019 #15 Skrevet 23. januar 2019 Så godt som alle foreldre har vel evnerike barn. Mener de selv. 22
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2019 #16 Skrevet 24. januar 2019 Ingen av mine barn hadde særlig interesse for skole før de begynte. Vi presset heller ikke på. Nå, 2 år og 1/2 år etter skolestart, har de vanskeligst nivå på lekser begge to og de nailer nasjonale prøver. Begge kunne lese etter 3 mnd. De har mange venner på skolen og har en fritidsaktivitet hver på fritiden. Evnerike eller bare motiverte? Jeg tror de opplever mestring (også på andre arenaer) og oppmuntres av det, - og verken blir mobbet eller ekskludert slik at de kan konsentrere seg om skolen mens de er der. Anonymkode: 1713c...781 5
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2019 #17 Skrevet 24. januar 2019 Barnet ditt er langt framme, men ikke sikkert det er evnerikt. Som en annen sier, så er det du forteller om normalt å kunne om man øver på det. Ikke mer hokus pokus å kunne telle til 40 enn å kunne alle sangene fra Hakkebakkeskogen utenat, feks. Anonymkode: 460be...3bc 8
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2019 #18 Skrevet 24. januar 2019 Vil på det sterkeste anbefale å fokusere like mye på praktiske ting som knyte sko, lage mat, kle på og av seg selv osv. Selvstendighet er det viktigste de har når de begynner på skolen. Barna lærer seg det de blir lært😊 Anonymkode: aeba2...b21 14
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2019 #19 Skrevet 24. januar 2019 Enig. Min treåring kan også alle bokstaver og har forstått konseptet med å sette tyve, tredve etc foran en to tre. Anser henne for å være intelligent, men innenfor normalen. Det er jo min feil at hun kan det, for jeg synes det er gøy. Hun har derimot andre utfordringer (f.eks. er hun ikke noen stjerne motorisk) som jeg kommer til å fokusere mer på fremover. Anonymkode: f6da1...db8 3
Splittbinders Skrevet 24. januar 2019 #20 Skrevet 24. januar 2019 Siden han bare er tre år, er det fortsatt en stund igjen til skolestart. Og på den tiden kan interesse og ferdigheter komme og gå flere ganger. Jeg sier ikke at det nødvendigvis skjer, men det er ikke usannsynlig. Det er i alle fall min erfaring med eget barn og i nær familie/venner. Så jeg ville ikke tenkt så mye på skolestart enda, men bare fortsatt å gjøre det han syns er gøy. Så kan du heller revurdere problemstillingen når førskoleåret skrider frem. Og som noen andre skriver; øv vel så gjerne på praktiske ting - kle av/på seg yttertøy/sko, glidelåser, gå på do selv, vaske hender etc. Det er en minst like viktig ferdighet å ha på plass før skolestart, som bokstaver og tall. Viktigere egentlig, spør du meg. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå