AnonymBruker Skrevet 24. januar 2019 #21 Skrevet 24. januar 2019 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Her skal jo 6-tallet deles opp i to tall, og hva er naturlig, for å forenkle stykket? De har jo holdt på med å automatisere tiervenner i ett år nå. 29 + 1 + 5 forenkler stykket. 30 + 5. Anonymkode: 9c02b...e5f Og det står jo klart og tydelig: 6-tallet skal deles opp slik at du får en hel tier. Anonymkode: 9c02b...e5f
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2019 #22 Skrevet 24. januar 2019 15 timer siden, AnonymBruker skrev: Gøy! Akkurat dette jeg holder på å lære klassen min. Anonymkode: c17d7...36a Da burde den vært bedre forklart,selv alle vi voksne hadde feil når vi prøvde å løse denne oppgaven. Anonymkode: a2430...5f8 6
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2019 #23 Skrevet 24. januar 2019 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Skjønte ikke den type oppgaver her heller. Synes igrunn forklaringen var litt dårlig. Anonymkode: 8ccf5...17a Det syns vi også! Anonymkode: a2430...5f8
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2019 #24 Skrevet 24. januar 2019 Og dette er grunnen til at man ikke bør ha lekser, og da særlig mattelekser. Foreldrene har lært ting på en helt annen måte og forstår ikke oppgavene eller barnet lærer det feil av foreldrene. Har vært der selv. Datteren min går på ungdomsskolen. Den ene parallellklassen hennes har ikke mattelekser (de har en annen lærer), pga dette. Læreren vil ikke at foreldrene skal lære barna "feil" måte å regne ut på. Og fordi det er så stor forskjell på hva foreldrene kan, så noen vil få hjelp hjemme og andre ikke. Den klassen er like langt fremme som datteren min sin klasse, som har mattelekser. Anonymkode: 8f0ed...3cf 5
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2019 #25 Skrevet 24. januar 2019 Forstår jeg det riktig da; så hvis det isteden hadde stått 27+8, så hadde det riktige tallet i rundingene vært 3 og 5? Anonymkode: cfe94...083 5
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2019 #26 Skrevet 24. januar 2019 Sånne oppgaver bruker vi også lang tid på å forstå. Sikkert lett når man har lært det, men jeg vet ikke hvor mye tid jeg har brukt på å prøve å forstå slike oppgaver. Noen ganger er oppgaven: «fyll inn tallene som mangler». Jaha..? Ingen hint eller fremgangsmåte. For oss som lærte matte på en annen måte er det frustrerende med lekser av og til 🤭 Anonymkode: 190e4...d93 1
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2019 #27 Skrevet 24. januar 2019 Hos oss skal vi ikke hjelpe barna med multi? Læreren kan se hva barna har fått med seg. Og når det er avgitt feil svar tre ganger får man ny oppgave. Eller har jeg misforstått. Anonymkode: de13c...fcc
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2019 #28 Skrevet 24. januar 2019 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hos oss skal vi ikke hjelpe barna med multi? Læreren kan se hva barna har fått med seg. Og når det er avgitt feil svar tre ganger får man ny oppgave. Eller har jeg misforstått. Anonymkode: de13c...fcc Vi svarte feil å fikk ny oppgave ja,men var samme fremgangsmåte på den. Så gjorde vi feil tre ganger til å fikk ny oppgave,men sammen fremgangsmåte der også. Her har vi fått beskjed om at vi selvsagt kan hjelpe barnet med leksen men han skal selvsagt gjøre oppgaven selv. Har han en feil så sier jeg at dette var ikke rett å spør om han kan se hva han har gjort feil. Må ofte hjelpe han til å forstå hvordan han skal løse oppgavene men så løser han oppgaven selv. Anonymkode: a2430...5f8
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2019 #29 Skrevet 24. januar 2019 24 minutter siden, AnonymBruker skrev: Forstår jeg det riktig da; så hvis det isteden hadde stått 27+8, så hadde det riktige tallet i rundingene vært 3 og 5? Anonymkode: cfe94...083 Ja Anonymkode: a2430...5f8
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2019 #30 Skrevet 24. januar 2019 13 minutter siden, AnonymBruker skrev: Sånne oppgaver bruker vi også lang tid på å forstå. Sikkert lett når man har lært det, men jeg vet ikke hvor mye tid jeg har brukt på å prøve å forstå slike oppgaver. Noen ganger er oppgaven: «fyll inn tallene som mangler». Jaha..? Ingen hint eller fremgangsmåte. For oss som lærte matte på en annen måte er det frustrerende med lekser av og til 🤭 Anonymkode: 190e4...d93 Ja er ikke første gang jeg har blitt frustert å ikke helt skjønt hva de mener for å si det sånn.. Savner litt bedre forklaringer på hvilken fremgangsmåte de er ute etter. Anonymkode: a2430...5f8
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2019 #31 Skrevet 24. januar 2019 12 timer siden, AnonymBruker skrev: Her skal jo 6-tallet deles opp i to tall, og hva er naturlig, for å forenkle stykket? De har jo holdt på med å automatisere tiervenner i ett år nå. 29 + 1 + 5 forenkler stykket. 30 + 5. Anonymkode: 9c02b...e5f Jeg skjønte først oppgaven da jeg las dette innlegget... Anonymkode: 087bd...403
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2019 #32 Skrevet 24. januar 2019 Disse «pedagogiske» matte-oppgavene er helt ubrukelige. Gjør differensial-ligninger til frokost, men skjønner ingenting av de greiene der. Anonymkode: 08e49...fc8 2
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2019 #33 Skrevet 25. januar 2019 Tiervenn er jo er nytt begrep for oss som ikke lærte matte på den måten. Vi er ikke vant med å tenke «tiervenner» og bruker derfor lang tid på å forstå «enkle oppgaver». Anonymkode: 190e4...d93 1
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2019 #34 Skrevet 25. januar 2019 45 minutter siden, AnonymBruker skrev: Tiervenn er jo er nytt begrep for oss som ikke lærte matte på den måten. Vi er ikke vant med å tenke «tiervenner» og bruker derfor lang tid på å forstå «enkle oppgaver». Anonymkode: 190e4...d93 Jammen ungene skjønte jo ikke oppgaven de heller. Anonymkode: a2430...5f8
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2019 #35 Skrevet 25. januar 2019 Et tips er å spørre barnet hva de snakket om i mattetimen i dag/går, for å få en ide om hva fokuset er. Anonymkode: 50032...15a
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2019 #36 Skrevet 25. januar 2019 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Et tips er å spørre barnet hva de snakket om i mattetimen i dag/går, for å få en ide om hva fokuset er. Anonymkode: 50032...15a På multismartøving er alle kommet til helt forskjellige plasser så er ikke sånn at de får oppgaver etter hva de har jobbet med i timen den dagen. Som sagt så hadde ikke ungene vært borti denne typen oppgave så de visste ikke hvordan den skulle løses. Anonymkode: a2430...5f8
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2019 #37 Skrevet 25. januar 2019 Jeg har utdanning som mattelærer, jeg lærte tiervenner da jeg gikk på skolen (og bruker det fortsatt som hoderegning), men jeg forsto faktisk ikke hva oppgaven spurte etter. Den er enkel å løse, men oppgaveformuleringen framstår for meg veldig rar. Anonymkode: 75456...a12 3
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2019 #38 Skrevet 25. januar 2019 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Jeg har utdanning som mattelærer, jeg lærte tiervenner da jeg gikk på skolen (og bruker det fortsatt som hoderegning), men jeg forsto faktisk ikke hva oppgaven spurte etter. Den er enkel å løse, men oppgaveformuleringen framstår for meg veldig rar. Anonymkode: 75456...a12 Dessverre er det mange av oppgavene der inne som er så dårlig forklart at vi skjønner rett og slett ikke hvordan de vil vi skal løse oppgaven. Anonymkode: a2430...5f8
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2019 #39 Skrevet 25. januar 2019 Med flere barn i skolen, så har vi hatt noen runder med Multi hjemme. Helt ærlig, så synes jeg hele programmet et noe dritt!!! Læreren snakket så fint om progresjon og utvikling - både sterke og svake elever fikk tilpasset nivå og oppgaver. Det stemmer ikke! Svake elever får samme oppgave om igjen og om igjen. Sterke elever får samme type oppgave om igjen og om igjen. Det er sikkert til en viss grad greit for de svake elevene, men for de sterke blir det fryktelig kjedelig! Læreren åpner ett kapittel, og da er alle oppgavene innenfor kapittelet, ergo vil ikke sterke elever få prøve seg på noe nytt, og utvikle seg videre. Jeg vil påstå at en sterk matte elev fint kan gå videre til nye, ukjente oppgaver - ofte vil de finne motivasjon i å forstå det nye. Vi sitter med våre barn når de gjør Multi, men vi korrigerer de sjelden. Sånn sett synes jeg Multi er trivelig, at vi har det koselig sammen med barna når de gjør oppgavene. Derfor tier jeg om hva jeg mener om programmet, og koser meg med tiden sammen med barna. Anonymkode: cebfe...47b
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2019 #40 Skrevet 25. januar 2019 Sønnen min hater å gjøre lekser menn jubler når han skal gjøre multismartøving så noe rett har de gjort Men savner en bedre forklaring på hvordan oppgaven skal løses. Det er også dumt at visst vi svarer feil 3 ganger på den oppgaven så får vi oppgave med samme fremgangsmåte. Da kommer vi oss ikke videre bare fordi det er en oppgave vi ikke har skjønt. Anonymkode: a2430...5f8
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå