Gå til innhold

Garn + mus = ...


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Føler meg litt tullete som lurer, men here goes:

I vinter hadde hobbyrommet mitt vært lukket over en periode (syke hele familien, så ble ikke brukt), i mellomtiden hadde det vært MUS der inne (grøss og æsj og uuæææ). Alt som det tydelig har vært urin/avføring på har vi kastet, men så lurer jeg på garnhylla...... Det er MASSE garn. Og det er umulig å si hvor mye av det som er «berørt» av mus, dersom det ikke er funnet avføring/gnaging. Funnet et par nøster med lort på, og ellers litt lort på noen hylleplater. Vil det være tydelig om det er tisset i feks?

 

Må alt garnet bare kastes?! Har hatt det i fryseren lenge, men har ikke turt å bruke det. Så nå står det bare pakket vekk i kasser....

Anonymkode: 6ae2a...c5f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Er det ikke bare å vaske de ferdige plaggene/produktene som du strikker? 

Anonymkode: 4390c...c7f

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

56 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er det ikke bare å vaske de ferdige plaggene/produktene som du strikker? 

Anonymkode: 4390c...c7f

TS

Har tenkt på det! Men er det nok å «vakse bort mus» på kaldt / 30 grader mon tro??

Anonymkode: 6ae2a...c5f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mus som er så søte? De er ikke farlige. Har båret ut et par mus og en rotte fra huset og sluppet de fri. De gjør deg ingenting

Anonymkode: 84983...ae1

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Apropos mus og garn. Er det noen som har forsøkt vaginastrikking her (

)? Synes det var litt ekkelt når jeg hørte om det. Men nå ser jeg den kunstneriske verdien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes egentlig at mus er bare søte, men etter jeg ble smittet av noe er jeg veldig skeptisk. Lå på sykehuset i ukevis med oppspiste tarmer - hadde vasket rundt et hus med mus og hadde visst fått en "atypisk mikrobe" som de mente stammet fra mus. 

Hadde nok kastet mye. :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

TS

ikke redd for musa i seg selv, men vil helst ikke ha de i boarealet vårt! Selv om de er nusselige å se på er det ikke kult når man blir syk av dem (har selv antagelig fått smitte via muselort/urin). Heller ikke npr de går løsnpå inventaret. Men i år har vi musesikret boligen, og håper det hjelper til neste år 😄  Kjedelig om alt garnet hadde måtte kastes, men kan kanskje strikke med det for å så vaske plaggene. 

Anonymkode: 6ae2a...c5f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, FantasDick skrev:

Jeg synes egentlig at mus er bare søte, men etter jeg ble smittet av noe er jeg veldig skeptisk. Lå på sykehuset i ukevis med oppspiste tarmer - hadde vasket rundt et hus med mus og hadde visst fått en "atypisk mikrobe" som de mente stammet fra mus. 

Hadde nok kastet mye. :ler:

TS

ikke sant! Har selv vært innlagt på sykehus med hjernebetennelse for noen år tilbake, de troddd jeg hadde fått noe via mus. Så vet liksom ikke helt om frysebehandling + en vask på 30 grader er nok da?! Men det er MYE garn, så det stikker litt i økonomien da altsååå. Æsj. Selvsagt vært det om det må det. Men ja. Nei, musa kan holde seg ute.. Uansett hvor nusselige de er å se på 😞 Hmf. 

Anonymkode: 6ae2a...c5f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan faktisk koke garnet, for så å hespe det opp etterpå. Husk å ikke rør rundt! 

Stakkars deg!

Mus er antagelig det eneste som kan få meg til å opptre lettere hysterisk, dersom jeg treffer dem innendørs og det ikke er i et fjøs eller lignende. Det bar blitt verre og verre ettersom jeg har blitt eldre.

I morges skulle jeg hive litt ved i ovnen, tok et vedstykke og hørte plutselig iherdig piping. Jeg skvatt til, med et lite hyl, og skjønte at det var en mus som lå der og så at den muligens var litt skadd, da den sikkert ble med inn i går, da jeg kastet veden ned i vedstativet. :sjokkert:

Jeg gjorde noe som jeg ellers aldri gjør, jeg vekket mannen, sånn passe halvhysterisk og bønnfalt ham om å få den ut og selv løp jeg opp i loftstrappa, for å slippe å se den. 

I dag har mannen hatt det festlig med å kommentere om det ikke er litt irriterende for meg å være nødt til å være så stereotypisk, når det gjelder mus. 😂 ( Normalt sett så er jeg tydeligvis unntaket som bekrefter regelen, på de fleste områder)

Endret av absinthia
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville kastet det om det ikke fungerer å gjøre følgende: Legg noen nøster i kaldt vann i en gryte, kok opp og la det koke i fred  i ti minutter. Ta gryta av platen og la det kjøle ned til det er helt kaldt (romtemperatur). Så tar du det ut, klemmer ut det meste av vannet og legger for å tørke. Da har du tatt knekken på mikrobene. Om garnet er like bra da så kan du bruke det. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, absinthia skrev:

Du kan faktisk koke garnet, for så å hespe det opp etterpå. Husk å ikke rør rundt! 

Stakkars deg!

Mus er antagelig det eneste som kan få meg til å opptre lettere hysterisk, dersom jeg treffer dem innendørs og det ikke er i et fjøs eller lignende. Det bar blitt verre og verre ettersom jeg har blitt eldre.

I morges skulle jeg hive litt ved i ovnen, tok et vedstykke og hørte plutselig iherdig piping. Jeg skvatt til, med et lite hyl, og skjønte at det var en mus som lå der og så at den muligens var litt skadd, da den sikkert ble med inn i går, da jeg kastet veden ned i vedstativet. :sjokkert:

Jeg gjorde noe som jeg ellers aldri gjør, jeg vekket mannen, sånn passe halvhysterisk og bønnfalt ham om å få den ut og selv løp jeg opp i loftstrappa, for å slippe å se den. 

I dag har mannen hatt det festlig med å kommentere om det ikke er litt irriterende for meg å være nødt til å være så stereotypisk, når det gjelder mus. 😂 ( Normalt sett så er jeg tydeligvis unntaket som bekrefter regelen, på de fleste områder)

TS

Kjenner på den selv! 😂 Har aldri brydd meg om mus, men jo eldre jeg blir, kombinert med å bo i et hus hvor musa kommer inn, har jeg begitt meg inn på småhystseisk 😅  Hjalp ikke å få hjernebetennelse som de mistenkte kunne ha kommet med musa heller, grøss og gru!!

Måtte le litt av historien din da! 😂 Men hadde nok skjedd det samme her ja, haha!

 

MEN koke garnet ja, har vært inne på tanken, men kan alt garn kokes? Dette skal jeg undersøke nærmere! Takk for svar 😄

Anonymkode: 6ae2a...c5f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, solmåneogstjerner skrev:

Jeg ville kastet det om det ikke fungerer å gjøre følgende: Legg noen nøster i kaldt vann i en gryte, kok opp og la det koke i fred  i ti minutter. Ta gryta av platen og la det kjøle ned til det er helt kaldt (romtemperatur). Så tar du det ut, klemmer ut det meste av vannet og legger for å tørke. Da har du tatt knekken på mikrobene. Om garnet er like bra da så kan du bruke det. 

Koking tenker jeg også må være den eneste metoden som «tar driten» med sikkerhet! Skal undersøke om alle garntyper kan kokes opp slik. Takk for svar! 😄

Anonymkode: 6ae2a...c5f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Koking tenker jeg også må være den eneste metoden som «tar driten» med sikkerhet! Skal undersøke om alle garntyper kan kokes opp slik. Takk for svar! 😄

Anonymkode: 6ae2a...c5f

Vet ikke om alle tåler det. Men har gjort slik med ullplagg til baby. Det har fungert det. Det som er viktig er at du begynner med kaldt vann, og avslutter med kaldt vann (altså at du lar vannet kjøle seg ned før du tar ulla ut). Og så skal du ikke røre når det koker, annet enn å evt dytte det litt ned om det flyter opp. 

Kan ikke garantere at det fungerer alltid men for meg har det alltid fungert, selv med ull som er merket med 30 grader. Hadde jeg vært deg så er det dette, eller kaste det. Så jeg mener det er verdt å prøve. 

Endret av solmåneogstjerner
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 minutter siden, solmåneogstjerner skrev:

Vet ikke om alle tåler det. Men har gjort slik med ullplagg til baby. Det har fungert det. Det som er viktig er at du begynner med kaldt vann, og avslutter med kaldt vann (altså at du lar vannet kjøle seg ned før du tar ulla ut). Og så skal du ikke røre når det koker, annet enn å evt dytte det litt ned om det flyter opp. 

Kan ikke garantere at det fungerer alltid men for meg har det alltid fungert, selv med ull som er merket med 30 grader. Hadde jeg vært deg så er det dette, eller kaste det. Så jeg mener det er verdt å prøve. 

Absolutt! Blir det ødelagt må jeg jo kaste det likevel... Tror det blir løsningen. Får bare prøve meg frem! Takk igjen!

Anonymkode: 6ae2a...c5f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, AnonymBruker skrev:

TS

Kjenner på den selv! 😂 Har aldri brydd meg om mus, men jo eldre jeg blir, kombinert med å bo i et hus hvor musa kommer inn, har jeg begitt meg inn på småhystseisk 😅  Hjalp ikke å få hjernebetennelse som de mistenkte kunne ha kommet med musa heller, grøss og gru!!

Måtte le litt av historien din da! 😂 Men hadde nok skjedd det samme her ja, haha!

 

MEN koke garnet ja, har vært inne på tanken, men kan alt garn kokes? Dette skal jeg undersøke nærmere! Takk for svar 😄

Anonymkode: 6ae2a...c5f

Jeg så noen som beskrev en metode på « strikkesiden» eller hva det nå heter, på Facebook, for en liten stund siden. 

Edit: Det het visst « strikkesida» , - «strikkesiden», var en annen strikkeside. 

Endret av absinthia
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Absolutt! Blir det ødelagt må jeg jo kaste det likevel... Tror det blir løsningen. Får bare prøve meg frem! Takk igjen!

Anonymkode: 6ae2a...c5f

Lykke til 😊 det viktigste er jo at dere (og evt gavemottakere) ikke blir syke 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Akkurat nå, solmåneogstjerner skrev:

Lykke til 😊 det viktigste er jo at dere (og evt gavemottakere) ikke blir syke 😊

☺️☺️ Yup! Har allerede vært syk pga mus for noen år siden, så derfor jeg lurer veldig på om det er noe en kan gjøre. Unner ingen deg der. Grøss og gru!

Anonymkode: 6ae2a...c5f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, absinthia skrev:

Jeg så noen som beskrev en metode på « strikkesiden» eller hva det nå heter, på Facebook, for en liten stund siden. 

Mener at det er den metoden jeg har beskrevet her. Fikk den ikke derfra da 😉

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, solmåneogstjerner skrev:

Mener at det er den metoden jeg har beskrevet her. Fikk den ikke derfra da 😉

Kan godt hende! Jeg har brukt noe lignende som din metode til å farge ulltøy med matfarger. Det gikk forøvrig helt fint. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vokst opp med mus i fjøsen, aldri fått noen smitte av dem, ikke foreldrene mine heller. Har også bodd i flere hus med mus, har mus i dette huset også, på kjøkkenet, så jeg er vel i livsfare da og har vært store deler av livet. Jaja, lever fint med musene jeg. 

Anonymkode: 327df...26d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...