Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg skal få barn i slutten juni. Er lærer, så vanligvis har jeg ferie i juli, men det kan jeg ikke i år, da noen av ukene går innunder "obligatorisk permisjon til mor". Jeg gav beskjed på arbeidsplassen at jeg ønsket å ta ut ferien i november, og dermed fryse permisjonen disse ukene, men fikk beskjed om at det var bedre at jeg tok ut ukene ETTER permisjonen, rett før jeg kommer tilbake. Jeg skjønte ikke helt hvorfor, og de forklarte ikke noe mer enn at "det er bedre". Er det noen som kan noe om dette? 

Anonymkode: afca4...c25

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Da får du mulighet til å være lengre hjemme med barnet om du forskyver ferien også er det nok enklere for arbeidsplassen din å få vikar for deg når den er sammenhengende enn 1mnd i november... kanskje det er forklaringen?

Anonymkode: 64fce...0d9

Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Da får du mulighet til å være lengre hjemme med barnet om du forskyver ferien også er det nok enklere for arbeidsplassen din å få vikar for deg når den er sammenhengende enn 1mnd i november... kanskje det er forklaringen?

Anonymkode: 64fce...0d9

Jeg skal være vekke like lenge uansett. Jeg tenkte å ta ut ferien i november for å få ekstra penger til jul (feriepenger). Da fryses permisjonen. Starter opp igjen i permisjonen rett etterpå. Tenkte at det kunne ha noe med overføring av ferie å gjøre? 

Skrevet

Tror du kun har rett på 4 uker ferie hvis du tar den ut midt i permisjonen. Hvis du overfører ferien til neste år og tar ut ferie når permisjonen er slutt kan du ta ut alle 5 ferieukene. Altså, du tjener på å vente med ferien. Sjekk reglene på nav.no. 

Anonymkode: 936c2...c5d

Skrevet
40 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tror du kun har rett på 4 uker ferie hvis du tar den ut midt i permisjonen. Hvis du overfører ferien til neste år og tar ut ferie når permisjonen er slutt kan du ta ut alle 5 ferieukene. Altså, du tjener på å vente med ferien. Sjekk reglene på nav.no. 

Anonymkode: 936c2...c5d

Det stemmer ikke. Jeg er lærer selv og fødte i slutten av mai. Tok ut 4 ukers +1 dag ferie (som er standard lengde NAV opererer med) i juli kun for å ikke klusse til med feriepengene. De siste 4 dagene tok jeg rett etter permisjon.

Jeg tror ikke det har noe å si for arbeidsgiveren. Du skal jo være like lenge borte uansett og vikar trenges uansett om du har ferie eller mammapermisjon.

Det som er forskjell for deg er at du mister rettighetene til sykepengene hvis du tar ut ferien rett etter permisjon. Det er bedre å ta ferie midt i permisjonen.

Når det gjelder feriepengene i juli, så får du mest sannsynlig dem som vanlig i juli + foreldrepenger fra NAV. Samtidig får tu ikke noe når du virkelig tar ut ferien i november. Summa summarum, mister du ikke ei eneste krone, men må huske å disponere pengene riktig slik at du sparer feriepengene til da du virkelig skal ta ut ferien. Kollegaen gjorde det slik. Ikke noe problem.

Anonymkode: 2e343...dd3

• Liker 1
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

(...)

Det som er forskjell for deg er at du mister rettighetene til sykepengene hvis du tar ut ferien rett etter permisjon. Det er bedre å ta ferie midt i permisjonen.

(...)

Anonymkode: 2e343...dd3

Man mister vel ikke rett til sykepenger ved å ta ferie? Det gjelder vel ulønnet permisjon? 

Anonymkode: 31741...5b6

• Liker 1
Skrevet

Jeg har hørt at man kun får overføre 4 uker av ferien om man tar det ut året etter, men vet ikke om det er rett. 

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Man mister vel ikke rett til sykepenger ved å ta ferie? Det gjelder vel ulønnet permisjon? 

Jo dessverre. Nye regler.. 

Anonymkode: 873a5...cac

Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg skal være vekke like lenge uansett. Jeg tenkte å ta ut ferien i november for å få ekstra penger til jul (feriepenger). Da fryses permisjonen. Starter opp igjen i permisjonen rett etterpå. Tenkte at det kunne ha noe med overføring av ferie å gjøre? 

Arbeidsgiver ønsker nok at du tar ferien etter permisjonen da det er enklere for de lønnsmessig enn dersom du tar ut ferie i permisjonen, da arbeidsgiver da må starte lønnsutbetalingene dine igjen når du tar ut ferie og stoppe den igjen når ferien er slutt. Altså litt mer papirarbeid. En offentlig skole forskutterer vel foreldrepengene, men det er også litt papirarbeid forbundet med å stoppe innkrevingen av refusjon fra NAV og starte den igjen til riktig dato. 

Feriepenger får du vel i juni uansett så det med at du da ville fått feriepenger når du avvikler ferien i november skjønner jeg ikke noe av. Dersom du er offentlig ansatt trekkes hele ferien i juni og du får da utbetalt feriepenger (med fratrekk for ca. 4 dager for den 5. ferieuka) Så lønnsmessig sett spiller det ingen rolle når du tar ut ferie, da du skal ha lønn som vanlig i ferien din siden du alt er trukket for ferien når ferietrekket skjer (vanligvis juni) 

55 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har du link til dette? 

Anonymkode: b4c6e...88a

• Liker 1
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Dette må du dokumentere. 

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Arbeidsgiver ønsker nok at du tar ferien etter permisjonen da det er enklere for de lønnsmessig enn dersom du tar ut ferie i permisjonen, da arbeidsgiver da må starte lønnsutbetalingene dine igjen når du tar ut ferie og stoppe den igjen når ferien er slutt. Altså litt mer papirarbeid. En offentlig skole forskutterer vel foreldrepengene, men det er også litt papirarbeid forbundet med å stoppe innkrevingen av refusjon fra NAV og starte den igjen til riktig dato. 

Feriepenger får du vel i juni uansett så det med at du da ville fått feriepenger når du avvikler ferien i november skjønner jeg ikke noe av. Dersom du er offentlig ansatt trekkes hele ferien i juni og du får da utbetalt feriepenger (med fratrekk for ca. 4 dager for den 5. ferieuka) Så lønnsmessig sett spiller det ingen rolle når du tar ut ferie, da du skal ha lønn som vanlig i ferien din siden du alt er trukket for ferien når ferietrekket skjer (vanligvis juni) 

Har du link til dette? 

Anonymkode: b4c6e...88a

Takk for svar! Jeg jobber på privatskole. De forskutterer ikke. Forstår at det blir mer papirarbeid, men det er kun snakk om en e-post til lønningskontoret. Resten fylles ut av meg på nav.no når jeg søker permisjon.

TS

Skrevet

Okei? Høres veldig rart ut. Da mister jo alle arbeidstakere rettigheter etter både sommerferien, juleferien og ellers ferier de tar i løpet av året da? Ferie er jo ferie, uansett når på året og i tilknytning til permisjon eller ikke..?? 

Skrevet

Kilde? 

Anonymkode: a68d5...6a7

Skrevet

Dette kan jo ikke stemme! Da må Norge slutte med ferie ettersom ingen tør å ta ferie hvis de mister sykepengene?! 

Jeg måtte overføre ferien min fra 2018 til 2019. Ferien i 2019 tar jeg i permisjonen, mens 5 fulle uke og 4 dager fra 2018 tar jeg etter permisjonen er over i august. 

Anonymkode: c2dfe...97b

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...