Gå til innhold

Er jeg urimelig?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Kunne sikkert plassert denne under Samliv og Relasjoner, men det handler vel mest om bil.

Kjæresten har solgt bilen sin og skal kjøpe ny. Dessverre har han ikke helt funnet bilen han vil ha og er uten bil. Jeg har sagt han kan låne min til arbeid, men jeg må bruke den selv et par dager. Derfor har foreldrene mine tilbudt seg å låne han den ene av deres to biler (de har ikke behov for begge akkurat nå). No problem liksom.

Men, kjæresten min kjørte 1,5 t hjem til sine foreldre og lånte faren sin bil. Problemet er at bilen er gammel, så gammel at den ikke har ABS og airbag. Jeg kjente jeg ble veldig frustrert når jeg fant utav dette. Kjæresten har 3 mil til jobben på en mye trafikkert vei, der det senest i går var en ulykke med trailere pga dårlig føre. Han kunne ha lånt en nyere SUV med firehjulstrekk, men valgte en bil uten airbag.

Er jeg helt urimelig? Den der "jeg kjører jo forsiktig" kjøper jeg ikke, da det er mange andre som ikke gjør det. Det er i alle fall mer sikkert med en sikrere bil, uansett hvem sin feil en ulykke er!

Anonymkode: 143cb...053

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kanskje han ikke liker å kjøre andres biler, og føler det er enklere når det farens? 

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dævendøtte

Enig med depositum, han synes sikkert det er mer behagelig å låne bilen til sine foreldre enn dine.

Han er sikkert redd for å kræsje, siden han vet reaksjonen din fall om han skulle ha skylda. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hysterisk er vel mer riktig å kalle det. 

Anonymkode: c8547...874

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, syns faktisk du er litt urimelig. Det er forståelig om han ikke ønsker å låne dine foreldres bil, og syns det er greiere å bruke farens, særlig om noe skulle skje, men også bare av generell stolthetsfølelse.. 

Antar bilen er godkjent for veien, har skilter osv? Da er den nok trygg nok.. jeg ville ikke lagt meg opp i saken.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest padawan

Jeg synes også du er urimelig. Jeg hadde også vært ukomfortabel med å låne bilen til svigers.

Endret av padawan
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ingen er urimelig. Du er bekymret for han, det skjønner du og vi som har lest ditt innlegg. Har du fått det frem for ham dog? Ikke bli sur fordi han velger en løsning som er lettvint for ham. Bare forklar at det er helt greit å låne bil av dine foreldre, og at du gjerne vil ha han i tryggest mulig bil fordi du er glad i ham.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må gjerne uttrykke din bekymring, men å lage noen diskusjon på det er både hysterisk og kontrollerende. Han er et voksent menneske som tar sine valg, og jeg skjønner veldig godt at han ikke vil låne dine foreldres bil!

Ville du nektet ham å kjøre veteranbil og mc også? La en voksen mann bestemme selv, det er hans avgjørelse. Det går ikke an å gå rundt bekymret hele tiden. 

Anonymkode: 7aca2...21a

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han må No nesten få velge selv, men hadde selv satt ned foten om jeg personlig måtte sitte på eller det skulle fraktet barn.. 

Anonymkode: 10ae5...3f0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde heller ikke hatt så lyst til å kjøre svigers sin bil, hadde heller lånt av mine egne foreldre jeg også. Men du kan selvsagt ta det opp og si at du vet han er en god sjåfør, men at du blir bekymret når han kjører den bilen i vanskelige forhold. 

Men hvis han sier nei da, så hadde jeg godtatt det. Det er jo for en liten periode mens han ser etter ny bil, og om det tar tid så varer jo ikke vinteren evig heller. Bilen er jo godkjent til å kjøre med, og han er en voksen mann, så dette takler han nok helt fint.

Anonymkode: 6e866...fb5

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, padawan skrev:

Jeg synes også du er urimelig. Jeg hadde også vært komfortabel med å låne bilen til svigers.

Han er jo ikke komfortabel med det. Han er jo det motsatte. Jeeeez....

Anonymkode: 26bc9...b9d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest padawan
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Han er jo ikke komfortabel med det. Han er jo det motsatte. Jeeeez....

Anonymkode: 26bc9...b9d

Så du skjønte ikke at jeg skrev feil og mente ukomfertabel? jeeeeeeez

:facepalm:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha, dette er KG tross alt. Tolker man ikke ulike kommentarer på verst mulig vis, er man da ikke en fullgod AB.

Anonymkode: 1ae8b...64e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest padawan
41 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Haha, dette er KG tross alt. Tolker man ikke ulike kommentarer på verst mulig vis, er man da ikke en fullgod AB.

Anonymkode: 1ae8b...64e

Det glemte jeg et lite øyeblikk. 😂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
På 23.1.2019 den 6.39, AnonymBruker skrev:

Er jeg helt urimelig? Den der "jeg kjører jo forsiktig" kjøper jeg ikke, da det er mange andre som ikke gjør det. Det er i alle fall mer sikkert med en sikrere bil, uansett hvem sin feil en ulykke er!

Anonymkode: 143cb...053

Du er da for faen ikke mora hans! Han kan vel få lov å velge hva fankern han vil kjøre selv?!

Hvorfor har du fått for deg at du har noe som helst du skulle sagt om hva slags bil han kjører?!

Anonymkode: 8760e...5e1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er for øvrig ikke noe problem i å kjøre bil uten ABS.. Bare fordi du ikke tør betyr ikke at det er farlig.. 
Hadde det vært farlig ville bilene vært forbudt.. 

 

Anonymkode: 8760e...5e1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...