Jytte Skrevet 23. januar 2019 #21 Skrevet 23. januar 2019 (endret) 1 time siden, AnonymBruker skrev: Er ikke så begeistra for sodd selv, men mannen og de fleste som kommer i dåpen liker det. Det er jo godt.. Og billig mener folk. Men trenger man mange spann, pluss mye ekstra kjøtt og boller så vet jeg nå ikke. Kanskje vurdere catering/restaurant Anonymkode: ea72d...fc6 Catering kan være like greit, snitter for eksempel og da blir prisen lav. En dåp foregår på dagtid, men gi beskjed til gjestene. Jeg ville hatt ekstra kjøtt i gryta hvis det er sodd. Det trenger heller ikke bli dyrt. Ev. lage medisterboller på forhånd som man har i sodden mens den varmes opp. Litt ekstra potet, gulrot gjør susen med litt ekstra pepper. Endret 23. januar 2019 av Jytte 1
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2019 #22 Skrevet 23. januar 2019 Innerøyssodd er helt klart den beste. Jeg mener du trenger ekstra boller og gulrøtter. Potet og skjenning er selvfølgelig tilbehør. Av kaker vil jeg anbefale en bløtkake, en sjokoladekake(en god langpanne er greit) og en ekstra feks kvæfjord, ostekake, gulrot osv. Så synes jeg man skal ha kransekake og kanskje litt is. Du kan også vurdere feks multekrem eller karamellpudding til dessert. Anonymkode: da070...b24 1
Gjest Blondie65 Skrevet 23. januar 2019 #23 Skrevet 23. januar 2019 Serverer dere boksemat i barnedåp? Virkelig?
Bjørka Skrevet 23. januar 2019 #24 Skrevet 23. januar 2019 http://www.inderoysodd.no/soddkalkulator Her er egen soddkalkulator fra inderøyslakteriet, god erfaring med denne. (og inderøysoddet generellt, for å ha det sagt)
Måbarefåsiat... Skrevet 23. januar 2019 #25 Skrevet 23. januar 2019 Vi bruker å ha oppi en pose lapskausgrønnsaker i sodd. Da blir det litt mer mat. Og ikke vanlig flatbrød, men skjenning: https://no.wikipedia.org/wiki/Skjenning Dette er veldig viktig, har jeg lært av en trøndevenninne. Og det er visst stasmat. De serverte det i bryllupet sitt. Og så får du hjelp til servering og kaffe. Denne dagen skal du kun prate med slekt og venner og stråle i glansen av din største prestasjon ever; dåpsbarnet <3
tirben Skrevet 23. januar 2019 #26 Skrevet 23. januar 2019 54 minutter siden, Blondie65 skrev: Serverer dere boksemat i barnedåp? Virkelig? Ikke på boks, men i bøtte! De på boks smaker forferdelig, de i bøtte, himmelsk!!! 2
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2019 #27 Skrevet 23. januar 2019 1 time siden, Jytte skrev: Catering kan være like greit, snitter for eksempel og da blir prisen lav. En dåp foregår på dagtid, men gi beskjed til gjestene. Jeg ville hatt ekstra kjøtt i gryta hvis det er sodd. Det trenger heller ikke bli dyrt. Ev. lage medisterboller på forhånd som man har i sodden mens den varmes opp. Litt ekstra potet, gulrot gjør susen med litt ekstra pepper. Medisterboller ødelegger ekte sodd, det samme med kål og lapskausblanding. Sodd er ferdig, mangler kun potet og gulrot. Anonymkode: edf7f...adb 2
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2019 #28 Skrevet 23. januar 2019 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Er du sikker? Hvilket er best av innherredssodd og inderøysodd? Det er vel bare to typer å få kjøpt? Anonymkode: ea72d...fc6 Inderøysodd er det beste! Anonymkode: edf7f...adb
Gjest Blondie65 Skrevet 23. januar 2019 #29 Skrevet 23. januar 2019 1 time siden, tirben skrev: Ikke på boks, men i bøtte! De på boks smaker forferdelig, de i bøtte, himmelsk!!! Jeg retter: Serverer dere halvfabrikat mat i barnedåp? Er det virkelig så vanskelig å lage sodd fra bunnen av?
Jytte Skrevet 24. januar 2019 #30 Skrevet 24. januar 2019 (endret) 17 timer siden, AnonymBruker skrev: Medisterboller ødelegger ekte sodd, det samme med kål og lapskausblanding. Sodd er ferdig, mangler kun potet og gulrot. Anonymkode: edf7f...adb Det visste jeg ikke. Eksen min brukte å lage "sodd" fra bunnen av, han kalte det kanskje ikke sodd men for suppe. Jeg har spist sodd, og suppa hans minnet om sodd. Er det klare regler for hvordan man lager sodd uten å male kjøttet fjorten ganger? Jeg spør fordi jeg ikke vet. Han laget i alle fall kjempegod suppe. Suppe kan jo også være et alternativ i stedet for halvfabrikata. Endret 24. januar 2019 av Jytte
Zikosu Skrevet 24. januar 2019 #31 Skrevet 24. januar 2019 (endret) 16 timer siden, Blondie65 skrev: Jeg retter: Serverer dere halvfabrikat mat i barnedåp? Er det virkelig så vanskelig å lage sodd fra bunnen av? I dåp/selskap med så få av kun nærmeste familie så syns jeg faktisk det er helt innafor med bøttesodd, spesielt siden man gjerne har mer enn nok som må ordnes til og man kanskje ikke rekker over å mekke soddboller og få til den rette smaken på søet. Har ikke nødvendigvis noe med vanskelig eller lett og gjøre. Hadde det feks vært stort bryllup så ville det vært en annen sak, med har dog sett bøttesodd brukt til nattmat i den sammenhengen også. Skjønner ikke hva som er så galt med det i grunn. Alt trenger ikke være fra bunnen og "perfekt". 41 minutter siden, Jytte skrev: Det visste jeg ikke. Eksen min brukte å lage "sodd" fra bunnen av, han kalte det kanskje ikke sodd men for suppe. Jeg har spist sodd, og suppa hans minnet om sodd. Er det klare regler for hvordan man lager sodd uten å male kjøttet fjorten ganger? Jeg spør fordi jeg ikke vet. Han laget i alle fall kjempegod suppe. Suppe kan jo også være et alternativ i stedet for halvfabrikata. Et raskt søk på google forteller at soddbollene ikke er medister (svin), men boller av får og storfe. Tror man kan bli arrestert av soddpolitiet om man ikke lager det på rett måte, men allikevel kaller det sodd. Som innflytter i Trøndelag så syns jeg det er litt komisk at en suppe med gulrot, potet, kjøttbiter og kjøttboller har så strenge regler i enkelte kretser. 🤣 Endret 24. januar 2019 av Zikosu Feil med sitering. 5
naive Skrevet 24. januar 2019 #32 Skrevet 24. januar 2019 (endret) 16 hours ago, Blondie65 said: Jeg retter: Serverer dere halvfabrikat mat i barnedåp? Er det virkelig så vanskelig å lage sodd fra bunnen av? Det er litt jobb, men det man får når man kjøper disse bøttene er på nivå med det folk får til selv. https://tv.nrk.no/serie/fjernsynskjoekkenet/1978/FOLA02001578 https://www.t-a.no/nyheter/2016/02/25/Fjernsynskjøkkenet-måtte-til-Innherred-for-å-lære-seg-å-lage-skjenning-og-sodd-12201425.ece Endret 24. januar 2019 av naive 1
Jytte Skrevet 24. januar 2019 #33 Skrevet 24. januar 2019 2 minutter siden, Zikosu skrev: Et raskt søk på google forteller at soddbollene ikke I dåp/selskap med så få av kun nærmeste familie så syns jeg faktisk det er helt innafor med bøttesodd, spesielt siden man gjerne har mer enn nok som må ordnes til og man kanskje ikke rekker over å mekke soddboller og få til den rette smaken på søet. Har ikke nødvendigvis noe med vanskelig eller lett og gjøre. Hadde det feks vært stort bryllup så ville det vært en annen sak, med har dog sett bøttesodd brukt til nattmat i den sammenhengen også. Skjønner ikke hva som er så galt med det i grunn. Alt trenger ikke være fra bunnen og "perfekt". Et raskt søk på google forteller at soddbollene ikke er medister (svin), men boller av får og storfe. Tror man kan bli arrestert av soddpolitiet om man ikke lager det på rett måte, men allikevel kaller det sodd. Som innflytter i Trøndelag så syns jeg det er litt komisk at en suppe med gulrot, potet, kjøttbiter og kjøttboller har så strenge regler i enkelte kretser. 🤣 Jeg kan på en måte forstå de strenge reglene siden det er tradisjonsmat. Men da vet jeg hva jeg ikke skal kalle sodd mer... Ts spurte om drikke. For mye brus kan lett bare bli til overs. Det kommer an på gjestene. Farris, alkoholfrie bobler til velkomst, ingefærøl vil det gå mer av. Men man kjenner jo sine egne gjester best.
Zikosu Skrevet 24. januar 2019 #34 Skrevet 24. januar 2019 12 minutter siden, Jytte skrev: Jeg kan på en måte forstå de strenge reglene siden det er tradisjonsmat. Men da vet jeg hva jeg ikke skal kalle sodd mer... Ts spurte om drikke. For mye brus kan lett bare bli til overs. Det kommer an på gjestene. Farris, alkoholfrie bobler til velkomst, ingefærøl vil det gå mer av. Men man kjenner jo sine egne gjester best. Sakset fra wikipedia: "Ifølge Soddloven skal soddkjøttet inneholde minst 1/3 fårekjøtt og lages kun av får og storfe. Soddbollene skal minimum ha 50 prosent får og skal inneholde kun får, storfe, helmelk, fløte, salt, muskat og potetmel. Én liter festsodd fra Trøndelag skal inneholde minst 250 gram kjøttboller og 120 gram kokt kjøtt. I tillegg skal man ha 10 prosent soddfett og kjøttkraft. I tillegg skal Festsodd kun produseres i Trøndelag." "Trøndere liker ikke å betegne soddet som en suppe, de sier «Sodd e sodd!» For utenforstående er det nok enklere å betegne dette som suppe. Forskjellen er at mens en suppe er kokt i samme kjele, kokes alle ingrediensene i soddet separat, anrettes på tallerkenen før søet helles over." "Sodd er en suppelignende rett med kjøttboller, poteter, gulrøtter og fåre- og storfekjøtt. Potetene (og helst gulrøttene) kokes separat før de blandes i soddet." Svin og andre grønnsaker enn gulrot og potet er tydeligvis fy-fy. Så når jeg da kjøper ei bøtte sodd og putter oppi feks kålrot, søtpotet og purreløk så er det vel ikke lenger sodd, men suppe. For mye brus er ingen krise da dette er noe som holder lenge, men igjen kommer det jo litt an på egne preferanser og forbruk. 2
Jytte Skrevet 24. januar 2019 #35 Skrevet 24. januar 2019 21 minutter siden, Zikosu skrev: Sakset fra wikipedia: "Ifølge Soddloven skal soddkjøttet inneholde minst 1/3 fårekjøtt og lages kun av får og storfe. Soddbollene skal minimum ha 50 prosent får og skal inneholde kun får, storfe, helmelk, fløte, salt, muskat og potetmel. Én liter festsodd fra Trøndelag skal inneholde minst 250 gram kjøttboller og 120 gram kokt kjøtt. I tillegg skal man ha 10 prosent soddfett og kjøttkraft. I tillegg skal Festsodd kun produseres i Trøndelag." "Trøndere liker ikke å betegne soddet som en suppe, de sier «Sodd e sodd!» For utenforstående er det nok enklere å betegne dette som suppe. Forskjellen er at mens en suppe er kokt i samme kjele, kokes alle ingrediensene i soddet separat, anrettes på tallerkenen før søet helles over." "Sodd er en suppelignende rett med kjøttboller, poteter, gulrøtter og fåre- og storfekjøtt. Potetene (og helst gulrøttene) kokes separat før de blandes i soddet." Svin og andre grønnsaker enn gulrot og potet er tydeligvis fy-fy. Så når jeg da kjøper ei bøtte sodd og putter oppi feks kålrot, søtpotet og purreløk så er det vel ikke lenger sodd, men suppe. For mye brus er ingen krise da dette er noe som holder lenge, men igjen kommer det jo litt an på egne preferanser og forbruk. Det var lærerikt og litt fascinerende, og jeg som trodde det var enkelt å lage sodd. Vet ikke om eksen min kjøpte kjøttfarse av fårekjøtt, tenkte aldri over det, men vi bodde ikke i Trøndelag. Tror det er vanskelig for en som ikke er trønder å smake og forstå forskjellen. Men, jeg har også lært noen få tradisjonsretter som ingen får forandre på. 2
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2019 #36 Skrevet 24. januar 2019 1 time siden, Zikosu skrev: Sakset fra wikipedia: "Ifølge Soddloven skal soddkjøttet inneholde minst 1/3 fårekjøtt og lages kun av får og storfe. Soddbollene skal minimum ha 50 prosent får og skal inneholde kun får, storfe, helmelk, fløte, salt, muskat og potetmel. Én liter festsodd fra Trøndelag skal inneholde minst 250 gram kjøttboller og 120 gram kokt kjøtt. I tillegg skal man ha 10 prosent soddfett og kjøttkraft. I tillegg skal Festsodd kun produseres i Trøndelag." "Trøndere liker ikke å betegne soddet som en suppe, de sier «Sodd e sodd!» For utenforstående er det nok enklere å betegne dette som suppe. Forskjellen er at mens en suppe er kokt i samme kjele, kokes alle ingrediensene i soddet separat, anrettes på tallerkenen før søet helles over." "Sodd er en suppelignende rett med kjøttboller, poteter, gulrøtter og fåre- og storfekjøtt. Potetene (og helst gulrøttene) kokes separat før de blandes i soddet." Svin og andre grønnsaker enn gulrot og potet er tydeligvis fy-fy. Så når jeg da kjøper ei bøtte sodd og putter oppi feks kålrot, søtpotet og purreløk så er det vel ikke lenger sodd, men suppe. For mye brus er ingen krise da dette er noe som holder lenge, men igjen kommer det jo litt an på egne preferanser og forbruk. Nemlig! 😉 Anonymkode: edf7f...adb 1
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2019 #37 Skrevet 24. januar 2019 Personlig kan jeg ikke fordra sodd. Vær iallfall obs på at noen kan reagere allergisk både på soya og selleri som befinner seg i sodd. Anonymkode: c706d...2cf 1
tirben Skrevet 24. januar 2019 #38 Skrevet 24. januar 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: Personlig kan jeg ikke fordra sodd. Vær iallfall obs på at noen kan reagere allergisk både på soya og selleri som befinner seg i sodd. Anonymkode: c706d...2cf Det er verken soya eller selleri i ekte sodd. 7
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2019 #39 Skrevet 24. januar 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: Personlig kan jeg ikke fordra sodd. Vær iallfall obs på at noen kan reagere allergisk både på soya og selleri som befinner seg i sodd. Anonymkode: c706d...2cf Uansett hva man skal servere kan det inneholde noe noen ikke tåler. Den som er allergisk har selv ansvar for å si fra om det. Man kan ikke begynne å droppe matretter bare fordi noen KAN være allergisk. Da kan man ikke servere noe... TS kjenner vel gjestene sine, så det går sikkert kjempefint. Anonymkode: 3cb3f...cc8 5
Gjest Gagaen Skrevet 24. januar 2019 #40 Skrevet 24. januar 2019 På 23.1.2019 den 16.54, AnonymBruker skrev: Er du sikker? Hvilket er best av innherredssodd og inderøysodd? Det er vel bare to typer å få kjøpt? Anonymkode: ea72d...fc6 Heimelaga er jo best da, og ein barnedåp fortjener heimelaga. Syns eg
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå