Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hvordan skal man starte ett innlegg som dette egentlig. Når en lege slik Gunhild Stordalen faktisk er, klarer komme med slike råd via EAT og en lang studie med legeteam (og sannsynligvis tilstrekkelig med midler til disposisjon) stiller jeg spørsmålstegn til hva motivasjonen bak egentlig er. Du kommer faktisk ikke unna ved å si at du er mindre begavet heller. Kunne godt valgt ett annet ord, men ble godt oppdratt og ettersom du er en kvinne formuleres det slik.

Det er viktig at befolkningen faktisk forstår hva konsekvensen av dine råd er. Og vi vil gjøre de som leser dette oppmerksom på at Gunhild Stordalen også var en engasjert klimaforkjemper som hadde heftige diskusjoner med Øystein Stray Spetalen for noen år. Om du leser  (https://forum.kvinneguiden.no/topic/1250103-dette-er-det-viktig-at-vi-voksne-de-unge-og-barna-lærer/) kan man vel trygt si at hun feilet grundig i den, også.

Her er 5 grunner til at vegan kostholdet er farlig:

1.Mat fra planter mangler næringsstoffer

Mat fra dyr vs mat fra planter.

A) konsentrert (oksekjøtt og lever er i egen klasse, rå eggeplomme, full-/helkorn brød, ost). Ikke kylling.

B) ikke-konsentrert (blåbær, rødbeter, gulrotjuice, salatblader)
Grunnen til at ost har mange næringsstoffer er fordi kua har “omgjort” gresset for oss. Vi har ikke fordøyelsessystem å foreta denne prosessen selv.

2. Mennesker sitt fordøyelsessystem er som en kjøtteter

Ikke utelukkende som en kjøtteter, men mer enn hva som regnes som veganer. Om vi spiser store mengder grønt er dette det samme som at man slår inn en skrue med en hammer. Du skal slå inn en spiker med hammeren. Man må benytte verktøyene slik de er konstruert til å bli brukt, hvisikke vil du støte på problemer.

3. Fiber er veldig hardt å fordøye

Vi er ikke konstruert til å fordøye fiber. Fiber spiller naturligvis en rolle, men man må forstå hvilken. Dette gjærer i magen i flere dager, og bakterier bryter det ned. Med andre ord er dette veldig hardt for oss å fordøye.

4. Weston A. Price fant ikke en gruppe veganere

Var en tannlege som studerte primitive samfunn (kulturer). De hadde ikke hull i tennene og de var perfekt rette, samt var i utgangspunktet immun mot sykdom. Av alle plassene han besøkte fant han ikke en gruppe veganere, ikke en eneste! Han fant en gruppe vegetarianere, men de spiste mye meieriprodukter og insekter. Så man kan trygt si at kostholdet som veganere spiser ikke eksisterte tidligere historisk. Han mistenkte at feil med tennene skyldes mangel på næringsstoffer.

5. Mangler fettløselige Vitamin A, D og K

Kroppen din kan ikke benytte kalsium og fosfor om det ikke er tilstrekkelig vitamin A, D og K i matinntaket ditt. Du kan spise vitaminpiller, men om du kan inkludere dette via ordentlig mat i stedet er det vel heller liten tvil om hva som er det klokeste valget. Vi kan gi ett eksempel: gulrøtter inneholder ikke vitamin A, men det er mengder med beta-karoten som kroppen din kan konvertere til retinol (vitamin A), men du er utrolig dårlig til dette fordi du ikke er ei ku og ikke har det fordøyelsesmessige maskineriet til å foreta deg dette. Du er enda verre til dette om du er syk. Derfor kan man anbefale at du spiser lever fordi dyrene har tatt hånd om denne prosessen for deg allerede. De primitive samfunnene sørget for at de som var syke eller skulle føde fikk rikelig med mat som hadde høyt innhold av vitamin A (lever).

Mange mentale problemer skyldes mangelen på fettløselige vitaminer ettersom mange av disse “feel-good” kjemikaliene kan ikke bli laget uten disse. Derfor kan du se mange veganere med mentale lidelser som for eksempel depresjon ettersom kroppen bokstavelig talt ikke kan lage dette “feel-good” drivstoffet som gjør at du har det godt med deg selv, da det egentlig er ett matematisk problem.  Spis bacon, eggeplommer, rømme og smør med god samvittighet. At man spiser fersk fisk regelmessig er anbefalt. I denne sammenhengen kan du spørre deg selv; hva er best for kroppen min?  Industrialisert olje produsert av grønnsaker eller fett fra dyrene..

Tenker du tanken om at egg har dårlig innvirkning på kolesterolet anbefales det at du setter deg ordentlig inn i hvordan dette faktisk fungerer! 

Vil i tillegg benytte anledningen til å slå ett slag for landbruket i Norge. Kjøp produktene din av den lokale bonden om du kan og handle organisk så mye som det lar seg gjøre for lommeboken. Vi er fullt ut klar over at dette gjør ett innhogg i privatøkonomien din og dette kan ikke annet enn beklages. Styr unna McDonalds, Burger King og de store pizzakjedene selv om de inneholder rause mengder fett. Sier absolutt ikke at du skal boikotte disse, imidlertid har alt sin plass og tid. 

Løsningen er jo alt annet enn global. Den handler om at vi produserer lokalt og nasjonalt! Når du Gunhild Stordalen kan sitte hos Lindmo og fortelle at folk skal spise GMO mat, altså mat som er blitt manipulert til å smake bedre, har du mistet ditt moralske kompass fullstendig. Det er mer enn godt nok dokumentert at GMO er noe av det farligste vi kan utsette oss selv for i matkjeden. Ettersom du sier at “jeg googlet og ringte rundt, men fikk ikke noe svar fra hverken universiteter eller eksperter”, har ikke tanken slått deg at du konstruerer ett problem som ikke eksisterer? At man kan betale forskere til å være enig med deg har den oppkonstruerte klimadebatten bevist for oss. Om du trenger en grunn til å komme deg opp om morgenen har vi en anbefaling: Sørg for at det blir slutt på sprayingen av kjemikalier fra fly.

Der kan du også tjene penger samtidig… Skulle du imidlertid ha ett mer edelt verdigrunnlag er det utrolig mange i Norge som ikke har god nok økonomi til å spise tre måltider per dag, samt at det er mange eldre som er ensomme. Det kan ikke loves ett jet set liv, men da ville du faktisk vist at, ja man kan forandre verden. Enkelt oversatt; hvor man blir vurdert på sin egen karakter og ikke den materialistiske verdien man har skapt, for sin egen del. Skulle du ønske fortsette den livsstilen du til nå har hatt er du i din fulle rett til det og det er faktisk helt uproblematisk. Du som alle andre kan leve akkurat slik du vil. Imidlertid må du da slutte med å framstille deg selv som noe annet enn det du faktisk er!

Spiser man rikelig med rødt kjøtt, jevnlig fisk, full-/helkornsprodukter, ost, bacon, egg, smør og supplementerer med frukt og grønt har man en kombinasjon som vil bringe deg god helse. Om man påstår kreftfaren øker ved inntak av mye rødt kjøtt bør man kanskje heller stille spørsmålstegn til hvor man går til innkjøp av dette kjøttet…

En video er laget som beskriver nettopp dette som er omtalt, men med diagrammer og bilder slik at man lettere kan forstå sammenhengen. Rettighetene for publikasjon på vår YouTube-kanal er innhentet fra rettighetshaver: https://www.youtube.com/watch?v=2z25Y_grLFg
Man kan undre seg over hvordan en ung mann tilsynelatende uten enorme midler kan beskrive dette slik som vi har oversatt til norsk, uten ett helt legeteam i ryggen. Takk til Mike!

Vi ønsker deg alt vel Gunhild Stordalen! Nå har du imidlertid tatt grusomt feil i to spørsmål som har vært, er og vil forbli viktige for menneskeheten. Vi håper bare du ikke er blitt blodtørstig. 

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2738337/

https://www.psychologytoday.com/us/blog/rhythms-recovery/201804/little-known-cause-depression

• Liker 8
Lenke til kommentar
https://forum.kvinneguiden.no/topic/1250926-eat-og-gunhild-stordalen/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vet jeg svarte i den andre tråden, hvorfor forsvant den?

Uansett, så vil jeg heller leve 5 år mindre, enn å drepe mange uskyldige griser og kuer. Når det er sagt, så vet jeg ikke om studier der de om lever plantebasert lever kortere enn de som spiser kjøtt. 

Sorry, men jeg vil ikke drepe andre levende vesener. Sorry, men jeg har empati med dem. Selv om jeg skulle dø i morgen, så er dette et tema jeg ville tatt seriøst, jeg ville seriøst vurdert å dø for alle disse uskyldie vesene vi dreper hver eneste dag. Å leve et liv basert på brutale drap og oppkutting av andre levende vesener som kan føle er veldig alvorlig i mine øyne. Jeg ser ikke at jeg automatisk har rett til å få andre vesener til å lide for at jeg skal leve

• Liker 2
Akkurat nå, magikeren skrev:

Vet jeg svarte i den andre tråden, hvorfor forsvant den?

Uansett, så vil jeg heller leve 5 år mindre, enn å drepe mange uskyldige griser og kuer. Når det er sagt, så vet jeg ikke om studier der de om lever plantebasert lever kortere enn de som spiser kjøtt. 

Sorry, men jeg vil ikke drepe andre levende vesener. Sorry, men jeg har empati med dem. Selv om jeg skulle dø i morgen, så er dette et tema jeg ville tatt seriøst, jeg ville seriøst vurdert å dø for alle disse uskyldie vesene vi dreper hver eneste dag. Å leve et liv basert på brutale drap og oppkutting av andre levende vesener som kan føle er veldig alvorlig i mine øyne. Jeg ser ikke at jeg automatisk har rett til å få andre vesener til å lide for at jeg skal leve

Du dreper levende vesener hver eneste dag, du er ansvarlig for brutale drap og oppkutting, kun ved din blotte eksistens. Selv om du ikke spiser de skadelidende. 

Anonymkode: aed34...603

• Liker 4
Just now, AnonymBruker said:

Du dreper levende vesener hver eneste dag, du er ansvarlig for brutale drap og oppkutting, kun ved din blotte eksistens. Selv om du ikke spiser de skadelidende. 

Så du mener at jeg burde drepe enda flere ved å leve en livsstil som dreper flest mulig?

• Liker 1

Hvorfor nøye seg bare ved å skade ved sin eksistens, hvorfor ikke gå all in og skade og drepe flest mulig andre levende vesener? Er det forskjell på lidelsen som automatisk kommer fra ens eksistens og den lidelsen man skaper ved å spise døde dyr?

Om et dyr lider fordi jeg eksisterer, betyr det at jeg like godt kan drepe og skade mange flere dyr?

Om 1 dyr lider pga meg, er det ok at jeg bidrar til at 100 dyr lider?

• Liker 1

Annonse

7 minutter siden, AnonymBruker said:

Kanskje du heller skulle sende dette innlegget direkte til a Gunhild, med diagrammer og bilder og alt. Siden det tross alt er hu du har ei høne(!) å plukke med.. 

Godt poeng! Uansett er det viktig at man informerer om hva som faktisk er korrekt slik at alle mottar kunnskapen. Mental helse er utrolig viktig og en sak det virker som of de ofte feier under teppet de som har en "ropert" de kan benytte i samfunnsdebatten. Takk for innspillet. Twitter here we come.

Hva skal man gjøre? Man ser at andre dyr har følelser og bevissthet, man ser at mennesker behandler dem som maskiner som kan utnyttes uten problemer. Tror dere det er morsomt og givende for oss at vi innser at dyr har bevissthet, følelser og kan lide? Tror dere det er en sannhet vi ønsker oss? Tror dere ikke at vi ikke liker smaken av bacon og kylling?

Dyr har bevissthet, de kan føle, lide, dessverre. Så mennesker som meg selv, som ikke kan gjemme oss fra sannheten eller vende oss fra lidelse i andre, blir tvunget til å innse at dyr er bevisste skapninger som kan lide og vi kan ikke spise dem. Jeg setter andre veseners lidelse over min egen, jeg innser at de lider for at jeg skal spise dem og det er ikke riktig. Så selv om jeg liker bacon og hva det skulle være, så innser jeg at det er et levende vesen i den andre enden, og det er ikke riktig å kreve at de skal dø bare fordi jeg liker bacon. 

Endret av magikeren
  • Liker 1
6 minutter siden, magikeren said:

Hva skal man gjøre? Man ser at andre dyr har følelser og bevissthet, man ser at mennesker behandler dem som maskiner som kan utnyttes uten problemer. Tror dere det er morsomt og givende for oss at vi innser at dyr har bevissthet, følelser og kan lide? Tror dere det er en sannhet vi ønsker oss? Tror dere ikke at vi ikke liker smaken av bacon og kylling?

Dyr har bevissthet, de kan føle, lide, dessverre. Så mennesker som meg selv, som ikke kan gjemme oss fra sannheten eller vende oss fra lidelse i andre, blir tvunget til å innse at dyr er bevisste skapninger som kan lide og vi kan ikke spise dem. Jeg setter andre veseners lidelse over min egen, jeg innser at de lider for at jeg skal spise dem og det er ikke riktig. Så selv om jeg liker bacon og hva det skulle være, så innser jeg at det er et levende vesen i den andre enden, og det er ikke riktig å kreve at de skal dø bare fordi jeg liker bacon. 

Vi er ikke helt sikker på om dette er korrekt, men vi kan heller ikke si at du tar feil. Poenget er at jeg tror du undervurderer andre mennesker. Hvorfor blir majoriteten av oss rasende om vanskjøtsel av dyr eller kjæledyr blir rapportert? Dette er noe de fleste av oss finner uakseptabelt fordi vi sammen med deg vil at dyrene skal ha det godt. Kan ikke huske å ha truffet en bonde som ikke er oppriktig bekymret for dyrene sine, selv om det har vært rapportert for mange tilfeller av nettopp vanskjøtsel. Dette betyr ikke at majoriteten er som de få som helt klart mangler empati. Hvordan det store bildet henger sammen er ikke lett å forsøke forklare, men hva om vi faktisk trenger dyrene som mat for å kunne fungere. Man ser dette fra naturens side også. De spiser hverandre. Kjeden går oppover. Det som burde ryste flere er at det ser ikke ut til at dette stopper ved menneskene som all logisk fornuft tilsier.

Du utviser fantastiske menneskelige egenskaper og vi respekter din mening. Vi håper du kan respektere vår også uten at du trenger være enig med oss.

• Liker 5
Just now, AnArv said:

Vi er ikke helt sikker på om dette er korrekt, men vi kan heller ikke si at du tar feil. Poenget er at jeg tror du undervurderer andre mennesker. Hvorfor blir majoriteten av oss rasende om vanskjøtsel av dyr eller kjæledyr blir rapportert? Dette er noe de fleste av oss finner uakseptabelt fordi vi sammen med deg vil at dyrene skal ha det godt. Kan ikke huske å ha truffet en bonde som ikke er oppriktig bekymret for dyrene sine, selv om det har vært rapportert for mange tilfeller av nettopp vanskjøtsel. Dette betyr ikke at majoriteten er som de få som helt klart mangler empati. Hvordan det store bildet henger sammen er ikke lett å forsøke forklare, men hva om vi faktisk trenger dyrene som mat for å kunne fungere. Man ser dette fra naturens side også. De spiser hverandre. Kjeden går oppover. Det som burde ryste flere er at det ser ikke ut til at dette stopper ved menneskene som all logisk fornuft tilsier.

Du utviser fantastiske menneskelige egenskaper og vi respekter din mening. Vi håper du kan respektere vår også uten at du trenger være enig med oss.

Du må slutte si "vi". Du representerer kun din egen mening. 

Når det gjelder om dyr kan føle og oppleve er dette faktum, kanskje det er kontroversielt i enkelte kretser, men for de av oss som kan observere, vurdere og tenke, så er der ingen tvil. Dyr kan tenke, de har bevissthet og følelser. Selvsagt er de annerledes enn mennesker, i hvilken grad det handler om språk og sammarbeid kan diskuteres

Selv om dyr hadde kun 20 i IQ, så har vi fortsatt et moralsk ansvar for å beskytte vesener som har bevissthet og følelser. 

Det spiller ingen rolle for meg om resten av menneskene gjør ditt eller datt, jeg velger å vise andre dyr empati og medfølelse. Jeg velger å bruke min overlegne intelligens som menneske, til å vise andre skapninger empati. Jeg velger å bruke min overlegenhet til empati og medfølelese

Det er naturens gang at død er en forutsetning for alt liv. Rovdyr dreper byttedyr. Homo sapiens er et rovdyr. Det er ikke mer galt for oss å drepe og spise enn det er for løven. 

39 minutter siden, magikeren skrev:

Så du mener at jeg burde drepe enda flere ved å leve en livsstil som dreper flest mulig?

Jeg mener du burde la vær å drepe unødvendig, og heller ta ansvar og spise de du dreper. 

• Liker 5
2 minutter siden, magikeren said:

Når det gjelder om dyr kan føle og oppleve er dette faktum, kanskje det er kontroversielt i enkelte kretser, men for de av oss som kan observere, vurdere og tenke, så er der ingen tvil. Dyr kan tenke, de har bevissthet og følelser. Selvsagt er de annerledes enn mennesker, i hvilken grad det handler om språk og sammarbeid kan diskuteres

Selv om dyr hadde kun 20 i IQ, så har vi fortsatt et moralsk ansvar for å beskytte vesener som har bevissthet og følelser. 

Det spiller ingen rolle for meg om resten av menneskene gjør ditt eller datt, jeg velger å vise andre dyr empati og medfølelse. Jeg velger å bruke min overlegne intelligens som menneske, til å vise andre skapninger empati. Jeg velger å bruke min overlegenhet til empati og medfølelese

Dette er ikke kun min mening slik du beskriver det. Selv om det er kun en person som skriver i nåtid, er det flere personer som jobber sammen om innleggene. Derfor "vi".

Jeg mener du burde la vær å drepe unødvendig, og heller ta ansvar og spise de du dreper. 

Det er nettopp det jeg gjør. Jeg dreper minst mulig og tar ansvar ved å være veganer. Jeg innser at derom jeg kjøper kaffe fra en kiosk en dag, så risikerer jeg at det kommer fra mennesker som har blitt misbrukt. Nettopp derfor reduserer jeg min negative påvirkning emst mulig, blant annet ved å være veganer

Annonse

3 minutter siden, magikeren skrev:

Din "overlegenhet". Spoken like a true nazi.

Refleksjon er en modningsprosess, lykke til.

Akkurat nå, magikeren skrev:

Det er nettopp det jeg gjør. Jeg dreper minst mulig og tar ansvar ved å være veganer. Jeg innser at derom jeg kjøper kaffe fra en kiosk en dag, så risikerer jeg at det kommer fra mennesker som har blitt misbrukt. Nettopp derfor reduserer jeg min negative påvirkning emst mulig, blant annet ved å være veganer

Det er nettopp det du ikke gjør. Du beviser også null innsikt i hvilke ressurser som skal til for å opprettholde din "veganske livsstil". 

• Liker 5
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Det er nettopp det du ikke gjør. Du beviser også null innsikt i hvilke ressurser som skal til for å opprettholde din "veganske livsstil". 

Jeg har ikke skrevet noe om ressursbruk, så du velger å bruke mine begrensede innlegg til å bevise et poeng. Selv om jeg aldri har sagt noe om jordbruk, ressurser eller hva det skulle være. Du har tydeligvis en agenda. Men beklager at jeg har empati med dyr og ikke liker at de blir drept og kuttet opp i biter. Jeg må være et horribelt menneske som bare tenker på meg selv..

• Liker 1
Annonse
1 minutt siden, magikeren skrev:

Jeg har ikke skrevet noe om ressursbruk, så du velger å bruke mine begrensede innlegg til å bevise et poeng. Selv om jeg aldri har sagt noe om jordbruk, ressurser eller hva det skulle være. Du har tydeligvis en agenda. Men beklager at jeg har empati med dyr og ikke liker at de blir drept og kuttet opp i biter. Jeg må være et horribelt menneske som bare tenker på meg selv..

Hællandussen. Du får prøve å anvende din "overlegne intelligens" til å reflektere over disse aspektene ved din eksistens. (Altså jordbruk, ressurser og sånt..) 

• Liker 5

Hællandussen. Du får prøve å anvende din "overlegne intelligens" til å reflektere over disse aspektene ved din eksistens. (Altså jordbruk, ressurser og sånt..) 

Haha. Hva er det du sier her egentlig?

Er det at: mennesker og dyr har lik intelligens 

eller

mennesker er noe smartere enn dyr og magikeren har derfor rett i sine meninger

Om du mener førstnevnte burde du være hardcore veganer

Men det er jo ikke et vegansk og ikke en gang ete vegetarisk kosthold som anbefales, det er jo både kjøtt og fisk og egg og melkeprodukter i lista. Virker som du ser noe som ikke er der og hisser deg opp over det.

Men jeg er enig i at GMO er galskap, utrolig at noen kan anbefale det og ønske folks beste.

Anonymkode: b622b...e28

• Liker 1
17 minutter siden, AnonymBruker said:

Men det er jo ikke et vegansk og ikke en gang ete vegetarisk kosthold som anbefales, det er jo både kjøtt og fisk og egg og melkeprodukter i lista. Virker som du ser noe som ikke er der og hisser deg opp over det.

Men jeg er enig i at GMO er galskap, utrolig at noen kan anbefale det og ønske folks beste.

Anonymkode: b622b...e28

Det som er poenget er at det anbefales 14g per dag med kjøtt. Nettopp dette er helt hinsides og selv om det ikke er vegan eller vegetarisk er balansen mellom protein, karbohydrater og fett fullstendig feil (og ikke langt unna disse to kategoriene du nevner). Om man spiser slik EAT ønsker får vi ikke tilstrekkelig næring. Man kan ikke ta utgangspunkt i ett kosthold som avhenger av ulike piller som supplement, da skaper man nesten en annen form for avhengighet. I tillegg kan man stille seg spørsmålstegn ved om disse pillene faktisk fungerer. Det er vel heller å anbefale at man stoler på dyrene kontra legemiddelindustrien.

Og du har ett stort +mange/oss, for kommentaren din angående GMO!

Endret av AnArv
  • Liker 5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...