Gå til innhold

Gud. Adam og Eva?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

 Dersom "Adam og Eva" virkelig var menneskehetens stam-foreldre.

 Hvordan klarte de egentlig å befolke hele jordkloden? Adam og Eva fikk jo bare to sønner.... 

Anonymkode: 70821...84d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Men.... hvorfor har Adam og Eva navler?? 😆

Anonymkode: b45e6...4eb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

 Dersom "Adam og Eva" virkelig var menneskehetens stam-foreldre.

 Hvordan klarte de egentlig å befolke hele jordkloden? Adam og Eva fikk jo bare to sønner.... 

Anonymkode: 70821...84d

Les bibelen igjen.

Anonymkode: 19a7a...473

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er bare disse to sønnene som nevnes ved navn. Det er jo klart at de fikk langt flere barn enn disse to; det er jo bare logisk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Men.... hvorfor har Adam og Eva navler?? 😆

Anonymkode: b45e6...4eb

Aner ikke!! De hadde sikkert ikke navler. Og en annen ting! Adam hadde sikkert ikke brystvorter heller...? Forskning har vist at alle embryoer starter som hunkjønn før mannlige trekk dukker opp hos guttefostre!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men.... hvorfor har Adam og Eva navler?? 😆

Anonymkode: b45e6...4eb

😂😂😂

Godt spørsmål

Anonymkode: d151c...af6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

54 minutter siden, Anjah skrev:

Aner ikke!! De hadde sikkert ikke navler. Og en annen ting! Adam hadde sikkert ikke brystvorter heller...? Forskning har vist at alle embryoer starter som hunkjønn før mannlige trekk dukker opp hos guttefostre!

På alle maleri og slik så er jo det navler på dei 😄 

Anonymkode: b45e6...4eb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

58 minutter siden, Anjah skrev:

Aner ikke!! De hadde sikkert ikke navler. Og en annen ting! Adam hadde sikkert ikke brystvorter heller...? Forskning har vist at alle embryoer starter som hunkjønn før mannlige trekk dukker opp hos guttefostre!

Jepp. Det er fordi alle eggceller har X kromosomet, mens spermceller kan ha enten X eller Y

Anonymkode: d542a...1f7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Adam og Eva var de første! Ikke de eneste etterhvert. 

Anonymkode: 0fc15...ad4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Da sa Gud: La oss skape mennesker i vårt bilde.."

Han skapte altså flere mennesker ifølge bibelen, ikke bare Adam og Eva.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Salvie skrev:

"Da sa Gud: La oss skape mennesker i vårt bilde.."

Han skapte altså flere mennesker ifølge bibelen, ikke bare Adam og Eva.

Jeg kan ikke se noe steder hvor Gud sier dette.

1 Mosebok 1:14-31 
Og Gud sa: La det bli lys på himmelhvelvingen til å skille mellom dagen og natten. Og de skal være til tegn som fastsetter høytider og dager og år. Og de skal være lys på himmelhvelvingen til å lyse over jorden. Og det ble slik. Og Gud gjorde de to store lysene, det største til å råde over dagen, det mindre til å råde over natten, og stjernene. Og Gud satte dem på himmelhvelvingen til å lyse over jorden, og til å råde om dagen og om natten, og til å skille lyset fra mørket. Og Gud så at det var godt. Og det ble aften, og det ble morgen, fjerde dagen. Og Gud sa: La vannet vrimle med et mylder av levende sjeler, og la fugler fly over jorden, under himmelhvelvingen. Og Gud skapte de store sjødyrene og alle de levende sjeler som rører seg, som vrimler i vannet, hvert etter sitt slag, og hver vinget fugl etter sitt slag. Og Gud så at det var godt. Og Gud velsignet dem og sa: Vær fruktbare og bli mange og fyll vannet i havet, og fuglene bli mange på jorden! Og det ble aften, og det ble morgen, femte dagen. Og Gud sa: Jorden skal la levende sjeler gå fram, hver etter sitt slag: Fe og kryp og jordens ville dyr, hvert etter sitt slag. Og det ble slik. Og Gud gjorde de ville dyrene på jorden, hvert etter sitt slag, og kveget etter sitt slag, og alt landjor dens kryp etter sitt slag. Og Gud så at det var godt. Og Gud sa: La oss gjøre mennesk er i vårt bilde, etter vår liknelse. Og de skal råde over havets fisker og over himmelens fugler, og over feet og over all jorden, og over hvert kryp som rører seg på jorden. Og Gud skapte mennesket i sitt bilde, i Guds bilde skapte han det, til mann og kvinne* skapte han dem. Og Gud velsignet dem og Gud sa til dem: Vær fruktbare og bli mange og fyll jorden, og legg den under dere og råd over havets fisker og himmelens fugler og over alt levende som rører seg på jorden. Og Gud sa: Se, jeg har gitt dere alle planter som sår seg over hele jorden, og hvert tre med frukt som setter frø. Det skal være føde for dere. Og til alle jordens dyr og til alle himmelens fugler og til alt som kryper på jorden som det er levende sjel i, gir jeg alle grønne planter til føde. Og det ble slik. Og Gud så alt det han hadde gjort, og se, det var overmåte godt. Og det ble aften og det ble morgen, den sjette dagen.

Anonymkode: 19a7a...473

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg kan ikke se noe steder hvor Gud sier dette.

1 Mosebok 1:14-31 
Og Gud sa: La det bli lys på himmelhvelvingen til å skille mellom dagen og natten. Og de skal være til tegn som fastsetter høytider og dager og år. Og de skal være lys på himmelhvelvingen til å lyse over jorden. Og det ble slik. Og Gud gjorde de to store lysene, det største til å råde over dagen, det mindre til å råde over natten, og stjernene. Og Gud satte dem på himmelhvelvingen til å lyse over jorden, og til å råde om dagen og om natten, og til å skille lyset fra mørket. Og Gud så at det var godt. Og det ble aften, og det ble morgen, fjerde dagen. Og Gud sa: La vannet vrimle med et mylder av levende sjeler, og la fugler fly over jorden, under himmelhvelvingen. Og Gud skapte de store sjødyrene og alle de levende sjeler som rører seg, som vrimler i vannet, hvert etter sitt slag, og hver vinget fugl etter sitt slag. Og Gud så at det var godt. Og Gud velsignet dem og sa: Vær fruktbare og bli mange og fyll vannet i havet, og fuglene bli mange på jorden! Og det ble aften, og det ble morgen, femte dagen. Og Gud sa: Jorden skal la levende sjeler gå fram, hver etter sitt slag: Fe og kryp og jordens ville dyr, hvert etter sitt slag. Og det ble slik. Og Gud gjorde de ville dyrene på jorden, hvert etter sitt slag, og kveget etter sitt slag, og alt landjor dens kryp etter sitt slag. Og Gud så at det var godt. Og Gud sa: La oss gjøre mennesk er i vårt bilde, etter vår liknelse. Og de skal råde over havets fisker og over himmelens fugler, og over feet og over all jorden, og over hvert kryp som rører seg på jorden. Og Gud skapte mennesket i sitt bilde, i Guds bilde skapte han det, til mann og kvinne* skapte han dem. Og Gud velsignet dem og Gud sa til dem: Vær fruktbare og bli mange og fyll jorden, og legg den under dere og råd over havets fisker og himmelens fugler og over alt levende som rører seg på jorden. Og Gud sa: Se, jeg har gitt dere alle planter som sår seg over hele jorden, og hvert tre med frukt som setter frø. Det skal være føde for dere. Og til alle jordens dyr og til alle himmelens fugler og til alt som kryper på jorden som det er levende sjel i, gir jeg alle grønne planter til føde. Og det ble slik. Og Gud så alt det han hadde gjort, og se, det var overmåte godt. Og det ble aften og det ble morgen, den sjette dagen.

Anonymkode: 19a7a...473

Ser helt klart ut som det menes mennesker, som i mange mennesker, kontra to stk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg kan ikke se noe steder hvor Gud sier dette.

1

Spoiler

Mosebok 1:14-31 
Og Gud sa: La det bli lys på himmelhvelvingen til å skille mellom dagen og natten. Og de skal være til tegn som fastsetter høytider og dager og år. Og de skal være lys på himmelhvelvingen til å lyse over jorden. Og det ble slik. Og Gud gjorde de to store lysene, det største til å råde over dagen, det mindre til å råde over natten, og stjernene. Og Gud satte dem på himmelhvelvingen til å lyse over jorden, og til å råde om dagen og om natten, og til å skille lyset fra mørket. Og Gud så at det var godt. Og det ble aften, og det ble morgen, fjerde dagen. Og Gud sa: La vannet vrimle med et mylder av levende sjeler, og la fugler fly over jorden, under himmelhvelvingen. Og Gud skapte de store sjødyrene og alle de levende sjeler som rører seg, som vrimler i vannet, hvert etter sitt slag, og hver vinget fugl etter sitt slag. Og Gud så at det var godt. Og Gud velsignet dem og sa: Vær fruktbare og bli mange og fyll vannet i havet, og fuglene bli mange på jorden! Og det ble aften, og det ble morgen, femte dagen. Og Gud sa: Jorden skal la levende sjeler gå fram, hver etter sitt slag: Fe og kryp og jordens ville dyr, hvert etter sitt slag. Og det ble slik. Og Gud gjorde de ville dyrene på jorden, hvert etter sitt slag, og kveget etter sitt slag, og alt landjor dens kryp etter sitt slag. Og Gud så at det var godt. Og Gud sa: La oss gjøre mennesk er i vårt bilde, etter vår liknelse. Og de skal råde over havets fisker og over himmelens fugler, og over feet og over all jorden, og over hvert kryp som rører seg på jorden. Og Gud skapte mennesket i sitt bilde, i Guds bilde skapte han det, til mann og kvinne* skapte han dem. Og Gud velsignet dem og Gud sa til dem: Vær fruktbare og bli mange og fyll jorden, og legg den under dere og råd over havets fisker og himmelens fugler og over alt levende som rører seg på jorden. Og Gud sa: Se, jeg har gitt dere alle planter som sår seg over hele jorden, og hvert tre med frukt som setter frø. Det skal være føde for dere. Og til alle jordens dyr og til alle himmelens fugler og til alt som kryper på jorden som det er levende sjel i, gir jeg alle grønne planter til føde. Og det ble slik. Og Gud så alt det han hadde gjort, og se, det var overmåte godt. Og det ble aften og det ble morgen, den sjette dag

 

Anonymkode: 19a7a...473

Der, markert for deg. I spoiler, siden teksten var så lang 😅 Men det ser ut som det var blitt tullet med et mellomrom der? Hvor sakset du det fra?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, AnonymBruker skrev:

 Dersom "Adam og Eva" virkelig var menneskehetens stam-foreldre.

 Hvordan klarte de egentlig å befolke hele jordkloden? Adam og Eva fikk jo bare to sønner.... 

Anonymkode: 70821...84d

De gjaldt andre lover og regler som Gud ga på den tid. For hver fødsel ble det født tvillinger, gutt og jente. Disse giftet seg med andre tvillinger av motsatt kjønn. Denne praksisen ble senere forbudt av Gud. Når det ble forbudt har jeg aldri lest og vet derfor ikke.  I et vers i Koranen så sier Gud at hver nasjon har Han gitt egne lover og retninger. Om de lovene som gjaldt Adams ætt var intuitive, moralske, etiske eller andre vites ikke. 

Endret av omarel
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Har de ikke sjekka noe greier i folks DNA som viser at mennesker har felles stamfar? Om det innebærer noe Adam og Eva kan ikke jeg svare på altså

Anonymkode: 155bf...8db

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest månedrømmer
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Har de ikke sjekka noe greier i folks DNA som viser at mennesker har felles stamfar? Om det innebærer noe Adam og Eva kan ikke jeg svare på altså

Anonymkode: 155bf...8db

Mennesker  stammer i allefall fra Afrika.  Der dukket de første opp.   Husker jeg rett så nevnes det noe om folk utenfor som Adams og Evas sønner paret seg med Bibelen har for meg utrolig mye logikk brist. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm...vet ikke. Det er like merkelig som at noen i 2019 tror at en fyr ved navn jesus gikk på vannet og for opp til himmelen en gang på våren.

Muslimene er ikke så mye bedre siden man riskerer å bli skutt hvis man skulle være så dum å finne på å tegne allah. Rart at tidenes mest anonyme fyr har så mye makt over folk.

Anonymkode: 40ebc...0d1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Nyetanker skrev:

Mennesker  stammer i allefall fra Afrika.  Der dukket de første opp.   Husker jeg rett så nevnes det noe om folk utenfor som Adams og Evas sønner paret seg med Bibelen har for meg utrolig mye logikk brist. 

Ja, de fant seg hunkjønn av noen som ikke var skapt av gud. Adams første hustru var Lilith.

Anonymkode: f0ac5...ccc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...