Gå til innhold

Skaffe nytt pass i løpet av 2019


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fristen på passet mitt går ut ganske snart, så jeg tenkte å skaffe nytt. Er jeg nødt til å "oppgradere" bildet? Må jeg ta med nytt fotografi, eller fikse dette på politistasjonen? 

Og blir jeg nødt til å lagre fingeravtrykk, eller andre ting som er nytt nå? 

Anonymkode: 9b754...c80

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dette fikser de på politistasjonen når du søker om nytt pass, 

Anonymkode: 82cf7...a1f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

de har en maskin på politistasjonen som tar bilde og fingeravtrykk av deg. Og signatur. Og ja, du må gi fra deg fingeravtrykk hvis du skal ha pass, ellers får du det ikke.

Anonymkode: ee085...3ba

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

de har en maskin på politistasjonen som tar bilde og fingeravtrykk av deg. Anonymkode: ee085...3ba

En maskin som tar fingeravtrykk? Ikke manuelt som de pleier? Hvordan ser den ut?

Anonymkode: c6c4a...adf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

En maskin som tar fingeravtrykk? Ikke manuelt som de pleier? Hvordan ser den ut?

Anonymkode: c6c4a...adf

Du trykker på en skjerm...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husk å ta med ditt gamle pass. Sist jeg var for å få nytt pass ble en annen person sendt hjem for å lete etter passet sitt. Hun visste ikke helt hvor det gamle passet var og da ville ikke politiet lage til et nytt pass.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

8 minutter siden, gard skrev:

Husk å ta med ditt gamle pass. Sist jeg var for å få nytt pass ble en annen person sendt hjem for å lete etter passet sitt. Hun visste ikke helt hvor det gamle passet var og da ville ikke politiet lage til et nytt pass.

Jeg fikk nytt uten å ha med det gamle (det var gått ut for over 10 år siden). Men du må ha med legitimasjon. Jeg hadde med førerkort, og nevøen min som jobber på passkontoret kunne bekrefte at jeg var meg.

Anonymkode: 12245...ef0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan lese mer om det her.

https://www.politiet.no/tjenester/pass/pass-og-timebestilling/

Passkontorene tar digitalt bilde av voksne, men du tar med tradisjonelt passbilde hvis du har barn under tre som skal ha pass. Biometri må man belage seg på å legge inn. Det kan hende det finnes muligheter for å reservere seg mot det (det har jeg ikke sjekket selv), men da må man regne med at det er en del land man ikke kan bruke passet for innreise i, ettersom mange land (deriblant USA) krever biometriinformasjon som fingeravtrykk for innreise. 

Anonymkode: c9524...e78

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg fikk nytt uten å ha med det gamle (det var gått ut for over 10 år siden). Men du må ha med legitimasjon. Jeg hadde med førerkort, og nevøen min som jobber på passkontoret kunne bekrefte at jeg var meg.

Ja, en får nytt pass. Men passet er et veldig viktig papir og politiet krever at du har orden på dette. Ref saken i avisen om han som har mistet/blitt frastjålet 3 pass i løpet av få år: https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/P3Qab0/terje-mistet-tre-pass-faar-ikke-nytt . Nå nektes han altså nytt pass. Så det er veldig viktig å ta godt vare på passet sitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...