Gå til innhold

Er jeg gjerrig eller smart ?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har en venninde som har vært gjeldsslave i mange år. Hun har flere betalingsanmerkninger og gjelden øker for hvert år , men likevel tar hun seg råd til daglige kafebesøk, kino, konserter og utenlandsturer. Hun vil ha med meg på alt dette , MEN jeg har ikke råd, eller rettere sagt tar meg ikke råd til det. Jeg har en grei inntekt , men har "dårlig råd" fordi det meste går til regninger og livsopphold. Jeg føler meg så utrolig kjip og gjerrig når jeg sier nei til utenlandsturer (som frister veldih) og det å spise ute, men til gjengjeld har jeg kontroll på økonomien og eneste gjelden jeg har er til hus og bil. Og jeg kjenner jeg nesten blir litt provosert når hun klager til meg om et nytt krav fra namsmann, mens hun uker etterpå bruker flere tusen på konsert og hotellopphold. 

Er det bare meg som reagerer på slikt? 

 

Anonymkode: ce29e...1fa

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du er resultat av at de fleste har lite til ingenting og må leve livet deretter.. Du bruker lite, fordi du har lite. I mellomtiden har vi nordmenn som arver 10 mill når de er 18 uten å gjøre noe, som de bruker som de vil. Og siden vi har vokst opp med at det er slik  aksepterer vi det. Vi aksepterer leve begrensede liv med begrensede midler, mens flaks og tilfeldighet avgjør hvem som kan leve i luksus og hvem som må spare

Noen lever sine korte liv med luksus og fantastiske opplevelser, mens de fleste lever i sparsommlighet og begrenset liv. Fordi sånn er det og selv om vi har korte liv, burde vi aldri forvente å leve så fantastisk som de som er rikere

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du egentlig hadde kunne tenke deg å spise ute eller å dra til utlandet, og faktisk har råd til det, men ALDRI gjør det, da høres du gjerrig ut, eller bare livredd for å slippe stålkontrollen. Betalingsanmerkninger og inkassosaker er ikke nødvendigvis synonymt med å kose seg litt av og til, det finnes en mellomting mellom ekstremt gjerrig og konstant blakk. 

Hvis du faktisk trives med å ha det som du har det nå, og aldri unne deg ting, er det vel ingen grunn til å endre på pengebruken.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kanskje du burde melde veninnen din på luksusfellen, så slipper du mas og dårlig samvittighet 😅

Anonymkode: d895a...178

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, ti10 skrev:

Hvis du egentlig hadde kunne tenke deg å spise ute eller å dra til utlandet, og faktisk har råd til det, men ALDRI gjør det, da høres du gjerrig ut, eller bare livredd for å slippe stålkontrollen. Betalingsanmerkninger og inkassosaker er ikke nødvendigvis synonymt med å kose seg litt av og til, det finnes en mellomting mellom ekstremt gjerrig og konstant blakk. 

Hvis du faktisk trives med å ha det som du har det nå, og aldri unne deg ting, er det vel ingen grunn til å endre på pengebruken.

 

Jeg unner meg en ferietur om sommeren med datteren min og prioriterer et frisørbesøk i ny og ne. En sjelden gang spiser jeg ute og jeg føler da at jeg lever et luksusliv selv om jeg ikke kan velge det dyreste på menyen😅

Anonymkode: ce29e...1fa

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...