Gå til innhold

Syk hund - er så bekymret :(


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei. Trenger bare å lufte litt og høre om noen har opplevd lignende, da vi er veldig bekymret for hunden vår og klarer ikke få ro i sjela..

Vennligst ikke les to setninger av innlegget og skriv "dra til veterinær!!" da vi har vært der tre ganger allerede.

Det begynte på søndag, etter at vi hadde vært i en hundepark. Vi har samojed tispe på ett år, som begynte med å oppføre seg litt rastløs og stressa noen timer etter hundeparken. Da begynte det først med diaré, men det kom bare litt ut hver gang. Slik fortsatte det hele kvelden og natta, vi måtte ut sikkert 20 ganger og etterhvert begynte diaréen å bli rødlig. Ringte dyrlegen da de åpnet på mandag og fikk time med en gang. På dette tidspunktet kom det ut veldig lite diaré og resten ferskt blod. Hos dyrlegen fikk vi Zoolac, han ga kontrastveske og vi fikk noe næringspulver. Fikk beskjed om å blande dette med vann og gi det sammen med litt kokt ris og kylling. Han kjente på magen osv. Vi fikk med en ormkur tablett. Sa vi skulle se det an en dag eller to..

Resten av mandagen fortsetter det med hyppig avføring som består av mest blod og veldig lite diaré. Hun spiser og drikker heldigvis, og er interessert i å leke. Likevel er vi veldig bekymret og ringer dyrlegevakt to ganger på kvelden. Får beskjed om at det kan vente til morningen hvis allmenntilstanden er grei, og vi fikk time tidlig på morningen i dag. Natt til i dag begynte hun også å hoste og brekke seg, hørtes ut som kennelhoste. Når vi kom til dyrlegen fikk hun beroligende for hun ville ikke la de ta røntgen, så fikk de tatt flere røntgenbilder og blodprøver. De fant ingenting på røntgen og blodprøvene var helt fine. Hun fikk noen sprøyter med antibiotika og betennelsesdempende, og vi fikk med noen bokser med skånsomt våtfor og beskjed om å komme tilbake kl 13 og se an formen hennes. Hun bæsjet da blod et par ganger til, prøvde å sove når hun kommer hjem men er forstyrret av hosting og brekninger. Kl 13 drar vi tilbake, dyrlegen ønsker å ta flere røntgen for å se om han klarer å finne noe men hun blir helt vill og de får ikke lov (hun liker ikke dyrlege og håndtering), og de vil ikke gi beroligende sprøyte to ganger på en dag.

Jeg spørte om hostingen kunne være kennelhoste, han sa nei fordi blodprøvene ga ikke utslag på parvovirus. Fikk beskjed om å komme tilbake i morgen(onsdag) kl 10.30, da skal de kanskje ta mer røntgenbilder og evt mer antibiotika snakket han om. Dyrlegen sa at det kan være fremmedlegeme som ikke viser på røntgen, men de vil ikke operere før de finner noe konkret. 

Nå må vi altså vente til i morgen tidlig, og vi har fått mobilnummeret til dyrlegen hvis formen hennes forverrer seg. Hun må ikke ut for å bæsje blod så hyppig lengre, men  av og til. Det er fortsatt mye hosting og brekningslyder når hun prøver å sove.

Er sinnsykt bekymret og klarer ikke å slappe av.. Synes det er lenge å vente til i morgen, men har forstått det slik at de ikke kan gjøre noe mer nå så lenge allmenntilstanden ikke forverrer seg.. Når vi er ute virker hun ganske pigg og matlysten er der heldigvis fortsatt, men hun virker ganske sliten og lei seg inne og skulle ønske det var noe jeg kunne gjøre 😓😓

Dette ble veldig langt og forstår hvis ingen gidder å lese alt 😅 Men hvis noen har opplevd noe lignende eller har erfaringer/kunnskap/litt trøst å dele så blir jeg veldig takknemlig. Ser ikke frem til enda en søvnløs natt...

Anonymkode: a1d37...b55

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Uff så forferdelig, høres ut som fremmedlegeme eller forgiftning. Men hunden er jo ikke direkte syk, jeg tenker om det hadde vært livstruende ville hun vært dårligere nå. Jeg ville ringt Are Thoresen om du bor i nærheten (Vestfold), han har enormt mye kompetanse på hund og har kanskje noen idè om hva det kan være.

Anonymkode: e1c0d...bfa

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg opplevde nesten eksakt det samme i august med hunden min, en 7 år gammel tispe. Det sprutet ut blodig diare mange ganger i døgnet, som gikk over til nesten bare blod etterhvert.

Denne hunden har aldri hoppet over et måltid i sitt liv og er skikkelig grådig. Men da dette sto på, snudde hun seg vekk fra matskålen et par ganger. Åpenbart at hun følte seg elendig!

Var hos veterinær med henne, og de la henne inn på klinikken for dagen for å gi henne drypp med væske og næringssalter. Det er jo fare for dehydrering etc når man har diarè.

Da jeg hentet henne, fikk jeg med en sprøyte med Canikur. Dette skulle visstnok være bedre enn Zoolac i følge veterinæren. Så vi satte i gang med Canikur, og etter et par dager kunne vi se litt bedring. Det var ikke bare blod som kom ut lenger.

Etter tilsammen en uke med diare (og en uendelig mange ganger jeg vasket inne etter hunden), uante mange ganger ut og inn døgnet rundt, så ble hunden bedre og til slutt bra. Det tok 7-8 dager. 

Men jeg må innrømme at jeg var ganske redd for henne en stund der, for hun mistet ganske mye blod på den uka....

Veterinæren fant aldri ut hva det var som ga henne denne blodige diareen (og noe oppkast), men hun tippet hunden hadde funnet og spist noe råttent som ga betennelse i tarmen. Jeg pleier å holde øye med hunden ute, nettopp fordi jeg vet hun er så grådig og spiser alt, samt at jeg vil se om hun faktisk gjør fra seg som hun skal. Hadde ikke lagt merke til at hunden spiste noe, men det var jo mørkt ute sent på kveldene da, så hunden KUNNE jo ha glefset i seg noe en sen kveld uten at jeg så det.

 

Endret av Million
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville vurdert å spørre en annen veterinær.

Anonymkode: 94209...892

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan jeg spørre om hvor i landet denne hundeparken er? Vet det har vært lignende tilfeller i en hundepark her i området og tror aldri dyrlegene kom frem til hva det kunne være hos de andre hundene.....

Anonymkode: 865c4...23c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kan jeg spørre om hvor i landet denne hundeparken er? Vet det har vært lignende tilfeller i en hundepark her i området og tror aldri dyrlegene kom frem til hva det kunne være hos de andre hundene.....

Anonymkode: 865c4...23c

I Rogaland. Vet du hvordan det gikk med hundene? 

Anonymkode: a1d37...b55

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

33 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg ville vurdert å spørre en annen veterinær.

Anonymkode: 94209...892

Glemte nevne det, men vi var hos to forskjellige. En i går, og en annen i dag. Vurderer høre med en til dersom hun ikke er bedre til i morgen og de ikke finner utav det når vi skal tilbake der. 

Anonymkode: a1d37...b55

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

I Rogaland. Vet du hvordan det gikk med hundene? 

Anonymkode: a1d37...b55

Ok da er det ikke samme park som den jeg er i. Tror det gikk fint med de fleste heldigvis, men var litt sjau mens det sto på. Folk beskyldte hverandre for å komme med syke hunder osv selv om det mest sannsynlig var helt tilfeldig.

God bedring til hunden din ❤️

Anonymkode: 865c4...23c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Million skrev:

Jeg opplevde nesten eksakt det samme i august med hunden min, en 7 år gammel tispe. Det sprutet ut blodig diare mange ganger i døgnet, som gikk over til nesten bare blod etterhvert.

Denne hunden har aldri hoppet over et måltid i sitt liv og er skikkelig grådig. Men da dette sto på, snudde hun seg vekk fra matskålen et par ganger. Åpenbart at hun følte seg elendig!

Var hos veterinær med henne, og de la henne inn på klinikken for dagen for å gi henne drypp med væske og næringssalter. Det er jo fare for dehydrering etc når man har diarè.

Da jeg hentet henne, fikk jeg med en sprøyte med Canikur. Dette skulle visstnok være bedre enn Zoolac i følge veterinæren. Så vi satte i gang med Canikur, og etter et par dager kunne vi se litt bedring. Det var ikke bare blod som kom ut lenger.

Etter tilsammen en uke med diare (og en uendelig mange ganger jeg vasket inne etter hunden), uante mange ganger ut og inn døgnet rundt, så ble hunden bedre og til slutt bra. Det tok 7-8 dager. 

Men jeg må innrømme at jeg var ganske redd for henne en stund der, for hun mistet ganske mye blod på den uka....

Veterinæren fant aldri ut hva det var som ga henne denne blodige diareen (og noe oppkast), men hun tippet hunden hadde funnet og spist noe råttent som ga betennelse i tarmen. Jeg pleier å holde øye med hunden ute, nettopp fordi jeg vet hun er så grådig og spiser alt, samt at jeg vil se om hun faktisk gjør fra seg som hun skal. Hadde ikke lagt merke til at hunden spiste noe, men det var jo mørkt ute sent på kveldene da, så hunden KUNNE jo ha glefset i seg noe en sen kveld uten at jeg så det.

 

Det er fort gjort at de glefser i seg noe 😓 Hun her er veldig glupsk og. Men så bra at det gikk fint til slutt. 

Anonymkode: a1d37...b55

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner deg veldig godt. Jeg er en svært nervøs hundemamma. Vår lille bulldog får (stakkars) rimelig raskt tine hos dyrlegen a jeg tror noe er galt, noe som ofte går fint. Men etter hva vi har forstått (og valgt å stole på og bruke selv): så lenge hunden spiser, viser interesse for lek og normal oppførsel - det ser vi på som en trygghet og jeg hadde personlig slått med til ro med å vente til i morgen 😊 disse legene vil jo det beste for dyrene de og! Så vi får stole på dems avgjørelse :) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ok da er det ikke samme park som den jeg er i. Tror det gikk fint med de fleste heldigvis, men var litt sjau mens det sto på. Folk beskyldte hverandre for å komme med syke hunder osv selv om det mest sannsynlig var helt tilfeldig.

God bedring til hunden din ❤️

Anonymkode: 865c4...23c

Tusen takk for det ❤️

Anonymkode: a1d37...b55

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, undulat2018 skrev:

Skjønner deg veldig godt. Jeg er en svært nervøs hundemamma. Vår lille bulldog får (stakkars) rimelig raskt tine hos dyrlegen a jeg tror noe er galt, noe som ofte går fint. Men etter hva vi har forstått (og valgt å stole på og bruke selv): så lenge hunden spiser, viser interesse for lek og normal oppførsel - det ser vi på som en trygghet og jeg hadde personlig slått med til ro med å vente til i morgen 😊 disse legene vil jo det beste for dyrene de og! Så vi får stole på dems avgjørelse :) 

Det er sant og et godt poeng 😊 Ikke så lenge til timen i morgen nå. Hun har spist igjen, drikker vann og var ganske aktiv på kveldstur. Var også litt mer bæsj enn blod i avføringen nå, tidligere har det vært mer blod enn bæsj. Så håper det går fremover nå! 

Anonymkode: a1d37...b55

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mi var igjennom noe lignende i fjor, fant aldri ut hva det var eller hva det kom av, men så lenge hunden spiser og drikker, er det ingen krise. Er det en større hund tåler den også mer enn en mindre hund. Og så lenge du har fått antibiotika, zoolac/canikur og skånefôr kan du legge deg å sove med god samvittighet! Det går nok bra og bedrer seg i løpet av ett par dager :) Men jeg ville nok sovet i nærheten av hunden, slik at den kan vekke deg hvis den må ut :) 

Anonymkode: 2a84e...ae4

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vil bare si at jeg føler med deg. Det er så forferdelig vondt når de blir syke. Har selv en hund som har vært mye syk, og til tider alvorlig syk, hvor det har gått på mage- og tarmsystem. Han er ekstremt glupsk, så har flere ganger helt seriøst vurdert munnkurv.

Vi holder oss forresten langt unna hundeparker, og møter heller hunder hvor vi kjenner både eier og hund godt. Det er MANGE ærlige og fine hundefolk i parker, men du har også de som drar dit hunder med løpetid, hunder med kennelhoste og andre ymse problemer.

Masse god bedring til boffeloffen ♥️

Anonymkode: 7c34c...e56

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

40 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Mi var igjennom noe lignende i fjor, fant aldri ut hva det var eller hva det kom av, men så lenge hunden spiser og drikker, er det ingen krise. Er det en større hund tåler den også mer enn en mindre hund. Og så lenge du har fått antibiotika, zoolac/canikur og skånefôr kan du legge deg å sove med god samvittighet! Det går nok bra og bedrer seg i løpet av ett par dager :) Men jeg ville nok sovet i nærheten av hunden, slik at den kan vekke deg hvis den må ut :) 

Anonymkode: 2a84e...ae4

Takk ❤️ Hjelper veldig å høre slikt. Hun sover på soverommet så hører lett hvis hun må ut 😊 

Anonymkode: a1d37...b55

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

41 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vil bare si at jeg føler med deg. Det er så forferdelig vondt når de blir syke. Har selv en hund som har vært mye syk, og til tider alvorlig syk, hvor det har gått på mage- og tarmsystem. Han er ekstremt glupsk, så har flere ganger helt seriøst vurdert munnkurv.

Vi holder oss forresten langt unna hundeparker, og møter heller hunder hvor vi kjenner både eier og hund godt. Det er MANGE ærlige og fine hundefolk i parker, men du har også de som drar dit hunder med løpetid, hunder med kennelhoste og andre ymse problemer.

Masse god bedring til boffeloffen ♥️

Anonymkode: 7c34c...e56

Tusen takk ❤️ Off ja det er ikke lett alltid med glupske hunder.. Hadde de bare visst hva som er farlig for de 😅 Kommer definitivt til å unngå hundeparker og være mer forsiktig fremover. 

Anonymkode: a1d37...b55

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

36 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ønsker hunden god bedring! ❤️

Anonymkode: 4c221...11f

Tusen takk for det ❤️

Anonymkode: a1d37...b55

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Si ifra hvordan det går Ts! Føler virkelig med deg, hønemor som jeg er 😱 hadde vært helt fra meg jeg 🙈

Anonymkode: 93d61...34a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Si ifra hvordan det går Ts! Føler virkelig med deg, hønemor som jeg er 😱 hadde vært helt fra meg jeg 🙈

Anonymkode: 93d61...34a

Tusen takk, det skal jeg gjøre! ❤️ Huff ja husker ikke sist jeg var så stresset og bekymret 😓 De betyr så utrolig mye disse pelsdottene. 

Anonymkode: a1d37...b55

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...