Gå til innhold

Hva skal endres i abortloven?


Mia.ot

Anbefalte innlegg

Hei, jeg har prøvd å fulgt litt med på alt som skjer med regjeringen i Norge osv...det jeg ikke forstår er hva som egentlig muligens skal endres i abort loven. Er det slik at kvinner ikke lenger kan ta abort eller er det slik at man kan ikke ta sbort hvis man finner ut at barnet er sykt lengere ut i svangerskapet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

I abortloven har det vært muligheter for fosterreduksjon fram til nå. Det er bare dette som ikke lenger blir tillatt, slik jeg har forstått det. Man kan altså ikke lenger  abortere vekk en av to friske tvillinger (eller en - to av tre friske trillinger). Hvor mange som egentlig har benyttet seg av denne rettigheten, og hvor stort problemet dermed er, aner jeg ikke. Men med denne bestemmelsen strammes abortloven for første gang innm og prinsippet om kvinnens selvbestemmelse er altså rokket. 

Endret av Ullvott
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Ullvott skrev:

I abortloven har det vært muligheter for fosterreduksjon fram til nå. Det er bare dette som ikke lenger blir tillatt, slik jeg har forstått det. Man kan altså ikke lenger  abortere vekk en av to friske tvillinger (eller en - to av tre friske trillinger). Hvor mange som egentlig har benyttet seg av denne rettigheten, og hvor stort problemet dermed er, aner jeg ikke. Men med denne bestemmelsen strammes abortloven for første gang innm og prinsippet om kvinnens selvbestemmelse er altså rokket. 

Joda, man kan fortsatt foreta fosterreduksjon. Men nå må alle innom en nemnd. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Sinsiew skrev:

Joda, man kan fortsatt foreta fosterreduksjon. Men nå må alle innom en nemnd. 

Ja, det var upresist av meg: det var selvbestemt fosterreduksjon (av friske flerlinger) jeg burde skrevet. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Sinsiew skrev:

Men nå må alle innom en nemnd. 

Akkurat det der er så middelaldersk at jeg har ikke ord. Skal man liksom stå der med bøyd hode og be pent til noen selvutnevnte besserwissere* som skal bestemme om du kan eller ikke kan få det innvilget. 

Enten er det lov, eller så er det ikke lov. Ferdig! 

At noen vil ha en slik nemnd er over min fatteevne. Måtte KrF få null prosent ved neste valg. 

* de er sikkert leger og forskere og Gud vet hva, men de er ikke DEG. De vet ikke hvordan dette vil være for DEG i DITT liv 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Guile skrev:

Akkurat det der er så middelaldersk at jeg har ikke ord. Skal man liksom stå der med bøyd hode og be pent til noen selvutnevnte besserwissere* som skal bestemme om du kan eller ikke kan få det innvilget. 

Enten er det lov, eller så er det ikke lov. Ferdig! 

At noen vil ha en slik nemnd er over min fatteevne. Måtte KrF få null prosent ved neste valg. 

* de er sikkert leger og forskere og Gud vet hva, men de er ikke DEG. De vet ikke hvordan dette vil være for DEG i DITT liv 

Helt enig.. 

Heldigvis er nemnden nærmest kun en formalitet, for det er svært sjeldent man får nei. 

Jeg mener at andre bør få velge selv hvor mange barn de setter til verden. 

Samtidig så vet jeg at jeg selv må stå ovenfor denne nemnden skulle jeg bli gravid med flerlinger på grunn av min helse. Jeg har fått beskjed om at en om gangen går bra, mens to eller fler er katastrofalt for både meg og de. Det kan bli kjipt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

7 minutter siden, Guile skrev:

Akkurat det der er så middelaldersk at jeg har ikke ord. Skal man liksom stå der med bøyd hode og be pent til noen selvutnevnte besserwissere* som skal bestemme om du kan eller ikke kan få det innvilget. 

Enten er det lov, eller så er det ikke lov. Ferdig! 

At noen vil ha en slik nemnd er over min fatteevne. Måtte KrF få null prosent ved neste valg. 

* de er sikkert leger og forskere og Gud vet hva, men de er ikke DEG. De vet ikke hvordan dette vil være for DEG i DITT liv 

Jeg er 100% enig med deg. Nemder er altså så «mørkemann-aktig» at jeg blir helt matt. Og det å stramme inn på kvinners selvbestemmelse og på abortloven er å gå baklengs inn i framtida. De skulle skamme seg grundig og mye! Isteden påfører de kvinner skammen ved å krype for en nemd som oppfører seg som om de var guder som skal bestemme over kvinnens/familiens liv og framtid. Fysjom!!  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, Guile said:

Akkurat det der er så middelaldersk at jeg har ikke ord. Skal man liksom stå der med bøyd hode og be pent til noen selvutnevnte besserwissere* som skal bestemme om du kan eller ikke kan få det innvilget. 

Enten er det lov, eller så er det ikke lov. Ferdig! 

At noen vil ha en slik nemnd er over min fatteevne. Måtte KrF få null prosent ved neste valg. 

* de er sikkert leger og forskere og Gud vet hva, men de er ikke DEG. De vet ikke hvordan dette vil være for DEG i DITT liv 

Det er dessverre ikke så middelaldersk.

https://snl.no/abortkampen

En egen lov om abort ble først vedtatt i 1959, men trådte ikke i kraft før i 1964. Loven inneholdt ingen bestemmelser om abort på sosiale indikasjoner. Legal abort kunne tillates i tilfeller der kvinners liv sto i fare, og i tilfeller der kvinnen kunne få alvorlige fysiske eller psykiske lidelser ved å fullføre svangerskapet. Men alle kvinner som ville ta abort, måtte legge saken fram for en nemnd. I abortnemndene satt to leger med makt til å avgjøre hvilke kvinner som skulle få abort, og hvilke kvinner som måtte fullføre svangerskapet.

Nemndsystemet betydde at abortsøkende kunne bli behandlet ulikt fra nemnd til nemnd og på ulike steder i landet. I tillegg virket det fornedrende på mange kvinner. Abortkampen ble derfor en hovedsak for den nye kvinnebevegelsen som oppstod i begynnelsen av 1970-årene. For kvinnebevegelsen var spørsmålet hvem som skulle ta avgjørelsen: legen eller kvinnen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kvinners selvbestemmelse er kraftig innskrenket når det gjelder å bestemme om hun skal bære frem og føde 1 eller 2 fostre samtidig. Nå får hun ikke velge, hun må istedet ydmyke seg og la en nemnd bestemme det for henne.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Drizzt skrev:

Kvinners selvbestemmelse er kraftig innskrenket når det gjelder å bestemme om hun skal bære frem og føde 1 eller 2 fostre samtidig. Nå får hun ikke velge, hun må istedet ydmyke seg og la en nemnd bestemme det for henne.

Jeg mener dette er en kraftig overdrivelse. Fosterreduksjon kan ikke foretas før i uke 13, og da er det i praksis forbi uke 12, og da må man via nemd i vanlige abortsaker også.

Synes det er på sin plass å nevne at dette ikke var mulig før 2016 da det kom en ny lovtolkning, og dermed har dette kun vært praktisert i 2 år, og Norge er det eneste landet i Europa dette tillates. Jeg kan ikke huske at dette var noe som ble etterlyst før 2016. Og det var åpenbart så lite viktig å gi kvinner denne rettigheten at heller ikke en rødgrønn flertallsregjering som satt i 8 år gjorde noe som helst for å få inn en slik presisering i loven. Da blir det mildt sagt merkelig at de i dag omtaler denne endringen som noe helt ekstraordinært.

Jeg skjønner at venstresiden bruker dette for alt det er verdt, dette er politikkens natur, men hvis man puster med magen et par-tre ganger og ser på hva dette innebærer i praksis, så er dette selvsagt ikke en "kraftig innskrenkelse" av kvinners rettigheter.

De som utfører disse abortene, og flere andre leger, har etterlyst denne lovendringen en stund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Venstresiden? Halve (-2) vesle KrF synes jo selv de hører hjemme på venstresiden, og venstresiden sto klar til å ta i mot dem med åpne armer.

Jeg har ingen sterk formening om abortlovgivningen, bortsett fra at man må ha anledningen innenfor en viss frist.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...