Gå til innhold

Kan en 7 åring ikke vente i bilen?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg var hos søsteren min og presset hennes 7 år gamle sønn. Vi skulle en tur i lokalbutikken og han ville heller vente i bilen med iPaden isteden for å være med inn. Det fikk han og alt gikk fint. Når jeg så nevner dette i en bisetning til søsteren min blir hun helt forferdet! Man går visst aldri fra barn i bil. 

Mer dette virkelig en greie? Hadde du som mor blitt sur for det? Jeg har ikke barn, så jeg vet ikke, men trodde det var greit...

Anonymkode: 44c16...469

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

En sjuåring klarer utmerket å komme seg ut av selene og bilen hvis noe skulle skje, så det er helt greit i mine øyne. 

Dog ville jeg vært litt mer skeptisk i et større bysentrum enn utenfor den lokale remaen. Men det er mest fordi jeg er vokst opp og bor på bygda.

Anonymkode: f7d1e...fce

  • Liker 22
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For noen er det visst en greie ja, fordi noe kan skje, bilen kan visst selvantenne osv. Men risikoen er betydelig mindre enn når du faktisk kjører bilen med barnet i, så jeg synes det blir litt krisemaksimering. Min jente på 6 sitter også i bilen når vi er innom butikken.

Første gang hun gjorde det var hun 4, og da var det mannens søster som hadde henne med. Da ble jeg litt småforskrekket, fordi hun ennå ikke var blitt instruert om hva hun skulle gjøre hvis noe skjedde, og jeg var ikke sikker på om hun ville klare å ta av seg beltet. Men jeg ble ikke sur nei, det gikk jo bra. Tok bare forholdsregler til neste gang.

Anonymkode: 4865a...e57

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man går ikke fra små barn i bilen. En 7-åring kan absolutt sitte alene en kort stund. Er man nervøs kan man da låse bilen, hvis man ikke er redd for at bilen skal eksplodere eller noe 😂

Anonymkode: dcccf...dcd

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine på 6 og 7 sitter alene i bilen når jeg er en svipptur innom butikken/posten osv, om de vil det. 

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

10 minutter siden, dragonfly91 skrev:

Nei, lar aldri barna sitte i bilen. Vet aldri hvem som går forbi. 

Ekstremt mye mer sannsynlig at barna blir utsatt for en trafikkulykke i bilen sammen med deg.

  • Liker 25
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine på 3 og snart 1 år sitter i bilen dersom jeg bare skal løpe inn på Posten og levere ei pakke eller inn på en bensinstasjon og kjøpe en kjærlighet på pinne slik at eldste sitter rolig i bilen. 

Eldste var dog nesten 2 år (og fortsatt enebarn) før jeg gikk fra han i bilen første gang. Da var jeg høygravid og måtte gå ned ei trapp for å hente noen pizzaer vi hadde bestilt. Hadde ikke sjans til å bære både de og et barn i beste vil-ikke-gå-selv alder, og var dessuten borte i ca. 1,5 minutter. Akkurat da ble barnet litt forskrekket over at jeg hadde gått, så jeg fikk dårlig samvittighet, men nå skjønner han at mamma kommer tilbake innen 2 minutter. 

Jeg hadde faktisk slitt med å hente ting på Posten osv. dersom jeg måtte få med meg to små barn ut og inn av bilen i tillegg. Men jeg handler dog aldri mens barna sitter i bilen, og er aldri borte i mer enn 1,5-maks 3 minutter. 

Anonymkode: 7125e...d02

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kommer aldri til å la barna mine sitte igjen i bilen. Opplevde en gang at en mann satt seg inn i sjåførsetet da mamma var inne på butikken en tur. Jeg satt bak i bilen og var rundt 9 år vil jeg tro. 

Heldigvis tok han bare feil golf (sto parkert side om side) med motoren på da det var vinter. Han skvatt til skikkelig da han så at jeg satt bak i bilen. Jeg begynte å gråte, og han ventet på mamma utenfor bilen, sånn at han fikk forklart :fnise:  Men, han kunne jo vært en gal kidnapper🤷🏻‍♀️ ville vært enkelt å kjørt i vei med meg bak i bilen. 

Endret av Malone
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sitter i bilen på lokal butikken. Men ikke i sentrum 😊

Anonymkode: b290c...63d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun var visst mest redd for at noen skulle kidnappe han🤷🏼‍♀️ Jeg husker selv at vi ventet i bilen da vi var barn, så jeg tenkte det var greit? Gjør ikke foreldre det i dag? 

Ts

Anonymkode: 44c16...469

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

28 minutter siden, Malone skrev:

Jeg kommer aldri til å la barna mine sitte igjen i bilen ulåst i alle fall. Opplevde en gang at en mann satt seg inn i sjåførsetet da mamma var inne på butikken en tur. Jeg satt bak i bilen og var rundt 9 år vil jeg tro. 

Heldigvis tok han bare feil golf (sto parkert side om side) med motoren på da det var vinter. Han skvatt til skikkelig da han så at jeg satt bak i bilen. Jeg begynte å gråte, og han ventet på mamma utenfor bilen, sånn at han fikk forklart :fnise:  Men, han kunne jo vært en gal kidnapper🤷🏻‍♀️ ville vært enkelt å kjørt i vei med meg bak i bilen. 

Jeg låste bilen.

Selv om dette sikkert er skummelt, er det jo forferdelig usannsynlig. Det er mye større sannsynlighet for en trafikkulykke for eksempel. 

Ts

Anonymkode: 44c16...469

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres greit ut hvis det er på lokalbutikken ja. Barnet må ha kunnskap om å låse og åpne bilen å mestre dette. Men som noen sier, ikke i sentrum kansje. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer litt ann på. Man skal ikke gå ifra små barn i bilen generelt sett og det sier seg selv. Man skal heller ikke gå ifra bilen hvis det er fare for at barnet begynner å leke i bilen. F.eks dra i rattet, blinke med lysene osv siden det er fare for at de tar håndbrekket og bilen begynner å rulle. Ville heller ikke gått ifra barn i en ulåst bil så for min del så må barna være store nok til å vite hvordan de skal låse opp bilen og komme seg ut hvis de må, samt store nok til å sitte stille, ikke gå fra en ulåst bil eller slippe inn fremmede. 

Anonymkode: b1b6a...e5f

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

26 minutter siden, Malone skrev:

Jeg kommer aldri til å la barna mine sitte igjen i bilen ulåst i alle fall. Opplevde en gang at en mann satt seg inn i sjåførsetet da mamma var inne på butikken en tur. Jeg satt bak i bilen og var rundt 9 år vil jeg tro. 

Heldigvis tok han bare feil golf (sto parkert side om side) med motoren på da det var vinter. Han skvatt til skikkelig da han så at jeg satt bak i bilen. Jeg begynte å gråte, og han ventet på mamma utenfor bilen, sånn at han fikk forklart :fnise:  Men, han kunne jo vært en gal kidnapper🤷🏻‍♀️ ville vært enkelt å kjørt i vei med meg bak i bilen. 

Jeg kommer aldri til å la barnet sitte i låst bil. Bilbrann skjer oftere enn kidnapping, i tillegg kan noe skje med meg, eller dørene kan gå i vranglås så vi ikke får ut vesla - spesielt ille midtsommers mtp overoppheting. Nå er riktignok vesla 7 år og låser fint opp bildøren, men jeg vil ikke ha den hindringen mellom oss. 

Jeg går heller aldri fra bilen med motoren i gang eller nøkkelen inne i bilen - mtp tyveri eller at dørene går i vranglås. Og da mener jeg aldri, selv når jeg er helt alene og skraper bilen med motoren i gang har jeg reservenøkkelen i lomma (jada, jeg vet jeg overdriver, men gjør det likevel). Og jeg går i alle fall ikke fra barn og eneste nøkkel inne i bilen. 

Anonymkode: f7d1e...fce

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi lot ikke barn sitte alene i bil før godt oppi 10 års alder, og aldri i sentrum nei. De kan finne på mye rart og det kan skje mye muffens. Jeg er livredd sjøl, om noen skulle banke på vinduet til bilen. Men vi lot de være i bilen skritt for skritt og tilslutt går det bra. Men, vær obs.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her var det mange hysteriske foreldre! Jeg er mer for «free range parenting.» Hvis en 7 åring ikke kan sitte i en parkert bil når han selv ytrer et ønske om det er det noe alvorlig galt. Det virker som om enkelte foreldre mener at det å være en god forelder er å ha de under oppsyn 24/7 til de blir 18 år. Verden har blitt tryggere og tryggere, men foreldre beskytter mer og mer.

Anonymkode: acf05...480

  • Liker 22
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Her var det mange hysteriske foreldre! Jeg er mer for «free range parenting.» Hvis en 7 åring ikke kan sitte i en parkert bil når han selv ytrer et ønske om det er det noe alvorlig galt. Det virker som om enkelte foreldre mener at det å være en god forelder er å ha de under oppsyn 24/7 til de blir 18 år. Verden har blitt tryggere og tryggere, men foreldre beskytter mer og mer.

Anonymkode: acf05...480

Hvasa? De fleste her sier da at en sjuåring utmerket fint kan vente i bilen, noen vil ha den låst, noen ikke, og noen av oss tenker at Oslo sentrum ikke er et ideelt sted å gå fra barn. Hva er hysterisk med det?

Anonymkode: f7d1e...fce

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...